#1
|
|||
|
|||
turbo kapot ?
Ik heb een jetta 1,9 tdi 105 pk van 2006. (met powerbox)
Vandaag reed ik met de drukte 110 km/h op de autoweg. Ineens hoorde ik een "plop" alsof de koelwaterslang los schoot, meteen daarop een enorme rook ontwikkeling achter mij. Direct de vluchtstrook op gegaan en stil gelegd. Na onder de kap en onder de auto te hebben gekeken zag ik niks bijzonders. Opnieuw gestart en weer felle witte rook, die niet naar koelvloeistof rook maar meer naar olie. Afgesleept naar een rustige plek en oliepeil gecontroleerd. Dit was netjes in orde ! De rubber slang die naar de EGR klep loopt los gehaald en ook hier zat olie in. Met slang eraf gestart, zodat turbo verse lucht kreeg, het roken bleef MAAR de motor maakte een hard geluid van een oude 3 cillinder tractor, een soort plop plop plop geluid terwijl hij netjes op 4 cillinders liep. Dit geluid kwam vrij via EGR klep. Opnieuw olie controleren en nu niks meer op de peilstok !!! (terwijl ik een dag van te voren nog had gecontroleerd ! + nog een keer toen ik gestopt was) Olie bij gevult en opnieuw starten. Na een beetje gas geven kwam er enorm veel olie uit de uitlaat (zeker 3 koffie kopjes). Wie kan mij verder helpen ? Hoe kan ik meer dan 3 liter olie kwijt zijn na 3x starten ? Ik zit aan veel dingen te denken: turbo ? gat in zuiger ? etc |
#2
|
||||
|
||||
Uit 2006, geeft je dashboard geen storing of fout aan dan?
|
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
Even compressie laten meten maar ik ben er bang voor....
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#4
|
|||
|
|||
update.
De turbo is gedemonteerd en uit elkaar gehaald. Het lager is kapot ! Er was een revisie turbo gemonteerd. Na een testritje van 15 min opnieuw turbo kaduuk !!!! Bij verdere info vragen bij ervaren turbo specialisten blijkt dat dit een probleem is van gereviseerde turbo's. vw heeft een geruime tijd de turbo's slecht gereviseerd maar daarover gezwegen. Opnieuw een turbo besteld.....................we zijn benieuwd ! |
#5
|
||||
|
||||
controleer eerst even je oliedruk, zowel met warme als koude motor!
en idd voor de zekerheid even compressie meten. nieuwe turbo's blijven monteren is een dure hobby! |
#6
|
||||
|
||||
Olietoevoerleiding van de turbo ook maar eens checken... En eens flushen + eventueel handmatig schoonmaken van het smeersysteem.
Zoek voor de grap maar eens op google naar turbo+defect+1.6hdi... Van de week nog eentje gehad hier. Dient normaal een nieuwe motor gemonteerd te worden...
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#7
|
||||
|
||||
van de hdi's zijn turbo's idd heel vaak stuk.
Ik zou eerst je oliedruk/toevoer naar de turbo checken en je inlaattraject goed reinigen, misschien dat daar nog ergen stukjes van de oude turbo omzweven.. |
#8
|
|||
|
|||
Voor alle zekerheid is de olie leiding ook vervangen. Al lijkt het probleem niet daar te liggen..............ze hebben 4,5 liter olie uit de uitlaat gevist
|