Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-05-2012, 21:29
LaZeR LaZeR is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 42
Default Kabel gesmolten (lichtschakelaar)

Hey,

De schakelaar voor mijn lichten van mijn Golf 2 werkte niet meer..(af en toe slecht contact) En aangezien het donker was had ik hier nog 1 liggen. Nu zag ik dat deze meer aansluitingen had maar dacht dat dit geen probleem zou geven
Het verschil:


(Mijn schakelaar is de bovenste)
Nu had ik dus de onderste aangesloten en begon deze bruine kabel te verbranden:


Heb snel de schakelaar eraf getrokken en alles werkt nog op de oude schakelaar wel te verstaan.
Is het normaal dat er geen zekering springt? En kan ik verdere schade hebben?
Alles werkt en het zal waarschijnlijk best zijn dat ik die kabel vervang natuurlijk..
Maar kan er nog iets beschadigt zijn?
Mvg,
Reply With Quote
  #2  
Old 20-05-2012, 21:34
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

waarschijnlijk heb je een massa probleem met de 'nieuwe' schakelaar, kan naar aflopen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #3  
Old 20-05-2012, 21:37
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Op wat voor nr [op de oude schakelaar]zit de gesmolten draad?
Reply With Quote
  #4  
Old 20-05-2012, 21:40
LaZeR LaZeR is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 42
Default

Op 3, naast die met die X dus.
Reply With Quote
  #5  
Old 20-05-2012, 21:59
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Op 31 dus
Je nieuwe schakelaar met meer aansluitingen heeft op die plaats NSL staan. Dat wil dus zeggen dat daar spanning op komt als je je verlichting aanzet. Nu zat daar een bruine draad op (= massa). Je hebt dus een volle sluiting veroorzaakt via je schakelaar.
Waarom er geen zekering is doorgebrand? Omdat hij een + krijgt op 56 die weer via je groot/dimlicht schakelaar aan je stuur rechtstreeks (dus niet afgezekerd) op de +12v zit (30)

Dus checken of er verder niets gesmolten is en de juiste schakelaar monteren.
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #6  
Old 20-05-2012, 22:08
LaZeR LaZeR is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 42
Default

Bedankt voor de uitleg!
Op het eerste zicht is alleen de Massa lichtjes doorbrandt. Kwam wel redelijk veel rookontwikkeling bij.
De oude schakelaar terug aangesloten (deze werkt met zijn momenten) en alles doet het nog zoals vroeger.
Kabel isoleren of nieuwe trekken? Moet ik mij zorgen maken op plotse kortsluitingen? Sorry ben een leek op dit gebied
Reply With Quote
  #7  
Old 20-05-2012, 22:14
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Als het alleen de bruine draad is die gesmolten is, is het niet zo'n ramp. Maar als er andere draden meegesmolten zijn, kan dat wel weer sluiting veroorzaken. Dus de gesmolten draad helemaal volgen en kijken of ie nergens aan vast zit gesmolten. Opnieuw isoleren is goed, maar belangrijker zijn de draden die er mogelijk mee versmolten zijn. Die moet je dus heel goed kontroleren of de ader niet bloot ligt. Die móet je zelfs goed isoleren (beste natuurlijk vervangen, maar dan moet je de hele draadboom vervangen).
Kontroleer maar eerst even alles goed
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #8  
Old 20-05-2012, 22:24
LaZeR LaZeR is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 42
Default

Oke morgen na het werk dus eens dashboard afhalen en verder controleren.
De kabel is wel niet volledig verbrand op een moment is hij weer "normaal" dus was nog redelijk op tijd denk ik.
Bedankt voor de uitleg ! (en snelle reacties)
Reply With Quote
  #9  
Old 21-05-2012, 18:09
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

let ook op.

je hebt de bruine massakabel aan +12V gehangen en die is warm geworden en beginnen roken. die isolatie errond is heel poreus geworden en gaat afbrokkelen en sluiting maken.

het grote probleem: DIEZELFDE stroom is ook langs het 12V circuit gekomen en die kabel is OOK warm geworden. die zal ergens in je kabelboom ingetaped zitten.

dus ZOEK die kabel ook maar en kijk na of die niks gesmolten heeft. aangezien die ingetaped zit samen met andere kabels, kon die zijn warmte niet kwijt en zijn er mogelijk een paar kabels aan elkaar gesmolten nu. na verloop van tijd kan die isolatie van auto bewegingen ook afbrokkelen en die kabels aan elkaar komen.

bij mijn capri heb ik ongeveer een halve meter kabel kunnen tape verwijderen, kabels vervangen door nieuwe en weer intapen. ik had slecht contact in de ontsteking onder de kap (ontsteking beginnen wegvallen, kabelboom beginnen smelten, blok beginnen pingelen.).

ik ben hier dus geëindigd (kabelboom kan je nu bloot zien in de bovenkant van de foto, aan die blauwe bobine). ik kon het makkelijk zien, de tape was gewoon gesmolten en kon je zo lostrekken:
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/...or/Pcdv1389.jpg
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 21-05-2012 at 18:14.
Reply With Quote
  #10  
Old 21-05-2012, 23:31
LaZeR LaZeR is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 42
Default

De andere kabels zien er normaal uit, van de stekker te beginnen.
Of kunnen ze via de andere kant ook beginnen smelten?
En het is toch zo dat het altijd de isolatie is die kapot gaat in zo'n gevallen?
3M elektrische tape errond en dan zou dat toch geen problemen meer geven of?
Reply With Quote
  #11  
Old 22-05-2012, 16:03
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Dunnere kabels smelten sneller dan dikkere vanwege de hogere weerstand van de dunnere kabels. De dikke rode kabel zal minder hebben gelden dan de dunne bruine. Maar de bruine is al massa, dus als die tegen metaal komt, is dat nog geen probleem. Alleen als die tegen andere stekkertjes komt met een andere kleur dan bruin, krijg je een probleem.
Kabels kunnen wel over de gehele lengte beschadigd zijn en niet alleen in het begin bij je schakelaar
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum