#1
|
|||
|
|||
binnenkant van velgen afdraaien?
hey volksforumers
ik heb een setje wielen gekocht, rh zw1 alleen mijn schroefset staat op standje laag. en daardoor zit mijn velg tegen de stelring, heb de stelring al een beetje aangepast maar heb nog steeds niet genoeg ruimte. als ik de randjes van de velgen afdraai moet toch kunnen? heb maar een paar mm nodig.. als ik dikkere spacers gebruik gaan de wielen te ver uitsteken. |
#2
|
|||
|
|||
een velg moet je niet op die plek gaan afdraaien. Zo verander je de constructie waardoor die zwakker wordt. Hierdoor kun je al dan niet direct last van krijgen door vervorming / scheuren of op langere termijn scheurvorming door vermoeiing.
|
#3
|
|||
|
|||
hmm kak.. de banden komen niet eens in de buurt van het randje die ik bedoel.
worden dus wel spacers? ik bedoel alleen het bolle randje zegmaar, maar dan aan de andere kant van de velg |
#4
|
||||
|
||||
Waarom niet gewoon een heel dun spacertje er tussen?
__________________
Quote:
|
#5
|
|||
|
|||
Met de afstelling van je wielgeometrie kun je die paar mm die je nodig hebt ook nog wel winnen.
Anders gewoon een dun spacertje ertussen. Volgens mij starten ze bij FK met 6mm, maar minder is vast ook ergens te krijgen en anders gewoon laten maken bij een constructiebedrijf.
__________________
www.vwmovement.nl Mijn auto topic: http://www.golfcabrio.com/viewtopic.php?f=34&t=31247 |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
ik ga niet met positief camber rijden wordt dus een spacertje. |
#7
|
|||
|
|||
Waarom zou je dat opstaande randje niet af kunnen draaien ?
Gebeurt aan de buitenkant toch ook vaak zat bij bijvoorbeeld randschade... |
#8
|
||||
|
||||
Beide kan,
spacers zijn er al vanaf 2 mm oid afdraaien is duurder en je hebt wat meer kans dat als de velg niet 100% recht is je het wiel eerst moet laten richten. |
#9
|
|||
|
|||
Je camber hoeft toch ook niet meteen positief te worden?
Je zou ook nog kunnen overwegen om je toplagers te vervangen voor van die camberplates, daarmee kun je ook meer ruimte creeëren. Ik wil maar aangeven dat er heel veel mogelijkheden / variabelen zijn om een auto te " stancen" Alles met zijn eigen voor en nadelen. Natuurlijk kun je het opstaande randje afdraaien, bij randschade gebeurd dat inderdaad ook vaak genoeg, echter dan verwijderen ze geen meerdere milimeters, Zijn de krassen/schades te diep, dan worden die eerst opgelast en dan wordt de las gelijk gedraaid met de rand. Ik zou zelf nooit dat randje weg laten draaien. Het lijkt misschien geen functie te hebben, maar dat heeft het wel. Vergelijk het met een platte strip en een hoekprofiel, wat buig je makkelijker?
__________________
www.vwmovement.nl Mijn auto topic: http://www.golfcabrio.com/viewtopic.php?f=34&t=31247 |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
ja oke dat snap ik, heb ook maar echt 1 of 2 mm nodig. ik heb 0,5mm liggen dus dat ga ik straks even passen |
#11
|
|||
|
|||
Quote:
afdraaien kan ik zelf dus kost niks |
#12
|
|||
|
|||
Afdraaien is absoluut een afrader, ik snap ook niet waarom DE velgenexpert hier dat aan kan raden??
Zoals al gezegd werd over de rechte strip en de hoeklijn , dat is exact wat met met die velg gebeurt. Aan de buitenkant kan ook niet altijd de rand zomaar worden afgedraaid, dit hangt van de vorm van de velg af. |
#13
|
||||
|
||||
Afdraaien afhankelijk van de velg kan.
We hebben het hier over 2mm geen 2cm wouter. Een opstaande rand is vaak tussen de 5-10mm en daar kan best 2mm af zonder dat dit aan de sterkte afdoet. Als we wouter moeten geloven dan is t elke keer als je lichte stoeprandschade hebt de velg total los
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#14
|
|||
|
|||
- De ts heeft het niet over 2 mm, maar een aantal. Staat nogal vrij hoeveel dat mag wezen. Ik heb hier even geen velg voorhanden maar voor zover ik in kan schatten is de rand geen 10mm breed.
- De binnenzijde van een velg is anders geconstrueerd als een buitenzijde. Jou voorbeeld over stoeprand schade gaat hier niet op. Ook wordt er bij een stoeprand niet de complete rand eraf gereden. Is dit wel zo dan moet men inderdaad nadenken of het niet tijd wordt om de velg te vervangen. 'daar kan best 2mm af zonder dat dit aan de sterkte afdoet' Ik ben niet op de hoogte of je ooit profiel doorsnedes heb berekend, maar het materiaal op het uiterste punt doet het meest. De velgen die standaard niet worden voorzien van deze rand aan de binnenzijde zijn veel massiever/dikker uitgevoerd. Dit hebben ze niet gedaan omdat het niet nodig is. |
#15
|
||||
|
||||
De ts heeft het wel degelijk over 1 tot 2mm.
Nogmaals wouter, afhankelijk van de velg kan dit.
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#16
|
||||
|
||||
TS schrijft over een paar mm, een paar is bij mij 2
Het is natuurlijk wel waar wat wouter zegt en de constructie iets wordt veranderd. ik geef er ook NIET! mijn voorkeur aan. daarom kwam ik ook met spoorverbreders.. Ik geloof ook niet dat je aan de achterkant makkelijk 1-2 mm (egaal)weg kunt daaien ivm het "emmer"effect. Er zijn velgen die standaard wat dikker zijn (cast) waarvan je wel (wat) kunt afdraaien (ervaring en proefondervindelijk) Heb ook wel eens velgen van nog ong 2 mm dikte (deuken eruitgedraait) gezien, die kwamen van een gerenomeerde velgen reperateur.. Constructie van een velg is overigens niet helemaal te vergelijken met een hoeklijn omdat deze rond is Al met al is de conclusie dat het niet de voorkeur geniet. |
#17
|
|||
|
|||
Ik vergelijk een velg ook niet met een hoeklijn, die haalde ik er alleen bij om mijn punt uit te leggen.
Om echt te weten hoeveel je van een velg af kunt doen zou je er een computer (CAD) model van moeten maken, met daarin de juiste materiaal eigenschappen, enz. Met sterkteberekeningsprogramma's kun je daar dan weer allerlei (dynamische) belastingen op loslaten. Zo kun je dan een hele reeks simulaties maken en zodoende de minimale dikte bepalen dat de velg heel blijft bij bepaalde aangenomen belastingen. Maar zelfs dan blijft het berust op aannames en kan de praktijk anders uitwijzen. Wij zouden dit kunnen op ons engineerings bureau, echter het kost zoveel tijd dat ik er niet aan ga beginnen. Over de algemene conclusie zijn we het in ieder geval wel allemaal eens. Afdraaien kan, afhankelijk van het model van de velg, maar geniet zeker niet de voorkeur. Gebruik gewoon je nuchtere verstand, beoordeel zelf hoeveel je eraf durft te draaien en gebruik anders een spacertje.
__________________
www.vwmovement.nl Mijn auto topic: http://www.golfcabrio.com/viewtopic.php?f=34&t=31247 |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Goed punt! alleen enkele factoren blijven (helaas) gissen denk aan: * (exacte) legering (die blijft meestal geheim) * hoeveelheid klappen die een velg gehad heeft (verschilt per velg dus geen standaard te bepalen) * etc Maar idd we zijn het wel eens wat dat betreft |
#19
|
|||
|
|||
hey jongens dank voor julie verhalen!
ik ga het ook niet afdraaien (ook al is de rand van rh zw1 toch wel 8-10mm heb er nu een spacer van 5 tussen gedrukt en dat werkt. bedankt voor julie advies! |
#20
|
||||
|
||||
|