Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-01-2010, 22:20
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default T3 Pick up motor upgrade mogelijkheden

Een vriend van mij verkoopt z'n 81'er Transporter T3 pick-up met 1600 diesel motor. Auto is goed gebruikt en start met dit weer niet op eigen kracht (ik denk gloeibougies)..

Nu heeft ie 'm te koop aangeboden aan mij. Net voorzien van APK, niet dat dat veel waarde voor mij heeft maargoed Ik weet zelf nog niet of ik 'm wil kopen, maar ben een beetje naar mogelijkheden aan het kijken mbt een andere motor.

Zelf had ik het idee om een 1900TD (AAZ bijvoorbeeld) in te bouwen, tesamen met de MB Sprinter IC die nog op de plank ligt. Tegelijk vraag ik me af of er ruimte is om deze IC in te bouwen, en kan de motor z'n warmte kwijt? Bij een 1900D heb ik gezien dat deze best goed in te bouwen is en de temperatuur goed blijft. Gaat dit ook op voor 1900TD motoren (liefste nog ligt geschroefd)?
Qua uitlaat had ik een open (side)pijp in gedachte... Als Scania monteur moet dat gewoon

Als laatste; de prijs... Wat zijn normale prijzen voor die auto's? Ze staan ook voor 5000 euro te koop, en deze is ook nog lang niet in concours staat Voor mij is het gewoon een werk- en sleurhok.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #2  
Old 08-01-2010, 09:30
Houtstoker Houtstoker is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 108
Default

Allereerst, idd de T3 bussen beginnen prijzig te worden, maar dit geld niet voor de pick-up versies (DoKa en EnKa)

Doordat het een pick-up is heb je meer ruimte voor de 1.9. Hierdoor is de motor te monteren met een golf of passat TD pomp. Fijnste pomp is die van de 1.6 TD. Voor de intercooler is voldoende ruimte achter de accu, of boven de versnellingsbak. via een scoop achter de re aandrijfas wordt ook vaker gedaan.

Warmte ontwikkeling is bij TD een probleem. oliekoeler is een must. expirimenteren wat aan pk mogelijk is ook. Daar alleen nog maar de radiator met het grootste koeloppervlak verkocht wordt is vervangen een aanrader. Intercooler helpt natuurlijk ook. bij de golf of passat pomp kun je eventueel nog een tunigskegel voor de LDA ocwegen.

http://www.vondervoort-zielinska.nl...eschreibung.pdf
__________________
Groeten Ad
Reply With Quote
  #3  
Old 08-01-2010, 10:27
evilnyntje's Avatar
evilnyntje evilnyntje is offline
10k maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 10,987
Default

Gijs kopen! Leuk sleutel hok!
__________________
“Things you don’t know . . . fill libraries.”


My Swallowtail

Flake It!
Reply With Quote
  #4  
Old 08-01-2010, 23:17
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Inderdaad een leuk diesel projectje voor... ehm... erbij

Een oliekoelertje erop klussen is niet zo'n punt. Waarom is de 1,6 TD brandstofpomp het fijnste? Zijn er nog motorcode's die juist NIET geschikt zijn voor een T3? Om een EDC TDI met regeleenheid en de hele rateplan van een Golf erin te klussen heeft niet veel meer voordelen tov een AAZ TD?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #5  
Old 09-01-2010, 04:15
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

stuur Alain eens een PM, die is een TDI in zn T2 aan het proppen...
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #6  
Old 09-01-2010, 06:43
Houtstoker Houtstoker is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 108
Default

TDI is sterker en blijft beter koel. Rijdt ook zuinig. Is ook door het bovendeel van een mechanische pomp toe te passen om te bouwen naar mechanisch geregeld. Wel is dan de belasting voor de versnellingsbak (vanwege te hoog koppel) mogelijk te groot.

de 1.6 TD pomp is fijner door de betere aftastnaald van de LDA. de 1.6 pomp heeft al een stuurkegel in de LDA zitten. De nieuwere pompen hebben een regelnaald die de aftastpin in stappen bediend, en maar een beetje meer brandstof toelaat. Vandaar ook bij de standaardmotor de geringe vermogenstoename, van 68 naar 75 pk

Zonder bovendeel zijn alle Bosch VE pompen min of meer gelijk.
http://www.t3-forum.nl/t3-forumwiki...itle=Dieselpomp
__________________
Groeten Ad
Reply With Quote
  #7  
Old 15-03-2010, 19:03
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Klein vervolg/brain fart;

Ik heb een Passat 35i met een 1900D motor (volgens mij 1Y). Nou moet het niet zo moeilijk zijn om er een turbo op te bouwen. Het blokje loopt perfect, maar klinkt nogal rauw (tikkende kleppen). Nu wil ik dit blok netjes maken en reviseren. De brandstofpomp kan ik denk ik niet gebruiken icm een turbo...?

Rest mij dus de vraag; welke turbo en brandstofpomp kan ik het beste gaan gebruiken? Ik wil vooral veel koppel bij lage toeren, uitlaat wordt een open zelfbouw uitlaat.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #8  
Old 15-03-2010, 19:18
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Nog ff een hersen spinsel van afgelopen minuut; Bi-Turbodiesel?! Is dat mogelijk icm een el-cheapo budget?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #9  
Old 16-03-2010, 09:50
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Even wat terugkoppelingen:

@AD:
Quote:
Doordat het een pick-up is heb je meer ruimte voor de 1.9. Hierdoor is de motor te monteren met een golf of passat TD pomp. Fijnste pomp is die van de 1.6 TD.


Niet mee eens. De 1.6 pomp heeft minder opbrengst (1mm minder lift op de nokkenschijf) daarnaast is de pomp zwakker dan die van de 1900

Quote:
TDI is sterker en blijft beter koel. Rijdt ook zuinig. Is ook door het bovendeel van een mechanische pomp toe te passen om te bouwen naar mechanisch geregeld. Wel is dan de belasting voor de versnellingsbak (vanwege te hoog koppel) mogelijk te groot.


Je krijgt van mij 500 euro als je een electronische pomp om kan bouwen naar mechanisch! De gietstukken zijn compleet anders, geen aandrijving voor de toerenbegrenzing, geen mogelijkheid tot het plaatsen van een gashendel. ;-) Ik kan je wel een speciaal voor de TDI gebouwde mechanische pomp leveren. O.a. René Vis heeft er een.

@Gijs: De 1.9D is opzich gelijk aan de TD uitvoering, maar de pomp is aardig wat kleiner en er zit geen verrijking op bij turbodruk. Je zou er dus een pomp van een TD op moeten schroeven. Ook is het even de vraag of er een dopje in de olie retour zit, of dat het bij het bouwen van de motor nooit open is gemaakt.

Geen probleem om hem om te bouwen naar compound turbo's. Maar goedkoop is het niet. Je moet dan op elkaar afgestelde turbo's aanschaffen en daarnaast kunnen de motoren het niet aan ;-) Laad drukken hoger dan 3 bar zijn dan mogelijk :P
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"

Last edited by DÁ-BRT : 16-03-2010 at 10:45.
Reply With Quote
  #10  
Old 16-03-2010, 10:42
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,132
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Laat drukken hoger dan 3 bar zijn dan mogelijk :P


Hmm, dat je zeveel druk hebt dat de lucht de zuiger naar beneden duwt. Dan heb je vermogenwinst bij de inlaatslag!
Reply With Quote
  #11  
Old 16-03-2010, 10:46
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Op Amerikaanse vrachtwagens rijden ze met nog veel meer druk

Mocht je meer willen weten over onder andere compound turbocharging moet je het boek van Corky Bell lezen.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #12  
Old 16-03-2010, 19:05
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #13  
Old 25-03-2010, 22:29
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Bedankt voor de info allemaal! Ik ga het TD3 motorproject even in de koelkast zetten en wat detail in de verloren uurtjes uitdenken. Het eerste plan is om de 1600D gewoon netjes draaiende te maken en er mee rond te gaan cruizen
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #14  
Old 26-09-2010, 22:50
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Ff de koelkast geopend, en dit topic naar boven trappen

Tijdje geleden een Golf 3 TD AAZ gekocht.
Vandaag de motor eruit gehaald en uiteraard heb ik vragen

- Wat valt er bij de OBD van een AAZ motor uit te lezen? Lijkt me wel leuk om de T3 ook "uit te kunnen lezen", maar ik heb geen idee of het überhaubt nut heeft en wellicht dat de tellerunit dan ook over moet..!?

- De turbo vond ik best klein (te klein ). Wat is een leuke, cheap, turbo keuze? Wil niet overdreven veel PK's, maar iets meer dan deze 75pk's mag altijd..
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #15  
Old 27-09-2010, 06:10
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ik verwacht dat je niet veel uit kunt lezen met OBD. Mechanische pomp, geen hall sensor, etc....

Turbo lastig bij een bus. Je heb veel gewicht en hoe groter de turbo hoe groter het turbogat en dat kan je niet gebruiken. Ik zou zeggen, meer brandstof en hogere turbodruk dan loopt hij redelijk goed.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #16  
Old 27-09-2010, 15:36
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Okay, dus deze turbo erop laten en OBD laten voor wat het is.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #17  
Old 27-09-2010, 15:40
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Kun je na gaan wat een tijd je nu over hebt.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #18  
Old 27-09-2010, 21:14
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Ja inderdaad!
Vanavond de motor uit elkaar gehaald. Van één cilinder is volgens mij de verstuiver niet super meer, heeft een raar beeld op de zuiger.
Ook zitten er scheurtjes tussen de in- en uitlaat klep bij elke cilinder... Echt super is dat niet en er is bij mijn weten ook niks aan te doen, maar de motor zal er niet door kapot lopen...
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #19  
Old 27-09-2010, 21:55
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ze scheuren vaak stuk tussen de kleppen. Als ze ook naar de opening van de gloeibougie gaan scheuren ontstaan er ook vrij snel koel problemen.

Kan je nog wel een paar verstuivers in elkaar klussen.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #20  
Old 28-09-2010, 19:39
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Schiet me net te binnen; is de cilinderkop van een 1Y motor hetzelfde (1900D)? Of scheuren deze ook vaak tussen de kleppen?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum