Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-05-2015, 15:33
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default Hoe krijg ik de motorsteun aan de bak los??

Gaat over een 16v PL

Ik wil mijn koppeling vervangen dus moet logischerwijze de motorsteun aan de bak ook los. In mijn Bentley Publishing boek zeggen ze van gewoon die arm die de steun met de bak verbindt eraf te halen. Wat mij het makkelijkste en meest logische lijkt. Op de bak zit die met twee bouten en moeren vast, lekker makkelijk bereikbaar, en vanachter zit er 1 bout naar beneden die de arm met de bak verbindt.

Met mijn vraag: hoe krijg ik in godsnaam die achterste bout los? Ik kan er niet mooi aan langs boven want er zit vanalles boven. Ik kan wel onder die dingen (expansievat kvs enz) door en zo aan die bout, alleen zit de bout zo gedraaid dat als ik er een sleutel op zet die tegen het vat van de servo zit en ik hem dus niet kan verdraaien.

Zijn hier truukjes voor om dit los te krijgen?
Reply With Quote
  #2  
Old 03-05-2015, 20:24
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Gaat over een 16v PL

Ik wil mijn koppeling vervangen dus moet logischerwijze de motorsteun aan de bak ook los. In mijn Bentley Publishing boek zeggen ze van gewoon die arm die de steun met de bak verbindt eraf te halen. Wat mij het makkelijkste en meest logische lijkt. Op de bak zit die met twee bouten en moeren vast, lekker makkelijk bereikbaar, en vanachter zit er 1 bout naar beneden die de arm met de bak verbindt.

Met mijn vraag: hoe krijg ik in godsnaam die achterste bout los? Ik kan er niet mooi aan langs boven want er zit vanalles boven. Ik kan wel onder die dingen (expansievat kvs enz) door en zo aan die bout, alleen zit de bout zo gedraaid dat als ik er een sleutel op zet die tegen het vat van de servo zit en ik hem dus niet kan verdraaien.

Zijn hier truukjes voor om dit los te krijgen?




Ik neem altijd enkele verlengstukken voor mijn ratel. Zodat ik boven het expansievat uitkom. Als je het zonder doet is het gemakkelijk uit te schieten wat je vingers waarschijnlijk niet zo plezant vinden.
Reply With Quote
  #3  
Old 03-05-2015, 20:28
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Ik haal het tankje weg. Zet 3 lange verlengstukken onder m'n ratel of T-stuk en wurm 'm tussen de remleidingen en draaien maar.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #4  
Old 04-05-2015, 21:57
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Dankjewel allemaal! Was niet makkelijk om die verlengstukken er zo tussen te wringen dat ik er mooi recht boven kwam maar is uiteindelijk gelukt!

Nu zit ik weer vast.. Rechter aandrijfas wil er niet uit. De centrale moer in de wielnaaf wil niet los.. Ik gebruik een staaf die ik vastschroef met de wielbouten en die rust op de grond om het boeltje te blokkeren. De auto staat al op assteunen, heb wel een lange buis liggen maar heb schrik dat als ik die buis op mn sleutel zet ik de auto gewoon van de steunen af trek..
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 04-05-2015, 23:43
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

1 persoon moet met draaiende motor op de rem staan. En ji met een T stuk en 1,5 meter buis er aan gaan hangen
Wielen op de grond
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #6  
Old 05-05-2015, 07:44
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Idd dat is de manier alleen waarom met draaiende motor ?
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #7  
Old 05-05-2015, 07:48
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

De rembekrachtiging. Waarschijnlijk zal het zonder ook wel lukken
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #8  
Old 05-05-2015, 15:24
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Probleem is da de wielen er al af zijn, 1 aandrijfas is er al uit, motorsteunen zijn al los,...
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #9  
Old 05-05-2015, 16:13
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Rechter aandrijfas wil er niet uit. De centrale moer in de wielnaaf wil niet los.
Misschien een stomme vraag, maar: kan het linkse schroefdraad zijn?
Reply With Quote
  #10  
Old 05-05-2015, 16:22
Piedjee Piedjee is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2011
Posts: 151
Default

Dit deed het 'm voor mij.

Reply With Quote
  #11  
Old 05-05-2015, 20:40
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Pfff zit nu al meer dan drie uur te zwoegen om die rotbak er onderuit te krijgen en het wil maar niet lukken... De bak is los van de motor, kan hem op en neer doen, maar hij wil niet onderuit...
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #12  
Old 05-05-2015, 20:54
R-oy R-oy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 313
Default

Stomme vraag misschien.. Heb je de bakzijde losgemaakt?
Reply With Quote
  #13  
Old 05-05-2015, 21:16
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,869
Default

Blikken plaatje die bij de lange aandrijfas zit ook losgemaakt?
Anders blijft hij achter het vliegwiel hangen.
De 1e die ik deed heb ik de auto zowat van de brug getrokken. Toen kwam ik erachter dat er nog dat plaatje zat..
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #14  
Old 05-05-2015, 22:02
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Wel mijn boek spark ook van een 'clutch cover plate' en een 'small clutch cover plate next to the drive axle flange'. Maar bij mij zat er geen klein plaatje, en zag ook nergens een plaats waar dat zou moeten hebben gezeten hebben. En die grote cover plate zit volgens het boek vast met drie bouten terwijl er bij mij maar twee zitten. Waarschijnlijk is dit dus anders op een 16v?

Alles was los, het was gewoon een kwestie van de bak uit de motorruimte te krijgen..

Anyway, heb hem er uiteindelijk uit gekregen. Was het zo beu dus van pure miserie er gewoon onder gaan liggen en het ding er met de hand uitgetild. Kan je meer zitten draaien en wringen om de bak er uit te laten komen. De truuk was dus om de bak te draaien zodat het diff omhoog gedraaid werd. En dan hem er uit te kantelen richting linksvoor. Wat een kutwerk zeg....
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #15  
Old 05-05-2015, 22:15
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,869
Default

Ik heb er wel 50 of misschien wel meer gedaan. Valt mee. Alleen de bakken met de 100mm flenzen haken idd wel es wat achter t vliegwiel. Is een handigheidje. Bij een golf 1 heb je geen subframe, daar is het nog makkelijker.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #16  
Old 06-05-2015, 00:13
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Ik heb er wel 50 of misschien wel meer gedaan. Valt mee. Alleen de bakken met de 100mm flenzen haken idd wel es wat achter t vliegwiel. Is een handigheidje. Bij een golf 1 heb je geen subframe, daar is het nog makkelijker.


Dat was dus exact het probleem. De flens steunde op het vliegwiel, het diff steunde ook ergens op, denk het subframe, en de beugel waarmee de bak op de steun hangt duwde tegen de carrosserie. Ik bedoel niet die arm die de behuizing voor de vijfde versnelling draagt, die had ik er af gehaald.

Achja, ik denk dat het zo een werkje is waar je de eerste keer serieus op wroet en wat elke keer als je het doet makkelijker gaat..

Nu dat rotding er straks weer inkrijgen, dat gaat ook wat worden..
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #17  
Old 06-05-2015, 05:46
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Het is inderdaad een handigheidje.
Ik laat de motor iets zakken en kantel 'm iets naar voor. De bak moet je iets tegen decklok in draaien om de flens over het vliegwiel te krijgen.
Terugplaatsen is gelijk.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #18  
Old 06-05-2015, 22:29
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Zou enkele dingen liefst preventief vervangen nu. Heb een krukasdichting liggen, wat doe ik best nog?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #19  
Old 07-05-2015, 22:13
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

prise as aandrijfasflens-keeringen. Als 't nodig is..
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #20  
Old 07-05-2015, 23:09
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
prise as aandrijfasflens-keeringen. Als 't nodig is..

Hoe kan je zien of het nodig is? prise as kering heb ik liggen, net zoals de bushing voor die staaf die de koppeling bediend en een seal daarvoor. Zie alleen niet goed waar dat seal hoort te gaan. Is zo een klein schijfje, 1cm doorsnede ofzo. Verder heb ik denk ik ook nog de lager van de prise as liggen waar die de bak in komt. Zijn die dingen moeilijk de vervangen? Vraag me af hoe je die keringen en lagers eruit krijgt zonder de bak te openen..

Oh en nog iets, een vraagje over mn vliegwiel: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=133436

En dan nog iets: Ik zou een nieuwe voorste motorsteun moeten hebben denk ik, is een 16v dus moet een hydrolager zijn als ik het goed heb. Vind van febi eentje die 162€ is en een andere van 75€. Welke moet ik hebben? Die duurste staat bij 'met groene markeringen', wat dat ook mag zijn...
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum