#1
|
||||
|
||||
Temperatuur TDI
Ik heb nu dus een TDI in een Passat 32b liggen, binnenkort kenteken binnen en dan kan er gereden worden! Alleen het is koud, en TDI's krijgen het niet snel warm.
Ik heb er nu een 700mm radiateur in zitten van een turbodiesel. De TD krijg je nog wel aan de kook als je wilt, maar de TDI? Zou het een positieve invloed hebben om een standaard 550mm radiateur te monteren? Dat ie netter op temperartuur blijft? Zijn er andere tips en tricks voor TDI in de winter? Of gewoon langer netjes warmrijden? Ik heb een tussenstukje voor koelwaterverwarming, met 3 gloeipluggen erin, alleen de pluggen lijken stuk en ik heb geen relais daarvoor. Dit is wel te maken natuurlijk, weer een beetje spelen met de bedrading enzo. heeft iemand ervaring met zo'n systeem, en waar in je koelwaterslangen plug je dit in?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#2
|
||||
|
||||
dat is de enige juiste oplossing,moet tussen de aanvoer-kachelslang komen.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Hmmm, ik ben gewend mijn verwarming pas aan te zetten als de motor op temperaruur is. In dit geval moet je dus je verwarming wel openzetten, anders heb je geen flow? Ik ga t weekend eens kijken voor wat relaisjes, en de draden opscharrelen die de sturing verzorgen! En kijken of de pluggen nog intact zijn, en... het wordt wel weer een leuke klus!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#4
|
||||
|
||||
Ik durfde s'winters ook wel met een half afgedekte radiateur te rijden hoor
Wordt ie wat sneller warm en koelt nog voldoende, maar ik begrijp dat je het binnen ook wat sneller warm wilt hebben? Dan is je kachel bijverwarmen wel een mooie optie
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#5
|
|||
|
|||
over dit soort zaken kun je misschien wat ideeen op doen op www. ppo.nu,
alles mbt het rijden op zonnebloemolie etc,welke ook zo snel mogelijk na de start van de auto opgewarmd moet worden om goed bruikbaar te zijn. De pluggen die je noemt zijn ws gewoon gloeibougies?.gebruikte vw pluggen[gloeibougies] heb ik zat liggen voor je als je wat wilt uitproberen. [bij mijn volvo van 1955 is het mogelijk van binnen uit door de bestuurder een soort rolgordijn voor de radiateur te laten zakken, om de warmte vast te houden,men was vroeger ook niet dom, wel opletten dat het niet te warm wordt! geluidsignaal aanhangen? ] Last edited by jurie : 13-11-2012 at 09:14. |
#6
|
||||
|
||||
Moet je thermostaat dit niet gewoon regelen? Misschien een andere thermostaat met een hogere openingstemperatuur erin?
|
#7
|
||||
|
||||
Quote:
dat was ook mijn eerste gedachte |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Ha, de voorloper van de thermostaat! Bussen en vrachtwagens hadden dat destijds allemaal, en ik neem aan andere auto's ook. Dat verklaart meteen ook waarom zoveel auto's van voor WOII een waterthermometer hadden, soms fysiek op de radiateurdop gemonteerd. x x PS.: Op mijn '84-er dieseltje zit sinds kort een stuk golfkarton van zo'n 12 bij 30 cm voor de radiateur (vastgezet met gaffa-tape), ook om wat sneller op temperatuur te komen: werkt prima. Last edited by Erik Baas : 13-11-2012 at 13:04. Reason: + foto |
#9
|
||||
|
||||
Ik snap dat karton voor de radiateur niet helemaal....daar heb je toch een thermostaat voor
|
#10
|
||||
|
||||
Klopt, maar doordat 'ie het 's zomers ook goed doet met een kapotte thermostaat ben ik die vergeten te fixen, en nu is het steeds te koud en/of te nat om er (op straat!) aan te werken...
|
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Thermostaat doet zijn werk, maar het op temperatuur komen gaat gewoon niet zo rap. Daarbij was dus de vraag, als je een (te?) grote radiateur hebt, gaat ie dan niet koelen tot onder bedoeld niveau? Dat een kleinere m stabieler houdt dus? De radiateur stopt pas met koud water teruggeven als het water aan het eind van de koelcyclus te koud wordt (bij de thermostaat). Oftewel, flow=koeling. Maar wellicht dat een grotere radiateur water kouder teruggeeft, en je blok onbedoeld te koud maakt. Ervaringen mee?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#12
|
||||
|
||||
anders toch gewoon een stukje karton ervoor dan kun je een kleinere radi.nabootsen karton er wel strak tegenaan ,ik heb al een meegemaakt dat er met te veel ruimte tussen de radi. en het karton alleen maar meer koelde
ik doe het zelf altijd in de winter voor de rest afschermen ,heb tot nog toe bij al mijn auto's gedaan edit: stukje hardboard is beter bestand tegen water |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Waar heb je dat tussenstukje vandaan? Ben ook naar zoiets aan het kijken. Temperatuur meter komt met deze temperaturen niet eens van zijn plek
__________________
Scirocco 2 GT 1.9TDI '82 daily Scirocco 2 GT16v '88 Scirocco 2 CL 1.5 automaat '81 Scirocco 2 GTX 1.8i '89 Scirocco 2 Kamei X1 1.6 '82 |
#14
|
||||
|
||||
Nieuwe thermostaat is de oplossing denk ik zo, ook met grote radiateur. Bij mijn TDI ook een nieuwe in gezet. Word netjes 90 graden en blijft dit ook. Ook op de snelweg. Na een paar km is de kachel ook al voelbaar warm. Zonder dat de motor volledig 90 graden is.
|
#15
|
||||
|
||||
Tussenstukje komt uit de Audi 80 TDI waar ik de onderdelen uit heb gehaald. Ga die installeren binnenkort, maar kan niet tussen verwarmingsslangen. De plek waar ie past is het dunne slangetje van de waterpomp naar de buis die langs je blok loopt, lijkt me prima plekje toch?
Thermostaat is volgens mij zelfs nieuw, dus die is het niet. Hopelijk komt ie als straks de pluggen in t water steken wat sneller op temp!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb wel vaker nieuwe delen meegemaakt, die toch kapot zijn Zelf zou ik ook een andere thermostaat proberen, of iig je huidige ff testen in een pannetje water op het gasfornuis. Temperatuur meter erbij en dan bekijken bij welke temperatuur deze open gaat.
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |