Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 16-11-2011, 22:01
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life

Default Polo 2F 1.3 AAV Winterhok met problemen :P

Heb voor de winter een Polo 2f Coupe uit 1993 gekocht met 1.3 AAV monopoint injectie motor. Bij aankoop was er niets aan de hand, maar sindsdien heeft het ding allemaal kuren Meeste heb ik aardig op weten te lossen, maar het huidige probleem is wat hardnekkiger. Dus bij deze vraag ik om wat goed advies van de Polo kenners

Het probleem is dat de auto soms enorm stottert / inhoud. Schokt als een idioot als je ermee gaat rijden. Onregelmatige stationaire loop en in sommige gevallen valt die ook uit. Ding stinkt als een idioot, dus er gaat iig iets niet goed bij de verbranding / ontsteking lijkt me. Het probleem komt niet altijd voor. Soms is er helemaal niets aan de hand Heb al veel elektrische contacten nagelopen en gereinigd, massa kabels gecheckt, ECU open gehad. Vorige week startte de motor met vochtig weer matig, toen zijn er al veel ontsteking spullen nieuw opgekomen.

Het moet wel iets elektronisch zijn gezien het probleem soms wel en soms helemaal niet voor komt. Als die het goed doet dan blijft die het ook wel goed doen. Zonet ook een stukje perfect gereden. Auto stond vervolgens een uur stil en toen was het weer in de war Zijn er soms wel problemen met de inspuiting / monopoint injector?

Last edited by Lieuwe : 16-11-2011 at 22:04.
Reply With Quote
Old 16-11-2011, 22:07
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...

Toch denk ik aan een massa probleem. En dan met name de massa kabels aan het blok. We hebben hier ook zo'n ding gehad, klinkt nogal bekend.
Old 16-11-2011, 22:11
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life

Heb beide massakabels los gehad en alles schoon gemaakt en contact geschuurd etc?

Kan nog eens een betere kabel aanleggen. Zijn nu maar 2 vrij dunne dingen

Het soms wel en soms niet hebben van het probleem kan ook aan een massa issue liggen?
Reply With Quote
Old 16-11-2011, 22:20
Der Ghopmeister's Avatar
Der Ghopmeister Der Ghopmeister is offline
Married to PC

bougiekabels ook vervangen?
Reply With Quote
Old 16-11-2011, 22:24
louie_scirocco's Avatar
louie_scirocco louie_scirocco is offline
Forum Regular

Heej lieuwe post eens foto's van je hok!
Grt lieuwe ( die bij jou op school zatin arnhem)
Reply With Quote
Old 16-11-2011, 22:33
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life

Hey naamgenoot Zal wel eens wat pics regelen. Het is een Pregio van eind '93 met 5-bak, sport interieur etc. Wel prima wagentje, maar de buitenkant kan wel een goeie poetsbeurt gebruiken (rood/roze).

Quote:
Originally Posted by Der Ghopmeister
bougiekabels ook vervangen?

Had er eerst wel nieuwe kabels op, maar die pasten niet helemaal lekker. Originele er later maar weer op gezet. Bij beide setjes kabels blijft het probleem hetzelfde. Misschien toch nog maar eens een andere set regelen.
Reply With Quote
Old 17-11-2011, 18:19
JerryGT JerryGT is offline
VW Fanatic

voetpakking lek? heb ik met mijne ook gehad!

had trouwens ook een lek brandstoffilter en een zoemende pomp!

Heerlijk die €70 auto's. vermaak me er goed in nu! haha
Reply With Quote
Old 17-11-2011, 19:03
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life

Heb wel met remreiniger rond gespoten op zoek naar valse lucht, maar geen rare dingen tegen gekomen.

Lijkt me vreemd dat het aan zoiets ligt. Zal toch iets elektronisch zijn wat soms wel en soms niet goed functioneert?

Hall-gever? Bobine? Dit zijn vaak dingen die gewoon werken of altijd kapot zijn Niet dat wisselvallige wat ik nu heb. Soms wel soms niet.

Last edited by Lieuwe : 17-11-2011 at 19:05.
Reply With Quote
Old 17-11-2011, 19:17
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie

Send a message via MSN to The_Maxx

hallgever geeft juist wel wisselvallige problemen als er wat mis mee is. Soms doet de auto het dan goed en soms helemaal niet
Old 17-11-2011, 19:34
René's Avatar
René René is offline
10k maniac

kvs temp sensortje? injector met een druiper? lambdasensor?
Reply With Quote
Old 18-11-2011, 18:32
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life

Als de injector gaar is zou die het altijd wel doen lijkt me? Misschien kan ik nog eens wat meten @ lambda-sonde. KVS sensor heb ik ook maar even meegenomen om te testen. Voordeel van het werken @ een automaterialenzaak

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
hallgever geeft juist wel wisselvallige problemen als er wat mis mee is. Soms doet de auto het dan goed en soms helemaal niet

Bij mijn vorige witte Polo heb ik ook een keer de ontsteking kapoet gehad, maar toen was het juist dat ie of wel of helemaal niet werkte. Geen half werkend iets tenminste Weet ook niet of het aan de hallgever lag in dat geval. Na het vervangen van de onsteking werkte die iig weer goed
Reply With Quote
Old 18-11-2011, 20:06
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life

Even een belangrijke update!

Zonet een wat langer stuk gereden en bij iemand gekeken voor wat advies. Blijkt nu dat de auto naar mate die warm wordt slechter begint te lopen. Eerst was er niets aan de hand, vervolgens schokte die soms een klein beetje en na een tijdje was het weer helemaal mis. Nu ga ik het toch meer zoeken in een lambda-sonde oid. Man waar ik was had het nog over een verstopte katalysator, maar dat zal wel niet binnen een dag gebeuren
Reply With Quote
Old 18-11-2011, 21:28
The_Maxx's Avatar
Forum junkie

Nu er wat meer info ter beschikking is:

koudloop: redelijk normaal
warmloop: slecht

meestal veroorzaakt door een kapotte BLAUWE temperatuursensor.
Deze geeft geen of verkeerde waardes door waardoor de motor op nood/koudloop gaat draaien. Bij koudloop leverd dit natuurlijk geen problemen op. Bij warmloop juist wel.

Even vervangen. die dingen kosten niet veel. Heb er eventueel hier eentje voor je liggen mocht je m willen voor te testen.

Je zal niet de eerste zijn die het overkomt

Anderzijds kan het nog liggen aan de lambda, maar meestal als de sensor niet goed werkt, doet de lambdaregeling ook niet meer wattie moet doen.

Het zou me niets verbazen als het die domme lullige blauwe sensor is.

De zwarte sensor is overigens voor het cockpitje, dus die kan blijven zitten.
Old 19-11-2011, 12:40
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life

Zonet even wat geprutst met de Polo Als de motor warm is begint die niet gelijk slecht te lopen, pas na een tijdje begint het probleem. Heb even een nieuwe blauwe watertemperatuursensor er los tussen geklikt. De auto reageerde er wel op, maar de slechte motorloop bleef hetzelfde. Heb wel geconstateerd dat de brandstofpomp niet perfect draait. Meestal zoemt die gewoon zoals het hoort, maar soms loopt ie ook wat onregelmatig. Zo eerst maar even een nieuw brandstoffilter monteren + wat andere dingen checken. Als het probleem dan blijft zal de pomp wel aan het einde van zijn leven zijn.
Reply With Quote
Old 19-11-2011, 14:00
René's Avatar
René René is offline
10k maniac

of je pomp continu de juiste druk levert zou je evt kunnen meten....zit er ook een drukregelaartje in de brandstofrail? als die af en toe hapert kan het ook een oorzaak zijn dat de pomp wat onregelmatig draait...en zo`n drukregelaar (als die er tussen zit) werkt weer vaak op vaccuum...dus dan zou je dat ook kunnen checken.
Reply With Quote
Old 19-11-2011, 19:33
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life

Zal dat nog eens nakijken. Het is wel een monopoint injectie dus er zal wel geen brandstofrail opzitten. Misschien wel een brandstofdrukregelaar. Heb zonet wel een andere hallgever geprobeerd en het brandstoffilter vervangen. Leek eerst wel goed, maar uiteindelijk ging die wel weer beroerd lopen
Reply With Quote
Old 19-11-2011, 20:10
The_Maxx's Avatar
Forum junkie

zit geen drukregelaar op zoals bij een brandstofrail in elk geval. Druk van de pomp is ook lager dan bij multipoint.

Als het de blauwe sensor niet is. kijk eens of ie reageert op het lostrekken van de lambda. Normaal geeft ie dan verschil. Zo niet, vervangen (goeie gebruikte, die dingen zijn zo duur)
Old 19-11-2011, 20:21
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life

Heeft de lambda sonde zoveel invloed op de inspuiting/ontsteking?

Zonet even een filmpje gemaakt. Dit is wel de meest matige motorloop tot nu toe

http://www.youtube.com/watch?v=9FwqwSwYvCc

Een uurtje daarvoor nog een stuk gereden toen liep die perfect.
Reply With Quote
Old 21-11-2011, 20:14
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life

Zo weer even prutsen met de Polo. Ding staat nu perfect stationair te draaien, wacht weer tot die gaar begint te lopen Op het gasklephuis zit ook nog een stappenmotor. Kan deze ook nog invloed hebben op het euvel? Lijkt me niet, maar je weet maar nooit. Zal zo ook eens de lambda-sonde lostrekken en kijken hoe de motor daarop reageert. Ook maar even de multimeter uit de kast pakken en wat meten.
Reply With Quote
Old 21-11-2011, 20:42
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life

Update. Auto doet het tot nu toe wonderbaarlijk goed. Vandaag nog geen last van problemen gehad Motor reageert niet op het lostrekken van de lambda-sonde. Heb de signaaldraad gemeten en het voltage schommelt tussen 0,25-1,00 volt. Dit is normaal? Ding roggelt wat kvs naar buiten via de overloop als die een tijd staat te draaien. Zit ook wat witte aanslag onder de olievuldop. Misschien een lekke koppakking?
Reply With Quote
Reply

Posting Rules