#1
|
||||
|
||||
Koppeling eerder laten opkomen
Beste mensen,
Ik heb een tijdje terug een Golf 3 bak in mijn Golf 2 gebouwd zodat ik beschik over 5 versnellingen. Nu heb ik echter na de ombouw dat de koppelingspedaal héél laat komt, waardoor je niet normaal weg kunt rijden. Ik heb de kabel al op de uiterste stand en er zelfs nog een moertje overheen gezet zodat ik hem nog wat eerder kon laten opkomen. Dit mocht echter niet baten. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Weet iemand of er misschien een verschil zit in koppelingskabel waardoor ik de koppeling eerder kan laten opkomen? Alvast bedankt!
__________________
Thijs. Golf 1 1979 GL Last edited by Thijs. : 19-01-2012 at 22:03. |
#2
|
||||
|
||||
hoe bedoel je een moertje erover heen gedaan?
als je je koppeling eerder wilt laten opkomen moet je de kabel "afspannen" en mocht je een zelfstellende kabel hebben, di zitten altijd vrij hoog.. |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Weet ik. Is een kabel die je dmv draad kan stellen. Die staat op zijn uiterst. Als je aan het uiteinde nog een moer er tussen duwt kun je hem nog iets verder stellen, maar hij komt nog steeds erg laat. Heb hem eerst zo gehad dat ik er normaal mee kon rijden, maar nu heb je echt een héél kort stukje waar die pakt.
__________________
Thijs. Golf 1 1979 GL |
#4
|
|||
|
|||
Zo'n koppelingskabel moet je niet strakker stellen, er moet nog vrije slag op zitten.
Zet je hem helemaal op zijn strakst dan zal je druklager het vroegtijdig begeven. Misschien handig om wat meer info te gegeven, wat voor motor/type bak/welke koppeling. |
#5
|
||||
|
||||
Denk er idd wel om dat er een paar mm vrije slag is.
druk lager zal bij een 020 baktype niet snel stukdraaien, maar een kabelgeschakelde bak heeft wel een druklager op de drukgroep dus die is dan zo naar de kloten. Bij een 020 baktype kan je evt je koppelingshevel aan de bak een paar tandjes verstellen zodat de stand anders wordt en je "meer" kabel krijgt meer info is idd wel handig Last edited by Johan1982MK1 : 19-01-2012 at 22:44. |
#6
|
||||
|
||||
Volgens mij is een te hoog zittend pedaal juist een kwestie van je kabel losser zetten?
Kabel strakker > aangrijp punt hoger Kabel losser > aangrijp punt lager
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#7
|
|||
|
|||
of je hebt een te lange en verkeerde koppelingskabel,draai je em wel de goede kant op met stellen
|
#8
|
||||
|
||||
Ja, heb hem de goede kant opgedraaid. Heb hem vaker versteld, want als ik hem losser draai dan pakt hij hem helemaal niet meer. Dan kan ik de koppeling laten opkomen maar dan loopt die gewoon vrij als het ware.
Het gaat iig om een golf 2 1.3 (voorheen met AKW 084 bak) met een golf 3 (ik dacht CKR 085 bak).
__________________
Thijs. Golf 1 1979 GL |
#9
|
||||
|
||||
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#10
|
||||
|
||||
Hoe ik hem moet stellen weet ik, hij staat al op de uiterste stand
Er moet toch ergens een verschil in zitten (kabel oid). Want met de 4bak pakte de koppeling wel normaal.
__________________
Thijs. Golf 1 1979 GL |
#11
|
||||
|
||||
Heb het even nagekeken en de bak is een: CEC085 van een Golf 3 dus. Het blok is een Golf 2 1.3 blok uit 1988.
__________________
Thijs. Golf 1 1979 GL |