#1
|
|||
|
|||
Monteur/Adviseur gezocht.
Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar een monteur / adviseur die mij kan bijstaan en kan helpen en dit hoeft natuurlijk niet gratis. Ik heb als doel om een golf 3 tdi motor met airco over te zetten of laten zetten in een golf 2, en ben op zoek naar advies van wat ik allemaal nodig ga hebben, wat ik nu al heb is minimaal en bestaat uit het volgende: Ik heb een complete golf 3 TDI met 1Z 90 pk motor staan, deze is voorzien van airco door middel van een knopje (dus geen ecc), en voor de rest vrij basic uitgevoerd. Alle onderdelen aan deze golf zijn in perfecte staat. Auto is ook net door de keuring heen gekomen (3 weken geleden). De golf 2 zal bestaan uit een model van 1984 tot en met 1986, maar daar loop ik nu dus op stuk, omdat het aanschaffen van een golf 3 zo gedaan was, maar door de vele adviezen en fora's die ik allemaal heb gelezen, snap ik er nu nog weinig van. Mijn eerste dillema's zijn bij de aanschaf, als je een golf GTI aanschaft, dan kan je de assen van de GTI gebruiken, dan zal je je subframe moeten overzetten van de golf 3, en een voorbalk van een corrado ('90 model) moeten gebruiken om de voorste motorsteun erop te zetten. Mooi voordeel van een GTI is dan meteen de grote radiateur, de remschijven rondom, en de spoorbreedte word niet groter. Maar een goede belastingvrije GTI is in de aanschaf wel meteen stuk duurder. En je zal dan toch het klokkenspel van de golf 3 erin moeten gooien voor de toerenteller, en of een GTD klokkenspel erin gooien. Nou kan ik ook gewoon een golf 1.0 of 1.3 aanschaffen, volgens de fora's en dan hetzelfde als boven doen en dan de assen van een GTI aanschaffen, en de remmerij ook overzetten, en de koeling aanpassen en ga zo maar door, dus daar komt net iets meer bij kijken. Maar wat ik ook heb gelezen is dat je ook het onderstel van de golf 3 er compleet onder kan hangen, dan krijg je een grotere spoorbreedte, en waar ik dan niet helemaal uitkom is of je dan ook de schermen moet uitrollen als je gewoon normale 15" velgjes eronder zet. (bijvoorbeeld de velgen die bij de rolling stones golf 3 standaard werden geleverd.) Daarnaast is het zo dat de kabelboom nogal problemen oplevert, dus wat is the way to go daarmee? Want de 1 zegt omsolderen, de andere zegt gewoon de complete kabelboom uit de golf 3 halen en omzetten (dus van voor naar achteren), en anderen zeggen gewoon de helft doen. Dus motorkabelboom en dash kabelboom plus zekeringkast en naar achteren gewoon omsolderen. En ik lees ook dat de kabelboom plus tellers van een 90'er 91'er golf 2 ook beter is dan een van de '84 tot '86. Ik heb zelf een elektro technische achtergrond en werk in de ICT, dus qua kabelboom en het omsolderen en omzetten hiervan voorzie ik zelf geen problemen. Ook het dashboard zie ik geen problemen in. Dan is er nog dat de pendalenset van de golf 3 niet in de golf 2 past, en dat je een corrado 16v (90 model?) pendalenset nodig schijnt te hebben om de sensors en hydraulische koppeling over te zetten en deze zo in de golf 2 te monteren, een hevel heb ik ook gelezen uit een T4 maar ik hou meer van comfort dus dat liever niet Ook lees ik veel over de conversies, en heb ook veel engelse fora gelezen, maar kom er niet uit hoe mensen de airco hebben omgezet en hoe deze exact werkt. Je zit ergens met een unit die de stroom van koude lucht nog kouder maakt, en/of dit direct op de intake van de golf 2 te zetten is, dat weet ik niet. Zelf heb ik de voorkeur om een goedkope golf 2 aan te schaffen, en de motor, ophanging, bak, airco en draadboom van de golf 3 hier compleet in over te (laten) zetten. Dan zelf dacht ik dat ik dan een voorbalk nodig heb van een corrado en een pendalenset van een corrado, en dus een '90 '91 dashboard/tellerset van een golf GTD. Waar ik dan iemand voor nodig heb is om me zeker te laten weten dat dit is wat ik nodig heb, en of ik dan ook de schermen moet uitrollen en wat voor meer aanpassingen er nodig zijn (uitlaat / airco / elektronica / motorisch?!). En dus ook het motorblok erin kan hangen en alles wat niet te maken heeft met de elektronica / interieur erin kan hangen / aan kan sluiten. Ik hoor het graag via het forum of via pb, ik werk graag dan met vaste prijzen zodat ik weet waar ik aan toe ben, en ik zorg dat alle onderdelen op voorhand beschikbaar zijn, eventueel kan ik ook zorgen voor een droge dubbele garage, qua motor takel en/of gereedschap heb ik weinig tot niets. Kan deze op voorhand wel huren. Gooi of pb maar raak ik hoor graag van degene die mij hierin kunnen helpen. |
#2
|
||||
|
||||
ik denk dat je het beste een 1.3 golfje 2 kan kopen, zijn vaak mooier.
dan het subframe met motor onder de golf 2 zetten, de draagarmen van de golf2 in het subframe van de golf3 zetten ivm je spoorbreedte. Motorblok en subframe erin zetten is niet moeilijk. En als je niet handig bent met electronica, er zitten hier genoeg mensen die het eerder gedaan hebben, of die gewoon een kabelboom plug and play kunnen maken voor in de golf 2. |
#3
|
|||
|
|||
Ik heb net ook het advies gekregen om een gti te kopen, omdat je van het gti blok dan 1 motorsteun moet afhalen en die op je tdi blok moet zetten en dan past het ook gewoon. Dus dat word nog dubben dan inderdaad. En het klopt wel de gti's zijn vaak wel afgetrapt ja.
En wat ik mij afvroeg is het niet gewoon verstandig dan om heel de kabelboom van een golf 3 over te zetten (compleet voor naar achteren en zekeringkast e.d.) en dan een golf type 2 nieuw model dashboard erin te gooien?! Ben ook vergeten te melden dat ik in Rhenen woon, dus als er mensen in de buurt wonen die tegen een vergoeding kunnen / willen helpen dan graag. |
#4
|
||||
|
||||
Als ik je eerlijk advies mag geven; Gewoon lekker in je golf 3 blijven sturen , en hier eventueel het eea aan doen als project.
Als ik het zo lees heb je (nog) niet veel kennis over de werkzaamheden die je wilt verrichten. Ik weet niet wat je wil besteden, maar mijn ervaring is dat als je een auto uit elkaar haalt je heel veel onvoorziene dingen en/of defecte onderdelen tegenkomt waardoor de kosten erg snel hoog op zullen lopen bij het vervangen hiervan. Hierdoor stranden heel veel projecten al in een vroeg stadium. Wat voor voordeel denk je te hebben met zo`n ombouw? Je hebt in mijn optiek aan het einde van het verhaal een hele dure golf 2 met golf 3 tdi techniek. Ik zie hier weinig voordeel in Maar goed , dat is mijn mening over zo`n project
__________________
There`s no substitute for Turbo engines Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro Rallyegolf |
#5
|
|||
|
|||
denk dat hij graag belasting vrij wil rijden. steld echt geen ruk voor een tdi in een mk2 hangen, en de elektra kun je zelf dus dan zie ik weinig problemen. goed gereedschap en een brug is wel noodzakelijk mits je een beetje normaal wilt sleutelen.
|
#6
|
||||
|
||||
hallo ..
idd tis wel te doen .. en er zijn hier wel wat projekten .. daar staan genoeg tips in .. en mensen genoeg die je opweg willen helpen ,, vrgr gooigolf ..succes met je projekt .. |
#7
|
|||
|
|||
Inderdaad wil ik belasting vrij gaan rijden, heb al veel goede tips kunnen verzamelen van Gooigolf Dus dat is erg fijn, en ik ben me ervan bewust dat het geld gaat kosten dus dat is ook geen probleem, het gaat er meer om dat ik bijvoorbeeld niet een motorblok in me eentje op me rug neem en dat even overzet, dus of ik leen een motortakel ergens en hang hem met een kennis erin, maar goed ik wil er 200 kilometer per dag mee gaan rijden, dus wil zeker weten dat het goed gebeurt, zoals gezegd ben ik geen automonteur.
En qua motortechniek valt het allemaal nog wel mee wat ik tot nu toe heb gehoord, want ik dacht dat er heel veel lassen bij kwam kijken (en ik heb ook geen las apparaat tot mijn beschikking thuis) maar dat schijnt dus erg mee te vallen, maar qua airco techniek en de plaatsing van de radiator van de airco, ja dat is even wat anders daar heb ik geen enkel verstand van, ik zou iig gewoon kunnen proberen of het 1 op 1 over te zetten valt, maar dat betwijfel ik, het is aardig wat leidingwerk en de verdamper moet natuurlijk op de goede plek komen. Ik weet dat er golfjes 2 met airco zijn afgeleverd en zou daar graag of foto's van zien of kijken of er het volledige leidingwerk te verkrijgen is. Dus het gemis van bepaalde gereedschappen, en de kennis over de airco unit, die ik absoluut erin wil hebben dacht ik van dat ik dat beter kan laten door iemand die er verstand van heeft. Zover ik nu heb verzameld is de beste weg voor mij om te gaan: GTI golf 2 kopen uit 84, 85 of 86. Motor plus bak en mechanisme eruit halen. Van een golf 2 nieuwer type stuurderij overzetten met stuurpomp. Motorsteun van GTI blok links achterin monteren op het tdi blok. (distributie zijde) Passat 35i pendalenbox heb ik nodig en pas deze waar nodig aan. Pendalenset installeren plus hydrauliek. 90'er kabelboom en tellerunit inbouwen vanuit 90'er GTD. Golf 3 zekerkast erin zetten. Steuntjes maken voor de plaatsing van een mercedes sprinter intercooler. Dan de motor plus bak plaatsen en alles aandraaien. (aandrijving, motorsteunen e.d.) Twee gaten boren op de plek waar het schakelmechanisme komt en deze vast maken. Dan de kabelboom aanelkaar plakken Aangepaste intercooler buizen plaatsen. Alle buizen en slangetjes van de motor aansluiten en/of eventueel waar nodig vervangen. Kijken hoe de uitlaat gaat passen en dat doen of laten doen, of de tdi uitlaat moet er in zijn geheel onder, dat weet ik dus nog niet. Alles vullen, meten, controleren en testen. Nu zet ik dat simpel even op een rij, maar dat is in grote lijnen wel wat ik moet gaan doen, als ik nog iets vergeten ben hoor ik dat graag En ja daar tussen moet ergens de airco nog, en dat lijkt me gewoon het meest moeilijke van het hele verhaal. |
#8
|
||||
|
||||
ik weet niet wat je budget is voor een harde pre86 gti?
ik zou zelf een 1.3 nemen,kost je de helft en van de andere helft die je overhoudt gebruik je een kwart om splinternieuwe g60 remmerij te monteren.[als ik je verhaal zo lees wil je dikke remmen,daarom gti?]
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#9
|
|||
|
|||
Ik wil inderdaad de GTI vanwege de remmen en de aandrijfassen (dat is dan zogezegd plug and play), plus dat je de achterste motorsteun kan gebruiken van het GTI blok. Als dat ook allemaal zo is op een 1.3 dan is dat misschien helemaal niet zo gek idee om een 1.3 te pakken, of zelfs een 1.0 heb ik op marktplaats bijvoorbeeld zien langs komen
(ik had iig gelezen dat de 1.0 en de 1.3 smallblocks zijn, misschien dat de motorsteun van een 1.6 wel te gebruiken is, anders zou ik het subframe moeten overzetten, en moet ik toch andere aandrijfassen hebben, of misschien zijn die van een 1.6 ook 100mm en sterk genoeg? En 't budget, ja dat is echt wat voor auto tegenover mij komt te staan, ik zie op marktplaats in het noorden van 't land een witte GTI staan, als die echt hard is en zo eruit ziet als op de foto's, dan is dat het geld wel waard.) En ik heb wat meer uitgevonden over de airco, zover ik heb gelezen op engelse fora kan je de hele heaterbox / kachelbox uit een golf 3 waarin ook de verdamper zit met een beetje meet en boor werk inbouwen op de plek waar de originele heaterbox / kachelbox van een golf 2 zit. Last edited by dpwacky : 21-07-2011 at 08:29. |
#10
|
|||
|
|||
Heb net even gezocht weer, en vond op het forum dat de motorsteunen vanaf de 1.3 tot aan de 1.8 gewoon allemaal hetzelfde zijn. Of dat dan voor de 1.0 ook geld dat weet ik niet, maar in feite kan je dus de TDI ook op de plek van een 1.3 hangen en de motorsteun bij de distributiezeide van de 1.3 ook op de TDI hangen.
Dan blijft de vraag natuurlijk hoe het zit met de aandrijfassen, ik denk dat die van een 1.3 het geweld (ook al is het maar 90 pk) van de TDI misschien niet aankunnen? Of zijn die ook hetzelfde? Want ja dan is de keuze voor een 1.3 of 1.6 zo gemaakt natuurlijk. En ik vraag me dan af of het dan niet beter is om de radiator / radiateur van de golf 3 ook in de golf 2 passend te maken (of dat moet erg rottig zijn), want daar zit meteen ook de fan op van de airco e.d. Last edited by dpwacky : 21-07-2011 at 16:03. |
#11
|
|||
|
|||
Snap niet waarom je druk maakt om het subframe/motorsteunen/aandrijfassen, gewoon het golf 3 subframe gebruiken met de TDI motorsteunen. Aandrijfassen kun je niet al te duur kopen dus dat is ook geen rede om een bepaald type te kopen.
Zou me eerder druk maken over de moeilijke dingen zoals de elektra en de airco die je pas wilt maken. |
#12
|
||||
|
||||
1.0 mk2's bestaan niet.
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#13
|
|||
|
|||
Hoi Spierings, ah ja dat lijkt me juist een uitdaging en op 1 of andere manier maak ik me daar minder druk om, want alle kabeltjes en elektronica vind ik gewoon leuk, en de airco ja dat is zeker een zorgenkindje maar het is niet iets wat je zomaar kapot maakt. Als ik bijvoorbeeld met 1.3 aandrijfassen gaat rijden en ik trek heel de boel krom en alles stuk, dan word ik daar niet blij van, dus het is meer zeker weten dan wat ik nodig heb als ik een 1.3 koop ipv een GTI En als ik het subframe niet hoef over te zetten omdat de motorsteun van een GTI ook zo past, scheelt misschien weer wat werk en eventuele bouten die te vast kunnen zitten. In ieder geval was dat mijn gedachte gang erachter. Maar als ik weet welke aandrijfassen echt een must zijn (vanaf een 1.6 of echt die van een gti) dan weet ik dat ook gewoon zeker
En tjaap... http://link.marktplaats.nl/441563588 en het kenteken bij de RDW geeft ook een 1.0 motortje aan, paar cc meer en het had afgerond kunnen worden naar een 1.1 |
#14
|
||||
|
||||
neem je toch ook g60 assen?als die het niet meer aankunnen....setje kost je eens 50-100 euro.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#15
|
|||
|
|||
Kijk dat is dan inderdaad handig advies 50 tot 100 euro is inderdaad geen geld, ik zat weer in heel andere regionen te denken. Dan zie je dat ik een hoop basiskennis nog mis qua prijzen over bepaalde onderdelen. Thx voor het advies iig, alles straks even in een documentje gooien, dan kijken wat ik nog mis.
Want het schijnt zo te zijn dat er een mercedes sprinter cooler op moet, dat is opzich niet zo een probleem, die kan je wel passend krijgen, maar ik denk dat er dan wel speciaal op maat gemaakte buizen inmoeten. Want ik denk dat ik eerst ervoor zorg dat alles werkt, en de airco pomp gewoon op het blok laat zitten (even alles afdichten), en dan eerst het pakket compleet maak, en daarna pas het airco gebeuren ga proberen in te bouwen, kan ook zomaar dat ik een complete set uit een golf 2 usa tegen het lijf loop, kan dan iig mooi de pomp van de 3 gebruiken |
#16
|
|||
|
|||
Niemand hier die zegt voor 500 of 1000 euro (voorbeeld) zet ik je motor + bak wel over en las ik bepaalde delen er wel in (zoals intercooler van sprinter e.d.?)
Dan lever ik twee complete auto's en alle benodigde spullen. |
#17
|
||||
|
||||
Nee, want als je het zelf doet leer je er wat van en da's belangrijker dan geld verdienen aan een mede-forumlid
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#18
|
|||
|
|||
Quote:
Aaah ruk Ja dat is misschien ook wel zo ja, dan zal ik echt op zoek moeten gaan naar een motortakel en even kijken wat voor gereedschap ik echt nodig ga hebben om de zware taken uit te voeren. Moet die luie ik maar eens aan het werk (morgen al wel een complete originele aircopomp, leidingen, radiator, kachelhuis, kabels e.d. halen voor een golf 2!!) zal nog zwaar worden voor mij als computer nerd |
#19
|
|||
|
|||
Zo dan hebben we bijna alles, behalve een pendalen / pedalen (hoe schrijf je dat?!) set van een passat 35i, volgens mij omdat die hydraulisch gemaakt kan worden kan je de onderdelen overzetten van de golf 3 pendalen / pedalen set.
Als iemand dat ergens nog heeft liggen, dan graag, als iemand weet waar ik het kan verkrijgen hoor ik het ook graag. Hier op het forum vraag / aanbod en op marktplaats is er niks te vinden. Eventueel nog andere pendalen / pedalen setjes die zoals de 35i set aangepast kunnen worden? (had iets gelezen over seat's, liever geen hevel iig). En als ik een Golf 1.6D zou kopen, zijn deze assen ook 100mm? Of moet ik dan voor de gti / g60 assen gaan? Aangezien het maar 50-100 euro kost is dat zowieso niet echt groot geld, maar toch wat je niet hoeft te kopen is altijd voordeliger. Moet snel maar een topic gaan aanmaken, heb 3 leuke buitenkantjes (golfjes 2) belastingvrij op het oog en de rest van het spul (kabelboom golf 2 90'er, gtd tellerhuis 90'er, sprinter intercooler, airco golf 2) zal er ook wel komen vrij snel, de tdi zit al in de schuur niks te doen. Dus dat word nog wat |
#20
|
||||
|
||||
Jeej!!! nieuw watergekoeld project
Ik zou de threads over eerdere ombouw projecten zorgvuldig doorlezen, daar zit een schat aan info in
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|