#1
|
|||
|
|||
Ontsteking en CO afstelling aanpassen aan huidige kwaliteit benzine
Hallo,
Al een tijdje zit ik met de volgende gedachte: Als ik een oud golfje helemaal afstel houd ik het liefst alle waarden zo precies mogelijk aan. Zo ben ik bezig met een golfje 2 uit 1984, met HK 1.3 motor en 2e3 carburateur. De voorontsteking hoort 4 graden te zijn, de CO-waarde 3.0 Nu zijn dit de waarden, zoals ze in 1984 zijn bepaald voor de golf, op basis van de bougies die toen beschikbaar waren, de benzine met octaan/lood gehalte van toen e.d. Inmiddels zal er toch wel een en ander veranderd zijn aan de kwaliteit van die zaken. Dus de optimale afstelling (qua vermogen en verbruik) zal tegenwoordig net iets anders zijn. Hoe gaan jullie daar mee om? Ik kan me voorstellen dat als je de ontsteking 2 graden vroeger zet, dat ie al zuiniger kan rijden. Een CO-waarde van 3% komt me ook voor als vrij hoog... Iemand daar ervaring mee? Hier nog een intressant artikel daarover, echter mbt. 8 cilinder rover motoren: http://www.ropro.net/phocadownload/afstell.pdf |