|
|||
|
|||
Oliezoemer koude motor
Hallo jongens,
Heb nu sinds een paar dagen dit hele vage probleem. Ik heb inderdaad ook al het forum doorzocht, maar wil het toch eveb direct vragen, aangezien het in mijn optiek toch weer heel anders is. Ik heb namelijk het probleem dat mijn olielampje gaat knipperen en zoemen, en dit bij koude motor. Dus dit is echt als je hem start 's morgens, gisteren ook na ongeveer 5/6 uur stilstaan. Als er 2, 3 of 4 uur tussenzit met uitzetten en weer starten gebeurt het niet. En het rare is dat het weer ophoudt bijna gelijk als de motor op temperatuur is. Heb ook de olie gecheckt, zit voldoende in. Heb al dingen gelezen over de oliedruksensor, aangekoekte olie in de carterpan, etc. Dus, hebben jullie misschien een idee? Alvast hartelijk bedankt |
|
||||
|
||||
Wanneer is voor het laatst de olie ververst? Oude olie stroomt niet zo lekker. Net zoals te dikke olie.
Als het met nieuwe olie (en oliefilter) niet verholpen is, is de kans groot dat je oliepomp aan het overlijden is.
|
|||
|
|||
Tijdje niet meer op t forum geweest, olie laatst nog ververst, filter nog niet. Vraag me niet waarom, niet echt slim idd het val me wel op dat het alleen op redelijk koude dagen (onder 10 graden) gebeurt, en vandaag helemaal niks gehoord. Olie peil ik ook, is gewoon goed, 3/4 op de peilstok.
Ik ga morgen maar even een filter halen, en maar weer nieuwe olie, want die nieuwe heb ik er onderweg ingedaan omdat hij te laag stond en begon te piepen, dus is met de oude vermengd, beetje zonde. Hoop dat het hiermee verholpen is. De oude olie weet ik niet wat voor soort het was, de olie die ik er laatst in heb gedaan was Castrol GTX 10W40. |
|
||||
|
||||
dan zou het misschien nog kunnen dat het aan je oliefilter ligt, of misschien dat je olie zeef n beetje dicht zit waardoor de koude / nog dikke olie, er niet goed doorstroomt.
wat voor motor ligt erin en welk bouwjaar? als het een redelijk oude motor is raad ik je iig af om vol synthetische te pakken.(kans dat aangekoekt vuil in je motor gaat ''zweven'' aangezien vol synthesiche olie een beter reinigende kracht heeft). ik heb zelf een 1.8 16v en rijd met valvoline durablend, synthetic blend 10W40. alleen helaas moet ook ik mijn olie pomp binnekort gaan vervangen. suc6 ermee |
|
|||
|
|||
Heb t nu inmiddels allebei vervangen, oliefilter en nieuwe olie Shell Helix 15W40, gezien de komende zomermaanden niet onverstandig. Doet het idd weer bij koude motor, en dan niet na 2-3 uur stil, maar echt na een nachtje of een werkdag van 5-6 uur. Zodra hij warm is kapt hij dan met piepen ( als dit al gebeurt, vaak wel.
Soms even motor uit en weer aan helpt soms, soms ook niet :p Net even onder de motor gekeken, het gedeelte rond de carterplug is een beetje nat, dus morgen maar even checken of hij goed vastzit, je kan er ook zo verrot bij zonder krik En is er een makkelijke manier om de oliedruk te meten, of de functie van de oliepomp te checken? Zou zonde zijn als er echt iets mis is en hij in de soep loopt |
|
|||
|
|||
Ik weet niet of je auto laag is maar ooit had ik gelijkaardig probleem.
Carter zat deuk in zodoende oliepomp dicht ongeveer , olie druk was niks als ie koud stond maar als hij warm was volle druk. Cartertje deraf , oliepompje los en vervangen , nieuwe carter en probleem was van de baan; oliedruk kan je laten meten in garage , druksensor deruit en metertje tussen, klein werkje Hoe regelen we dit voor deze tip? overschrijving?
NOT fast NOT furious Last edited by bartman : 15-04-2012 at 13:54. |
|
|||
|
|||
Haha dankjewel, maar nee is niet verlaagd o.i.d. heb vanmiddag nog een paar keer gehad, heb de bekende klap op het dashboard geprobeerd waarna hij ermee ophield :p ook wil het uit en aanzetten van het contact wel helpen, dus dit is weer een mooi verhaal voor later natuurlijk!
|