#1
|
|||
|
|||
ontsteking afstellen
Ik heb van een collega een stroboscooplamp geleend en nu wil ik de ontsteking van mijn mk2 1300 nz afstellen. Heb dit eerder gedaan met mijn eerdere 16v.
Nu kan ik nergens een merkteken vinden als ik de dop uit de versnellingsbak haal. Zitten er soms 2 doppen op en haal ik de verkeerde eruit ? Op het vliegwiel zie ik niets staan. Nu begin ik te vermoeden dat ik iets niet goed doe. Bij mijn 16v is het alweer 3 jaar geleden dat ik de ontsteking heb afgesteld en kan me niet meer goed herinneren hoe dat precies ging. We dat je destijds duidelijk merktekens zag en dat door het draaien van de ontsteking de tekens 1 op 1 kwamen te staan. Ik zie nu helemaal niets. Wat doe ik verkeerd ? Help please Last edited by h6yes : 05-04-2011 at 15:29. |
#2
|
||||
|
||||
Op de krukas poullie zit een merkteken. Samen met het merkteken onder de distributiekap stel je het tijdstip af.
|
#3
|
|||
|
|||
Hmm, dan doe ik vast iets verkeerd. Ik meen dat je hem moet afstellen op de versnellingsbak ?
|
#4
|
|||
|
|||
als je distrbutiekap afhaald zie je een stukje ijzer boven je krukas poeli daar moet het streepje van de poeli inkomen
Last edited by wobaddict : 05-04-2011 at 16:00. |
#5
|
||||
|
||||
Alleen moet bij het afstellen het merkteken op de krukas poullie niet bij de O staan maar bij de Z.
|
#6
|
|||
|
|||
idd behalve als ie op de stroboscoop zelf de vervroeging kan instellen
|
#7
|
|||
|
|||
Oke mannen thanx voor de reacties.
Echter het volgende: Bij mijn 16v heb ik de ontsteking afgesteld middels de versnellingsbak. Dop eruit, lamp erop, ontsteking draaien en streepjes op elkaar, vliegwiel. Dit is heel wat anders als jullie aangeven toch ? Ik begrijp het denk ik niet goed. Is het niet zo dat hierboven beschreven staat hoe je de distributieriem op tijd zet ? Hoe gaat dit in zijn werk dan met een stroboscoop ? Waar moet je de lamp op richten ? En kun je de merktekens op elkaar krijgen door aan de ontsteking te draaien ? Ben wat dat betreft nog maar een beginner dus alle hulp is welkom! |
#8
|
|||
|
|||
iemand nog suggesties ?
|
#9
|
||||
|
||||
Bij een NZ stel je de ontsteking af op de krukaspoullie en niet op het vliegwiel.
Je moet de stroboscoop richten op de krukaspoullie. Evt. het kerfje even wit maken zodat deze duidelijk zichtbaar is. Als het kerfje niet op het merkteken uitkomt kun je door de verdeler te verdraaien de ontsteking inderdaad op tijd zetten. |
#10
|
||||
|
||||
Denk ook om het verwijderen van de vacuumslang van de ontstekingsvervroeger...
Niet aangesloten: +/- 850 RPM --> 5 graden vóór. Zodra je 'm aansluit, moet ie richting 16 a 18 graden voorontsteking lopen. 'T is maar een tip.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD |
#11
|
|||
|
|||
Dank je bas, dat antwoord wilde ik horen . Nu moet het zeker lukken. Ik probeer het en laat het weten. Thanx
|
#12
|
|||
|
|||
Gelukt, stelde inderdaad niet veel voor. Ontsteking stond idd verkeerd. Opgelost.
Bedankt! |
#13
|
||||
|
||||
Aanvulling op je vraag waarom het bij jou via de krukaspoulie moet is, omdat je een smallblock hebt.
Alleen bij bigblocks wordt de ontsteking via het vliegwiel afgesteld. 16V is bigblock
__________________
Mijn wagenpark Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk |
#14
|
|||
|
|||
Thanx Yellowbug!
|
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Ik heb de ontsteking bij mijn NZ ook vervangen, maar hem per ongeluk wel op de O gezet. Motor slaat wel aan en trekt ook wel, maar pingelt dus wat. Wat is nu de beste methode: - ontsteking iets naar voren (in 1-3-4-2 richting) verdraaien bij draaiende motor en gewoon op het gehoor doen? - merkteken krukaspoelie weer op O draaien, ontsteking loshalen, motor met de hand tot Z draaien en ontsteking weer monteren? Moet ik hem dan 2x ronddraaien of niet ivm verhouding krukas-nokkenas? Johan. |
#16
|
||||
|
||||
Beste methode is om met de stroboscooplamp de boel af te stellen.
Kun je niet even een stroboscoop lenen? Is wel zo makkelijk. Wat jij wilt lijkt me niet handig. |
#17
|
|||
|
|||
Ja ja, ik weet het, vroeg me alleen af of het zo kon.
Weet iemand trouwens wat er gebeurt bij een NZ als hij 180 graden verkeerd staat? Moet hij dan kunnen starten en draaien of niet? |
#18
|
||||
|
||||
Normaal gesproken niet, tenzij je je bougiekabels ook 180graden hebt verpolaatst.
__________________
Mijn wagenpark Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk |
#19
|
|||
|
|||
Bougiekabels zitten gewoon zoals het hoort. Motor start en draait ook helemaal goed. Alleen de rotor wijst naar kabel 4 ipv 1 als het merkteken op de krukaspoelie bij de Z staat. Dan lijkt het erop dat iemand ooit de nokkenas 180 graden heeft verdraaid bij het vervangen van de distributieriem.
Maakt niet uit verder, maar toch wel handig om te weten. Weet ik in elk geval zeker dat die ooit vervangen is. |
#20
|
||||
|
||||
Als je de krukas nog een keer 360 draait, staat de rotor wél op het merkteken.
Het gaat erom, dat als de 1ste cilinder in compressieslag staat, dat dán de vonk komt net voor het bdp. Jij hebt gekeken terwijl de vierde cilinder in compressieslag was
__________________
Mijn wagenpark Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk |