Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-07-2005, 22:29
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default Koni geel afstellen

Ik wil de schokbrekers van mijn Golf 1 afstellen. Heb nu de achterste dempers uitgebouwd liggen maar heb geen hoeveel slagen ik ze stugger moet draaien.

Ik heb het Serge wel eens zien posten op Polo86C.nl maar kan er nu nergens wat over vinden.

Wie heeft er een ID over hoe en wat.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #2  
Old 25-07-2005, 22:47
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Helemaal indrukken en dan verdraaien.
Je voelt dan wel dat de zuigerstangen in de verstelling valt.
Op de demper staat wel welke kant harder of zachter is. (+ en -)
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #3  
Old 26-07-2005, 08:16
OakgreenVR6's Avatar
OakgreenVR6 OakgreenVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,669
Send a message via ICQ to OakgreenVR6 Send a message via MSN to OakgreenVR6
Default

Zijn ze af- of verstelbaar ?
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6
Proud owner, since '97
Reply With Quote
  #4  
Old 26-07-2005, 08:22
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Quote:
Originally Posted by OakgreenVR6
Zijn ze af- of verstelbaar ?


Dat weet ik niet precies Je kun de zuiger er heel licht tot heel zwaar uit laten komen.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #5  
Old 26-07-2005, 08:27
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Helemaal indrukken en dan verdraaien.
Je voelt dan wel dat de zuigerstangen in de verstelling valt.
Op de demper staat wel welke kant harder of zachter is. (+ en -)


Ik weet wel hoe het moet. Maar hoeveel slagen ik moet maken om een stug maar niet te stug resultaat te krijgen. Denk dat ik ze anders maar voor 3/4 dichtdraai ofzo.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #6  
Old 26-07-2005, 09:11
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

5 slagen (halve) zijn standaard geloof ik:

Tel maar even hoeveel (halve) slagen je kunt maken links cq rechts om.

Hoe stug je ze zet, ligt een beetje aan de leeftijd van de dempers. Mijn Polo'tje GL heeft rode koni's (oh joy!) kwam ik achter bij de fix voor de apk. Dingen waren al wat ouder en zo week als een spons...

Heb ze toen 4/5é dicht gezet: d'r is nu weer normaal mee te rijden.

M'n gele koni's onder de toek-toek waren nog niet zo oud, en heb ik op 2/5'e dicht gezet. Dat werd al heel snel 1/5é want veelste stug (in verhouding met de standaard monroe-dingen voor.

Je kunt t t beste testen, maar das veel werk Zet m zo zodat je geen fietspomp hebt (principe:indrukken gaat altijd soepel, uittrekken gaat langzaam)

Ik zet ze zo, zodat je de zuigerstang (waar je moer + carroserie ring op zet voor de grip) met redelijke kracht uit kunt trekken (zonder zelf rood aan te lopen)..
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #7  
Old 26-07-2005, 09:13
oergolf's Avatar
oergolf oergolf is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 420
Send a message via MSN to oergolf
Default

Edit: net weer te laat :frown:
Ik heb een tijdje terug ook mijn koni's willen verstellen. In de handleiding staat dat ze in totaal 5 slagen kunnen verdraait worden. Dit kan je echter niet meer omdraaien (bij die koni van mij iig). Eenmaal stug blijft stug. Ik zou dus aanraaden eens te beginnen met ze een halve slag te draaien en dan voelen of het merkbaar stugger is. Voor de exacte details zal ik vanavond nog eens in de handleiding gluren mits iemand anders mij niet voor is tenminste.
__________________
The best way is a VW

Golf S16

Last edited by oergolf : 26-07-2005 at 09:15.
Reply With Quote
  #8  
Old 26-07-2005, 09:25
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Thanks!
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #9  
Old 26-07-2005, 10:15
John John is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 564
Send a message via MSN to John
Default

