#1
|
||||
|
||||
Olie retour G60 turbo
Wie kan me foto sturen van hun carterpan lasnippel omgebouwde PG G60
Naar turbo En welke diameter en lengte slang gebruiken jullie Zit nog te twijfelen of ik in het blok ga boren of in de pan wat eigenlijk beneden olieniveau ligt
__________________
Superdub Sleutelhanger en Stickerpakket kopen ? PM -------------- 1986 Golf Callaway Turbo GTI BBS 1991 Golf Cabriolet Sportline. -------------- |
#2
|
||||
|
||||
In mijn topic zie je een voorbeeld!
|
#3
|
||||
|
||||
Bedankt,mooie topic met veel nuttige informatie maar dat is wel een Schrick pan.
zijn die 1op1 gelijk aan de originele ? lijkt me de de schrick iets dieper is waardoor olieniveau ook lager ligt.?
__________________
Superdub Sleutelhanger en Stickerpakket kopen ? PM -------------- 1986 Golf Callaway Turbo GTI BBS 1991 Golf Cabriolet Sportline. -------------- |
#4
|
||||
|
||||
In een schrickpan moet je meer olie gooien. Op www.artaparts.nl dan golf 2 onderdelen kost een nieuwe 1.6td carterpan met olie retour 35 euro
Hier |
#5
|
||||
|
||||
Deze heb ik.
Komt van ATP turbo vandaan. Als je wil kan ik wel een foto maken van de carterpan. |
#6
|
||||
|
||||
wow, das een mooi voorbeeld.
helemaal onderin de pan zelfs. loopt de auto al ? zo ja, geen problemen met roken ? dit staat er in mijn originele handleiding.
__________________
Superdub Sleutelhanger en Stickerpakket kopen ? PM -------------- 1986 Golf Callaway Turbo GTI BBS 1991 Golf Cabriolet Sportline. -------------- |
#7
|
|||
|
|||
Precies, retourpunt boven olieniveau houden! De olie moet vrijuit het carter in kunnen stromen. Als dat niet kan en je krijgt druk op de retourleiding/slang dan loop je kans dat er olie langs de afdichtingen van de turbo gedrukt gaatw orden met olieverbruik als gevolg...
Dat is ook een van de redenen dat de olieafvoer het liefst een flinke diameter moet hebben. De slang op bovenstaande foto zou ik zo niet monteren. hij lijkt mij aan de dunne kant, hij zit te laag op de carterpan gemonteerd en hij is iets te lang waardoor hij iets in een bocht omlaag hangt en de olie dus weer iets omhoog moet stromen de carterpan in. Niet echt een goede olieafvoer.. |
#8
|
||||
|
||||
Idd.. Even in de achterhoofd gehouden dat het blok achterovergekantelt in de auto ligt, bij bovenstande reactie.
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Zoals Ik het berekend heb adh van kroon oil tabel olieinhoud 1800 motor zit de pan in gekantelde positie tot aan de rand ( achterkant) vol met olie Gaat nog wel halve liter af voor filter en beetje wat in blok rondgaat. Vandaar dus ook mijn twijfels of dit goed zal gaan, tot nu toe zie ik alleen maar bouwverslagen met retouren in de pan, zelfs originele VW diesel en benzine versies. Wie rijdt er dus mee ?
__________________
Superdub Sleutelhanger en Stickerpakket kopen ? PM -------------- 1986 Golf Callaway Turbo GTI BBS 1991 Golf Cabriolet Sportline. -------------- |
#10
|
|||
|
|||
ik heb ook weleens gehoord dat de retour juist wel onder het olieniveau geplaatst word. Dit zodat de carterdruk niet op de retour staat.
De olie loopt toch wel in de pan, of die nu boven of onder het niveau zit ( communicerende vaten).
__________________
na de 16V-G60 en de Polo Turbo eens een vr6 turbo bouwen. |
#11
|
||||
|
||||
communicerende vaten gaat hier niet op,omdat [wat je zelf al aangeeft] je te maken hebt met carterdruk.die van velden9 zit echt niet goed op deze manier.bij een 1.6td pan zit de aansluiting zo,dat [bij lopende motor] het olieniveau tot net onder de uitstroomopening staat.het mooiste is in het blok te boren,schuin naar beneden,maar omdat je dit niet wil zou ik een td pan aanraden.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#12
|
|||
|
|||
maar op de olie staat toch dezelfde druk als de carterdruk?
__________________
na de 16V-G60 en de Polo Turbo eens een vr6 turbo bouwen. |
#13
|
||||
|
||||
Olie naar de turbo staat op oliedruk (hoog).
Ik weet niet over wat voor drukken we spreken als de olie na de turbo naar beneden loopt. Ik neem aan nog best veel druk aangezien het ook met een bar of 4 ( oliepomp) aan komt? IIg niet gelijk aan carterdruk |
#14
|
||||
|
||||
na de turbo is de druk niet heel hoog meer,maar iig hoger dan de in het carter heersende druk,anders zou het nooit kunnen werken.maar vergis je niet in dat er een beste straal uit zon retour komt.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#15
|
|||
|
|||
Staat nauwelijks druk op na de turbo. Druk heeft niks te maken met de hoeveelheid die er uit komt.
Voorbeeldje; Uit een tuinslang komt een lekkere straal water gespoten, komt best ver dan. Als je die tuinslang nu aansluit op een slang die 4x zo groot is in diameter spuit je veel minder ver doordat je veel minder druk hebt maar de hoeveelheid die er uitkomt is identiek. Carterdruk heeft er niets mee te maken. |
#16
|
||||
|
||||
mischien domme opmerking maar waarom heb dan carter-ontluchting
|
#17
|
||||
|
||||
Quote:
juist.goed voorbeeld trouwens carterdruk heeft er in zoverre mee te maken,dat als die hoger zou zijn dan de 'druk' die uit de afvoer komt,de olie niet terug zou lopen.niet dat het voorkomt normaliter,maartoch. @evert,carterontluchting is zoals de naam zegt om ervoor te zorgen dat de carterdruk ontsnapt.als je hem dicht zou maken ploffen je keerringen eruit,en maak je er te veel ontluchtingsgaten in[of te groot,of zonder keerklep] dan verlies je olie naar buiten,of als je hem dan op je inlaat aansluit neemt je blok de peren.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
hier doelde ik dus op ,maar wist het niet zeker |
#19
|
|||
|
|||
Dank je... Er zijn zoveel mensen die niet snappen dat druk alleen erg weinig zegt.. Net zoiets als laaddruk. Men snapt niet dat een motor op 1 bar meer vermogen kan hebben als een motor op 1,5 bar, de druk is immers hoger bij de andere??
Het makkelijkste is het om dit soort dingen af te kijken bij productieauto's. Die zijn voor veel geld ontwikkeld om lang mee te gaan en goed gejat is nog altijd beter als slecht bedacht. Dingen nodeloos ingewikkeld maken en steeds het wiel opnieuw uit proberen te vinden schiet meestal niet echt op. |
#20
|
|||
|
|||
Quote:
Dat zou overigens heel knap zijn. Stel je een buis voor met aan de bovenkant de turbo. op die turbo drukt 4 bar olie. Die olie stroomt door de turbo heen en valt door de buis omlaag. Hoeveel carterdruk wil je er opzetten om te zorgen dat de olie niet meer omlaag kan vallen? Dat zal dan meer als 4 bar moeten zijn om te zorgen dat de olie niet meer door de turbo geduwd kan worden. Zelfs als je de laaddruk rechtstreeks op de kleppendeksel zet kom je niet aan 4 bar carterdruk. |