Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-10-2011, 11:12
levis's Avatar
levis levis is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,687
Default Schokdempers vervangen Jetta 1

Ik wil graag de schokdempers (voor & achter) van de jetta 1 vervangen en nu heb ik een mooi setje gevonden op ebay.

Alleen als ik de foto zie heb ik geen idee hoe deze moeten worden vervangen.

wie kan mij van de nodige informatie voorzien?


__________________
"I Only Support Gay Marriage If Both Chicks are Hot"

Last edited by levis : 28-10-2011 at 11:16.
Reply With Quote
  #2  
Old 28-10-2011, 11:28
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Heb je gereedschap om de veren op te spannen --> zo nee dan houd het meteen op.

Bij een golf 2 heb je voor de voorste schokdempers een speciale dop nodig, weet miet of dit bij een jetta 1 ook is ??

Ook zal je de wagen naderhand moeten laten uitlijnen
Reply With Quote
  #3  
Old 28-10-2011, 11:29
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default

is een standaard plaatje
voor achter passen ze zowiezo niet zoals afgebeeld
maar voor voor zijn het losse patronen die je in je huidige voorpoten moet schroeven.
Reply With Quote
  #4  
Old 28-10-2011, 11:31
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Heb je gereedschap om de veren op te spannen --> zo nee dan houd het meteen op.

Bij een golf 2 heb je voor de voorste schokdempers een speciale dop nodig, weet miet of dit bij een jetta 1 ook is ??

Ook zal je de wagen naderhand moeten laten uitlijnen


Uitlijnen is niet nodig
maar dan moet je wel de complete naaf losnemen en niet alleen de voorpoot
niet moeilijk, krik onder de fusee bout en een klap op de naaf en schiet los
onderste fusee van de draagarm zit alleen vast met 1 bout
succes.
Reply With Quote
  #5  
Old 28-10-2011, 11:36
dakeraf dakeraf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 254
Default

vraagbaak aanschaffen en verenspanners rest lukt met standaard gereedschap.
veerpoten compleet demonteren uit elkaar halen schokbrekers vervangen en weer in elkaar zetten en terug monteren.hoef je niet voor gestudeerd te hebben.veel succces
Reply With Quote
  #6  
Old 28-10-2011, 12:08
levis's Avatar
levis levis is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,687
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Heb je gereedschap om de veren op te spannen --> zo nee dan houd het meteen op.

Bij een golf 2 heb je voor de voorste schokdempers een speciale dop nodig, weet miet of dit bij een jetta 1 ook is ??

Ook zal je de wagen naderhand moeten laten uitlijnen


Gereedschap is aanwezig uiteraard. uitlijnen hoeft niet, maar is wel must!

ik hoef ook niet te weten hoe je schokdempers demonteert/monteert, het gaat me er meer om hoe je zo'n "patroon" uitwisselt.
__________________
"I Only Support Gay Marriage If Both Chicks are Hot"

Last edited by levis : 28-10-2011 at 12:10.
Reply With Quote
  #7  
Old 28-10-2011, 12:10
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Op de afbeelding zijn alleen de schokdemper patronen afgebeeld. In de voorpoot zitten verwisselbare patronen zeg maar. Ik weet niet of het voor een verlaging is, maar ik heb net een setje losse dempers (voor 6cm verlaging) van Bolku er onder gezet, 88 eur, incl verzend en top comfort en toch redelijk strak.

Verwisselen is niet lastig, maar veerspanners zijn wel noodzakelijk omdat anders zodra je de bout van je zuigerstang losdraait, de toplager een soort dodelijk projectiel wordt. Voor de rest heb je enkel een grote tang nodig of een soort giga steeksleutel om t patroon uit de poot te krijgen.

Uitlijnen is absoluut nodig, anders moet je vreselijk ingewikkeld gaan doen en je halve ophanging losmaken.
Reply With Quote
  #8  
Old 28-10-2011, 21:41
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default

Quote:
Originally Posted by guusvandevenne
Op de afbeelding zijn alleen de schokdemper patronen afgebeeld. In de voorpoot zitten verwisselbare patronen zeg maar. Ik weet niet of het voor een verlaging is, maar ik heb net een setje losse dempers (voor 6cm verlaging) van Bolku er onder gezet, 88 eur, incl verzend en top comfort en toch redelijk strak.

Verwisselen is niet lastig, maar veerspanners zijn wel noodzakelijk omdat anders zodra je de bout van je zuigerstang losdraait, de toplager een soort dodelijk projectiel wordt. Voor de rest heb je enkel een grote tang nodig of een soort giga steeksleutel om t patroon uit de poot te krijgen.

Uitlijnen is absoluut nodig, anders moet je vreselijk ingewikkeld gaan doen en je halve ophanging losmaken.


veerspanners zijn niet noodzakelijk
krik onder de draagarm, moer van de schokbreker los draaien
dan krik langzaam naar beneden. en klaar
nieuwe veer en patroon monteren en met de krik weer omhoog krikken en de moer er weer opdraaien , klaar
succes
Reply With Quote
  #9  
Old 28-10-2011, 22:11
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Quote:
Originally Posted by golf1gti83
veerspanners zijn niet noodzakelijk
krik onder de draagarm, moer van de schokbreker los draaien
dan krik langzaam naar beneden. en klaar
nieuwe veer en patroon monteren en met de krik weer omhoog krikken en de moer er weer opdraaien , klaar
succes


Dat is inderdaad wel een goeie truc, kende ik niet. Heb je zo voldoende ruimte om alles te verwisselen? Scheelt je in ieder geval wel weer geld uitgeven aan uitlijnen (als is dat maar 20 eu hier in den haag)
Reply With Quote
  #10  
Old 29-10-2011, 20:21
dakeraf dakeraf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 254
Default

Quote:
Originally Posted by levis
Gereedschap is aanwezig uiteraard. uitlijnen hoeft niet, maar is wel must!

ik hoef ook niet te weten hoe je schokdempers demonteert/monteert, het gaat me er meer om hoe je zo'n "patroon" uitwisselt.


Als je de complete veerpoot los en uit elkaar hebt zie je een grote moer zitten daar gaat de zuigerstang van de insert(schokdemper)doorheen rest zit in veerpoot deze losdraaien dan heb je de losse schokbreker in je hand
Reply With Quote
  #11  
Old 29-10-2011, 20:34
arno2000's Avatar
arno2000 arno2000 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,388
Default

Wat ik ook wel eens doe is met spanbanden de veervastzetten voordat je de boel losdraaid. Werkt ook prima.
__________________
Golf cabrio mk1 85
Golf cabrio mk1 82
Ducati ss750 01
Reply With Quote
  #12  
Old 17-11-2011, 10:52
levis's Avatar
levis levis is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,687
Default

Heb compleet nieuwe schokdempers besteld, dus geen inserts of what so ever.

Uiteraard ga ik een veerspanner gebruiken, safety first!
__________________
"I Only Support Gay Marriage If Both Chicks are Hot"
Reply With Quote
  #13  
Old 17-11-2011, 13:48
Joy_Goessens's Avatar
Joy_Goessens Joy_Goessens is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 273
Default

het vervangen is niet zo moeilijk. Ik zou me wel even nieuwe Top/dom lagers halen als ik jou was dan hoef je daar ook niet meer naar te kijken.
gr Joy
__________________
[1983] Golf 1 4-deurs Automaat

Wij komen uit Limburg man, ken je dat niet horen dan?
Reply With Quote
  #14  
Old 17-11-2011, 16:41
levis's Avatar
levis levis is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,687
Default

Quote:
Originally Posted by Joy_Goessens
het vervangen is niet zo moeilijk. Ik zou me wel even nieuwe Top/dom lagers halen als ik jou was dan hoef je daar ook niet meer naar te kijken.
gr Joy


Komt goed!
__________________
"I Only Support Gay Marriage If Both Chicks are Hot"
Reply With Quote
  #15  
Old 17-11-2011, 19:07
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Ik zou ook even controleren of er in die compleet nieuwe voorschokdempers van jou geen losse patronen in zitten >>> zo ja, vul de boel even met koelvloeistof of olie om de demper heen, anders kan ie z'n warmte niet kwijt...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum