#1
|
|||
|
|||
Jetta start niet meer na koppakkingwissel
Ik heb de koppakking van m'n jetta 1.6 EZ uit 1984 gewisseld en hij start niet meer. Ik krijg wel wat gepuf en gesis en daar blijft het bij. Startpilot maakte geen verschil.
Nu bleek eerst dat de krukas 1 tandje verkeerd stond, en daarmee stond natuurlijk ook de onsteking totaal fout. Stom, stom, maar dit is nu opgelost en zuigers en kleppen hebben elkaar niet geraakt want dat gaat niet bij deze motor. Ze staan nu in ieder geval goed. Hoe nu verder? Hij vonkt wel dus volgens mij zouden de stroomdraadjes dan goed moeten zitten. Dat vonken heb ik bij de bougiedoppen gecontroleerd en daarnaast moet dat ploffen en sissen ergens vandaan komen. En de bougiekabels kunnen ivm lengte maar in 1 volgorde. Met iets fouts in de vacuumleidingen zou hij op zich wel moeten starten maar vervolgens beroerd lopen (toch?) En als de distributietandwielen goed staan, moet de ontsteking ook nog goed staan lijkt me. Ik weet dus eigenlijk niet waar ik nu naar moet kijken. Heeft iemand een suggestie of een stappenplan? |
#2
|
|||
|
|||
Timing controleren.
Nokkenas, krukas,tussenas en rotor moet op het kerfje staan (te zien als de verdelerkap los is)
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#3
|
||||
|
||||
Lijkt me datje ontsteking niet goed staat , check eerst deze eens .
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#4
|
|||
|
|||
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar hoe kunnen die rotor van de verdeelkap en de tussenas ten opzichte van elkaar bewegen? Met andere woorden, als de tandwielen van de nokkenas, krukas en tussenas goed staan ten opzichte van elkaar (is gecheckt) staat de rotor toch ook automatisch goed?
|
#5
|
|||
|
|||
Ik heb de verdeelkap trouwens nog niet uit elkaar gehad omdat die nu nog in een stand zit waarvan ik weet dat hij ermee gedraaid heeft. Als ik de kap loshaal ben ik die stand kwijt.. staat er dan een kerfje aan de hand waarvan je kunt bepalen hoe de rotor moet staan?
|
#6
|
|||
|
|||
Markering van de tussenas is niet altijd even duidelijk, kijk gewoon 10 seconden en dan weet je het zeker. Je hoeft hiervoor niet alle bougiekabels los te halen, gewoon de kap van de verdeler klikken.
Van de nokkenas heb je de kerf aan de achterzijde gelijk gezet met de kleppendeksel.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#7
|
|||
|
|||
ah, ik zie het, een kerfje
dit plaatje is van het net geplukt, morgen direct ff kijken |
#8
|
|||
|
|||
Dat kerfje is een indicatie, naderhand afstellen met een lamp is aan te raden.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#9
|
|||
|
|||
Helaas, geen verschil. De rotor stond met het kerfje gelijk met de kerf op het vliegwiel van de vooronsteking. Ik heb hem gelijkgezet met het kerfje van BDP maar zonder resultaat.
Wel viel het op dat het tandwiel van de nokkenas de markering aan de wielzijde heeft zitten. Zo heb ik hem van het revisiebedrijf teruggekregen. In de werkplaatshandboeken en op de foto's op internet zit deze stip aan de motorzijde. Als de spiebaan in lijn met deze stip loopt maakt dat niet uit, maar in alle andere gevallen staat hij nu helemaal verkeerd. Weet iemand hoe die spiebaan loopt en of dit kwaad kan? Ik moet er nu mee stoppen. Vanavond verder.. edit: hmm, lijkt wel in lijn te staan. http://www.mijnautoonderdelen.nl/au...okkenastandwiel Last edited by TijnOnlijn : 24-05-2013 at 10:31. |
#10
|
||||
|
||||
Bij mijn cabrio (2H motor) was er wél verschil hoe ik het tandwiel erop zette. Even goed kijken of er aan de achterzijde toch nog een merktekentje zit verstopt
Wanneer het merkteken op bdp staat, moeten de nokken van de eerste cilinder beide schuin naar boven wijzen (een schuin naar voren en de andere schuin naar achteren)
__________________
Mijn wagenpark Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk |
#11
|
|||
|
|||
Sommige tandwielen hebben ook een stip aan de wielzijde en een groefje aan de kleppendekselkant, het laatste moet je aanhouden.
