Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-04-2012, 22:56
cootjuh cootjuh is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 30
Default turbo kapot ?

Ik heb een jetta 1,9 tdi 105 pk van 2006. (met powerbox)

Vandaag reed ik met de drukte 110 km/h op de autoweg.
Ineens hoorde ik een "plop" alsof de koelwaterslang los schoot, meteen daarop een enorme rook ontwikkeling achter mij.

Direct de vluchtstrook op gegaan en stil gelegd.
Na onder de kap en onder de auto te hebben gekeken zag ik niks bijzonders.
Opnieuw gestart en weer felle witte rook, die niet naar koelvloeistof rook maar meer naar olie.

Afgesleept naar een rustige plek en oliepeil gecontroleerd. Dit was netjes in orde !

De rubber slang die naar de EGR klep loopt los gehaald en ook hier zat olie in.
Met slang eraf gestart, zodat turbo verse lucht kreeg, het roken bleef MAAR de motor maakte een hard geluid van een oude 3 cillinder tractor, een soort plop plop plop geluid terwijl hij netjes op 4 cillinders liep. Dit geluid kwam vrij via EGR klep.
Opnieuw olie controleren en nu niks meer op de peilstok !!! (terwijl ik een dag van te voren nog had gecontroleerd ! + nog een keer toen ik gestopt was)
Olie bij gevult en opnieuw starten. Na een beetje gas geven kwam er enorm veel olie uit de uitlaat (zeker 3 koffie kopjes).

Wie kan mij verder helpen ? Hoe kan ik meer dan 3 liter olie kwijt zijn na 3x starten ?

Ik zit aan veel dingen te denken: turbo ? gat in zuiger ? etc
Reply With Quote
  #2  
Old 02-04-2012, 13:24
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Uit 2006, geeft je dashboard geen storing of fout aan dan?
Reply With Quote
  #3  
Old 02-04-2012, 14:19
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by cootjuh
een jetta 1,9 tdi 105 pk van 2006. (met powerbox)



Quote:
Originally Posted by cootjuh
gat in zuiger?


Even compressie laten meten maar ik ben er bang voor....
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #4  
Old 08-04-2012, 18:07
cootjuh cootjuh is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 30
Default

update.
De turbo is gedemonteerd en uit elkaar gehaald. Het lager is kapot !
Er was een revisie turbo gemonteerd.
Na een testritje van 15 min opnieuw turbo kaduuk !!!!

Bij verdere info vragen bij ervaren turbo specialisten blijkt dat dit een probleem is van gereviseerde turbo's. vw heeft een geruime tijd de turbo's slecht gereviseerd maar daarover gezwegen.
Opnieuw een turbo besteld.....................we zijn benieuwd !
Reply With Quote
  #5  
Old 08-04-2012, 21:37
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default

controleer eerst even je oliedruk, zowel met warme als koude motor!
en idd voor de zekerheid even compressie meten. nieuwe turbo's blijven monteren is een dure hobby!
Reply With Quote
  #6  
Old 10-04-2012, 23:19
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Olietoevoerleiding van de turbo ook maar eens checken... En eens flushen + eventueel handmatig schoonmaken van het smeersysteem.

Zoek voor de grap maar eens op google naar turbo+defect+1.6hdi... Van de week nog eentje gehad hier. Dient normaal een nieuwe motor gemonteerd te worden...
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #7  
Old 11-04-2012, 08:07
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,869
Default

van de hdi's zijn turbo's idd heel vaak stuk.
Ik zou eerst je oliedruk/toevoer naar de turbo checken en je inlaattraject goed reinigen, misschien dat daar nog ergen stukjes van de oude turbo omzweven..
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #8  
Old 14-04-2012, 16:27
cootjuh cootjuh is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 30
Default

Voor alle zekerheid is de olie leiding ook vervangen. Al lijkt het probleem niet daar te liggen..............ze hebben 4,5 liter olie uit de uitlaat gevist
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum