#1
|
|||
|
|||
GTD trekt niet lekker door
Zoals jullie hebben kunnen lezen op dit forum, heb ik mijn golf 1 1.6td voorzien van een nieuwe K14 turbo, omdat de auto nogal ''schokkerig'' optrok.
Nu rijd de auto een stuk beter, maar trekt nogsteeds niet 100% vloeiend op, met vol gas. houd de auto steeds een klein beetje in. Het probleem is al een stuk beter (oude turbo was echt op) maar nog niet helemaal verholpen. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Turbo slangen trekken geen valse lucht... |
#2
|
|||
|
|||
Schokken duidt vaak op slijtage van je brandstofpomp.
|
#3
|
||||
|
||||
- Luchtfilter schoon?
- Leiding naar de drukdoos op de pomp oké? (en geeft de drukdoos wel genoeg extra brandstof op max turbodruk? - Pomptiming in orde? - Opbrengst niet te ver geknepen na laatste apk?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#4
|
|||
|
|||
Luchtfilter is schoon, daar ligt het denk ik niet aan.
Pomptiming zal ik is laten checken, heb de distributieriem net vervangen, moet nog gebeuren. Hoe kom ik er achter of mijn brandstofpomp (drukdoos?) versleten is of niet? Dat kan nog een duur grapje worden of niet? Ik heb een beetje lopen spelen met de roetschroef, maar dit haalde niet veel uit alleen meer rook. De turbo druk kan ik niet bij stellen omdat het draadeindje met torx inbus is afgebroken (moertje zit nog met 2 slagen vast). is dit te vervangen? Of zou ik de hele wastegate dan moeten vervangen? En opbrengst te veel geknepen? Wat wordt hier precies mee bedoelt? |
#5
|
||||
|
||||
heb je het zwarte overdrukpotje op de inlaat ook al eens dicht gedraaid die heb ik afgedopt met een dopmoertje tussen de veer
de wastegate zal dan wel moetn vervangen worden met een andere volgens mij |
#6
|
||||
|
||||
hoe oud is het brandstoffilter?
Quote:
Moet inderdaad weer even nagekeken worden, grote kans.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#7
|
||||
|
||||
Zou goed kunnen dat het zwarte overdruk potje nog even geholpen moet worden, maar dat soort grappen zijn alleen aan te raden als je een turbodruk meter hebt
Houdt er wel rekening mee dat deze brandstofpompen niet het eeuwige leven hebben
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#8
|
|||
|
|||
Misschien kan een ervaren monteur van een Bosch Servicecentre met specialisme dieseltechniek nog iets voor je betekenen als je er zelf niets mee kunt.
|
#9
|
|||
|
|||
Brandstoffiter is niet zo oud, alleen hier jij de garage kijken ze me heel raar aan als ik begin over het inspuit moment opnieuw instellen, is volgens hun een hele klus. Ze hebben er de goede micrometer ook niet voor denk ik.
Iemand in de buurt die deze wel heeft? Voor de distributie wissel had ik het zelfde probleem trouwens al, auto rijd het zelfde als daarvoor. Met het zwarte potje bedoelen jullie dat ding tussen het kleppendeksel en de inlaat? Deze zou ik dus dicht moeten maken? Wat haalt dit precies uit? Zie niet meteen hoe dit invloed kan hebben op de turbo druk, ben benieuwd! Zonde van die wastegate trouwens, is nog helemaal goed, mist alleen een halve centimeter van dat draad eindje, najah dat is een zorg voor later. Voordat ik de turbo druk omhoog ga gooien moet eerst het blokje 100% lopen. |
#10
|
||||
|
||||
Als het goed is zit er op je inlaat een zwarte drukdoos die bij teveel inlaatdruk de rest terug naar de turboinlaat stuurt, staan meestal op 0,7 tot 0,9 bar maar als ze wat ouder worden verschuift dat naar beneden. Bij de Audi GTD die ik had was die drukdoos dan ook gewoon vast gezet.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#11
|
|||
|
|||
Quote:
Ook een goed plan, ik red me er wel mee. Snap niet hoe de gewone garages dat dan doen? Ik had gedacht dat ze zulk spul standaard hadden liggen, als hun je distributieriem vervangen bekijken ze het inspuit moment dus geen eens...? Bedenk net wel dat we op de zaak ook wel een micro meter hebben, misschien kan ik een aansluiting maken op de brandstof pomp, maar is even bekijken. |
#12
|
|||
|
|||
Zal ook is naar die klep kijken, weet nu welke jullie bedoelen. Loopt inderdaad vanaf de inlaat naar de turbo inlaat, en niet het carter.
Eerst maar een turbo druk meter regelen. |
#13
|
|||
|
|||
Quote:
Ik denk dat de 'moderne' automonteur niet zo ver gaat, die loopt vast zodra je er geen laptop aan kunt hangen (met alle respect overigens voor deze ghasten want ook daarvoor heb je waarschijnlijk de nodige kennis nodig - alleen niet specifiek van automotoren ). Vroeger had je bij die Bosch Servicecentre's dieselspecialisten die echt alles af wisten van de oudere (turbo) diesels. Jouw GTD hoort bij de eerste generatie kleinere diesels voor personenauto's; als je daar iets mee hebt moet je gewoon even logisch nadenken en uit ervaring kunnen putten. |