Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 19-07-2012, 20:54
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular

Default Kilometers tellen niet?

Onlangs reed ik in mn golfje, en wat opviel was dat de teller stilstond.
Hij geeft wel de (juiste) snelheid aan, maar hij telt geen kilometers meer.

Als ik hem 'nul' dmv het knopje induwen, draait hij na +/- 300 meter naar de 1, en blijft dan hangen (ik ben niet verder dan 3 gekomen )

Recent heb ik het hele ding los gehad ivm defecte verlichting, maar daarna werkte het gewoon nog. Ik denk zelf dat de kabel er goed inzit omdat hij de juiste snelheid meet.

Lijkt me dat het in het klokje zit. Iemand ervaring met een dergelijk probleem? Of is het een kwestie van een nieuwe (gebruikte) unit halen?
Reply With Quote
Old 20-07-2012, 10:17
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore

heb hetzelfde gehad, alleen telde die bij mij eebn 10tal minuten door en dan stopte die ermee.
een paar keer op het glas tikken en de cijfertjes van de dagteller draaiden weer mee, maar de km stand zelf bleef gewoon staan.

heb de teller open gehad en daar bleek een tandwieltje te zijn die kon doordraaien zonder dat de as draaide (waar die op zat).
heb dat asje er lichtjes uitgeduwd, proper gemaakt, drupje secondenlijm erop en dan weer in het tandwiel gedrukt. sindsdien geen problemen meer mee.

andere km teller wou ik niet steken omdat ik graag men stand behoud (stond op 361 000 toen die defect was en al men reserve hadden maar rond de 100 000 staan. teller staat nu op 408 000 en werkt nog steeds).

ik heb nog wel een paar tellers liggen maar die vind je nog overal
Reply With Quote
Old 20-07-2012, 10:50
Ivo's Ivo's is offline
VW Addict

yup, hier hetzelfde gehad.
Bij mij was het probleem opgelost door dezelfde werkwijze als hierboven beschreven

MK4 TDI (AGR) - 435000km => SOLD!

Passat 3B Variant (AHU) - Chipped by VAGtechniek
Reply With Quote
Old 20-07-2012, 11:40
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie

Send a message via MSN to The_Maxx

Zelfde probleem gehad, heb toen de teller vervangen omdat ik al meer dan 1000km had gereden (en waarschijnlijk nog meer bij de vorige eiganaar) voor ik m verving. Dus kmstand klopte toch al niet meer.
Bleek uiteindelijk ook simpelweg een losgeschoten tandwieltje te zijn.

Als je kmteller niet meer werkt, maar je dagteller wel, is het weer een ander tandwieltje. Maar ook dat kan losschieten/niet meer goed uitgelijnt zitten.
Old 20-07-2012, 12:04
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore

mijn auto had al 2keuringen dezelfde meterstand. dus bij mij zijn er al heeeeel veel te weinig geteld.

maar om nu een teller van 361 000km te vervangen met eentje van 113 000 is mij toch wat veel verschil.
poging 2 om die van 113 000 zelf door te draaien naar 361 000 was mij ook teveel werk en je moet de helft van de teller demonteren om die stand er manueel in te steken. dan maar de originele gedemonteerd.

het tandwieltje maken was niks, maar daarna alle cijfers weer uitlijnen was de grootste ergernis.
Reply With Quote
Old 20-07-2012, 23:03
Forum Regular

Oke, bedankt voor de snelle reacties!
Ik zal er eens naar kijken.

Ik weet hoe ik de gehele tellerbak eruit moet krijgen, heeft iemand een linkje naar een how-to om de teller zelf uit- (en vooral weer in-) elkaar te krijgen?
Reply With Quote
Old 21-07-2012, 16:55
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie

Send a message via MSN to The_Maxx

Quote:
Originally Posted by fcapri
mijn auto had al 2keuringen dezelfde meterstand. dus bij mij zijn er al heeeeel veel te weinig geteld.

maar om nu een teller van 361 000km te vervangen met eentje van 113 000 is mij toch wat veel verschil.
poging 2 om die van 113 000 zelf door te draaien naar 361 000 was mij ook teveel werk en je moet de helft van de teller demonteren om die stand er manueel in te steken. dan maar de originele gedemonteerd.

het tandwieltje maken was niks, maar daarna alle cijfers weer uitlijnen was de grootste ergernis.

Ik had een tellerbak erin gezet met een kmstand die slechts 10.000 lager was dan die wat in de auto zat. Dus dat was nog wel te doen
Old 22-07-2012, 15:27
Bastiaan86's Avatar
Bastiaan86 Bastiaan86 is offline
VW Fanatic

het klinkt mss simpel, maar ik had dit mijn vorige mk2 ook wel eens nadat je de dagteller op nul wilde zetten. Als je de knop dan niet ver genoeg indrukte ging ie wel op nul maar beide tellers deden het niet meer, als je dan hem goed indrukte was het over.
Reply With Quote
Old 31-07-2012, 19:07
Forum Regular

Ben vandaag nog even aan het klooien geweest tijdens het rijden.

Wat blijkt: Als ik het reset-palletje enkele millimeters indruk, doet hij het gewoon.
Is het mogelijk om de km-teller te openen en het palletje te bekijken zonder dat alles in de soep loopt?
Ik kan niet echt een how-to vinden met foto's...
Reply With Quote
Old 01-08-2012, 17:19
staande golf staande golf is offline
VW Addict

Is op zich niet zo moeilijk als je de tellerbak al uit de auto hebt. Gewoon alle moeren achterop los halen, dan kan de tellerbak open. Voorzichtig met klokjes en de printplaat!. Waarschijnlijk zit het tandwiel dat word aangedreven door een wormwiel los op de as. Hier een drupje lijm aan en alles weer in elkaar zetten. Kilometerstand kun je zo zetten als je wilt, door met een schroevendraaier de genummerde busjes iets op zij te drukken, en daarnaa op de goede stand te zetten.
Reply With Quote
Old 01-08-2012, 17:37
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore

ik zal straks na het eten een teller open maken en wat fotos nemen
heb er namelijk genoeg. zal een howto maken dan

Reply With Quote
Old 01-08-2012, 17:45
Forum Regular

Oke dank je wel!
Reply With Quote
Old 07-08-2012, 17:21
Forum Regular

Voor iedereen die er nog eens over nadenkt om z'n tellerbak uit elkaar te halen:
dit is vrij simpel en goed te doen.

Met 15 min was de tellerbak eruit, en na n klein uurtje was ik weer bezig met inbouwen (en met succes )

Ik heb de volgende how-to's gebruikt:

1) Uitbouwen tellerbak
2) Tellerbak openen
3) Fixen klok

Bij mij was het probleem dat het groene tandwieltje niet op het witte wormwieltje stond. Deze teruggeschoven en n dropje lijm op t uiteinde gedaan
Bedankt voor alle tips, en hopelijk heeft iemand nog wat aan deze links!
Reply With Quote
Reply

Posting Rules