Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-08-2012, 09:23
Jetta86 Jetta86 is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 59
Default Jetta MkII, '86, injectie, 70.000 km wel of geen LPG?

Graag zou ik ervaringen horen van jullie over het al dan niet plaatsen van een LPG installatie. Doordat de auto blijvend belastingvrij is is de verleiding erg groot om "aan het gas" te gaan, want het scheelt heel veel geld. Ik wil hem er echter niet mee slopen, daar is hij nog veel te mooi voor!
Oh, om jullie voor te zijn; wij koken elektrisch
Reply With Quote
  #2  
Old 16-08-2012, 15:37
Berrychello Berrychello is offline
Postwhore
 
Join Date: May 2007
Posts: 1,137
Default

Ik kook op gas!
Het geld wat je aan belasting bespaart, geef dat lekker uit aan benzine. Zonde, al die oldtimers op lpg.
Reply With Quote
  #3  
Old 16-08-2012, 17:03
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 12,484
Send a message via MSN to Alberto
Default

Quote:
Originally Posted by Berrychello
Ik kook op gas!
Het geld wat je aan belasting bespaart, geef dat lekker uit aan benzine. Zonde, al die oldtimers op lpg.

Reply With Quote
  #4  
Old 16-08-2012, 17:24
Dutch_Jetta_GT's Avatar
Dutch_Jetta_GT Dutch_Jetta_GT is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,801
Default

LPG krijgt toch een extra milieu heffing net als Diesels????


Of zit ik nu heel erg uit de richting?
__________________

* '91 Jetta MK2 GLI USA
* '91 Jetta MK2 GT 16V
* '85 Jetta MK2 KAMEI X1 Coupe
* '93 Passat 35i "ABT" dailydruif


http://www.dubkreations.hyves.nl/
http://www.dubkreations.forumotion.net
Reply With Quote
  #5  
Old 16-08-2012, 17:27
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 12,484
Send a message via MSN to Alberto
Default

Quote:
Originally Posted by Dutch_Jetta_GT
LPG krijgt toch een extra milieu heffing net als Diesels????


Of zit ik nu heel erg uit de richting?

heb ik ook wat van gelezen , maar of dit al is op auto's die al zonder WB rijden weet ik niet .
Reply With Quote
  #6  
Old 16-08-2012, 18:10
yniezink yniezink is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 266
Default

alles vanaf 87 krijgt een brandstofheffing. daar zit hij met de 86'er nog net goed voor
Reply With Quote
  #7  
Old 16-08-2012, 18:23
Jetta86 Jetta86 is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 59
Default

Quote:
Originally Posted by yniezink
alles vanaf 87 krijgt een brandstofheffing. daar zit hij met de 86'er nog net goed voor

Heb me er flink in verdiept; ze gaan het oldtimer-verhaal oprekken naar 30 jaar, elk jaar een jaar meer. Als je een auto van 87 hebt wordt hij pas bij 26 jaar belastingvrij, een auto van 88 pas bij 27 etc. tot en met 30 jaar oud. Dit is het poldermodel voor de aanvankelijke plannen om het helemaal af te schaffen (wat er onherroepelijk van gaat komen).
Daarnaast gaan ze inderdaad brandstofheffing vragen voor auto's vanaf 1987, voor LPG en diesel. Volgens een kennis die er mee te maken heeft is dat ca. €350,- per jaar voor een Jetta. Voor diesel weet ik het niet.
Die van ons is van 12-1986, een van de redenen dat we hem gekocht hebben dus!
Het is dus financieel rete-interessant om er LPG in te schroeven. Met 1:9 a €0,80/l en €5,- verzekering per maand is alleen fietsen nog goedkoper....!
Reply With Quote
  #8  
Old 16-08-2012, 18:52
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 12,484
Send a message via MSN to Alberto
Default

hobby kost geld .. als het niks mag kosten , is dit niet de juiste hobby denk ik

daar om betaal ik dat beetje wegenbelasting wel en tank waar hij voor gebouwd is , benzine . en liefste 98 ook nog
Reply With Quote
  #9  
Old 16-08-2012, 18:57
Jetta86 Jetta86 is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 59
Default

Quote:
Originally Posted by Alberto
hobby kost geld .. als het niks mag kosten , is dit niet de juiste hobby denk ik

daar om betaal ik dat beetje wegenbelasting wel en tank waar hij voor gebouwd is , benzine . en liefste 98 ook nog

Niet mogen, niet mogen.... Mijn meisje betaalt zelf haar peut en ze kan veel vaker op pad om te shoppen met vriendinnen als t minder kost. Is ook een van de selling-points geweest toen ik perse de Jetta wilde hebben
Daarbij, t is niet de enige hobby
Reply With Quote
  #10  
Old 16-08-2012, 21:17
peter H peter H is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 51
Lightbulb

Volgens mij is de vraag of het kan en niet het moraal van de belastingontduiker of mag een hobby geld kosten.
Kijk eens op www.vogelsautogas daar hebben ze veel ervaring met de wat oudere auto,s en verkopen ze ook doe het zelf pakketten.
Ik heb in mijn bmw E21 toendertijd ook zelf gas ingelegd en dat stelt niet zoveel voor ( ongeregelde installaties mag je zelf laten keuren bij de rdw)
Daarnaast ben ik erg blij dat er lpg bestaat ik rij naast de steilheck ook met een Cadillac Fleetwood en die loopt 1 op 4,5 op gas reken is om naar benzine
Reply With Quote
  #11  
Old 16-08-2012, 21:26
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

gas....dat is voor op de camping of amerikaanse auto's.
niet aan beginnen,als je wat wil,.gooi er dan een diesel in.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #12  
Old 16-08-2012, 21:32
Wojtek Wojtek is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 260
Default

Quote:
Originally Posted by Berrychello
Ik kook op gas!
Het geld wat je aan belasting bespaart, geef dat lekker uit aan benzine. Zonde, al die oldtimers op lpg.


__________________
Golf Rallye club Friesland.
Reply With Quote
  #13  
Old 16-08-2012, 22:11
Jetta86 Jetta86 is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 59
Default

Dank voor alle reacties!
Natuurlijk begrijp ik dat het gevoel bij LPG niet fantastisch is bij dergelijke auto's en daar heb ik respect voor (voel het zelf ook). Echter, de vraag is voornamelijk: kan het straffeloos (technisch)?
Jullie zullen vast begrijpen dat ik bij een vrouw niet aan hoef te komen met een verhaal over "het gevoel" bij LPG. Met een vragende blik volgt dan de vraag waar het eigenlijk om gaat: "Kan hij er niet tegen dan?"
Terechte vraag, welke ik nog altijd niet kan beantwoorden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met ervaringen/advies zodat we een wel overwogen besluit kunnen nemen om het wel of niet te doen....
Reply With Quote
  #14  
Old 16-08-2012, 22:42
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Gewoon lekker je eigen kop volgen en dat ding laten ombouwen op gas.
Ik zelf zit ook te denken aan LPG op de Golf...verstook samen met mijn vriendin elke maand zo`n 500eu aan benzine....dus daar valt dan flink op te besparen.

En of ze er tegen kunnen? Er reden vroeger ook genoeg GTI`s op gas...8v of 16v, dus dat zal wel goed komen.
Reply With Quote
  #15  
Old 16-08-2012, 22:43
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by Jetta86
Dank voor alle reacties!
Natuurlijk begrijp ik dat het gevoel bij LPG niet fantastisch is bij dergelijke auto's en daar heb ik respect voor (voel het zelf ook). Echter, de vraag is voornamelijk: kan het straffeloos (technisch)?
Jullie zullen vast begrijpen dat ik bij een vrouw niet aan hoef te komen met een verhaal over "het gevoel" bij LPG. Met een vragende blik volgt dan de vraag waar het eigenlijk om gaat: "Kan hij er niet tegen dan?"
Terechte vraag, welke ik nog altijd niet kan beantwoorden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met ervaringen/advies zodat we een wel overwogen besluit kunnen nemen om het wel of niet te doen....

nee,hij zal het even goed doen,maar je motor is er simpelweg niet voor gebouwd.dus als je het goed wil doen,moet je de motor intern er op aan laten passen.[gaat in feite alleen om de cilinderkop]
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #16  
Old 16-08-2012, 22:46
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Wat moet er dan aangepast worden Gerben? Andere kleppen erin? Want mij is namelijk verteld dat ik niets hoefde aan te passen aan het blok (1.6 8V)
Reply With Quote
  #17  
Old 16-08-2012, 22:59
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by René
Wat moet er dan aangepast worden Gerben? Andere kleppen erin? Want mij is namelijk verteld dat ik niets hoefde aan te passen aan het blok (1.6 8V)

sowieso de klepzetels,of de kleppen van jouw blok geschikt zijn durf ik zo niet te zeggen.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #18  
Old 17-08-2012, 06:52
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

als je auto op loodvrij kan rijden, dan kunnen je kleppen ook tegen LPG.
amerikaanse wagens zijn van rond de jaren 70 al voorzien met geharde klepzittingen, in europa is dit rond de jaren 80 gebeurd.

als je een carb hebt, is LPG heel simpel in te bouwen, je moet er wel rekening houden dat LPG een ANDERE ontstekingscurve heeft dan benzine, en juist daarom zal je auto trager worden op LPG en ook meer verbruiken. daarentegen heeft LPG een oktaan van 116 of zoiets. dus kan je een hoogcompressieblok op LPG zetten en blijven gaan.
als je nu de ontsteking gaat verbeteren zodat je meer naar de lpg curve gaat, dan zal je auto beter rijden op lpg en meer gaan stotteren op benzine. dus het hangt er vanaf waar je het meeste op wil rijden. starten op benzine is NIET nodig, is eigenlijk slechter voor de motor. het wordt alleen aangeraden om af en toe eens op benzine te rijden zodat carb, benzinepomp en leidingen niet droog komen te staan. door mensen aan te raden elke keer op benzine te starten, kunnen ze dit dus nooit vergeten (mijn dodge heeft geen benzinesysteem meer omdat net de pomp en de carb al overleden waren).
bij LPG heb je ook GEEN chokeklep nodig aangezien dit nu een belemmering vormt voor de brandstoftoevoer (op benzine sluit deze enkel de lucht af zodat de motor meer benzine aanzuigt, op LPG sluit de chokeklep alles af).

voor injectie wordt het een heel pak anders. daar moet je allereerst je injectoren al dichtkrijgen van het benzinesysteem en moet je dus op de één of andere manier LPG in de motor krijgen, zijnde met injectoren (LPI) of via een oud verdampersysteem in je luchttoevoer (LPG). ook de onsteking veranderen is bij injectie al moeilijker omdat deze over een computer zal beschikken en deze alles regelt (tenzij bij een oude mechanische injectie). je zal ook lambdazondes enzo moeten uitsluiten zodat de computer niet naar noodloop gaat. als je er een installatie wil inhangen, steek er dan direct een goeie in.
bij een oude mechanische injectie moet je ook opletten met backfires. sommige autos gaan direct kapot als de mechanische injectie 1 backfire krijgt van de LPG installatie.


__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 17-08-2012 at 06:55.
Reply With Quote
  #19  
Old 17-08-2012, 08:36
Jetta86 Jetta86 is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 59
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
als je auto op loodvrij kan rijden, dan kunnen je kleppen ook tegen LPG.
amerikaanse wagens zijn van rond de jaren 70 al voorzien met geharde klepzittingen, in europa is dit rond de jaren 80 gebeurd.

Ik heb exact dat verhaal inderdaad gehoord van een LPG-boer, maar wilde het ook heel graag horen van iemand die me niet een installatie probeert te verkopen
De laatste die ik sprak leek het reëelst; hij vertelde dat bij VW/Audi blokken van die leeftijd zelfs de flash-lube (voor het extra smeren van kleppen) niet nodig is omdat ze kwalitatief al erg goed waren in die tijd.
Quote:
......
bij een oude mechanische injectie moet je ook opletten met backfires. sommige autos gaan direct kapot als de mechanische injectie 1 backfire krijgt van de LPG installatie.

Ik heb de K-Jetronic uitvoering. Dat is idd een mechanische injectie. Zou het mogelijk zijn om inderdaad de injectors te vervangen door LPI-injectors en het hele benzine gedeelte er uit te slopen? Of moet je dan perse een Lambda sonde en computer hebben? Is die computer later in te bouwen? Of zijn er LPG installaties met een computer?

Het liefst koop ik een systeem wat goed, betrouwbaar en degelijk is, en dan gaat het hele benzine-systeem in de opslag...
Reply With Quote
  #20  
Old 17-08-2012, 09:10
Larsv5's Avatar
Larsv5 Larsv5 is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 4,038
Default

Quote:
Originally Posted by Jetta86
Ik heb exact dat verhaal inderdaad gehoord van een LPG-boer, maar wilde het ook heel graag horen van iemand die me niet een installatie probeert te verkopen
De laatste die ik sprak leek het reëelst; hij vertelde dat bij VW/Audi blokken van die leeftijd zelfs de flash-lube (voor het extra smeren van kleppen) niet nodig is omdat ze kwalitatief al erg goed waren in die tijd.

Ik heb de K-Jetronic uitvoering. Dat is idd een mechanische injectie. Zou het mogelijk zijn om inderdaad de injectors te vervangen door LPI-injectors en het hele benzine gedeelte er uit te slop
en? Of moet je dan perse een Lambda sonde en computer hebben? Is die computer later in te bouwen? Of zijn er LPG installaties met een computer?
Het liefst koop ik een systeem wat goed, betrouwbaar en degelijk is, en dan gaat het hele benzine-systeem in de opslag...



Ik zou persoonlijk niet het hele benzine systeem in de opslag doen.... Het is extra werk (in en uit bouwen) en het is naar mijn idee niet echt safe (mocht er ooit een keer een plek zijn waar je geen LPG kan tanken?)

Als je aan de ombouw begint bedenk dan wel dat de auto wellicht minder goed kan gaan lopen omdat die al vanaf 86 op benzine rijd, een collega van mij heeft het ook gedaan (alleen dan met een Manta) en die heeft er best veel tijd en energie in moeten stoppen om het ding fatsoenlijk op de weg te krijgen zonder stotteren enz...

Any way, good luck
__________________
Dodge RAM 1500
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum