#1
|
||||
|
||||
Motor schokt/hikt na vervangen middendemper Golf IV 1.8
Ik heb laatst mijn middendemper van de uitlaat laten vervangen bij de VW dealer omdat de oude rot was. Na ik mijn auto had opgehaald viel me op dat de motor onregelmatig schokt/hikt bij stationair draaien. Vooral bij een warme motor. Je voelt het door de hele auto heen en als je de motor bekijkt dan zie je deze ook schokken/bewegen. Tijdens het rijden merk ik er niks van en ik heb er verder nooit last van gehad en toerental is normaal en schommelt niet. Ook maakt de middendemper meer lawaai en resoneert hij meer dan de oude wat toch wel raar is voor een nieuwe originele demper. Ik ben ermee terug gegaan en daar zijden ze dat het een vervuiling kan zijn ergens in het brandstof of ontsteking systeem. Dat is wel raar dat na vervangen van een middendemper zomaar ineens iets vervuild kan raken. De bougies+kabels brandstoffilter en LMM zijn pas geleden vervangen.
Kan het zijn dat het een productie fout is en dat de demper verstopt zit en tegendruk geeft? Alvast bedankt voor de reacties. |
#2
|
|||
|
|||
Het kan altijd een productie fout zijn.
Ik denk dat je auto gewoon goed is en dat het aan de demper ligt. Hangt de zemper wel goed vrij? En niet tegen je tunnel aan te trillen? Wel vreemd dat het na het vervangen komen en dat ze zeggen dat het ergens anders aan ligt.
__________________
Jetta mk2 |
#3
|
||||
|
||||
heb hetzelfde probleem nadat ik iets aan mijn uitlaat had gedaan, kijk deze topic van mij even misschien staat er iets in wat kan helpen. ben er zelf nog niet mee bezig geweest dus bij mij is het probleem er nog. succes.
motor loopt slecht 1.6 8v |
#4
|
||||
|
||||
Bedankt voor de reacties!
Ze hadden gekeken of de demper ergens tegen aan hing en dat was niet zo. Er is ook niet aan gelast, maar ik zie wel dat de demper smaller en korter is. Mischien zit er een verkeerde demper op. Ik weet ook niet of ik zelf kan zien aan de demper, of er ergens een art. nr is laat staan het VW logo net als bij mijn einddemper. Ik denk niet dat het zelfde probleem als Tim is, want mijn toeren zijn normaal en hij schommelt niet. Maar mischien dat het gasklephuis gereinigd moet worden en uitlezen. Wat wel raar is omdat met de oude "rotte" demper hij perfect liep en na de vervanging deze klachten vertoont. Dan kan ik dit wel uitsluiten. |
#5
|
|||
|
|||
Je hebt wel eens dat je auto hoger stationair gaat lopen als je demper kapot is omdat hij minder tegendruk heeft.
Seat heeft hier wel eens last van. Maar waneer heeft de auto het laatst een grote beurt gehad? Met bougie`s en luchtfilter e.d.?
__________________
Jetta mk2 |
#6
|
||||
|
||||
hij loopt goed stationair alleen op dat schokken van de motor na dan en er gebeurd ook niks met de toeren tijdens het schokken. Hij heeft 145.000KM gelopen en bij de 90.000km is de distr.riem vervangen.
8 maanden geleden heeft hij een beurt gehad plus: benzinefilter vervangen LMM vervangen bougies + kabels vervangen luchtfilter vervangen nieuwe accu Ik heb overgens 2 weken geleden de thermostaat vervangen die was kapot. Gaf te lage temp. Maar dat is nu opgelost. Ik heb ook een flesje injectorreiniger geprobeerd en euro98 maar dat hielp niets. Het gasklephuis is niet gereinigd sinds ik hem heb (nu 4 jaar). Ik had begrepen dat bij VW deze nogal eens snel vervuilen. Deze wil ik ook zelf eens een keer reinigen met carburateurreiniger. Alleen dan moet hij ook op de nulstand gezet worden met vagcom. Alleen weet ik niet nadat ik hem gereinigd heb, ik zo naar de garage (15km) kan rijden om hem te nullen. |
#7
|
|||
|
|||
Oke
Slaat hij wel eens een vonk over zeg maar? Dat hij even hikt omdat 1 cilinder even niet ontsteekt?
__________________
Jetta mk2 |
#8
|
||||
|
||||
Niet dat ik weet.
Hoe kan ik dit controleren? |
#9
|
|||
|
|||
Kan je misschien een geluids opname maken of een filmpje oid.?
__________________
Jetta mk2 |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb zojuist een filmpje gemaakt. Je ziet de motor niet echt schokken want dat kon mijn camera niet aan. Ik hoop dat je er iets aan hebt. http://img405.imageshack.us/img405/8893/8yq.mp4 Gr. Bart |
#11
|
|||
|
|||
Je hoort hem niet echt overslaan oid,
Wel hoor je hem een beetje tikken. Hebben ze de demper niet te kort afgezaagd? Want dan komt je uitlaat onder spanning te hangen en zal hij de rubbers strak trekken waardoor je het sneller in de auto voelt. Maar het inhouden kan ik niet echt plaatsen.
__________________
Jetta mk2 |
#12
|
||||
|
||||
Ik ben inmiddels terug gegaan en volgens de vw dealer kan het absoluut niet aan de middendemper liggen. Als de demper onder spanning zou staan, zou ik andere klachten moeten hebben en het was de goeie demper. Ze adviseerde mij om de gasklephuis te reinigen. Dit heb ik ook gedaan en ik zag dat er olie in het gasklephuis zat en ik denk van de carterontluchting.
Ik heb alle slangen en de buis van de lucht inlaat schoon gemaakt. Na een stukje gereden te hebben leek het problem opgelost te zijn, geen schokken meer. maar helaas doet hij dat nu weer wel. Wel iets minder lijkt het maar toch. Na lang zoeken heb ik een site gevonden van gerritspeek http://www.gerritspeek.nl/vag-com_injhoev.html met daar precies het beschreven probleem wat ik ook heb. Het zou iets met de brandstof managment te maken kunnen hebben wat met de computer te calibreren is. Dit ga ik ook proberen en laat weten hoe het is gegaan. Last edited by Bart888 : 19-03-2011 at 19:20. |
#13
|
||||
|
||||
Ik ben naar het bedrijf geweest, de sponsor onderaan de site van Gerrit Speek en heb mijn verhaal uitgelegd.
Het verhaal dat op de site staat geld helaas alleen voor diesel motoren. Toch hebben ze de auto uitgelezen om eventuele storingen te zien en het gasklephuis op de 0-stand gezet. Er zijn geen storingen gevonden, dit komt ook omdat auto's voor het jaar 2000 minder gegevens/storingen weergeven dan daarna zeiden ze. Het lijkt wel of de motor bij stationair zichzelf constant aan het bijstellen is. En het was ook geen cilinder die overslaat. Het kan ook geen kwaad voor de motor om zo door te blijven rijden zijden ze. Het is alleen irritant telkens bij stoppen de auto voelen schudden. Het is ook bij warm weer erger dan dat het koud weer is. Het zou veel uren kosten om deze vage kwaal te ontdekken als het überhaupt gevonden kan worden. Toch sluiten ze niet uit dat het aan de middendemper kan liggen. Maar bij de VW-dealer waar ik de demper heb laten vervangen, zeggen ze dat het absoluut niet hieraan kan liggen en dus zullen ze mij ook niet hiermee helpen. Ik ben bang dat het een doodlopend spoor word met dit probleem. |
#14
|
|||
|
|||
Gasklephuis reinigen is niet veel werk.
Kan ik ook doen voor je doen.
__________________
Jetta mk2 |
#15
|
||||
|
||||
Het gasklephuis had ik al gereinigd het is inderdaad makkelijk te doen.
Maar het probleem is hierdoor niet opgelost wel merk ik dat het gasgeven een stuk geleidelijker gaat. Het is niet voor niets geweest. Maar ik blijf wel helaas zitten met een schuddende auto bij elke stoplicht. |
#16
|
|||
|
|||
Je hebt een multipoint injectie toch?
Misschien dat je verstuivers vies zijn en niet goed inspuiten op stationair toerental?
__________________
Jetta mk2 |
#17
|
||||
|
||||
ik zou eens proberen om bij iemand anders als de dealer de uitlaat los te koppelen om te kijken of het probleem dan weg is.als het probleem direct de kop opstak na het monteren van de demper heeft het geen enkel nut om in het wilde weg te gaan zitten zoeken/gissen.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#18
|
||||
|
||||
@ hierboven
Geen diagnose, dan ook nog niks repareren.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#19
|
||||
|
||||
Ik zou eens kijken of ze de draad van je lamdasonde
Niet hebben beschadigt Als je flink gas geeft rookt je auto dan zwart Te rijk mengsel mischien kun je er wat mee Mvg Sjaak |
#20
|
||||
|
||||
Toch even een feedback
Het heeft even geduurd maar de motor schokt niet meer bij stationair. Omdat hij wat lucht lekte bij de verbinding stukken van de uitlaat heb ik die losgehaald en opnieuw terug gezet met wat afdichtingsgum langs de randen. De middendemperr hing ook niet goed in het midden. heb de uitlaat delen iets naar buiten geschoven zodat de delen iets langer werden. Na de eerste start maakte de motor even een zwaar geluid maar na 20sec was het weer normaal. En de motor loopt nu netjes stationair zonder schokken. Ik weet niet hoe het komt, maar het was dus wel de uitlaat. Het probleem is opgelost |