#1
|
||||
|
||||
Electra in het honderd
Tijdens het weer inelkaar drukken van men GTI (89'er, motercode PB, digifant) even de accupolen er weer opgezet om ff tussendoor de radio aan te sluiten.
Ware het niet dat de pluskabel van de startmoter tussen de accu en carroserie was gekomen en dus kortsluiting maakte. Na gouw de stroom eraf te hebben gehaald (15sec verkeerd gezeten) deed het klokje op de MFA het direct. Maar de rest doet als volgt bij contact aan: - MFA display wordt leeg - Tellerbakverlichting gaat aan bij omdraaien contact - Grootlicht lampje gaat branden (met dimlichtschakelaar aan minder fel) - Olielampje knippert, acculampje blijft uit - Benzinepomp draait niet - Dimlicht werkt niet - Rest werkt wel (grootlicht, knipperlicht, ruitenwissers, kachel, radio e.d.) Alle zekeringen zijn heel, relais 19 ruikt niet lekker en 20 (of 21?) ook niet, al is het wat minder duidelijk. Mijn idee: Meerdere relais stuk, contactblokje stuk, computer stuk Check > w.i.p.. Heb geen spareparts, dus kan zo niet 1,2,3 testen.. Zit ik goed? Zo ja, #%#$%@(*^*@&$ Laat u horen zou ik zeggen
__________________
Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85 Volvo S70 2.5 LPG '98 Last edited by Gerard Polo MK2 : 21-05-2011 at 18:06. |
#2
|
||||
|
||||
Het is zeer moeielijk zeggen zo.... Ik zou zeggen "meten is weten"
Hier een link voor schema's e.d. http://www.volkswagen.msk.ru/index.php?p=vw_golf2_19e Naar beneden scrollen en dan bij Electrical equipment kijken Succes! Gr. Evert |
#3
|
||||
|
||||
Thanks haal ik even binnen, ben echter geen electronicaheld en hoop eigenlijk op iemand die me in de goede richting kan wijzen
__________________
Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85 Volvo S70 2.5 LPG '98 |
#4
|
|||
|
|||
- Relais kun je voorzichtig met een mesje wel open wrikken en er binnenin kijken of er spoelen verkoold zijn. Kan ook rare elektrische problemen geven. Is dat in elk geval opgelost.
- Bekijk ook de stekkers achter de zekeringkast of er gesmolten isolatie te zien is. - En even meten of de massapunten nog wel massapunten zijn... Succes, Johan. |
#5
|
||||
|
||||
Thanks Johan, ga er zo mee bezig!
Quote:
Heb even de ECU opengehaald, 1 spoortje was verfikt en 1 weerstandje. Spoortje is reeds gesoldeerd, maar weerstandje kan ik niet zien wat het geweest is.. Iemand een foto van een digifant 2 die open ligt? Gaat om een Bosch 0 261 200 398 vw-nr 037 906 022 N Owjah, handremlampje brand bij contact uit! Misschien dat het schakelblokje in de stuurkolom ook exit is..
__________________
Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85 Volvo S70 2.5 LPG '98 Last edited by Gerard Polo MK2 : 21-05-2011 at 15:12. |
#6
|
|||
|
|||
wat zijn de kleuren van die weerstand? dat zegt volgens mij wat over de waarde
|
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Is weggeschroeid hé, dan valt dat moeilijk meer te zien Vandaar die vraag of iemand een foto heeft (of kan maken) van een open digifant 2
__________________
Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85 Volvo S70 2.5 LPG '98 |
#8
|
||||
|
||||
http://www.xs4all.nl/~eygauto/DOcu/...0computer.do c
Hier staan foto's in. Helaas zijn het niet mijn foto's.
__________________
Groeten van Jeff Golf 1 cabriolet 2.0 8V www.Golfcabrio.com Alles voor de Golfcabrioot! |
#9
|
||||
|
||||
Dank Jeff!
Ff verder gezocht, zie onderstaand. Kan alleen niet zien wat voor weerstandje het is op deze foto's.. Rood omcirkeld. (Gejat van clubgti.co.uk)
__________________
Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85 Volvo S70 2.5 LPG '98 |
#10
|
||||
|
||||
Wat ik er van kan zien is dat geen weerstand maar een diode.
Deze laat de stroom 1 kant op door en de andere kant blokkeerd hij, deze kan dus idd doorgebrand zijn. Op een diode staat een dun streepje dit is de min kant. een diode kun je met een multimeter doormeten. dan moet je wel de min van de meter aan de kant van het streepje houden. De andere kant op zou hij moeten blokkeren! |
#11
|
||||
|
||||
Ah ok! Die diode is bij mij niet meer, dat is alleen nog een stukje draad met wat restantjes..
Vlakbij is het op het pcb een spoortje doorgefikt, welke weer gesoldeerd is. Zou betekenen dat de computer wel aardig fuckt is? Verder zonder de computer aangesloten en met licht uit: Alles werkt normaal op benzinemeter na! inc MFA ook al heeft deze geen waarden weer te geven. Buitentemp. doet het en geeft aan 0km gereden vandaag Met licht aan, gaat de tellerbak kompleet uit inc MFA/klokje. Dan van het contact af, licht uit, dan komt de klok weer terug (?!) Lijkt dus ergens iets met het licht niet goed te gaan naast de computer. Voor de rest lijken alle relais te werken. Startmoter draait alleen nog niet, en de benzinepomp draait niet, maar die wordt aangestuurd door de computer naar mijn weten. Vreemd genoeg heb ik wel een relais 80 wat volgens doppel-wobber 'kraftstofpumpe' is.
__________________
Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85 Volvo S70 2.5 LPG '98 Last edited by Gerard Polo MK2 : 21-05-2011 at 18:56. |
#12
|
||||
|
||||
De diode is er als beveiliging tegen het omdraaien van de plus en de min. Als je hier een nieuwe in zet zou de computer weer kunnen werken.
Hier kom je alleen achter door het even te testen. Als je het licht aan zet lijkt het dat de 12v van je tellerbak weg valt probeer dit eens na te meten. Dit zou kunnen komen door een kortsluiting in je licht circuit. |
#13
|
||||
|
||||
Ik ga het lichtcircuit nalopen daar moet ergens wat fout gaan.
Wat betreft de computer is even de vraag wat voor diode daar nu zat, of kan ik daar gewoon een willekeurige tussen solderen?
__________________
Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85 Volvo S70 2.5 LPG '98 |
#14
|
||||
|
||||
Een 1N4004 is het volgens mij.
__________________
Groeten van Jeff Golf 1 cabriolet 2.0 8V www.Golfcabrio.com Alles voor de Golfcabrioot! |
#15
|
||||
|
||||
1N4001 50V 1A, moet ik die maar even halen.
Kan iemand bevestigen dat dit de juiste is, of gewoon gaat werken? Bvd!
__________________
Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85 Volvo S70 2.5 LPG '98 |
#16
|
||||
|
||||
Een 1n400X is een serie waarbij het laatste cijfer de maximale stroom is.
Ik zou ook een 1n4001 pakken dan kan er max 1 ampere gaan lopen en kan er ook niet veel fout gaan. |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Ga even 1 halen, gaan we zien wat ie doet!
__________________
Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85 Volvo S70 2.5 LPG '98 |
#18
|
||||
|
||||
O ja 1N4001
__________________
Groeten van Jeff Golf 1 cabriolet 2.0 8V www.Golfcabrio.com Alles voor de Golfcabrioot! |
#19
|
||||
|
||||
Nou diode er tussen.
Tellerbak & MFA reagere weer normaal met computer aangesloten, echter doen de startmoter en benzinepomp niks. Dus of computer aan gort (grote kans) of starter en benzinepomp dood...
__________________
Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85 Volvo S70 2.5 LPG '98 |
#20
|
|||
|
|||
ik zou gewoon een andere ecu op de sloop halen. ecu heeft wel een tik gehad.
|