Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-12-2010, 15:55
Dennis07 Dennis07 is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 652
Default Boutjes RM /RS

Ik heb nu al van verschillende mensen gehoord, dat als je Alu randen gebruikt met RVS boutjes, dit een chemische reactie veroorzaakt, met als conclusie dat er rondom de boutjes oxidatie onstaat.

Heeft iemand enig idee, welke boutje je het best kan gebruiken om de RM/RS weer in elkaar te schroeven zonder oxidatie problemen te krijgen?

Last edited by Dennis07 : 01-12-2010 at 15:57.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-12-2010, 17:00
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Originele boutjes zijn geloof ik geen RVS. Maar volgens mij worden die niet meer gemaakt, dus zullen lastig te vinden zijn.

Maar ik heb wel al gezien dat er gewoon onderlegschijfjes worden gebruikt tussen de edelstalen boutjes en de aluminium velgranden. Zie je eigenlijk niks van, en het werkt perfect met het beste van beide werelden.

Andere optie is natuurlijk RVS randen te monteren. Kosten wat meer, maar glimmen ook meer.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #3  
Old 01-12-2010, 17:10
Paul GTI 16V KR's Avatar
Paul GTI 16V KR Paul GTI 16V KR is offline
Forum regular
 
Join Date: May 2008
Posts: 70
Default

klopt, deze 2 metalen reageren op elkaar. Rij zelf met met rm's met alu randen en rvs boutjes.. Nu na goed 2 jaar heb ik de boutjes eruit gehaald, en de randen even opnieuw gepolijst en weer in elkaar (circa 20 min per rand) . Viel me uiteindelijk heel erg mee hoe erg de oxidatie was en had dus eigenlijk nog wel een jaar rond kunnen rijden hoop dat je hier wat aan hebt.

Dus gebruik bijv. chromen boutjes, dan heb je geen oxidatie
__________________
Porsche 924 '77
Golf 2 gti 16v kr '88

Last edited by Paul GTI 16V KR : 01-12-2010 at 17:12.
Reply With Quote
  #4  
Old 01-12-2010, 17:34
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

alu en rvs reageren wel op elkaar maar dit is zo weinig dat het eigenlijk niet uitmaakt.
o.a. de geleidbaarheid van Al, is stuk minder dan Fe.

Ik gebruik eigenlijk alleen maar rvs gepolijste bouten, mooi en kwaliteit.

p.s. het witte randje om de bouten is gewoon corrosie(oxidatie),wat je niet goed hebt kunnen bijhouden met poets


Cr en Au (Ti Ni)bouten hebben een microndun laagje wat er snel afsprinkt met bv aandraaien, waardoor je roest op de bouten krijgt.

Orgineel is Fe met een gepassiveerd laagje in de blanke lak gezet.

Groetjes Peter
Reply With Quote
  #5  
Old 01-12-2010, 19:31
saeren saeren is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 197
Default

heb afgelopen jaar 25000km gereden met me bbs rs wielen! elke week poetsen en je heb nergens last van dus je kan rvs nemen! alleen dan wel bijhouden
Reply With Quote
  #6  
Old 02-12-2010, 10:21
Dennis07 Dennis07 is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 652
Default

Klopt, ik heb inmiddels iemand uit de rvs branche gebeld, en die zei ook dat het minimaal was.

Dus gewoon RVS boutjes gebruiken!
Reply With Quote
  #7  
Old 02-12-2010, 18:11
BobbyEdition1 BobbyEdition1 is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,321
Default

Ik had in mijn RM's ook altijd RVS boutjes
en heb hier nooit last van gehad.
Gewoon bijhouden...

Mocht ik nog weer eens een set klaar maken,
dan zou ik de orginele boutjes verzinken.
Staat super en zo behoud je ook de orginele boutjes met BBS inscriptie.
En het kost geen drol...
__________________
******* ****
Reply With Quote
  #8  
Old 17-07-2011, 10:53
VwJarnoGT's Avatar
VwJarnoGT VwJarnoGT is offline
Volksforum Aandeelhouder - I love VAGinas
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 1,356
Send a message via MSN to VwJarnoGT
Default

Quote:
Originally Posted by BobbyEdition1
Ik had in mijn RM's ook altijd RVS boutjes
en heb hier nooit last van gehad.
Gewoon bijhouden...

Mocht ik nog weer eens een set klaar maken,
dan zou ik de orginele boutjes verzinken.
Staat super en zo behoud je ook de orginele boutjes met BBS inscriptie.
En het kost geen drol...


Daar zit ik nu dus ook mee, originele boutjes met inscripte zijn roestig.

Die kun je gewoon laten verzinken?
Reply With Quote
  #9  
Old 17-07-2011, 15:01
kleinet0m's Avatar
kleinet0m kleinet0m is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 96
Default

Ik zou zelf graag van die rvs randen kopen. Weet iemand hier toevallig een goed adresje? het gaat om bbs rm 012.
Reply With Quote
  #10  
Old 18-07-2011, 06:19
BobbyEdition1 BobbyEdition1 is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,321
Default

Ik zal eens een foto maken van mijn reserve wiel.
Daar zitten ook gewoon weer de originele boutjes in, staat echt goed!
__________________
******* ****
Reply With Quote
  #11  
Old 19-07-2011, 17:20
BobbyEdition1 BobbyEdition1 is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,321
Default








Nu alleen het hart nog even spuiten of coaten en dan kunnen ze in elkaar.
Had de boutjes er even zo ingezet om te kijken hoe het zou staan.
Het is en blijft een reserve wiel dus hoe het verzonken blijft kwa kwaliteit weet ik niet
aangezien dit wiel hopelijk nooit nodig zal zijn
__________________
******* ****
Reply With Quote
  #12  
Old 19-07-2011, 21:01
svennie's Avatar
svennie svennie is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 683
Default

Die boutjes zien er erg goed uit
Duur geweest om te laten verzinken?
Heb hier ook nog een setje waar ik ooit zoiets mee wil laten doen.
Reply With Quote
  #13  
Old 19-07-2011, 23:10
BobbyEdition1 BobbyEdition1 is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,321
Default

Kost geen drol.
Geloof een bak vol spullen voor een tientje of 2, 3...
__________________
******* ****
Reply With Quote
  #14  
Old 21-07-2011, 06:02
VwJarnoGT's Avatar
VwJarnoGT VwJarnoGT is offline
Volksforum Aandeelhouder - I love VAGinas
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 1,356
Send a message via MSN to VwJarnoGT
Default

Dat ziet er idd goed uit! En hoe zit dat met roest?
Neem aan dat ze voor het verzinken goed schoon moeten zijn..

Of komen ze dan eerst in een ander badje..
Reply With Quote
  #15  
Old 28-07-2011, 08:31
VwJarnoGT's Avatar
VwJarnoGT VwJarnoGT is offline
Volksforum Aandeelhouder - I love VAGinas
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 1,356
Send a message via MSN to VwJarnoGT
Default

Quote:
Originally Posted by BobbyEdition1
Kost geen drol.
Geloof een bak vol spullen voor een tientje of 2, 3...



Geeft geen problemen met het draad?
Reply With Quote
  #16  
Old 29-07-2011, 20:48
pieterveenstra's Avatar
pieterveenstra pieterveenstra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 433
Default

Quote:
Originally Posted by VwJarnoGT
Geeft geen problemen met het draad?


Wat denk je dat er met normale bouten gebeurt die je bij de bouwmarkt koopt?
Worden ook gewoon verzonken hoor

Als je die meuk naar een verzinkerij brengt, ontlakken/ontroesten ze het in een bad, daarna wordt het verzonken. Geen omkijken meer naar
__________________
1960's Beetle Resto
Reply With Quote
  #17  
Old 29-07-2011, 21:17
VwJarnoGT's Avatar
VwJarnoGT VwJarnoGT is offline
Volksforum Aandeelhouder - I love VAGinas
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 1,356
Send a message via MSN to VwJarnoGT
Default

Quote:
Originally Posted by pieterveenstra
Wat denk je dat er met normale bouten gebeurt die je bij de bouwmarkt koopt?
Worden ook gewoon verzonken hoor

Als je die meuk naar een verzinkerij brengt, ontlakken/ontroesten ze het in een bad, daarna wordt het verzonken. Geen omkijken meer naar


Je bedoelt elektrolitisch verzinken..?
Reply With Quote
  #18  
Old 30-07-2011, 01:17
floris-jan1's Avatar
floris-jan1 floris-jan1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 637
Default

@ Jarno,

Stuur me ff een PM mijn pa kan ze wel laten verzinken, I guess..
__________________
Daily: '99 Golf mk4
Reply With Quote
  #19  
Old 30-07-2011, 05:43
BobbyEdition1 BobbyEdition1 is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,321
Default

@ Jarno,
de boutjes breng je gewoon weg zoals ze zijn
en ze komen als nieuw terug.
Met schroefdraad geen probleem.
Op de foto zit de rand er nog niet vast op,
heb ze gewoon met de hand erin gedraaid...
__________________
******* ****
Reply With Quote
  #20  
Old 01-08-2011, 11:05
svennie's Avatar
svennie svennie is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 683
Default

Weet toevallig iemand een vezinkerij im Limburg?
Beetje gegoogeld, maar nog niet echt geslaagd tot nu toe.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum