#1
|
||||
|
||||
Vraagjes zekeringkast
Hallo
Ik ben bezig met het inbouwen van VDO meters in mijn GolfII 16V KR. Nu moet ik dus een + draad vinden voor de vdo verlichting en een + draad voor de meter zelf. Vraag 1: Maar hoe tap je dit af van de zekeringkast?? Ik heb de zekeringkast vrijgemaakt om er wat achter te kunnen kijken. Maar hoe kan je nu zien welke draden bij welke zekering horen, want ik zie een hele boel stekkers maar die zitten niet gerangschikt achter de zekeringen ofzo.. Vraag 2: En wanneer ik dan weet welke draad bij welke zekering hoort, hoe tap je daar dan stroom vanaf, m.a.w. hoe verbind ik daar een nieuwe draad aan naar de meters? Of moet het zo niet? groeten |
#2
|
||||
|
||||
ik zou zeggen, meten is weten
om de kabels door te verbinden zou ik amp'tjes gebruiken, dit is netjes en goed.
__________________
Sunday ride: mk2 1.8 gti 16V '86 |
#3
|
||||
|
||||
Door de tientallen draden te meten kom ik toch niet te weten welke draad bij welke zekering hoort?
Als ik bijvoorbeeld een stroom meet op een draad met het contact aan kan die zowel bij de radio als de dashboard verlichting als ....horen. Wat zijn amp'tjes trouwens? |
#4
|
|||
|
|||
voorin de zekeringkast heb je altijd wel lege plekken waar relairs kunnen,
daar kun je ook stroom weg pakken door er een plat amp stekkertje er in te stoppen. en dan gebruik je gewoon een zwevende zekering en voor de verlichting kun je stroom achter de lichtschakelaar weg halen |
#5
|
||||
|
||||
als je de zekering die je wil zoeken eruit trekt, en dan met een ohmmeter de draad uitbiepen, dan weet je direct welke draad er naar die zekering loopt.
als je de zekering niet eruit haalt, zal elke kabel biepen ik heb er bij mij ook meters bij gemaakt (voltmeter in dashboard enzo). een goeie plus voor de meters is aftakken aan de schakelaars van de achteruitverwarming ofzo. de verlichting kan je ook aan de verlichting aftakken van je schakelaars. bespaard je een hoop geknoei aan de zekeringkast. of je takt af van je radiostekkers. daar zitten de plus en verlichting ook tussen. om het net te maken, haal je gewoon een verloopstekker van dezelfde naar dezelfde en dan hoef je de kabelboom niet eens aan te raken. gewoon het stukje kabel tussen je connector en radio, en aftakken op dat tussenstuk
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 22-05-2011 at 08:22. |
#6
|
|||
|
|||
|
#7
|
||||
|
||||
Aha nu zie ik wat amp'jes zijn, ken ik natuurlijk wel maar wist niet dat het zo noemde
Ik ga het inderdaad wat simpelder houden en aftakken achter de lichtschakelaar, radio, ... allesinds bedankt voor de reply's @djdewit: die eerste link komt in mijn favorieten, thanks. |