Ik vond die dempers altijd werelds maar mijn vorige en dus ook laatste set is zeer slecht bevallen.
Ik bleef ze maar bijstellen zodat hij stug bleef maar iedere keer in zeer korte tijd werden ze weer zacht.
Na 12000km waren de dempers dan ook dusdanig versleten dat ze gereviseerd moesten worden.
En nee ik doe echt geen gekke dingen met mijn auto dat ze echt te lijden hebben gehad.
Tuurlijk is dat wel garantie maar ik mag toch voor dat geld wel kwaliteit verwachten of niet?
Dus weg met die set en nu rijd ik fijn met een h&r schroefset.
En dat bevalt echt veeeeel beter.
__________________
Dutch.Dub member
Reply With Quote
  #10  
Old 26-07-2005, 10:24
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Question

Quote:
Originally Posted by John
Ik vond die dempers altijd werelds maar mijn vorige en dus ook laatste set is zeer slecht bevallen.
Ik bleef ze maar bijstellen zodat hij stug bleef maar iedere keer in zeer korte tijd werden ze weer zacht.
Na 12000km waren de dempers dan ook dusdanig versleten dat ze gereviseerd moesten worden.



Schokdempers reviseren???
Reply With Quote
  #11  
Old 26-07-2005, 10:28
oergolf's Avatar
oergolf oergolf is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 420
Send a message via MSN to oergolf
Default

Quote:
Originally Posted by Fred
Schokdempers reviseren???


Is dat zo gek dan?? Bij Intrax vlak bij 's Hertogenbosch reviseren ze oa Koni's
__________________
The best way is a VW

Golf S16
Reply With Quote
  #12  
Old 26-07-2005, 10:46
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by oergolf
Is dat zo gek dan?? Bij Intrax vlak bij 's Hertogenbosch reviseren ze oa Koni's



Das gek ja....althans ik heb er nog nooit van gehoord, en bovendien, wat zijn de kosten ten opzichte van nieuwprijs??
Reply With Quote
  #13  
Old 26-07-2005, 11:32
oergolf's Avatar
oergolf oergolf is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 420
Send a message via MSN to oergolf
Default

Voor een schroefset van H&R zou het neerkomen op 80eurie per veerpoot. Ik denk dat dat ook gelijk een standaard bedrag is. Nieuwe Koni voor schokbreker kost per stuk 110euro dus reken maar uit wat het scheelt. Nou is het ieder voor zich wat je kiest om uit te geven: 80euro voor revisie of 110euro voor een nieuwe.
__________________
The best way is a VW

Golf S16
Reply With Quote
  #14  
Old 26-07-2005, 12:12
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Quote:
Originally Posted by oergolf
Edit: net weer te laat :frown:
Ik heb een tijdje terug ook mijn koni's willen verstellen. In de handleiding staat dat ze in totaal 5 slagen kunnen verdraait worden. Dit kan je echter niet meer omdraaien (bij die koni van mij iig). Eenmaal stug blijft stug.


HUh?
Die ken ik niet?!

Maar goed:
Variatietip 2: Heen en weer draaien in stugheid kan bij die koni's die ik ken wel
Variatietip 3: Houd de dempers RECHTOP! Olie gevulde dingen, maar als je ze op de kop houd, of laat liggen, verdeelt de olie zich, en komt er lucht in de onderste delen: Duidelijk waarneembare geluidsproductie tijdens in en uit pompen..
Variatietip 4: Koni's hebben levenslange fabrieksgarantie op fabrikage fouten. Ze kunnen dus ook gewoon stuk, maar zolang dat niet aan een fabrikage fout ligt....
Variatietip 5: Ik heb 2 setjes, en heb nog nooit problemen gehad (zegt niet heel veel)
Variatietip 6: De draai van de moer/zuigerstang is vaak anders dan standaard! (1,25mm draad ipv 1,5): Met een luchttol draai je een verkeerde moer er zo op, maar draai je ook alles naar de klote!
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum