Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 17-12-2012, 22:06
golffan golffan is offline
Forum Regular

Default EGT golf2 gtd

Zit met het volgende:
Ik heb een golf2 1600td motorcode: JR die heb ik voorzien van een intercooler. En heb de pomp wat opgeschroefd. Nu heb ik een EGT meter aangesloten van stack. Als ik eventjes op het gas ga trappen klimt de temperatuur snel op tot 700° dan ga ik van het gas omdat ik in dit topic:
http://174.132.243.74/forum/printth...57&page=1&pp=40
gelezen heb dat de motor het boven de 650° zwaar te verduren krijgt. Ik kan dus nooit volgas rijden of de uitlaattemperatuur word te hoog. Wat ik dus niet begrijp is dat mijn golfje echt niet overdreven rookt als ik eventjes duw en de pomptiming staat op 0.95, verder gaat men watertemperatuur nooit over het midden en men olietemperatuur nooit boven de 100° dus lijkt alles perfect in orde met uitzondering van men uitlaattemperatuur.
Nu moest ik onlangs naar de keuring dus heb ik mijn roetstop terug normaal gezet en ik krijg hem nog altijd naar de 700° dit is natuurlijk wel tijdens het optrekken niet constant. Maak ik me zorgen om niks of is er iets niet pluis?
Mijn dank is groot
Reply With Quote
Old 17-12-2012, 22:12
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul

te weinig flow in je uitlaatsysteem?
Old 17-12-2012, 22:40
Forum Regular

Quote:
Originally Posted by De Pul
te weinig flow in je uitlaatsysteem?

De originele uitlaatlijn zit er nog onder ... Een rechte pijp staat wel op mijn todo list, ... Maakt dit verschil (het verschil) in temperatuur?
Reply With Quote
Old 17-12-2012, 22:48
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul

als je genoeg brandstof inspuit zal het in die hoek te zoeken zijn denk ik.aan de andere kant,je stelt dat je auto niet overdreven rookt,maar voor de turbo opspoelt moet je wel door de roetgrens gaan om een beetje knappe verhouding te krijgen....
Old 17-12-2012, 23:32
Forum Regular

Quote:
Originally Posted by De Pul
als je genoeg brandstof inspuit zal het in die hoek te zoeken zijn denk ik.aan de andere kant,je stelt dat je auto niet overdreven rookt,maar voor de turbo opspoelt moet je wel door de roetgrens gaan om een beetje knappe verhouding te krijgen....

Dit begrijp ik niet helemaal? Ik dacht dat je temperatuur hoger wordt naarmate je meer diesel geeft? Of heb ik dit mis ?
Hij krijgt te warm terwijl de turbo op druk komt (bij 4000rpm) is trouwens een garret t3 die erop zit. Voor de turbo op druk komt was me wel al opgevallen dat je de temperatuur flink kon doen oplopen door onnodig gas te geven ( hiermee bedoel ik zonder dat hij er van sneller optrekt), maar dan gaat hij niet over de 500° dus daar ligt het probleem niet denk ik.
Reply With Quote
Old 18-12-2012, 19:40
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...

Met een beetje turbo kan je het aardig rood/wit stoken
Dus 700 graden is dan denk niet zo hoog
Reply With Quote
Old 18-12-2012, 20:09
gti_power's Avatar
gti_power gti_power is offline
VW Guru

Hoeveel turbodruk draai je?
Draai je turbo eens wat op en haal de dempers onder uitlaat weg,dit zal veel schelen.
Een intercooler helpt ook veel.
Met 1.8 bar druk en een 11mm plunjer draaide ik vol gas 800 graden egt,hier had ik wel een dikke intercooler ertussen en een 76mm downpipe die naar 60mm ging met een vlammendovertje op het einde.Oh ja en geen governor meer,dat ding liep wel.
Zoieso moet je met een td wat met het gas spelen dus niet vol indrukken bij 1500 rpm...
Reply With Quote
Old 18-12-2012, 20:10
gti_power's Avatar
VW Guru

JA pas op ze geven ze op voor 900 max uitlaatgas temp de diesel.
Reply With Quote
Old 18-12-2012, 23:04
Forum Regular

Quote:
Originally Posted by gti_power
Hoeveel turbodruk draai je?
Draai je turbo eens wat op en haal de dempers onder uitlaat weg,dit zal veel schelen.
Een intercooler helpt ook veel.
Met 1.8 bar druk en een 11mm plunjer draaide ik vol gas 800 graden egt,hier had ik wel een dikke intercooler ertussen en een 76mm downpipe die naar 60mm ging met een vlammendovertje op het einde.Oh ja en geen governor meer,dat ding liep wel.
Zoieso moet je met een td wat met het gas spelen dus niet vol indrukken bij 1500 rpm...

Turbodruk is nog niet verhoogd ( ik ben pas begonnen ) dus 0.6 bar als ik mij niet vergis. Een intercooler zit er reeds in van een of andere renault, het koelvlak is 33 cm op 78cm dus is redelijk groot. Er komt binnenkort een rechte uitlaatlijn onder. Maar hoef ik me dus geen zorgen te maken als hij naar de 800° gaat? Motor is net open geweest en de cilinderkop is volledig gereviseerd blok gehoond, nieuwe segmenten erin, olieschraapveren, drijfstanglagers, ... dus heb niet zo'n zin om volgende maand een nieuw blok te moeten zoeken.
Reply With Quote
Old 18-12-2012, 23:10
gti_power's Avatar
VW Guru

Je lucht brandstof verhouding moet goed zijn,je zal even moeten zoeken naar de juiste instelling van het geheel.
JE pomp zou je ook wat eerder kunnen zetten normaal is het.90 maar je mag best naar 1.00.Door te veel brandstof in te spuiten die niet verbrand waardoor die flink rookt gaat je kop snel kapot.Ik weet er alles van..
Reply With Quote
Reply

Posting Rules