#1
|
|||
|
|||
Golf 2 Memphis 1988
Zoals in het voorsteltopic al gemeld, ik ga van de week kijken naar een golf 2 model memphis uit 1988. Hij staat vlak bij mijn ouderlijk huis in Limburg, en mijn vader rijdt er deze week eerst mee naar zijn neef om de auto op de brug te zetten. Dus buiten de bekende roest en onderkant probleempjes. Waar moeten we op letten voor wat betreft het rijgedrag van de wagen?
En nog een belangrijke vraag, hoeveel meer of minder betrouwbaar is een carb motor tegenover een injectiemotor; er vanuit gaande dat de carb en motor goed onderhouden worden. De prijs van de wagen ligt op ongeveer 500 euro met +- 180.000 op teller. Is dit een realistisch bedrag, of zijn er mensen die hun wenkbrauwen fronsen bij dit in mijn ogen redelijk lage bedrag. Mijn instelling is: liever een oudere auto waar minder electronische techniek in zit, en voor het bedrag wat je uitspaart onderdelen vervangen en reviseren. Graag jullie mening! Groet, Maurice |
#2
|
||||
|
||||
Als het een 1.6 is; houd even wat geld achter de hand om de carb te vervangen voor een weber van bv. fastroadcars.
Redelijk kogelvrije wagentjes verder
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#3
|
|||
|
|||
Was er even bij vergeten te melden dat het gaat om een 1.3 variant. Er staat trouwens bij zelfde bedrijf ook een 1.6 op maar mijn voorkeur gaat uit naar de 1.3. Kan daar ook een weber carb op? Als ik de auto voor 500 kan kopen en voor dat zelfde bedrag aan onderdelen kan vernieuwen moet ik toch een heel eind komen lijkt mij.
|
#4
|
||||
|
||||
De 1.3 Injectie's draaien heel netjes als alles in orde is, zelfde geldt voor een carb blok. maar een injectie regelt de verschillen zelf bij, daar gaat mijn voorkeur toch wel naar uit als je geen zin hebt om regelmatig de carb bij te stellen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#5
|
|||
|
|||
Voor de 1.3 geef ik de voorkeur aan de carb versie. 500 is een prima prijs als ie roestvrij is en apk heeft!
|
#6
|
||||
|
||||
laag bedrag, laag bedrag...
t zijn wel al verdikke oude wagens hé. als ze 1500€ vragen voor een golf 2 van 24jaar, hoeveel moeten ze dan nog vragen voor een golf 3 van 19jaar? en hoeveel voor een golf 4 van 14jaar? er is nog veel aanbod voor die autos, t zijn oerdegelijke bakken die golf mk2's, maar economisch hebben ze geen waarde meer. mijn golf heb ik 2jaar terug voor 200€ gekocht, een 1.6D van 1988. heb er zelf 2plaatjes in gelast (was in principe voor een jaar gekeurd, maarja, beter fixen), heb ondertussen een wiellager moeten vervangen, radiator en waterpomp ook (lekte water maar reed nog goed rond, heb een half jaar met lekkend water gereden), de chauffage die kapot gegaan is en de remblokjes eens vervangen. heb die gekocht met 361 000km en defecte kilometerteller , heb de teller gefixed (1 asje vastlijmen) en die staat nu vrolijk op 410 000km. ik zocht een degelijke auto met onverwoestbare motor, carosserie die beetje roestbestendig is, liefst belastingsvrij en alle onderdelen nog goed te vinden. kom je vanzelf bij een golf 2 uit. de mk3 zijn ook leuke autos maar roesten mij te snel. dus als je deze koopt voor 500€, en je moet het komende jaar een waterpomp vervangen (45€), radiator (30€), wiellager (steek gewoon een 2de hands veerpoot erin, is goedkoper), en eventueel een andere carburator... dan ben je nog steeds goed af. ik vind het geen absurd lage prijs, t is ook maar een 1.3. een gti of G60 zal iets meer gaan
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#7
|
|||
|
|||
En hoeveel ben je kwijt wanneer je dit moet laten doen, of word het dan een ander verhaal? (Uiteraard niet bij een officiele dealer voor deze wagen want veel in waarde zal die niet meer toenemen) Morgen gaat mijn vader naar de auto kijken en dan reis ik zaterdag 200 km naar het zuiden af voor zelf te gaan kijken! Gaat ie gelijk bij een kennis de brug op.
|
#8
|
|||
|
|||
Ik begreep van een kennis dat je vrij eenvoudig kan zien of er met de teller is gerommeld, iets met het niet op lijn staan van getalletjes van de 100.000-en en 10.000-en. Misschien dat anderen hier daar meer van weten.
Let op een flink versleten stuurwiel, wangen van de stoel, pedalen en versnellingspook. Helemaal kaal? Vermoedelijk iets meer dan 180.000... Het gaat ook nog even duren voordat hij belastingvrij is, door de overgangsregeling duurt dat voor hem nog 2/3 jaar, dat heeft vast ook invloed op de prijs. En, als je dan LPG inbouwd of er een diesel van maakt, betaal je dan alsnog een brandstoftoeslag. Verder de gebruikelijke dingen; schokbrekers, wiellagers, remmerij, handrem, etc. Volgens mij staat er een post op het forum met dingen waar je op moet letten en hoe je ze kan testen. Reparaties laten doen door een bedrijf is per definitie VEEL duurder, door het uurloon. Dit is een veel betere investering: http://www.asnbooks.nl/product_info...products_id=635 Succes! |
#9
|
|||
|
|||
Een occassion waar je nog minstens een jaar mee kunt rijden kost doorgaans minimaal 500€.
|
#10
|
|||
|
|||
Nou vanochtend heeft de eerste inspectie en proefrit plaatsgevonden, helaas niet door mijzelf maar door mijn vader en een vriend die ook een golf 2 heeft. En de berichten waren niet heel negatief! Er moet een nieuwe riem op (plus pomp dan), waarschijnlijk op termijn nieuwe remmen, en er zat een tik in de kleppen die met andere olie misschien wel op te lossen was. Morgenvroeg maak ik zelf de reis om te gaan kijken, en wellicht dat ik na het weekend mijzelf weer volkswagen eigenaar mag noemen,
|
#11
|
|||
|
|||
Quote:
klinkt goed toch, die kleppen hoor je altijd tikken "even na het starten" na een tijdje is het weg.. ik heb ook een 1.3 en voor zover ik weet is dat normaal. Maar als je een tik blijft horen....?#!? |
#12
|
|||
|
|||
Vanochtend zelf gereden, en....gekocht hopelijk komen er geen gekke dingen naar boven maar optisch zeker een mooie auto en rijdt ook erg lekker. Gaat nu e.e.a. aan gebeuren, nieuwe luchtfilters, oliefilters, nieuwe bougies, nieuwe vloeistoffen, olie verversen en een nieuwe distributieset. Fotos gaan er zo snel mogelijk op komen.
Still cant believe it. Last edited by Sammie : 19-08-2012 at 20:27. |
#13
|
||||
|
||||
Feli met de aankoop!
Melvin, hier van het forum, kan je heel geschikt aan de benodigde onderhoud delen helpen: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=97943 Prima service en een hele goede prijs. |
#14
|
|||
|
|||
@ Dokter D, thanks voor de tip! Heb nu al de distributieset (riem en waterpomp plus pompophanging) tegen inkoopprijs bijbesteld bij de verkoper. Maar voor de toekomst zal ik het zeker onthouden! Kan niet wachten tot ik m op mag halen.
|
#15
|
||||
|
||||
Quote:
radiator vervangen is 2 keer niks. kan je in principe zelf doen, en wat koelvloeistof erop. waterpomp vervangen is meer problemen, daar zijn de boutjes vaak van kapot, na het monteren vaak lekken. daar is snel 2-3 uur werk aan en die uren tikken bij dan. andere veerpoot steken is ook geen moeite, en uitlijnen kost dan 10€ ofzo. staar je ook niet blind op kilometers. een goed onderhouden motor met 200 000km rijd veel beter dan een afgeragde met 50 000km. bij de garage waar men broer werkt staat een jetta 1.8GT met 505 000km. en dit voor een benzine!!!. ding rijd nog steeds goed alhoewel je merkt dat er al vele paarden van onder de kap zijn weggelopen . maarja, wagen van de garagebaas, altijd zijn onderhoud gehad...
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#16
|
|||
|
|||
De golf is zojuist gearriveerd bij mijn ouders na de keuring Morgen of overmorgen komt de nieuwe distributieset erop, endan kan ik de wagen ophalen! Ben er nu al trots op! Fotos zullen in de loop van de volgende week verschijnen!
|
#17
|
|||
|
|||
Zo vandaag was de grote dag Mijn golf opgehaald bij mijn ouders. Was nog een spannende rit van 200 km aangezien ik woensdag pas anwb lidmaatschap heb aangevraagd, en er pas over een week gebruik van mag maken Maar wat een genot om erin te rijden. Gisteren de wielen uit laten lijnen. Wel zit er een hoog geluid in de motor (sinds er een nieuwe distributieset (riem en waterpomp) op is geinstalleerd. Hopelijk gaat dit snel over.
|
#18
|
||||
|
||||
dat hoge geluid is denk ik van de distributieriem die te strak staat. (gespannen met de waterpomp)
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |