Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 11-08-2012, 13:35
Sammie Sammie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 35
Default Golf 2 Memphis 1988

Zoals in het voorsteltopic al gemeld, ik ga van de week kijken naar een golf 2 model memphis uit 1988. Hij staat vlak bij mijn ouderlijk huis in Limburg, en mijn vader rijdt er deze week eerst mee naar zijn neef om de auto op de brug te zetten. Dus buiten de bekende roest en onderkant probleempjes. Waar moeten we op letten voor wat betreft het rijgedrag van de wagen?

En nog een belangrijke vraag, hoeveel meer of minder betrouwbaar is een carb motor tegenover een injectiemotor; er vanuit gaande dat de carb en motor goed onderhouden worden.

De prijs van de wagen ligt op ongeveer 500 euro met +- 180.000 op teller. Is dit een realistisch bedrag, of zijn er mensen die hun wenkbrauwen fronsen bij dit in mijn ogen redelijk lage bedrag.

Mijn instelling is: liever een oudere auto waar minder electronische techniek in zit, en voor het bedrag wat je uitspaart onderdelen vervangen en reviseren.

Graag jullie mening!

Groet, Maurice
Reply With Quote
  #2  
Old 11-08-2012, 14:13
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Als het een 1.6 is; houd even wat geld achter de hand om de carb te vervangen voor een weber van bv. fastroadcars.
Redelijk kogelvrije wagentjes verder
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 11-08-2012, 14:22
Sammie Sammie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 35
Default

Was er even bij vergeten te melden dat het gaat om een 1.3 variant. Er staat trouwens bij zelfde bedrijf ook een 1.6 op maar mijn voorkeur gaat uit naar de 1.3. Kan daar ook een weber carb op? Als ik de auto voor 500 kan kopen en voor dat zelfde bedrag aan onderdelen kan vernieuwen moet ik toch een heel eind komen lijkt mij.
Reply With Quote
  #4  
Old 15-08-2012, 11:24
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

De 1.3 Injectie's draaien heel netjes als alles in orde is, zelfde geldt voor een carb blok. maar een injectie regelt de verschillen zelf bij, daar gaat mijn voorkeur toch wel naar uit als je geen zin hebt om regelmatig de carb bij te stellen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #5  
Old 15-08-2012, 17:56
Berrychello Berrychello is offline
Postwhore
 
Join Date: May 2007
Posts: 1,137
Default

Voor de 1.3 geef ik de voorkeur aan de carb versie. 500 is een prima prijs als ie roestvrij is en apk heeft!
Reply With Quote
  #6  
Old 16-08-2012, 06:51
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

laag bedrag, laag bedrag...
t zijn wel al verdikke oude wagens hé. als ze 1500€ vragen voor een golf 2 van 24jaar, hoeveel moeten ze dan nog vragen voor een golf 3 van 19jaar? en hoeveel voor een golf 4 van 14jaar?
er is nog veel aanbod voor die autos, t zijn oerdegelijke bakken die golf mk2's, maar economisch hebben ze geen waarde meer.

mijn golf heb ik 2jaar terug voor 200€ gekocht, een 1.6D van 1988. heb er zelf 2plaatjes in gelast (was in principe voor een jaar gekeurd, maarja, beter fixen), heb ondertussen een wiellager moeten vervangen, radiator en waterpomp ook (lekte water maar reed nog goed rond, heb een half jaar met lekkend water gereden), de chauffage die kapot gegaan is en de remblokjes eens vervangen.
heb die gekocht met 361 000km en defecte kilometerteller , heb de teller gefixed (1 asje vastlijmen) en die staat nu vrolijk op 410 000km.

ik zocht een degelijke auto met onverwoestbare motor, carosserie die beetje roestbestendig is, liefst belastingsvrij en alle onderdelen nog goed te vinden. kom je vanzelf bij een golf 2 uit. de mk3 zijn ook leuke autos maar roesten mij te snel.
dus als je deze koopt voor 500€, en je moet het komende jaar een waterpomp vervangen (45€), radiator (30€), wiellager (steek gewoon een 2de hands veerpoot erin, is goedkoper), en eventueel een andere carburator... dan ben je nog steeds goed af. ik vind het geen absurd lage prijs, t is ook maar een 1.3. een gti of G60 zal iets meer gaan
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #7  
Old 16-08-2012, 11:23
Sammie Sammie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 35
Default

En hoeveel ben je kwijt wanneer je dit moet laten doen, of word het dan een ander verhaal? (Uiteraard niet bij een officiele dealer voor deze wagen want veel in waarde zal die niet meer toenemen) Morgen gaat mijn vader naar de auto kijken en dan reis ik zaterdag 200 km naar het zuiden af voor zelf te gaan kijken! Gaat ie gelijk bij een kennis de brug op.
Reply With Quote
  #8  
Old 16-08-2012, 12:59
Jetta86 Jetta86 is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 59
Default

Ik begreep van een kennis dat je vrij eenvoudig kan zien of er met de teller is gerommeld, iets met het niet op lijn staan van getalletjes van de 100.000-en en 10.000-en. Misschien dat anderen hier daar meer van weten.
Let op een flink versleten stuurwiel, wangen van de stoel, pedalen en versnellingspook. Helemaal kaal? Vermoedelijk iets meer dan 180.000...
Het gaat ook nog even duren voordat hij belastingvrij is, door de overgangsregeling duurt dat voor hem nog 2/3 jaar, dat heeft vast ook invloed op de prijs. En, als je dan LPG inbouwd of er een diesel van maakt, betaal je dan alsnog een brandstoftoeslag.

Verder de gebruikelijke dingen; schokbrekers, wiellagers, remmerij, handrem, etc. Volgens mij staat er een post op het forum met dingen waar je op moet letten en hoe je ze kan testen.

Reparaties laten doen door een bedrijf is per definitie VEEL duurder, door het uurloon. Dit is een veel betere investering:
http://www.asnbooks.nl/product_info...products_id=635
Succes!
Reply With Quote
  #9  
Old 16-08-2012, 15:39
Berrychello Berrychello is offline
Postwhore
 
Join Date: May 2007
Posts: 1,137
Default

Een occassion waar je nog minstens een jaar mee kunt rijden kost doorgaans minimaal 500€.
Reply With Quote
  #10  
Old 17-08-2012, 11:55
Sammie Sammie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 35
Default

Nou vanochtend heeft de eerste inspectie en proefrit plaatsgevonden, helaas niet door mijzelf maar door mijn vader en een vriend die ook een golf 2 heeft. En de berichten waren niet heel negatief! Er moet een nieuwe riem op (plus pomp dan), waarschijnlijk op termijn nieuwe remmen, en er zat een tik in de kleppen die met andere olie misschien wel op te lossen was. Morgenvroeg maak ik zelf de reis om te gaan kijken, en wellicht dat ik na het weekend mijzelf weer volkswagen eigenaar mag noemen,
Reply With Quote
  #11  
Old 18-08-2012, 14:15
yougottamove yougottamove is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 45
Default

Quote:
Originally Posted by Sammie
Nou vanochtend heeft de eerste inspectie en proefrit plaatsgevonden, helaas niet door mijzelf maar door mijn vader en een vriend die ook een golf 2 heeft. En de berichten waren niet heel negatief! Er moet een nieuwe riem op (plus pomp dan), waarschijnlijk op termijn nieuwe remmen, en er zat een tik in de kleppen die met andere olie misschien wel op te lossen was. Morgenvroeg maak ik zelf de reis om te gaan kijken, en wellicht dat ik na het weekend mijzelf weer volkswagen eigenaar mag noemen,


klinkt goed toch, die kleppen hoor je altijd tikken "even na het starten" na een tijdje is het weg.. ik heb ook een 1.3 en voor zover ik weet is dat normaal. Maar als je een tik blijft horen....?#!?
Reply With Quote
  #12  
Old 18-08-2012, 15:57
Sammie Sammie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 35
Default

Vanochtend zelf gereden, en....gekocht hopelijk komen er geen gekke dingen naar boven maar optisch zeker een mooie auto en rijdt ook erg lekker. Gaat nu e.e.a. aan gebeuren, nieuwe luchtfilters, oliefilters, nieuwe bougies, nieuwe vloeistoffen, olie verversen en een nieuwe distributieset. Fotos gaan er zo snel mogelijk op komen.


Still cant believe it.

Last edited by Sammie : 19-08-2012 at 20:27.
Reply With Quote
  #13  
Old 18-08-2012, 21:46
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Feli met de aankoop!

Melvin, hier van het forum, kan je heel geschikt aan de benodigde onderhoud delen helpen:

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=97943

Prima service en een hele goede prijs.
Reply With Quote
  #14  
Old 19-08-2012, 20:32
Sammie Sammie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 35
Default

@ Dokter D, thanks voor de tip! Heb nu al de distributieset (riem en waterpomp plus pompophanging) tegen inkoopprijs bijbesteld bij de verkoper. Maar voor de toekomst zal ik het zeker onthouden! Kan niet wachten tot ik m op mag halen.
Reply With Quote
  #15  
Old 20-08-2012, 03:08
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

Quote:
Originally Posted by Sammie
En hoeveel ben je kwijt wanneer je dit moet laten doen, of word het dan een ander verhaal? (Uiteraard niet bij een officiele dealer voor deze wagen want veel in waarde zal die niet meer toenemen)


radiator vervangen is 2 keer niks. kan je in principe zelf doen, en wat koelvloeistof erop.
waterpomp vervangen is meer problemen, daar zijn de boutjes vaak van kapot, na het monteren vaak lekken. daar is snel 2-3 uur werk aan en die uren tikken bij dan.
andere veerpoot steken is ook geen moeite, en uitlijnen kost dan 10€ ofzo.

staar je ook niet blind op kilometers. een goed onderhouden motor met 200 000km rijd veel beter dan een afgeragde met 50 000km.
bij de garage waar men broer werkt staat een jetta 1.8GT met 505 000km. en dit voor een benzine!!!. ding rijd nog steeds goed alhoewel je merkt dat er al vele paarden van onder de kap zijn weggelopen .
maarja, wagen van de garagebaas, altijd zijn onderhoud gehad...
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #16  
Old 22-08-2012, 18:23
Sammie Sammie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 35
Default

De golf is zojuist gearriveerd bij mijn ouders na de keuring Morgen of overmorgen komt de nieuwe distributieset erop, endan kan ik de wagen ophalen! Ben er nu al trots op! Fotos zullen in de loop van de volgende week verschijnen!
Reply With Quote
  #17  
Old 25-08-2012, 17:39
Sammie Sammie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 35
Default

Zo vandaag was de grote dag Mijn golf opgehaald bij mijn ouders. Was nog een spannende rit van 200 km aangezien ik woensdag pas anwb lidmaatschap heb aangevraagd, en er pas over een week gebruik van mag maken Maar wat een genot om erin te rijden. Gisteren de wielen uit laten lijnen. Wel zit er een hoog geluid in de motor (sinds er een nieuwe distributieset (riem en waterpomp) op is geinstalleerd. Hopelijk gaat dit snel over.
Reply With Quote
  #18  
Old 26-08-2012, 09:41
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

dat hoge geluid is denk ik van de distributieriem die te strak staat. (gespannen met de waterpomp)
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum