#1
|
||||
|
||||
1.8 GU- en algemene vragen
Beste Forumleden,
Ik heb een paar dingetjes waar ik tegenaan gelopen ben en waar jullie mij misschien wel wat mee kunnen helpen. VW Golf II 1991 157XXX km 1.8 GU Pierburg carburateur L041 Auto staat vrijwel altijd buiten (op inrit). Carburateur is in april 2011 gereviseerd. Eind augustus 2012 is de cilinderkop gereviseerd, nieuwe distributieriem, nieuwe bougies, nieuwe klepstoters, kleppen gereinigd, nieuwe koelvloeistofflenzen en nog wat dingen die ik zo snel niet kan noemen. 1. Een tijdje geleden heb ik al een keer een topic gemaakt met een soortgelijke vraag, maar ik ben inmiddels wat wijzer geworden over bepaalde zaken Nu het weer wat kouder is heeft mijn Golfje nog steeds wat problemen direct na het starten. De situatie koud aanslaan (stationair laten lopen en stilstaan) stijgt het toerental vrijwel direct naar 1500 toeren. Na 30 seconden begint hij wat onregelmatiger te lopen maar wel met +- 1500 toeren. Wanneer ik op dat moment gasgeef en het toerental stijgt gaat hij stotteren en zachtjes ploffen. Wanneer ik nu een versnelling inschakel en ik ga rijden dan begint de auto in het toerengebied 1800 - 2400rpm flink te stotteren. Trek ik door naar de 3000 toeren dan stottert hij niet. Na zo'n 1,5 minuut rijden verhoogt hij het stationair toerental weer tot precies 1500 toeren en loopt hij zeer netjes. Hierna bouwt hij het stationair toerental geleidelijk en mooi af naar +- 900 toeren. De auto loopt verder super, is vlot en loopt niet erg onzuinig. Wel komt tijdens het voordoen van het probleem veel water en roet uit de uitlaat (vormt een zwarte plek op inrit met als gevolg stemming ouders ) Omdat ik dit probleem graag opgelost wil hebben en graag zie dat de auto koud en warm goed loopt ben ik op onderzoek uitgegaan. Het volgende heb ik gedaan: Carburateur gecheckt op lekkages (slangen, voetpakking) Gevoeld of de automatische choke opwarmt Gecontroleerd of stangetje v.d. zwarte vacuumpot achterop gangbaar is. Bedrading sensoren voorste koelvloeistofflens Weerstandswaarde draad voorste sensor (rood) 65 ohm Weerstandswaarde grijs achterste sensor (grijs) 52 ohm Op de draad van de rode sensor krijg ik 12 volt als de motor loopt en ik het stangetje beweeg (met lopende motor en stekker los van sensor) Er zat groene corrosie in de rode sensor, schoongemaakt en contactspray gebruikt, geen resultaat. Conclusie 1: Rode sensor is sensor automatische choke? Choke wordt niet goed bediend/ storing in aansturing? Conclusie 2: Inlaatspruitstukverwarming werkt niet goed? Benzinedamp slaat neer op wanden spruitstuk waardoor brandstof niet goed verdeeld wordt over de cilinders/niet de verrijking die gewenst wordt? Conclusie 3: Combinatie van 1 en 2? Mijn vragen: 1. Wie weet waar ik nog zou kunnen gaan zoeken naar oorzaken? 2. Wie weet of de gemeten waarden overeen zouden kunnen kloppen? 3. Wie weet waar de sensoren nu precies voor dienen? Ben bij ADC Autogroep geweest in Helmond (VAG Dealer) en zij konden niet vertellen waar de sensoren voor dienen. Ook konden ze de sensoren met dezelfde kleuren niet leveren (evenals veel andere sensoren ) Situatie 2: Mijn Golf moet begin april apk gekeurd worden. De schokbrekers beginnen te verslijten en ik zit te denken aan een setje nieuwe. Ik heb nu gele APEX verlagingsveren (aantal mm's verlaging weet ik zo niet) en voor zo ver ik weet originele schokbrekers. Een kameraad van mij heeft goede ervaringen met de Koni Str.t sportkits. Dit zijn 35mm verlagingskits bestaande uit een Koni demper(evt. instelbaar) en H&R veer. Vraag: 1. Zijn deze setjes aan te raden? 2. Wat zijn eventuele andere aanraders (budget = max. 500 euro) Situatie 3: Rij nu rond op de originele velgen met kunstof kapjes (185/65R14). Zijn niet lelijk maar wil in de zomer iets anders. Velgen moeten niet te breed zijn en niet te groot (max 15/16 inch of moet een hele mooie iets grotere zijn). Heb laatst naar Schmidt Modern Lines gekeken maar deze vind ik eigenlijk te breed (7,5 9j meen ik) Heb al veel rondgekeken op het forum: 1. ATS Cup 2. ATS Classic 3. Zender/Ronal Turbo 4. Borbet A 5. Zwarte BBS (ook origineel op golfjes geleverd, weet naam niet) Ben verder niet zo'n fan van BBS Vragen 1. Weten jullie nog leuke velgen die ik zou kunnen bekijken? 2. Zijn ATS Classics in 15 inch 4x100 maat te krijgen? Ik weet dat ik een hele hoop getypt heb maar ik Volksforum is al best lang een goede informatiebron voor mij geweest en ik hoop veel van jullie antwoorden te kunnen leren Alvast bedankt voor je antwoord Typfouten voorbehouden |
#2
|
|||
|
|||
1)Zou het probleem in de carburateur zoeken en niet in de spruitstukverwarming, beste optie is een weber. Zit gewoon erg veel rommel op zo'n carburateur.
Als ik tijd heb zal ik straks mijn manual er even bij pakken en kijken wat ik kan vinden. Bij de dealer zullen ze het ook wel weten, echter zullen ze even moeten zoeken in oude boeken. Met een uur tarief van ongeveer 100 euro zullen ze hier niet veel tijd aan besteden. 2) Zou zelf voor een schroefset gaan, kun je hem zelf op je gewenste hoogte zetten. Heb zelf een AP schroefset, dit is Goede kwaliteit en goede wegligging. 3) Dit is gewoon smaak afhankelijk
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 Last edited by Spierings : 15-03-2013 at 18:22. |
#3
|
||||
|
||||
Even een kleine update
vandaag heb ik de auto nagekeken voor de apk. Hij had slechts 1 puntje namelijk de CO uitstoot. Deze was 4 %. Op bedrijfstemperatuur was deze net iets meer dan 3,5% Vervolgens afgesteld naar beneden maar nu loopt de auto slecht stationair. Ploft wat vaker uit uitlaat. Loopt verder wel goed. Ga nu de ontsteking ook nakijken evenals de carburateur zelf. Als iemand nog een Weber DTML heeft liggen PB mij maar, want misschien is een swap toch het overwegen waard. |
#4
|
|||
|
|||
Quote:
ontsteking bij een GU is 18 graden voor bdp, bij andere 1800 motoren is dit vaak minder
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#5
|
||||
|
||||
oke bedankt voor je antwoord. Heb jij toevallig zelf ervaring met die weber carbs?
|
#6
|
|||
|
|||
Heb er zelf een op gehad, is nu weg ivm tdi ombouw.
Loopt fijn en met handchoke lekker makkelijk
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#7
|
||||
|
||||
Ook op een GU? Hoe komt t eigenlijk dat die GU's zo lang geleverd zijn?
|
#8
|
|||
|
|||
Heb zelf een GU gehad ja, waarom ze zolang geleverd zijn ???
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#9
|
||||
|
||||
ja van 83 tot 91 toch? De injectiemotoren waren er toen toch al een tijd?
Vandaag de carburateur afgesteld en nu loopt hij weer beter. De onsteking stond ook goed. Maar ben nou toch echt aan het overwegen om zo'n weber te gaan halen want de problemen met de carburateur zijn al een aantal keren voorgekomen. |