|
||||
|
||||
Klep tegen zuiger
Heb de nokkenasketting van mijn KR vernieuwd en heb nu een vreemd probleem.
Na montage alles op tijd gezet, merkteken van de krukaspoeli, op het nokkenasriemwiel, op de nokkenastandwielen, alles. Maar als ik de motor (met de hand, nog niet gestart!) ronddraai kan ik de motor een kwart slag draaien elke kant op, daarna loopt er een zuiger tegen een klep. In theorie zou dit (volgens mij) niet moeten kunnen, motor heeft gelopen en alles precies op tijd en gemerkt er in gezet. Wie heeft een idee wat dit kan zijn en wat er aan te doen?
|
|||
|
|||
Heb je merkttekens gemaakt voordat je de oude riem er af gehaald hebt? Volgens mij kunnen bepaalde (vraag me niet welke) poelies verschillend op de assen gemonteerd worden. Bij mijn 1.5 JB klopten door een vorige eigenaar aangebrachte merktekens ook van geen kant
|
|
|||
|
|||
nokkenas tandwiel zit dr op de kop op
|
||||
|
||||
Nokkenasriemwiel en krukaspoelie van te voren gemerkt ja.
Heb geen tandwiel van de nokkenas afgehaald, gewoon ketting vervangen, verder niks.
|
||||
|
||||
Hoe staan de nokken van de inlaat en uitlaat 1e cilinder als de 1e cilinder in bdp staat
|
|
||||
|
||||
Krukas 360 graden verkeerd, staat ie nog steeds op merkteken. Eén keer rond draaien, zonder nokkenas uiteraard (riem los). Als de nokkenas 1x rond heeft gedraaid heeft de krukas dat 2x gedaan.
Zorg dat de 1e cilinder in BDP staat. Dit kun je bijvoorbeeld controleren door de 1e bougie eruit te draaien en door het gat met een stuk lasdraad (of iets anders) te voelen wanneer het BDP is bereikt als je de krukas draait. De nokkenassen staan goed als op dat moment de nokken van 1e cilinder schuin omhoog staan en bij de 4e cilinder schuin naar beneden. Als het goed is staan de merktekens dan ook juist.
Jetta mk1 1981 ; Airco / Eberspächer B5W / CC / Alarm / Megajolt DIS / Bosch LH 2.4 / Supersprint fächerkrummer / Powersprint 60mm auspuff Te koop: http://www.marktplaats.nl/verkopers/3866830.html Last edited by Nyts2005 : 01-04-2012 at 15:23. Reason: Foute beschrijving |
|
||||
|
||||
Nokken van de 1e cilinder staan in BDP schuin naar boven naar elkaar toe.
Merktekens staan dan idd ook goed. Weet niet of dat dan nog opgaat van 360 graden verkeerd? Zo ja, dan gaan we dat eerst eens proberen.
|
|||
|
|||
krukas kan nooit 360 graden verkeerd staan.
als de zuiger van cilinder 1 boven staat ,dan staat hij 360 graden later weer boven groeten,martijn
|
||||
|
||||
Klopt wel, krukas 2x rond is een volledige arbeidslag
Suck Squeese Bang Blow Wanneer de krukas 360gr verkeerd staat dan staat de zuiger wel boven maar klopt de rest van je timing niet. |
|
||||
|
||||
@martijnvdg:
Kan wel, dan staat cilinder 1 nu in de uitlaatslag i.p.v. de compressieslag, waar hij hoort te staan. In theorie moet dit wel de enigste logische verklaring zijn. Dat ik daar niet aan heb gedacht, stom. Een ieder hartelijk dank voor de tips, ik meld de uitkomst hier z.s.m.
|
|||
|
|||
Weet je zeker dat je niet gewoon tegen de compressie aanzit?? (en dat ie daarom zwaar draait). of slaat hij echt vast en hoor je ook een tik??
|
|
||||
|
||||
Quote:
Nokken moeten schuin van elkaar af staan.
|
||||
|
||||
Quote:
Bougies zijn er uit, dus geen compressie. Je hoort idd ook echt een tik.
|
|||
|
|||
Quote:
Achterstevooren Ind riempoelie omdraaien Dan staan de nokken ook weer goed Uitlaat wijzend naar uitlaat en inlaat naar inlaat Heb het ook mee gemaakt maar dan met een 8v |