Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-05-2013, 22:03
TijnOnlijn TijnOnlijn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 46
Default Jetta start niet meer na koppakkingwissel

Ik heb de koppakking van m'n jetta 1.6 EZ uit 1984 gewisseld en hij start niet meer. Ik krijg wel wat gepuf en gesis en daar blijft het bij. Startpilot maakte geen verschil.

Nu bleek eerst dat de krukas 1 tandje verkeerd stond, en daarmee stond natuurlijk ook de onsteking totaal fout. Stom, stom, maar dit is nu opgelost en zuigers en kleppen hebben elkaar niet geraakt want dat gaat niet bij deze motor. Ze staan nu in ieder geval goed.

Hoe nu verder? Hij vonkt wel dus volgens mij zouden de stroomdraadjes dan goed moeten zitten. Dat vonken heb ik bij de bougiedoppen gecontroleerd en daarnaast moet dat ploffen en sissen ergens vandaan komen. En de bougiekabels kunnen ivm lengte maar in 1 volgorde. Met iets fouts in de vacuumleidingen zou hij op zich wel moeten starten maar vervolgens beroerd lopen (toch?)

En als de distributietandwielen goed staan, moet de ontsteking ook nog goed staan lijkt me.

Ik weet dus eigenlijk niet waar ik nu naar moet kijken. Heeft iemand een suggestie of een stappenplan?
Reply With Quote
  #2  
Old 23-05-2013, 22:13
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Timing controleren.
Nokkenas, krukas,tussenas en rotor moet op het kerfje staan (te zien als de verdelerkap los is)
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #3  
Old 23-05-2013, 22:25
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

Lijkt me datje ontsteking niet goed staat , check eerst deze eens .
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
  #4  
Old 23-05-2013, 22:29
TijnOnlijn TijnOnlijn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 46
Default

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar hoe kunnen die rotor van de verdeelkap en de tussenas ten opzichte van elkaar bewegen? Met andere woorden, als de tandwielen van de nokkenas, krukas en tussenas goed staan ten opzichte van elkaar (is gecheckt) staat de rotor toch ook automatisch goed?
Reply With Quote
  #5  
Old 23-05-2013, 22:32
TijnOnlijn TijnOnlijn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 46
Default

Ik heb de verdeelkap trouwens nog niet uit elkaar gehad omdat die nu nog in een stand zit waarvan ik weet dat hij ermee gedraaid heeft. Als ik de kap loshaal ben ik die stand kwijt.. staat er dan een kerfje aan de hand waarvan je kunt bepalen hoe de rotor moet staan?
Reply With Quote
  #6  
Old 23-05-2013, 22:34
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Markering van de tussenas is niet altijd even duidelijk, kijk gewoon 10 seconden en dan weet je het zeker. Je hoeft hiervoor niet alle bougiekabels los te halen, gewoon de kap van de verdeler klikken.

Van de nokkenas heb je de kerf aan de achterzijde gelijk gezet met de kleppendeksel.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #7  
Old 23-05-2013, 22:41
TijnOnlijn TijnOnlijn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 46
Default

ah, ik zie het, een kerfje




dit plaatje is van het net geplukt, morgen direct ff kijken
Reply With Quote
  #8  
Old 23-05-2013, 22:45
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Dat kerfje is een indicatie, naderhand afstellen met een lamp is aan te raden.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #9  
Old 24-05-2013, 10:18
TijnOnlijn TijnOnlijn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 46
Default

Helaas, geen verschil. De rotor stond met het kerfje gelijk met de kerf op het vliegwiel van de vooronsteking. Ik heb hem gelijkgezet met het kerfje van BDP maar zonder resultaat.

Wel viel het op dat het tandwiel van de nokkenas de markering aan de wielzijde heeft zitten. Zo heb ik hem van het revisiebedrijf teruggekregen. In de werkplaatshandboeken en op de foto's op internet zit deze stip aan de motorzijde. Als de spiebaan in lijn met deze stip loopt maakt dat niet uit, maar in alle andere gevallen staat hij nu helemaal verkeerd. Weet iemand hoe die spiebaan loopt en of dit kwaad kan?

Ik moet er nu mee stoppen. Vanavond verder..


edit:

hmm, lijkt wel in lijn te staan.

http://www.mijnautoonderdelen.nl/au...okkenastandwiel

Last edited by TijnOnlijn : 24-05-2013 at 10:31.
Reply With Quote
  #10  
Old 24-05-2013, 12:48
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Bij mijn cabrio (2H motor) was er wél verschil hoe ik het tandwiel erop zette. Even goed kijken of er aan de achterzijde toch nog een merktekentje zit verstopt
Wanneer het merkteken op bdp staat, moeten de nokken van de eerste cilinder beide schuin naar boven wijzen (een schuin naar voren en de andere schuin naar achteren)
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #11  
Old 24-05-2013, 17:31
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Sommige tandwielen hebben ook een stip aan de wielzijde en een groefje aan de kleppendekselkant, het laatste moet je aanhouden.

Haal anders de kleppendeksel er effe af, dan heb je snel zat gezien of deze op tijd staat. Als deze op tijd staat moeten de nokken van cilinder 1 omhoog staan. Als je de beide nokken bekijkt staan ze 10 voor 2.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #12  
Old 24-05-2013, 19:58
TijnOnlijn TijnOnlijn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 46
Default

Zo staat hij nu. Als de stip goed staat, staan de nokken bepaald niet goed. De merktekens op de poelies staan goed maar het O'tje op het vliegwiel is niet te zien.




Aan de andere kant stond ook een slechter zichtbaar stipje. Dat stond in deze stand een cm of 5 boven de rand aan de achterkant/uitlaatkant van de kop.

Nu draai ik er aan zodat het vliegwiel op het O-tje van het BDP staat.




Resultaat is dat de stip van de eerste foto nu totaal anders staat:




En vreemd genoeg staat de dunnere stip aan de kleppendekselkant nu ineens wel ongeveer op de voorste rand van de kop. En de nokken staan omhoog.




Ik heb er geen foto van gemaakt maar de rotor van de ontsteking staat op het groefje als de motor volgens het vliegwiel op de O staat

Op basis hiervan lijkt het me dat er iets vreemds met de merktekens op de v-snaarpoelies aan de hand is, misschien van een ander type motor of zoiets, en dat ik het nokkenastandwiel moet laten zitten. De stip aan de kleppendekselkant moet dan een cm naar beneden en dan zet ik het gelijk op basis van de O/BDP markering op het vliegwiel.

Klopt dit?

Maar dan blijf ik me afvragen of hij met 1 of hoogstens 2 tandjes verkeerd niet zou moeten lopen. Zou hij als bovenstaande klopt niet gewoon aan moeten slaan en wat beroerd moeten draaien?
Reply With Quote
  #13  
Old 24-05-2013, 20:12
TijnOnlijn TijnOnlijn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 46
Default

Ik heb hem nog even verder gedraaid en als die stip aan de binnenkant gelijk met de rand van de kop staat dan staan de nokken precies recht omhoog. Zoals hij nu staat zijn ze nog net niet helemaal gesloten/boven.

Nu nog even geduld tot het kroost slaapt en dan haal ik de riem los en verdraai ik hem wat

Last edited by TijnOnlijn : 24-05-2013 at 20:40.
Reply With Quote
  #14  
Old 24-05-2013, 20:22
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Inderdaad met merkteken vliegwiel op 0 en merkteken achterkant nokkenaspoelie op gelijke hoogte met de rand van de kop staat de distributie goed.
Je rotor van de ontsteking moet dan ongeveer op merkteken ontstekingshuis staan. En de bougiekabel waar de rotor naar wijst moet op cilinder 1 zitten.
Volgende cilinder is 3 dan 4 en als laatste 2. (even op de draairichting van de ontsteking letten)
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #15  
Old 24-05-2013, 21:40
TijnOnlijn TijnOnlijn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 46
Default

Het kroost is niet van plan te gaan slapen
Reply With Quote
  #16  
Old 24-05-2013, 21:53
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Quote:
Originally Posted by TijnOnlijn
Het kroost is niet van plan te gaan slapen

Dat heb je meestal op de meest ongelegen momenten (waar er nog wel meer van volgen) Komt wel goed hoor!
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #17  
Old 25-05-2013, 12:41
TijnOnlijn TijnOnlijn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 46
Default

Timing versteld, maar het maakt geen verschil
Reply With Quote
  #18  
Old 25-05-2013, 13:04
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Bougiekabels zoals ik je heb aangegeven aangesloten?
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #19  
Old 25-05-2013, 13:16
TijnOnlijn TijnOnlijn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 46
Default

Ja, die zitten goed. Het viel me wel net op dat de ontsteking 180 graden gedraaid is. Maakt dat nog iets uit? Hij staat dus wel in lijn met het kerfje maar het koperen contactje zit precies aan de andere kant en wijst naar bougie 4. Maar dat zou toch gewoon moeten mogen?
Reply With Quote
  #20  
Old 25-05-2013, 13:19
TijnOnlijn TijnOnlijn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 46
Default

Oh wacht, de zuigers staan wel hetzelfde maar de nokken staan dan precies andersom..
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum