Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-01-2013, 13:28
Coen72 Coen72 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 454
Default Combinatie turbo intercooler vraag

Beste forummers,

Ik wil graag ietsje meer pk' halen uit mijn Golf2 td JR blok. Ik heb behoorlijk wat gelezen hier op het forum als het gaat om tuning. Nou ga ik geen fratsen uithalen, omdat ik het blok en het brandstofverbruik niet de nek om wil draaien. Nou lijkt het me verstandig om te beginnen met het monteren van een intercooler. Is de turbo die er nu op zit, geschikt om een IC op aan te sluiten? Ik weet dat er origineel een andere turbo op de SB/RA motoren gemonteerd werd, maar maakt dit mijn JR turbo minder of ongeschikt, of kan ik hierop gewoon een IC aansluiten? Hieronder foto's van mijn JR motor.





Reply With Quote
  #2  
Old 21-01-2013, 14:14
SchokR SchokR is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 242
Default

Kan je volgens mij gewoon monteren, als nadeel denk ik dat de turbo er wat later inkomt voor de rest enkel voordelen stabieler en meer vermogen.
__________________
'70's
Golf fährt man nicht, Golf spielt man
Reply With Quote
  #3  
Old 21-01-2013, 18:39
Coen72 Coen72 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 454
Default

Ok dank je. De SB motoren hadden geloof ik watergekoelde turbo's. Nou vraag ik me af in hoeverre het noodzakelijk is om bij tuning de turbo ook te vervangen door een watergekoelde. Werden bijvoorbeeld de golfjes 2 met JR blokken die door Oettinger getuned werden ook voorzien van watergekoelde turbo?
Reply With Quote
  #4  
Old 21-01-2013, 19:53
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Een ic kun je gerust monteren maar verwacht hier geen pk's van.
Door het gebruik van de ic kun je meer brandstof inspuiten en dit zorgt voor de pk's.

Een SB heeft inderdaad een watergekoelde turbo.
Reply With Quote
  #5  
Old 21-01-2013, 20:10
Coen72 Coen72 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 454
Default

Ok. Als basis voor het tunen wil ik een IC. Dan kan ik de brandstofopbrengst wat aanpassen en evt turbodruk. Verder evt een externe oliekoeler. Omdat ik het belangrijk vind dat vooral de motor niet teveel extra belast wordt door o.a. oplopende temperaturen. Ik zal sowieso verwacht ik niet echt verder willen dan 90 pk.
Maar goed, dank je voor je antwoord. Ik kan deze turbo dus gewoon blijven gebruiken.

Groet Coen

Last edited by Coen72 : 21-01-2013 at 20:13.
Reply With Quote
  #6  
Old 21-01-2013, 20:39
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

Toen ik mijn golf2 gtd kocht was hij volledig origineel. Nadat ik er 10 000 km mee gebold had wou ik hem iets sneller, origineel was zijn top op gps 165 km/u.(verschillende keren getest). Toen heb ik er een intercooler tussen gezet van een renault espace dit past zeer goed in een golf 2 en is zeer groot ( groter dan de welbekende mercedes sprinter intercooler). De motor heeft dus nog altijd de originele garrett t3 turbo die opspoelt bij 3000 toeren, dit was zo zonder intercooler en is nog altijd zo met intercooler 0,0 verschil van vroeger of later naar mijn ervaring. Verschil was wel dat ie nu plots 175 km/u liep (ook op gps) en veeel beter optrekt, vooral in de lage toeren is er een groot verschil. Sinds er intercooler inzit slipt de koppeling ook bij volgas optrekken dat deed ie vroeger niet, dit komt natuurlijk doordat ze op is maar toch de motor trekt veel beter met intercooler zonder dat ik nog maar iets aan de pomp gedaan had. Toen heb ik de roetstop een kwartslag ingedraaid en het resultaat is dat hij merkelijk beter optrekt maar de topsnelheid is wel gebleven. Verder is het aangeraden om een EGT meter te plaatsen, en een externe oliekoeler is ook geen overbodige luxe.
Hoop dat je er wat aan hebt
Reply With Quote
  #7  
Old 21-01-2013, 20:42
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Juist, tuning is een combinatie van lucht en brandstof.
Een ic zorgt dat de lucht, welke door de turbo wordt samengeperst, wordt gekoeld. Koude lucht bevat meer zuurstof dus kan er meer brandstof bij.

Een andere tip: laat je verstuivers eens controleren, een juiste verneveling zorgt voor betere prestaties zowel in vermogen als ook in verbruik.
Reply With Quote
  #8  
Old 21-01-2013, 21:17
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default

flens op de inlaat even draaien ,
kun je er zo ic op gooien ,
lda kun je ook nog wel wat mee veranderen .
maar geen dikke pk winst natuurlijk ,
verder goede blokken beter als 1.9 aaz ..
succes
Reply With Quote
  #9  
Old 22-01-2013, 15:59
Coen72 Coen72 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 454
Default

Bedankt voor jullie inbreng! Ik verheug me nu al enorm op een beetje extra vermogen! Ik hoor hier en daar dat de intercooler van een MB Sprinter goed in een Golf1 past. Golffan weet jij toevallig of jouw intercooler ook in een Golf1 past? Dat jouw Espace intercooler geen verschil geeft bij het opspoelen, zou dat denk je komen doordat er geen turbodruk verloren gaat door die Renault IC? Ik heb mensen gehoord die praten over drukverlies door de IC.
Reply With Quote
  #10  
Old 22-01-2013, 16:50
SchokR SchokR is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 242
Default

Echt druk "verlies" zou ik niet durven zeggen maar je hebt wel een langere weg (aansluitingen naar en van IC en de IC zelf) van turbo naar de motor die op druk moet komen, vandaar dat ik spreek over iets later inkomen van de turbo.

Merkte zelf wel degelijk een verschil toen ik een grotere IC plaatste op mijn vorige wagen.
__________________
'70's
Golf fährt man nicht, Golf spielt man
Reply With Quote
  #11  
Old 22-01-2013, 17:51
Coen72 Coen72 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 454
Default

Ok, dus mag ik daar uit afleiden dat hoe korter het intercoolertraject, des te minder vertraging? SchokR, welk verschil bedoel je? Meer vertraging door een grotere IC?
Reply With Quote
  #12  
Old 22-01-2013, 19:00
SchokR SchokR is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 242
Default

Quote:
Originally Posted by Coen72
Ok, dus mag ik daar uit afleiden dat hoe korter het intercoolertraject, des te minder vertraging? SchokR, welk verschil bedoel je? Meer vertraging door een grotere IC?


Idd de duw in de rug kwam net dat ietsje later als met een kleinere (lees: veeeel kleinere) IC.
Toch normaal het op druk brengen van een fietsband gaat nou eenmaal sneller als dat van een autoband, met de zelfde pomp wel te verstaan.

En idd een MB sprinter IC past makkelijk in een golf1, heb ik zelf ook zitten in de einser

Nog ff dit ter info de turbo zal niet later opspoelen als anders bv 3000tr/m zal nog steeds 3000tr/m blijven maar de reactie tijd van de turbodruk opbouw op het moment dat je op je gas gaat zal iets later zijn
__________________
'70's
Golf fährt man nicht, Golf spielt man

Last edited by SchokR : 22-01-2013 at 19:10.
Reply With Quote
  #13  
Old 22-01-2013, 22:56
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

Veronderstel van wel dat ie ook mooi in een golf1 past hier heb je een link met de afmetingen:

http://www.mister-auto.be/fl/interk..._a20530432.html

Het mooie aan deze intercooler is dat de aansluitingen bovenaan zitten en dat hij perfect gaat over de grote td radiateur. Wat het laat op druk komen betreft als je motortje koude lucht ingeblazen krijgt en genoeg diesel krijgt heb je helemaal geen last van het "turbogat". Mijn auto komt perfect mee met het verkeer onder de 3000 toeren (dus zonder dat hij mooi opspoelt), erboven kan meerderheid niet mee. In een golf1 gaat het ongetwijfeld nog beter
Reply With Quote
  #14  
Old 23-01-2013, 22:55
Coen72 Coen72 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 454
Default

Ok super! Bedankt voor het meedenken en de info! Weet iemand ook of er standaard slangen en buizenkits zijn voor een 1.6 td motor?
Reply With Quote
  #15  
Old 23-01-2013, 23:37
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Er zijn geen standaard buizen voor golf 1. Golf 1 is nooit met intercooler geleverd gewoon zelf maken is niet zo moeilijk heb zelf ook sprinter intercooler past mooi koelt goed geen problemen tot nu toe
Reply With Quote
  #16  
Old 24-01-2013, 07:30
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ik heb 10x liever deze KKK K24 dan een watergekoeld RA/SB turbo.

(Een gereviceerde K24 drukt op een 1.9 m-TDI een goede 200pk.)

Je kan het eleboogje op je spruitstuk draaien en dan de intercooler leidingen 1 kant op laten lopen. (is iets gemakkelijker met de routing)

Probeer alleen bij de Sprinter intercooler weg te blijven, want waarschijnlijk krijg je minder vermogen na montage. (er gaat heel veel lucht in deze intercoolers wat je vermogen ten nadele komt)
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #17  
Old 24-01-2013, 11:01
Coen72 Coen72 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 454
Default

Hallo Bert

Bedankt voor je reactie. Ik heb op duitse fora idd ook gelezen dat er drukverlies optreedt als een sprinter IC gebruikt wordt. Ik denk dat ik maar een andere ga zoeken. Had een nette Saab 93 IC gezien. Ook vanwege de kosten. Die sprinter IC's zijn best prijzig!
Reply With Quote
  #18  
Old 24-01-2013, 11:25
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Wat je zou kunnen doen is een volledig alu intercooler van de volgende auto's te pakken.

We hebben een paar jaar geleden 3 op de flowbank gehad:
- Sprinter
- Iveco Daily (vol alu)
- Transporter T5, MB Vito (vol alu)
- Renault Megane 2003 (vol alu)

Iveco is vrij dik maar past tussen de koplampen bij een golf (mk1 / mk2) en had de beste flow en laagte pressure drop.

Die van de Megane kwam als tweede en als derde de T5/Vito en als laatste (door de grootste interne volume de Sprinter)
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #19  
Old 24-01-2013, 21:31
Coen72 Coen72 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 454
Default

Dank je, ik vind de T5 IC een nette, die is niet zo enorm groot. Weet je ook of deze zo in een Golf1 vòòr de radiateur te plaatsen is?

Groet Coen
Reply With Quote
  #20  
Old 25-01-2013, 07:37
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ik weet zo niet of die tussen de lampen past. Bij een Mk2 past dit wel volgens zeggen.

Hij zat bij mij op mijn Polo:











__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum