#1
|
||||
|
||||
Vrijloop poelie TDI (AWX) vervangen
Op zoek naar tips en adviezen op de vrijloop poelie van mijn TDI (130pk AWX) te vervangen.
Bij maximale stuuruitslag (links en rechts) begint de stuurbekrachtiging / multiriem herrie te maken. Na wat rondvragen / zoeken zou dit zo goed als zeker de vrijloop poelie moeten zijn. Moet hiervor de neus in service stand bij mijn 3BG, kan de dynamo blijven zitten? Graag wat tips en ervaringen!
__________________
Cabby |
#2
|
||||
|
||||
De vrijloop poelie van je dynamo kun je ook eerst testen.
Als de motor stil staat zou je de rotor van de dynamo 1 kant op moeten kunnen draaien/duwen (met een schroevendraaier) zo niet is hij kapot. volgens mij heb je wel speciaal gereedschap nodig, het is voor mij ook al lang geleden dat ik dit heb mee gemaakt. gr ruud |
#3
|
||||
|
||||
Als jij maximale stuuruitslag maakt en je riem begint te gillen, dan werkt je overdruk klep in je stuurhuis niet goed. Heeft helemaal niets met je vrijloop van je dynamo te maken, die hoor je zelden, meestal loopt die vast en koppelt je dynamo niet meer af als je motor terug valt in toeren. Dat merk je dan snel genoeg omdat ie je riem op eet.
Wat Ruud zegt over het testen klopt wel, demonteren zonder speciaal gereedschap wordt ook lastig. Suc6!
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Toch is het een veel voorkomend probleem. Het is nl. alleen bij stilstand of zeer langzaam rijden. Op vwpassat.nl en tdiclub.nl zijn er nog veeeel meer dit exact hetzelfde hebben (gehad). Moet alleen dus nog even uitzoeken of het zonder speciaal gereedschap ook te doen is, anders wordt het waarschijnlijk een ritje garage...
__________________
Cabby |
#5
|
||||
|
||||
Je hebt een holle dop nodig om de poelie los te halen.
Viscoventilator eerst loshalen middels centrale bout(via achterzijde te bereiken.) Aan de voorzijde moet je dan een speciale tegenhouder gebruiken. De 2 dynamobouten eruit en dan kan de dynamo eruit en kan je de poelie loshalen. Ik ga vanavond voor een vriend van mij even aan de slag. Ik heb gelukkig het benodigde gereedschap. Anders haal je je dynamo eruit en vraag je of ze bij de garage de poelie willen vervangen
__________________
Dirigent van een geföhnd 4 cil. orkest Golf MKII GTI G60 5drs Oma's Edition One 16V __________________________________________ Golf GTI 8V MKI Waiting for Restauration Volvo V70 classic 2.5T Daily |
#6
|
|||
|
|||
Voordat je eraan begint zou ik hem eerst controleren zoals ruud ook al aan geeft.
Last edited by Spierings : 04-07-2012 at 20:41. |
#7
|
||||
|
||||
Je hebt een twaalfkant dop nodig welke maat weet ik niet meer precies, heb het bij een a6 gedaan. en ik heb de hele dynamo eruit gehaalt, was uiteindelijk een klein half uurtje werk!
|
#8
|
||||
|
||||
Ik heb t stukje gerdeedschap wel liggen maar ik woon net wat te ver weg tis idd niet veel werk. Spanner multiriem los, ventilator loshalen aan achterkant en dynamo eruithalen. Vergeet niet bij het erinzetten ff die ijzeren busjes in de dynamo ff met een hamertje uitelkaar t tikken anders gaat ie er moeilijk om en heb je kans dat er een oor afbreekt.
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Thanks! Vraag me nu toch wel af wat voor een stukje gereedschap het is, of een holle /12 kantige dop? Of is die dop het speciaal stukje gereedschap?
__________________
Cabby |
#10
|
||||
|
||||
Dit is het stukje gereedschap.
Het zwarte gedeelte. 12 kant zou je natuurlijk ook uit je eigen doppendoos kunnen pakken. Soms willen ze ook wel los met de luchthamer, dan heb je het niet nodig.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl Last edited by Turbo-Variant : 06-07-2012 at 08:45. |
#11
|
|||
|
|||
Setje om vrijlooppoelies te demonteren kost niet veel, ik heb er een uit de toolspecial kost 35 euro werkt perfect!
|