#1
|
||||
|
||||
Watergekoelde Intercoolers
Gezien ik met mijn zoektocht naar een GTD IC nog niet echt ben geslaagd wilde ik me eens in de watergekoelde IC's gaan verdiepen.
Iemand vertelde me ooit dat deze altijd beter koelen dan luchtgekoelde, maar dit lijkt mij een beetje onlogisch gezien het koelwater op bedrijfstemperatuur gemiddeld 70/80 graden warmer is dan de buiten lucht. (verbeter me aub als ik het fout heb) Natuurlijk zal hij bij weinig rijwind wel beter koelen maar hoe zit dat dan bij vollast en aan wat voor temperaturen moet ik dan denken? Hier een voorbeeldfoto van zo'n ding. Ik weet ook niet of je bij een WCIC een kleiner formaat nodig hebt als bij een ACIC want over het algemeen kom ik alleen maar kleine WCIC's tegen op het internet. Is zo'n afmeting als hierboven dan voldoende voor mijn TDI?
__________________
Scratch the surface! -Golf 2 '841.9TDI |
#2
|
||||
|
||||
Kan toch ook een eigen koelwatercrcuit hebben dat koeler wordt?
Eigen pomp, circuit en radiateur?
__________________
| just Herm | my website | | just Herm | facebook page | | just Herm | my flickr Photostream | |
#3
|
||||
|
||||
Ja klopt maar zo uitgebreid zou ik niet willen gaan, het is en blijft een daily dan.
Dus zou het, aangesloten op het normale koelvloeistof circuit, nog steeds efficiënt zijn?
__________________
Scratch the surface! -Golf 2 '841.9TDI |
#4
|
||||
|
||||
Hee Joost, waarom lukt het niet dan met de zoektocht naar een IC? Qua afmetingen niet?
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#5
|
||||
|
||||
Sprintercooler monteren? Past makkelijk bij een mk2.
Volgens mij brengt de ic de temperatuur van 150 naar 50 graden (ongeveer). Je koelwater word toch wel een stuk warmer, dus ik vraag me het af of het nut heeft als je het bij je koelwatersysteem bij plaatst.. heb dr verder zelf overigens geen ervaringen mee.
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Werkt niet, je krijgt de temp toch niet lager dan je koelwatertemp? Veel te warme lucht voor je motor.
__________________
| just Herm | my website | | just Herm | facebook page | | just Herm | my flickr Photostream | |
#7
|
||||
|
||||
Die graden waar gijs mee kwam, daar was ik dus benieuwd naar. En ja als het 50graden moet worden dan werkt dat inderdaad niet op je normale circuit. En is het dus niet interessant voor mij.
Maar vroeg me ook wel af of er hier mensen waren die het wel hebben of mensen die voorbeelden hebben van setups. Altijd leerzaam toch zo'n topic? @rene: het liefst zou ik mn gtd ic monteren vanwege de korte buizen/slangen en dat het netjes staat onder de kap. Ik kan alleen nergens de beplating vinden die eromheen hoort. Dus vandaar dat ik opties ging bekijken. maar dit is dus alsnog niks.
__________________
Scratch the surface! -Golf 2 '841.9TDI |
#8
|
|||
|
|||
Je zou wel een kleine radiator voor je autoradiator kunnen plaatsen. En zo een apart koelsysteem maken.
Eigenlijk zou je daarbij een vloeistof moeten gebruiken die heel snel warmte opneemt en afstoot. Dan heb je er rendement van. Mijns inziens is een watergekoelde intercooler meer voor dragracen. Dan koelen ze met een bak ijs of iets dergelijks. Niet echt daily |
#9
|
||||
|
||||
misschien zon IC direct voor/na je kachelradiator monteren? dat je dan nog weer iets winst boekt...
(hoewel je dan wel met je kachel open moet rijden) hmmm ....
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project] Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily] Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily] |
#10
|
||||
|
||||
het is dat het zo duur is,maar ik zou wel weten hoe ik dit ging maken.klein tankje,en een grote oliekoeler met een elektrisch waterpompje ertussen.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#11
|
||||
|
||||
Een vriend van me is zijn golf 2 aan het ombouwen naar een mk3 tdi blok en hij heeft een grote intercooler van een mercedes sprinter ofzo gepakt, de past achter de bumper (wel wat pas/meet en zaagwerk maar het past. Moet wel zeggen dan het hier om dikke mk2 bumpers gaat, weet niet of je daardoor meer ruimte hebt achter je bumper?
|
#12
|
||||
|
||||
Het is super effectief en de Toyota Celica GT-4 had gewoon standaard voor op straat een water/lucht intercooler, heeft ook te maken met het verschil in warmte capaciteit (soortelijke warmte) van water en lucht;
water: 4186 J/kg/K lucht: 710 J/kg/K Met andere woorden om één kg water één graad Celcius op te warmen moet er; 4186/710 = 5,9kg lucht voorbij komen....(afhankelijk van de temperatuur van de lucht) Pak je de soortelijke massa's erbij dan wordt het helemaal leuk; 1kg water = +/- 1 liter 1kg lucht = +/- 775 liter Nu hebben we natuurlijk heul veul liters lucht nodig voor een beetje verbrandingsmotor, maar 't concept blijft goed (en, in geval van een stand-alone-systeem, ontlast het de motorkoeling omdat er geen IC de lucht voorverwarmd die naar de radiateur moet)
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Last edited by Audi1981 : 20-02-2012 at 20:43. |
#13
|
|||
|
|||
of nog makkelijker, gewoon een extra kachelradiateurtje nemen, die voor de radiateur hangen en een elektrische koelvloeistofpomp van een gtd met sb motor (watergekoelde turbo wordt nagekoeld met deze pomp). Dan heb je een heel eenvoudig aan te sluiten circuit. Weet alleen niet of de capaciteit van de waterpomp erg groot is.
Last edited by casss : 20-02-2012 at 21:09. |
#14
|
||||
|
||||
Klinkt als een plan
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#15
|
||||
|
||||
40 gr inlaatluchttemperatuur is al aan de hoge kant.
Zeker interessant zo'n topic. Heb het enkele jaren geleden eens helamal uitgezocht maar komt nogal wat bij kijken en kosten zijn vrij hoog. Efficiëntie is idd wel vele malen groter. Kijk maar eens naar de Polo van AME Racing met 1000 PK
__________________
| just Herm | my website | | just Herm | facebook page | | just Herm | my flickr Photostream | |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Idd, zoals ik hierboven ook al zei; waarom geen sprintercooler? Quote:
Die pomp draait na, nadat de motor uitgezet is? Of ook als de motor in bedrijf is?
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#17
|
||||
|
||||
Geen sprinter intercooler omdat je je inlaattraject daarmee onnodig lang verlengd.
Een watergekoelde ic kan heel dichtbij je spruitstukken worden gemonteerd.
__________________
Scratch the surface! -Golf 2 '841.9TDI |
#18
|
||||
|
||||
Misschien een hele domme opmerking hoor, want het is zomaar een hersenspinsel..
Kun je geen airco pomp monteren je airco als het ware op die watergekoelde IC aansluiten? Of zou zoiets niet werken? Schiet me net opeens te binnen, maar ik heb geen verstand van airco's dus weet niet of zoiets mogelijk is. |
#19
|
||||
|
||||
Nee, dat gaat niet. Een airco compressor pompt koudemiddel in de vorm van gas rond, en niet in een vloeibare vorm
Ff snel gegoogled;
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#20
|
||||
|
||||
Wat meen je wat voor vermogen een airco pomp vraagt, dan is de efficiëntie weg. Kun je bij wijze van spreken beter geen intercooler monteren.
|