#1
|
||||
|
||||
Onderhoud 1.6D
Ik zit even met een vraagje wat betreft motoronderhoud aan mijn 1.6 diesel, dit is een CR motor. De auto is van 1983.
- Wat voor klepstoters zitten hierin? Moeten deze afgesteld worden of zijn dit al hydraulische? - Ik wil het brandstoffilter vervangen. Dit is een model wat onderop een houder geschroefd wordt, net zoals het oliefilter. Als ik deze vervang dan komt er natuurlijk lucht in het systeem, nu wou ik dit afvangen door het filter alvast vol te laten lopen met diesel. Is dit voldoende? Moet ik de motor dan wat langer doorstarten of moet het systeem eerst ontlucht worden? Hoor het graag
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#2
|
||||
|
||||
-hydro of mech kan je zien aan een extra kanaal langs de kop, achter je pomp.
-brandstoffilter vol nieuwe diesel gooien, eronder schroeven, klaar. Je zal er niet eens iets van merken! Mechanische kop (JK): Hydraulische kop: Van links geteld tussen 1e en 2e cilinder!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#3
|
||||
|
||||
Gewoon filter vullen, en eventjes doorstarten. mocht die daarna slecht lopen, dan kun je altijd de verstuiver leidingen even los draaien onder het lopen. dat de lucht eruit kan.
|
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Ik zie hier ook gewoon hydraulische klepstoters op de foto! |
#5
|
||||
|
||||
Het brandstoffilter heb ik samen met nog wat onderdelen bij een webshop besteld.
Daar zag ik ook afstelplaatjes voor de klepspeling. Met mijn 1.3 kan je de speling afstellen door een serie bouten te verstellen aan de nokkenas. Hoe werkt dat bij dit type motor? Waar moeten die plaatjes komen? Ik zal vanavond eens een kijkje nemen naar dat oliekanaal... Maar volgens mij heeft Mellyville gelijk, ik zie ook hydrostoters op die foto.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#6
|
||||
|
||||
een ander zag op deze foto duidelijk de klepstelplaatjes zitten...
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#8
|
||||
|
||||
Ik heb dus geen ervaring met dat systeem met stelplaatjes... op het eerste gezicht lijken het hydrostoters
Wie kan me vertellen hoe je deze monteert?
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#9
|
||||
|
||||
Is mooi werk dat klepstellen.
Is een speciale tang voor zodat je het plaatje er zo kan uitwippen zonder de nokkenas te verwijderen. Als ie goed klepgesteld is (meesten zijn dat nog nooit) loopt t motortje weer heel mooi "het klokje rond" |
#10
|
|||
|
|||
Is het niet zo dat die klepstelplaatjes op de hydraulische stoter liggen?
Ik ben er niet mee bekend hoor, maar vind het verdacht veel op hydrostoters lijken namelijk.. |
#11
|
||||
|
||||
klepsteelplaatjes op hydraulische stoters leggen?
Henk, je moet zorgen dat het blok op bedrijfstemperatuur is en dan de speling meten tussen stoter en nok. Dit doe je zonder dat er stelplaatjes tussen zitten. De spelingen noteer je allemaal en dan zorg je dat je een grote koffer vol stelplaatjes hebt met verschillende diktes. Je begint dan met een zo dik mogelijk stelplaatje die er tussen past...de volgende stelplaat wordt weer de dikste die er tussen past...en zo ga je door tot de gewenste speling. Zo`n speciale tang is wel handig ja Als je wilt, kom ik dan wel even een keer langs...regelen we dat samen even...en daarna bier met droge worst
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#12
|
|||
|
|||
kleppen stellen met plaatjes
volgens mij kan het iets eenvoudiger hoor!
klepspeling meten met plaatje op zn plaats plaatje verwijderen[indien de speling gewijzigd moet worden] dikte van het verwijderde plaatje meten dmv een dunner of dikker plaatje de speling zien te bereiken die voorgeschreven is.[in ieder geval zo nauwkeurig mogelijk] vaak staat de dikte achter op het plaatje,als dit niet er te lezen is gebruik dan een micrometer na afloop worst en bier kunnen ook na deze methode toegepast worden! Last edited by jurie : 20-06-2011 at 19:13. |
#13
|
||||
|
||||
Haha, is goed René!
De motor draait verder goed, maar er een keer naar kijken zal zeker geen kwaad kunnen. De auto wordt elke dag gebruikt dus het moet gewoon goed zijn.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |