Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-06-2011, 09:11
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default Onderhoud 1.6D

Ik zit even met een vraagje wat betreft motoronderhoud aan mijn 1.6 diesel, dit is een CR motor. De auto is van 1983.

- Wat voor klepstoters zitten hierin? Moeten deze afgesteld worden of zijn dit al hydraulische?
- Ik wil het brandstoffilter vervangen. Dit is een model wat onderop een houder geschroefd wordt, net zoals het oliefilter. Als ik deze vervang dan komt er natuurlijk lucht in het systeem, nu wou ik dit afvangen door het filter alvast vol te laten lopen met diesel. Is dit voldoende? Moet ik de motor dan wat langer doorstarten of moet het systeem eerst ontlucht worden?

Hoor het graag
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #2  
Old 20-06-2011, 09:33
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

-hydro of mech kan je zien aan een extra kanaal langs de kop, achter je pomp.
-brandstoffilter vol nieuwe diesel gooien, eronder schroeven, klaar. Je zal er niet eens iets van merken!

Mechanische kop (JK):



Hydraulische kop:



Van links geteld tussen 1e en 2e cilinder!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #3  
Old 20-06-2011, 09:54
roy-mk1's Avatar
roy-mk1 roy-mk1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 658
Default

Gewoon filter vullen, en eventjes doorstarten. mocht die daarna slecht lopen, dan kun je altijd de verstuiver leidingen even los draaien onder het lopen. dat de lucht eruit kan.
Reply With Quote
  #4  
Old 20-06-2011, 10:22
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie

Mechanische kop (JK):




Ik zie hier ook gewoon hydraulische klepstoters op de foto!
Reply With Quote
  #5  
Old 20-06-2011, 10:35
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Het brandstoffilter heb ik samen met nog wat onderdelen bij een webshop besteld.
Daar zag ik ook afstelplaatjes voor de klepspeling.

Met mijn 1.3 kan je de speling afstellen door een serie bouten te verstellen aan de nokkenas. Hoe werkt dat bij dit type motor? Waar moeten die plaatjes komen?

Ik zal vanavond eens een kijkje nemen naar dat oliekanaal... Maar volgens mij heeft Mellyville gelijk, ik zie ook hydrostoters op die foto.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #6  
Old 20-06-2011, 10:50
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

een ander zag op deze foto duidelijk de klepstelplaatjes zitten...
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #7  
Old 20-06-2011, 11:08
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie
een ander zag op deze foto duidelijk de klepstelplaatjes zitten...


__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #8  
Old 20-06-2011, 12:18
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Ik heb dus geen ervaring met dat systeem met stelplaatjes... op het eerste gezicht lijken het hydrostoters

Wie kan me vertellen hoe je deze monteert?
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #9  
Old 20-06-2011, 12:21
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Is mooi werk dat klepstellen.
Is een speciale tang voor zodat je het plaatje er zo kan uitwippen zonder de nokkenas te verwijderen.

Als ie goed klepgesteld is (meesten zijn dat nog nooit) loopt t motortje weer heel mooi "het klokje rond"
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #10  
Old 20-06-2011, 16:00
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Is het niet zo dat die klepstelplaatjes op de hydraulische stoter liggen?

Ik ben er niet mee bekend hoor, maar vind het verdacht veel op hydrostoters lijken namelijk..
Reply With Quote
  #11  
Old 20-06-2011, 16:23
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

klepsteelplaatjes op hydraulische stoters leggen?

Henk, je moet zorgen dat het blok op bedrijfstemperatuur is en dan de speling meten tussen stoter en nok. Dit doe je zonder dat er stelplaatjes tussen zitten. De spelingen noteer je allemaal en dan zorg je dat je een grote koffer vol stelplaatjes hebt met verschillende diktes. Je begint dan met een zo dik mogelijk stelplaatje die er tussen past...de volgende stelplaat wordt weer de dikste die er tussen past...en zo ga je door tot de gewenste speling.

Zo`n speciale tang is wel handig ja
Als je wilt, kom ik dan wel even een keer langs...regelen we dat samen even...en daarna bier met droge worst
Reply With Quote
  #12  
Old 20-06-2011, 16:49
jurie jurie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 216
Default kleppen stellen met plaatjes

volgens mij kan het iets eenvoudiger hoor!




klepspeling meten met plaatje op zn plaats

plaatje verwijderen[indien de speling gewijzigd moet worden]

dikte van het verwijderde plaatje meten

dmv een dunner of dikker plaatje de speling zien te bereiken die voorgeschreven is.[in ieder geval zo nauwkeurig mogelijk]

vaak staat de dikte achter op het plaatje,als dit niet er te lezen is gebruik dan een micrometer

na afloop worst en bier kunnen ook na deze methode toegepast worden!

Last edited by jurie : 20-06-2011 at 19:13.
Reply With Quote
  #13  
Old 20-06-2011, 20:05
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Haha, is goed René!

De motor draait verder goed, maar er een keer naar kijken zal zeker geen kwaad kunnen. De auto wordt elke dag gebruikt dus het moet gewoon goed zijn.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum