#1
|
||||
|
||||
Aansluitschema
ik heb dit originele relais voor m'n electrische ramen. Ik moet weten waar ik wat op aansluit. Rood/Groen = stroom naar schakelaars. Rood = plus (maar constant of geschakelde?) Bruin = massa Zwart = contact (geschakelde plus?) wie kan zeggen of mijn redenering klopt? ps de dikke rode gaat eerst naar de originele thermozekering, vanuit daar lijkt mij naar de constante plus
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
|
#2
|
||||
|
||||
Vermoedelijk is dit enkel de plaats voor het hoofdrelais. Die dus enkel ervoor zorgt dat De ramen alleen gebruikt kunnen worden met de auto op contact.
Daarvanuit gaande: Rood is constante plus. Rood/groen is ws de pluskabel voor de motoren/stuureenheid (deze word dus aan de rode gekoppeld met het inschakelen van het relais) de zwarte zal een schakeldraad zijn voor het relais aan te sturen (de geschakelde plus vanaf het contactslot), de bruine is daar de massa weer van. Als het goed is ben je meer relais of een stuurkast tegen gekomen waar de groen/rode kabel in gaat. Hier hoef je dus alleen een zwaar "maak" relais in te zetten wat een. Niets aan verknippen dus.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#3
|
||||
|
||||
Er gaat een relais 53 in.
Ik moet de rood/groen solderen op de rood/groen van de schakelaars. Reden is dat ik deze thermobeveiliging niet had bij de set die ik had overgenomen. Kan ik de zwarte draad gewoon bij steken op de acc schroef onder op de zekeringkast of is dat te zwaar? Als ik me het goed herinner had ik een dunne zwarte kabel bij m'n golf 2 toen bij gestoken op de contactdraad van de blower. Omdat dit slechts een contact draad was en geen stuurstroom. |
#4
|
||||
|
||||
Het zwarte draadje stuurt enkel het relais aan, En dat is met simpel acc dus te realiseren.
Als je een relais 53 pakt zie je hoe die schakelt. Simpel relais dat vw voor veel toepassingen gebruikt. (arbeidsrelais word het ook genoemd) Schakelt als een kruis, maar dat is aan je bedrading ook te zien. Nooit rechtstreeks op de schakelaars een voedingsbron aansluiten! Dat vinden je schakelaars niet prettig, zijn ze niet op berekend. Als het goed is zit er nog meerdere relais tussen of een regel-eenheid. Origineel zit dat er namelijk wel. Uiteraard kun je ook met meerdere relais gaan werken. Maar rechtstreeks op de schakelaar is gevaarlijk.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#5
|
||||
|
||||
Ik heb nu een zekering tussen de geschakelde plus en de schakelaars zitten.
Krijgen pas stroom als ik contact aanzet. Ze zitten zo nu een week of 2 maar heb afgelopen weekend de originele thermo zekering kunnen bemachtigen met het relais op de foto. Maar als ik het goed begrijp kan ik de zwarte stekker gewoon op de tweede schroef van rechts prikken waar pas stroom op komt na contact aangezet te hebben? (meest rechtse schroef onderzijde zekeringkast is een constante plus)
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
|
#6
|
||||
|
||||
Als dat een geschakelde plus vanaf het contact is wel ja. (ik heb een nieuwere zekeringbak, waar t allemaal anders zit)
Constante plus kan niet lang goedgaan rechtstreeks op de schakelaar. Dat is vragen om problemen. Of de thermische zekering gaat steeds door, of je schakelaars gaan smelten.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#7
|
||||
|
||||
Mijn auto is modeljaar '99
Ik heb dus zelfde zekeringkast als jij als je het nieuwe type hebt.
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
|
#8
|
||||
|
||||
Net zo één als op onderstaande foto.
Rechtse schroef onder de relais is constante plus, de gene links ervan is een geschakelde plus.
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
|
#9
|
||||
|
||||
Foutje van mij, jij hebt een nieuwer type zekeringbak(vanaf nieuwe tellerbak ongeveer geleverd)
Plaatje van collegaforum: Bij mij zitten er onderaan geen schroeven.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#10
|
||||
|
||||
Geeft niets.
Ik kan dus de zwarte gewoon prikken bij de Contactdraad + Acc? (de huidige stroom toevoer voor de elec ramen zoals ik het nu heb zit op de Acc schroef/draad)
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
|
#11
|
||||
|
||||
voor het relais wel. (zwart = geschakelde +, bruin = massa)
de acc aansluiting is niet bedoeld voor het aansturen van je ramen. Er zit niet voor niets een thermische zekering tussen ipv een normale Daarom mag t ook niet rechtstreeks via de schakelaars lopen. Enkel stuurstroom, dus wat weinig stroomsterkte nodig heeft. Relais is in dit geval niet meer dan een schakelaar.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#12
|
||||
|
||||
Duidelijk, morgen ff een soldeerbout aanschaffen.
Iemand tips mbt warmte voor solderen van auto draden (dikke plusdraad) |
#13
|
||||
|
||||
Ik heb vandaag eindelijk het relais met thermozekering erin gezet.
Vraag me alleen nog steeds af of het wel goed is dat de zwarte dunne draad op de acc + zit. Is namelijk ook een 12 v punt. Stuur wel alleen het relais aan maar toch. Ik hoef me geen zorgen te maken dat deze draad te heet wordt? Deze stuurt in geen geval de ruitbediening aan enkel het ontlast relais 53. Op andere schema's vind ik weer dat de zwarte dunne draad moet op zekering 29... Complete vraag is dus, zit het goed zoals ik het nu heb of moet ik toch de zwarte dunne draad op zekering 29 bijprikken?
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
Last edited by Djinn_4fun : 17-02-2013 at 10:09. |
#14
|
||||
|
||||
je kunt m bijprikken
Als t goed is moet dat voor een simpele relais aansturing gewoon werken. Je kunt eventueel even meten hoeveel ampere erdoorheen gaat als het relais is aangeschakeld. Mocht dit behoorlijk hoog zijn kun je inderdaad beter gebruik maken van de zekering. Is het zeer laag (decimale getallen onder de 0) dan hoef je je weinig zorgen te maken.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#15
|
||||
|
||||
vd week ff de multimeter eroverheen
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
|