#1
|
||||
|
||||
Zoemer Olielampje probleem
Ik heb al veel gezocht, maar mijn specifieke probleem heb ik nog niet kunnen vinden.
motor is 1.8 90 pk. Het probleem begon met 1 keer te weinig olie, olie bijgevuld en na een paar keer zoemen nog steeds niet opgelost. Toen meter ingebouwd en het probleem leek weg te zijn. (denk door de tijd stilstaan) MAAR nu gaat het olielampje knipperen en de zoemer blijft constant aan. Af en toe gaat het uit maar niet afhankelijk van toerental o.i.d. Dit is vanaf vorige week vrijdag begonnen en gebeurde steeds vaker, en vanmorgen was er niet meer mee te rijden zonder zoemen. Ik heb een oliedrukmeter ingebouwd, en zie ook genoeg druk. (zelfs bij 4 bar koud nogsteeds de zoemer) De Oliedrukzender voor de meter is aan de kop ingebouwd en is een originele van audi met de goede schakeldruk voor het controlelampje. Hij heeft het ook 1000 km goed gedaan hiermee. Volgens mij zijn er nu nog 3 opties: - Oliedrukzender op het filter is kapot. - Draad naar zender is kapot. - Regelsysteem van het lampje/zoemer is kapot. Kan ik het systeem op de een of andere manier foppen (bijvoorbeeld kabel continu verbinden met massa) zodat ik zeker ben of de sensor het probleem is? Is de sensor niet het probleem, of is het probleem er nog na het vervangen van de sensor, meet ik de kabel door of deze nog goed is. Mocht dit alles het probleem niet oplossen, kan ik dan het regelsysteem controleren (doormeten of visueel)? En eventueel repareren of helemaal uitbouwen?
__________________
Groetjes, Larsje qoute fifth gear: "The tires seem to be made by nobody..." "Thats what sidewalls are for, a little bit extra rubber when you need it." |
#2
|
|||
|
|||
sensor aan massa leggen.....
__________________
Je voelt je lekkerder in een VOLKSWAGEN |
#3
|
||||
|
||||
Ik heb ook ziets gehad met een 1.8 75 pk AAM ....
Op gezette tijden ging het lampje branden en zoemertje aan..... Ook van alles geprobeerd. Toen ik het blok uit elkaar gehaald heb kwam ik erachter dat er onderin de carterpan en aan de onderkant van het blok in alle hoeken en gaten veel van die "zwarte plak" zat.....ook op de plek waar de sensor z'n signaal vandaan haalt. Dus helemaal schoongemaakt en direct nieuwe pakking/olie enz.....en nooit geen problemen meer gehad..... Zat dus gewoon verstopt met rommel en kon daardoor geen goede waarde doorgeven. Dus olie eruit en carterpan eraf en kijken of daar veel rommel en plak zit. (ben geen auto monteur dus weet niet of ik het helemaal duidelijk opgeschreven heb)....
__________________
Voorzitter't Team VW-Speed.nl My Project : http://www.volksforum.com/forum/sho...5&highlight=ABT |
#4
|
|||
|
|||
Vervang eerst die bij je oliefilterhuis.
__________________
Golf Rallye Golf 8 GTI Caddy 2.0TDI |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Ben ik van plan, iemand zo snel een idee welke dat is? kleur/onderdeelnr/schakeldruk? nog ff een handige link, zodat als anderen het probleem weer hebben; http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=37644
__________________
Groetjes, Larsje qoute fifth gear: "The tires seem to be made by nobody..." "Thats what sidewalls are for, a little bit extra rubber when you need it." Last edited by larsje : 04-11-2011 at 10:09. |
#6
|
||||
|
||||
Met 'n Audi (80TD, 1990)heb ik eens gehad dat een draadje aan de dynamo niet al te best meer was (W-contact?).
Daardoor ontstond een vergelijkbaar probleem. |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Die was het dus niet, donderdag een andere tellerbak inbouwen (snelheidsmeter deel omzetten).
__________________
Groetjes, Larsje qoute fifth gear: "The tires seem to be made by nobody..." "Thats what sidewalls are for, a little bit extra rubber when you need it." |
#8
|
||||
|
||||
Iemand een idee hoe het zoemersysteem werkt? Transistor achter op de snelheidsmeter heeft er volgens mij mee van doen. Kan deze kapot zijn en de symptomen veroorzaken?
__________________
Groetjes, Larsje qoute fifth gear: "The tires seem to be made by nobody..." "Thats what sidewalls are for, a little bit extra rubber when you need it." |
#9
|
||||
|
||||
nog steeds niet opgelost. Ik heb zowat alles uitgesloten;
-systeem in de tellerbak werkt naar verwachtingen (doet wat je ervan verwacht als de kabels van de sensor losgetrokken/doorverbonden met massa worden) - het zijn allebei werkende sensoren - ik heb een drukmeter ingebouwd die de druk meet op de kop, deze is voldoende. en nogsteeds krijg ik een zoemer!! niet direct als ik start, pas na een paar honderd meter als ik flink gas geef!! HELP!
__________________
Groetjes, Larsje qoute fifth gear: "The tires seem to be made by nobody..." "Thats what sidewalls are for, a little bit extra rubber when you need it." |
#10
|
||||
|
||||
had ook deze probleem en het bleek mijn oliepomp te zijn die niet genoeg druk maakte
|
#11
|
||||
|
||||
ik heb dus druk, of althans, ik meet druk op de zijkant van de kop
__________________
Groetjes, Larsje qoute fifth gear: "The tires seem to be made by nobody..." "Thats what sidewalls are for, a little bit extra rubber when you need it." |
#12
|
|||
|
|||
Wil geen nieuw topic aanmaken dus ga het hier proberen.
Bij mij gaat het olie lampje + zoemer aan als de auto goed warm is gereden. Deze gaat telkens aan bij 2000 toeren en uit bij 2500-3000 toeren. De oliesensor is al vervangen dus dit gaat het niet zijn. Andere oorzaken of wat moet ik vervangen? Grtz |
#13
|
||||
|
||||
@diskonaut: Oliedruk meten, waarschijnlijk heeft je oliepomp z'n beste tijd gehad of je verliest druk door versleten krukas- of drijfstanglagers.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#14
|
|||
|
|||
kan ik da gewoon in garage laten doen?
Kan het ook zijn dat men olie te dun is, er zit 5w40 in? Dat deze te dun word als die heet is? Misschien eens 10w40 proberen en da 5w40 eruit doen? Last edited by diskonaut : 06-02-2012 at 17:30. |
#15
|
||||
|
||||
Heb zelf ook eens problemen gehad met lampje en zoemer dat opeens aanging had oliepomp vervangen, en sensor van oliedruk probleem bleef nogsteeds toen heb ik ipv 5w30 olie 15w40 erin gedaan en nooit meer problemen gehad. Blijkbaar was de 5w30 te dun voor de oliepomp.
En oliepomp kan je best zelf doen op krik ofzo is heel gemakkelijk geen speciaal gereedschap nodig. Ps. Zie net je post die olie is te dun
__________________
Vw golf 4 '02 Vw Caddylek '83 Get ready for the AfterMotherfucker |
#16
|
|||
|
|||
ja ga dan eerst eens de olie vervangen en dan nog eens kijken als er problemen zijn.
En desnoods oliepomp vervangen als da makkelijk gaat zoals ge zegt |
#17
|
|||
|
|||
Hallo!
Even om dit topic omhoog gooien, en niet meteen nóg een topic hierover te starten… heb zojuist een GTD motor (SB) in de golf 1 gebouwd. Conditie blok: Nieuwe Cilinderkop (6000 KM) en fris onderblok. ik heb nog met de auto gereden waar de motor uit komt. Ik heb de motor, de versnellingsbak en de Tellerunit overgezet. Daarbij de huidige draadboom om gesoldeerd omdat ik met de types van de zekeringkast niet weg kwam. Ik ga er wel van uit dat de druk in het systeem goed is, en niet dat het blok sterk vervuild is door bijvoorbeeld achterstallig onderhoud aangezien hij redelijk recent is opgebouwd. Maar nu alles is aangesloten gaat het oliedruklampje netjes uit na het starten, maar nadat ik even boven de 2000 RPM geweest ben gaat de zoemer aan en het lampje weer knipperen. Dit is bij de vorige eigenaar naar zeggen nooit opgetreden. Iig bij de testrit niet opgetreden Wat ik heb gedaan: Nieuwe Castrol magnetic Diesel 10W40 olie erop, (vorige eigenaar reed ook altijd op deze olie.) Teller is volgens onderstaande aangesloten: Om er zeker van te zijn dat ik de bedrading niet verkeerd heb aangesloten heb ik al getracht de 2 draden van de sensoren om te draaien. Zonder succes. Nu heb ik het volgende begrepen uit een Post van Stijn: Bij de Dynamische Oliedrukcontrole wordt de oliedruk bewaakt door twee oliedrukschakelaars en een stuursysteem met ingebouwde zoemer. Na het inschakelen van het contact knippert het oliedrukcontrolelampje. Deze dooft zogauw de oliedruk boven 0,3 bar stijgt. In lage toerentallen (stationair bereik) knippert het oliedrukcontrolelampje ook, wanneer de oliedruk weer onder 0,3 bar daalt en de 0,3 bar oliedrukschakelaar (nr 1) weer contact maakt. Het oliedrukcontrolelampje knippert echter ook wanneer het toerental boven ca 2000/min is, en bij een diesel de oliedruk onder +1,4 bar of bij benzine/turbodiesel onder +0,9 bar daalt, en het contact in oliedrukschakelaar 2 verbreekt. In dit geval wordt ook de oliedrukcontrolezoemer geactiveerd. Ter onderscheiding hebben de oliedrukschakelaars verschillende kleuren van het isolatiemateriaal: Nr--Diesel ->7/84--Diesel 7/84->--TurboD--Benz->7/85--Benz7/85-> 1 ----0,3 bruin------0,3 bruin----0,3 bruin---0,3 bruin---0,3 bruin 2 -----nvt----------1,4 zwart----0,9 grijs-----nvt-------0,9 grijs Locatie en bedrading: Schakelaar 1: zijkant kop (bakzijde), blauw/zwart Schakelaar 2: bovenop oliefiltersteun, geel Dat zou dus betekenen dat als de sensoren goed werken, de druk boven de 2000 RPM onder de 0,9 Bar ligt. Waardoor de zoemer getriggerd word. Hoort de zoemer ook weer uit te gaan naarmate toerental weer onder de 2000 RPM is? Want dat doet hij bij mij iig niet, en dan maakt het niet uit hoe dat de bedrading is aangesloten. Klopt het dan dat de zoemer dus alleen maar door de oliedrukschakelaar 2 worden getriggerd? En dat gebeurt wanneer deze dan dus geen verbinding meer heeft met massa? Om de juiste werking van de sensoren / teller unit te testen zou ik dus draad van oliedrukschakelaar 2 continu aan massa kunnen houden? En dan zou het probleem theoretisch gezien niet meer op moeten treden? Of alle twee de draden? Zou ik de tellerunit nog moeten resetten of iets? (mijn klok in het display werkt ook niet, alleen de verlichting erachter. ) waarbij pin 11 de constante voeding moet zijn voor de clock. (dat voltage moet ik nog even checken.. ) Om de oliedruk te controleren kan ik altijd nog een oliedrukmeter aanschaffen, word er dan wel een van Raid HP nightfly serie,( net als de turbodruk en olietemp. welke ik al heb,) maar mocht ik deze plaatsen waar kan ik deze het beste plaatsen? Mijn ingeving gaat uit bij de kop, omdat ik dan overal oliedruk heb… Bij een andere (hobby) auto van mij zit hij op een ding bij het oliefilter.. Ik hoor graag wat jullie denken, en wat ik kan controleren en eigenlijk te beginnen zonder meteen nieuwe sensoren aan te schaffen of veel werk te verrichten. Ik verwacht wel dat het een elektronisch probleem is, en niet zo zeer mechanisch, en ik geloof er ook niet in dat een sensor in de tijd van de ombouw defect is geraakt. Nogmaals, alles functioneerde naar behoren in de donor auto.. Mvg, Roel
__________________
Gtsi-® Automotive Test Engineer. |
#18
|
|||
|
|||
ik neem aan dat je auto idd een golf of jetta 2 is dus dan hoort er 10 W 40 in of 15 W 40, dat wat je nu hebt is voor moderne auto's
Gr, Ramon |
#19
|
|||
|
|||
GTD SB motor = golf 2. 1.6 TD
10w40 is altijd 10w40, ongeacht de dopes/ toevoegingen erbij zitten .. Olie is perfect voor de motor! Ti's geen 5w30! Dat gaat alleen in mijn 2003 Audi! Nee met de olie zit ik niet verkeerd!
__________________
Gtsi-® Automotive Test Engineer. |
#20
|
|||
|
|||
Die olie is niet het probleem
Volgens mij kan de zoemer door zowel de lage druk olieschakelaar (oliefilterhuis) als de hoge druk schakelaar (oliefilterhuis) getriggerd worden...
__________________
Golf MK1 Cabrio 1.8 16v (project) Volvo V40 T3 2013 (Daily) |