#1
|
|||
|
|||
Distributieriem 1.6 FP
Korte verhaal:
Hoe moet de nokkenas staan bij het op tijd zetten van een 1.6 FP in een '77er golf 1.6 automaat? Lange verhaal: De auto liep wel, maar distributieriem moet vervangen worden. Eerst gecontroleerd of nu alles op tijd stond, maar dat bleek niet het geval, alles stond erg raar en bij BDP wees de rotor ook niet naar de inkeping in de ontsteking. Raar verhaal dus... Gedaan: Nu alles met de oude riem op tijd proberen te zetten, bij wijze van test. Puntje in tussenas precies te zien in de groef van krukaspoelie. Maar hoe moet de nokkenas dan staan? Volgens mij moet het puntje daarvan op 3 uur staan als het ware, ter hoogte van het kleppendeksel richting de voorzijde van de auto, nietwaar? We krijgen de auto nu niet meer aan het lopen. Ontsteking zo gedraaid dat de rotor naar het inkepinkje wijst, en daar bougiekabel van cilinder 1 opgezet. Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2... Wie helpt? Moet de nokkenas zeker zo staan? |
#2
|
|||
|
|||
De nokkenaspoelie lijkt overigens alleen aan de buitenzijde een puntje te hebben...
|
#3
|
||||
|
||||
Dat is raar, zou hij er ooit een keer af zijn geweest en verkeerd om erop gezet?
Nokkenas moet net als alle 8v big blocks vana de binnenkant gezien op 9 uur (naar voren dus), ter hoogte van de cilinderkop zonder kleppendeksel |
#4
|
|||
|
|||
Thanks Marcski,
We hebben dat puntje aan de binnenkant gewoon compleet over het hoofd gezien en zijn van het puntje op de buitenkant maar uitgegaan... Nu het puntje gevonden, naar voren ter hoogte van de kop geplaatst, appeltje-eitje. Bedankt! |