Haal anders de kleppendeksel er effe af, dan heb je snel zat gezien of deze op tijd staat. Als deze op tijd staat moeten de nokken van cilinder 1 omhoog staan. Als je de beide nokken bekijkt staan ze 10 voor 2.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#12
|
|||
|
|||
Zo staat hij nu. Als de stip goed staat, staan de nokken bepaald niet goed. De merktekens op de poelies staan goed maar het O'tje op het vliegwiel is niet te zien.
Aan de andere kant stond ook een slechter zichtbaar stipje. Dat stond in deze stand een cm of 5 boven de rand aan de achterkant/uitlaatkant van de kop. Nu draai ik er aan zodat het vliegwiel op het O-tje van het BDP staat. Resultaat is dat de stip van de eerste foto nu totaal anders staat: En vreemd genoeg staat de dunnere stip aan de kleppendekselkant nu ineens wel ongeveer op de voorste rand van de kop. En de nokken staan omhoog. Ik heb er geen foto van gemaakt maar de rotor van de ontsteking staat op het groefje als de motor volgens het vliegwiel op de O staat Op basis hiervan lijkt het me dat er iets vreemds met de merktekens op de v-snaarpoelies aan de hand is, misschien van een ander type motor of zoiets, en dat ik het nokkenastandwiel moet laten zitten. De stip aan de kleppendekselkant moet dan een cm naar beneden en dan zet ik het gelijk op basis van de O/BDP markering op het vliegwiel. Klopt dit? Maar dan blijf ik me afvragen of hij met 1 of hoogstens 2 tandjes verkeerd niet zou moeten lopen. Zou hij als bovenstaande klopt niet gewoon aan moeten slaan en wat beroerd moeten draaien? |
#13
|
|||
|
|||
Ik heb hem nog even verder gedraaid en als die stip aan de binnenkant gelijk met de rand van de kop staat dan staan de nokken precies recht omhoog. Zoals hij nu staat zijn ze nog net niet helemaal gesloten/boven.
Nu nog even geduld tot het kroost slaapt en dan haal ik de riem los en verdraai ik hem wat Last edited by TijnOnlijn : 24-05-2013 at 20:40. |
#14
|
||||
|
||||
Inderdaad met merkteken vliegwiel op 0 en merkteken achterkant nokkenaspoelie op gelijke hoogte met de rand van de kop staat de distributie goed.
Je rotor van de ontsteking moet dan ongeveer op merkteken ontstekingshuis staan. En de bougiekabel waar de rotor naar wijst moet op cilinder 1 zitten. Volgende cilinder is 3 dan 4 en als laatste 2. (even op de draairichting van de ontsteking letten)
__________________
Mijn wagenpark Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk |
#15
|
|||
|
|||
Het kroost is niet van plan te gaan slapen
|
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Dat heb je meestal op de meest ongelegen momenten (waar er nog wel meer van volgen) Komt wel goed hoor!
__________________
Mijn wagenpark Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk |
#17
|
|||
|
|||
Timing versteld, maar het maakt geen verschil
|
#18
|
||||
|
||||
Bougiekabels zoals ik je heb aangegeven aangesloten?
__________________
Mijn wagenpark Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk |
#19
|
|||
|
|||
Ja, die zitten goed. Het viel me wel net op dat de ontsteking 180 graden gedraaid is. Maakt dat nog iets uit? Hij staat dus wel in lijn met het kerfje maar het koperen contactje zit precies aan de andere kant en wijst naar bougie 4. Maar dat zou toch gewoon moeten mogen?
|
#20
|
|||
|
|||
Oh wacht, de zuigers staan wel hetzelfde maar de nokken staan dan precies andersom..
|