Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-10-2012, 19:41
Bontje's Avatar
Bontje Bontje is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 458
Default Golf 4 1.8 GTI AUM tikt en rookt

Mensen,

Kameraad van me heeft een golf 4 gti uit 2001 met AUM motor die momenteel wat problemen heeft gekregen.
Heb vernomen van het blok dat wanneer die start hij wat tikt en een gigantische blauwe oliewalm uitstoot.
Km-stand van de auto is rond de 150.000 en heeft voor hem (3maand terug) na zeggen, redelijk goed onderhoud gehad.

Hebben jullie enig idee?

Wat men mij vertelde kon het iets zijn met oliezeef en zuigerveren.
Wie weet hier meer van...

Greetz.
__________________
Who Am I: klik

Ik rij niet hard, maar wel voor je!
Reply With Quote
  #2  
Old 23-10-2012, 20:14
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Idd carter eraf en de oliezeef vernieuwen, verder;

- turbo nazien, bij de meeste GTI's is die wel op na die km stand....

Zal waarschijnlijk een combinatie zijn van olietekort door verstopte zeef > tikkende klepstoters / uitgelopen lagers / defecte turbo...
Het hoeft niet, maar klinkt als een dure...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 24-10-2012, 07:41
WilcoGTI WilcoGTI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 487
Default

Ik denk inderdaad ook aan een verstopte zeef met alle bijbehorende dingen
Reply With Quote
  #4  
Old 25-10-2012, 17:19
nielsvwteam's Avatar
nielsvwteam nielsvwteam is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,221
Send a message via MSN to nielsvwteam
Default

Wij hebben idd nog een 20vt liggen
Reply With Quote
  #5  
Old 25-10-2012, 17:37
silbergti silbergti is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 381
Default

Zijn deze problemen specifiek voor de 1.8 Turbo?
Moet je dan de zeef preventief vervangen bv?
Ik heb een GTI 20V met 145000 km maar heb bovengenoende problemen niet.
Ook ging (en ga) ik er van uit dat de 20V Turbo motor sterke motoren zijn..
Reply With Quote
  #6  
Old 25-10-2012, 17:44
Bas Oppelaar Bas Oppelaar is offline
Forum regular
 
Join Date: May 2011
Posts: 87
Default

Bij verkeerde olie , meen dat er nu 0w30 word voorgeschreven , en verkeerd gebruik
(niet warm rijden en bij warme motor direct uitzetten ) wil er nog wel eens koolvorming in de olie ontstaan wat resulteert in een verstopte zeef , met alle gevolgen van dien .
Als je dus de motor met respect behandeld , en hem zo regelmatig eens vertroeteld met de juiste olie zijn de motoren vrijwel hufterproof .
In de praktijk blijkt vaak dat bovengenoemde voorschriften TE vaak aan de laars gelapt worden , en mensen denken dat ze met een goedkopere olie ook wel uit de voeten kunnen. Niks is minder waar , kortom juiste olie goed warmrijden en netjes ff een minuutje na laten draaien bij warme motor dan voorkom je een hoop ellende .
Koop je een gebruikte motor , dan ligt hij er toch al naast , trek dan even de carterpan eraf om de zeef op vervuiling te controleren en neem het zekere voor het onzekere en vervang de zeef gelijk !
Reply With Quote
  #7  
Old 25-10-2012, 17:45
WilcoGTI WilcoGTI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 487
Default

Zijn vaak problemen met de oliezeef inderdaad. Preventief vervangen kan nooit kwaad. Zeefje kost maar iets van rond de 15 euro.
Reply With Quote
  #8  
Old 25-10-2012, 17:46
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Ligt puur aan hoe het onderhoud is gebeurt. Als de auto elke keer netjes op tijd nieuwe olie heeft gekregen en dan ook de juiste olie, dan zullen de problemen wel een beetje meevallen.

Als het onderhoud onbekend is, kan je altijd even de carterpan er onderuit trekken om het filtertje te inspecteren..en desnoods ff reinigen.
Reply With Quote
  #9  
Old 25-10-2012, 17:50
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Het zijn naar mijn info vooral de 20VT's die op longlife interval en in de lengterichting in de auto liggen, zoals bij de A4, A6, Passat en Superb, de verlengde interval in combinatie met een kleiner carter werken de problemen in de hand, bij onverstandig gebruik krijg je natuurlijk ook wel alles stuk en de meeste GTI's worden natuurlijk niet alleen gebruikt om boodschappen mee te doen...
Ijzersterke motor en zou er graag nog eens een bezitten, ongeacht in welke auto ie ligt...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #10  
Old 30-10-2012, 19:01
Bontje's Avatar
Bontje Bontje is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 458
Default

Bedankt voor info jongens!
Hij wil niet aan het onderhoud beginnen en gaat het ding dus in de verkoop.
Wou em wel kopen maar hij wou niet zakken in de prijs, tja dan gaat het over haha
Topic kan tevens dicht!
__________________
Who Am I: klik

Ik rij niet hard, maar wel voor je!
Reply With Quote
  #11  
Old 30-10-2012, 19:07
Rasselman Rasselman is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 114
Default

Standaard probleem.

Ik heb hier eenzelfde auto staan.
130euro kwijt aan onderdeeltjes (incl oliepomp) zonder olie.
Reply With Quote
  #12  
Old 30-10-2012, 19:08
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Als jij de auto uit de beginpost ook voor 130 euro fikst heb je een klus te pakken denk ik
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #13  
Old 30-10-2012, 19:20
Bontje's Avatar
Bontje Bontje is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 458
Default

voor €130 mag je em komen fixen hahaha.
__________________
Who Am I: klik

Ik rij niet hard, maar wel voor je!
Reply With Quote
  #14  
Old 30-10-2012, 19:31
Rasselman Rasselman is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 114
Default

lol dat dacht ik wel, is inkoop voor de spulletjes zit niet eens olie bij.
degene die ik heb staan nu (van me vriendin) die was optijd.
Alleen tikkende klepjes en knipperend olie lampje.

Deze zal wel wat meer hebben met zn blauwe oliewalm en tikken.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum