![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Hey,
De schakelaar voor mijn lichten van mijn Golf 2 werkte niet meer..(af en toe slecht contact) En aangezien het donker was had ik hier nog 1 liggen. Nu zag ik dat deze meer aansluitingen had maar dacht dat dit geen probleem zou geven Het verschil: ![]() (Mijn schakelaar is de bovenste) Nu had ik dus de onderste aangesloten en begon deze bruine kabel te verbranden: ![]() Heb snel de schakelaar eraf getrokken en alles werkt nog op de oude schakelaar wel te verstaan. Is het normaal dat er geen zekering springt? En kan ik verdere schade hebben? Alles werkt en het zal waarschijnlijk best zijn dat ik die kabel vervang natuurlijk.. Maar kan er nog iets beschadigt zijn? Mvg, |
#2
|
||||
|
||||
![]() waarschijnlijk heb je een massa probleem met de 'nieuwe' schakelaar, kan naar aflopen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily ![]() 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. ![]() 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#3
|
|||
|
|||
![]() Op wat voor nr [op de oude schakelaar]zit de gesmolten draad?
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Op 3, naast die met die X dus.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Op 31 dus
![]() Je nieuwe schakelaar met meer aansluitingen heeft op die plaats NSL staan. Dat wil dus zeggen dat daar spanning op komt als je je verlichting aanzet. Nu zat daar een bruine draad op (= massa). Je hebt dus een volle sluiting veroorzaakt via je schakelaar. Waarom er geen zekering is doorgebrand? Omdat hij een + krijgt op 56 die weer via je groot/dimlicht schakelaar aan je stuur rechtstreeks (dus niet afgezekerd) op de +12v zit (30) Dus checken of er verder niets gesmolten is en de juiste schakelaar monteren.
__________________
Mijn wagenpark Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk |
#6
|
|||
|
|||
![]() Bedankt voor de uitleg!
Op het eerste zicht is alleen de Massa lichtjes doorbrandt. Kwam wel redelijk veel rookontwikkeling bij. De oude schakelaar terug aangesloten (deze werkt met zijn momenten) en alles doet het nog zoals vroeger. Kabel isoleren of nieuwe trekken? Moet ik mij zorgen maken op plotse kortsluitingen? Sorry ben een leek op dit gebied ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Als het alleen de bruine draad is die gesmolten is, is het niet zo'n ramp. Maar als er andere draden meegesmolten zijn, kan dat wel weer sluiting veroorzaken. Dus de gesmolten draad helemaal volgen en kijken of ie nergens aan vast zit gesmolten. Opnieuw isoleren is goed, maar belangrijker zijn de draden die er mogelijk mee versmolten zijn. Die moet je dus heel goed kontroleren of de ader niet bloot ligt. Die móet je zelfs goed isoleren (beste natuurlijk vervangen, maar dan moet je de hele draadboom vervangen).
Kontroleer maar eerst even alles goed ![]()
__________________
Mijn wagenpark Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk |
#8
|
|||
|
|||
![]() Oke
![]() De kabel is wel niet volledig verbrand op een moment is hij weer "normaal" dus was nog redelijk op tijd denk ik. Bedankt voor de uitleg ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() let ook op.
je hebt de bruine massakabel aan +12V gehangen en die is warm geworden en beginnen roken. die isolatie errond is heel poreus geworden en gaat afbrokkelen en sluiting maken. het grote probleem: DIEZELFDE stroom is ook langs het 12V circuit gekomen en die kabel is OOK warm geworden. die zal ergens in je kabelboom ingetaped zitten. dus ZOEK die kabel ook maar en kijk na of die niks gesmolten heeft. aangezien die ingetaped zit samen met andere kabels, kon die zijn warmte niet kwijt en zijn er mogelijk een paar kabels aan elkaar gesmolten nu. na verloop van tijd kan die isolatie van auto bewegingen ook afbrokkelen en die kabels aan elkaar komen. bij mijn capri heb ik ongeveer een halve meter kabel kunnen tape verwijderen, kabels vervangen door nieuwe en weer intapen. ik had slecht contact in de ontsteking onder de kap (ontsteking beginnen wegvallen, kabelboom beginnen smelten, blok beginnen pingelen.). ik ben hier dus geëindigd (kabelboom kan je nu bloot zien in de bovenkant van de foto, aan die blauwe bobine). ik kon het makkelijk zien, de tape was gewoon gesmolten en kon je zo lostrekken: http://fcapri.homelinux.com/fcapri/...or/Pcdv1389.jpg
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 21-05-2012 at 18:14. |
#10
|
|||
|
|||
![]() De andere kabels zien er normaal uit, van de stekker te beginnen.
Of kunnen ze via de andere kant ook beginnen smelten? En het is toch zo dat het altijd de isolatie is die kapot gaat in zo'n gevallen? 3M elektrische tape errond en dan zou dat toch geen problemen meer geven of? |
#11
|
||||
|
||||
![]() Dunnere kabels smelten sneller dan dikkere vanwege de hogere weerstand van de dunnere kabels. De dikke rode kabel zal minder hebben gelden dan de dunne bruine. Maar de bruine is al massa, dus als die tegen metaal komt, is dat nog geen probleem. Alleen als die tegen andere stekkertjes komt met een andere kleur dan bruin, krijg je een probleem.
Kabels kunnen wel over de gehele lengte beschadigd zijn en niet alleen in het begin bij je schakelaar ![]()
__________________
Mijn wagenpark Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk |