Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-08-2019, 10:17
feffe's Avatar
feffe feffe is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 902
Default 1.9D 1Y Turbo??

hallo,

Ik heb een Passat van 1990 met een 1.9D 1Y motor.

Erg langzaam, dat moet anders.

deze motor heeft nog geen ton gedraaid en verkeert echt in nieuwstaat. deze motor wil ik eigenlijk niet vervangen.

Dus ik zat te denken om alle turbodelen van een defecte 80PK 1.6 GTD motor die ik nog heb, over te zetten op de 1.9D. De bedoeling is dat het oogt alsof hij zo uit de fabriek komt. dus zoveel mogelijk originele onderdelen.

Maar is dit wel een verstandig idee? kwa compressie, koeling etc.
heeft mijn motor zuigerkoeling? (bij sommige modellen spuit er olie op geloof ik?)
is dit een must?

ik zou graag +- 100PK willen.






Last edited by feffe : 25-08-2019 at 10:21.
Reply With Quote
  #2  
Old 25-08-2019, 16:38
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Dat is het hele probleem, de 1Y heeft geen zuigerbodemkoeling...

Geen idee hoe lang het zonder dat goed gaat...
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #3  
Old 25-08-2019, 17:30
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Weet niet hoe het met die Lukas pomp zit die hier op zit (als ik me niet vergis), maar misschien kan je wat aan de afstelling doen zodat die iets meer koppel en vermogen geeft. Gezien je de motor liefst niet vervangt. Bij de Bosch pompen op de AAZ en dergelijke kan je gemakkelijk wat aan de timing en inspuithoeveelheid doen om wat meer vermogen uit de blokjes te halen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #4  
Old 25-08-2019, 20:10
Arnaud's Avatar
Arnaud Arnaud is offline
Married to PC
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,115
Default

Ik zou geloof ik gewoon het originele draaiwerk eruit halen en op een pallet bewaren, en gewoon een andere, complete TD monteren. Dan houd je de originele motor ook origineel, en kun je in 1 zaterdag weer terug.
Kabelboom hoeft bij zo'n diesel toch niet gewisseld.
__________________
-Volkswagen Golf MKII GTI 1984
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum