Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-03-2011, 22:31
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default redenering koelsysteem

Er is al aardig wat gepost over falende koelsystemen, vandaar dat ik alleen even mijn redenering aan de experts wil voorleggen voordat ik er tijd en geld in stop :p

De verwarming in mijn golf wordt niet heet, hooguit lauw.
Tevens staat het metertje van de koelvloeistof net boven het eerste streepje.
Er komt geen witte rook uit de uitlaat. Ook komt er geen witte rook uit de ventilatoren.
Ik heb vandaag na 45 km rijden even gekeken of de fan aanstond, dat was niet het geval. Toen ik de motor vervolgens afzette, sloeg deze wel aan voor zo'n 30 sec.
Koelvloeistof is op peil.

Eerst dacht ik dat het door de koude rijwind kwam, dat het gewoon teveel doortochtte
Maar nu de temperaturen wat oplopen, blijft het bestaan...

Nu denk ik dat het probleem in de thermostaat ligt, die altijd open staat.
Valt dat uit dit verhaal af te leiden? Zijn er nog dingen die ik kan testen?

Alvast bedankt!
Reply With Quote
  #2  
Old 24-03-2011, 22:35
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

vermoedelijk de thermostaat zoals je zelf aangeeft.
deze gaat waarschijnlijk te vroeg open, of gaat helemaal niet dicht.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #3  
Old 24-03-2011, 23:12
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Dat hij niet goed warm wordt is waarschijnlijk de thermostaat, dat de kachel niet helemaal warm wordt kan ook aan de kachelkleppen liggen. Hiervan wil het foam nog wel eens vergaan waardoor de kleppen niet afdichten.
Reply With Quote
  #4  
Old 24-03-2011, 23:38
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Kijk maar eens of er überhaupt een thermostaat in zit
Reply With Quote
  #5  
Old 25-03-2011, 18:21
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

haha grapjas
Bedankt voor de reacties!

Wat moet de openingstemperatuur zijn? (golf mk2 1.6 PN)
Reply With Quote
  #6  
Old 25-03-2011, 21:53
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

volgens mij 83 graden,maar dat komt niet heel precies.wat rené zegt kan makkelijk hoor,je wilt niet weten hoevaak ik het al heb gezien.kost geen geld he,om in geval van thermostaat die dicht blijft staan er gewoon geen 1 meer te monteren
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #7  
Old 11-04-2011, 15:49
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

afgelopen weekend bezig geweest de thermostaat te vervangen, en dat is gelukt.
Het heeft helaas geen resultaat

De meter blijft nog steeds hangen net na het tweede streepje, iets links van het midden. De kachel is nog steeds lauw.
Wat zou dit nog meer kunnen zijn? Slechte sensor icm geen foam in het kachelhuis?
Reply With Quote
  #8  
Old 11-04-2011, 15:59
de clown's Avatar
de clown de clown is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 666
Default

probleem heb ik ook, las dat je de kleppen van de verwarming van nieuw foam moest voorzien, dit wil ik deze week nog eens gaan proberen
__________________
*****down to earth*****
Golf 3 GTI sold
Golf 3 1.6 Wrecked
Golf 2 1.6 project car STOLEN!!!
Polo 6n 1.6 still runing project
Reply With Quote
  #9  
Old 11-04-2011, 16:32
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Ik had een tijdje terug ook dat de kachel lauw bleef als hij voluit stond, maar ik had verder geen problemen met motortemperatuur.

De kachelradiateur werkte gewoon niet goed meer, maar was nog niet gaan lekken. Hij kan dus ook kapot zonder te gaan lekken. Onderin het kachelhuis stond wel een laag opgedroogde kleine blaadjes. Foam op de kleppen was ook grotendeels weg.

Als je geen airco hebt, staat hier de how-to die ik toen gemaakt heb: Kachelradiateur Golf II



Grtz, Johan.
Reply With Quote
  #10  
Old 11-04-2011, 21:49
ids ids is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 607
Default

meter werkt niet goed, in combinatie met je kachelkleppen die niet goed meer afdichten?
Reply With Quote
  #11  
Old 12-04-2011, 08:08
Djdewit Djdewit is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 195
Default

Naast de bovengenoemde suggesties, zou het kunnen zijn dat je temperatuurvoeler voor je dashboardmeter defect is. Weerstand na meten en zonodig vervangen:

251 919 501 D ; temperatuurvoeler
032 121 142 ; clip
N 903 168 02 ; o-ring

Even navragen aan de dealer ofdat deze onderdeelnummers overeenkomen met voor jouw model.
Reply With Quote
  #12  
Old 12-04-2011, 10:55
triggerfinger triggerfinger is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 65
Default

mijn meter blijft staan na het 2de streepje, dus niet zoals bij 99,9% van de VW's netjes rechtop.

mijn koelwater temp is ok, mijn olie temp is ok, fan slaat aan als het nodig is en KVS is netjes op pijl.

als ik het niet vetrouw check ik via de MFA handle de temp, het is alleen dat mijn visuele temp meter afwijkt.

kijk je daar dus niet blind op.
__________________
loud pipes, saves lives!
Reply With Quote
  #13  
Old 12-04-2011, 11:09
Djdewit Djdewit is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 195
Default

MFA geeft de olietemperatuur weer, dashboard koelvloeistof. Zijn 2 aparte sensors.

Quote:
Originally Posted by triggerfinger
mijn meter blijft staan na het 2de streepje, dus niet zoals bij 99,9% van de VW's netjes rechtop.

mijn koelwater temp is ok, mijn olie temp is ok, fan slaat aan als het nodig is en KVS is netjes op pijl.

als ik het niet vetrouw check ik via de MFA handle de temp, het is alleen dat mijn visuele temp meter afwijkt.

kijk je daar dus niet blind op.
Reply With Quote
  #14  
Old 12-04-2011, 13:40
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

weet bijna zeker dat dit gewoon je kachelkleppen zijn, er zijn bijna geen golfjes meer die dat foam er na 20 jaar nog in hebben zitten
gewoon even vervangen dus.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #15  
Old 12-04-2011, 14:29
floris-jan1's Avatar
floris-jan1 floris-jan1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 637
Default

Quote:
Originally Posted by joostvw
weet bijna zeker dat dit gewoon je kachelkleppen zijn, er zijn bijna geen golfjes meer die dat foam er na 20 jaar nog in hebben zitten
gewoon even vervangen dus.

Wat voor foam gebruik je dan om het te vervangen?
__________________
Daily: '99 Golf mk4
Reply With Quote
  #16  
Old 12-04-2011, 15:08
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Quote:
Originally Posted by floris-jan1
Wat voor foam gebruik je dan om het te vervangen?
Ik heb afzuigkapfoam gebruikt (zo'n vlamwerende mat). Kostte geloof ik een euro bij de Action.
Reply With Quote
  #17  
Old 12-04-2011, 15:12
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Het zal inderdaad wel een combinatie van die twee dingen zijn.
Vervanging hiervan heeft geen haast aangezien het mooie weer er weer aan komt. Eerst maar weer ns door de APK, en dan van t najaar dit maar doen

@JohanV
Bedankt voor de link naar je tutorial!
Deze zal ik zeker gaan volgen.
Ik las ook dat je kachelradiateur lek is als het nat is bij je zekeringkast, als je die loshaalt.
Nu moest ik een zekering plaatsen toen ik mn radio inbouwde (die zat er niet in toen ik em kocht), en toen merkte ik dat daar water/vloeistof stond.
Hoe waarschijnlijk is het dan dat dit uit de kachelradiateur komt? Hij lekt namelijk geen tot nauwelijks KVS.
Reply With Quote
  #18  
Old 12-04-2011, 15:29
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Quote:
Originally Posted by Chewbacca
Ik las ook dat je kachelradiateur lek is als het nat is bij je zekeringkast, als je die loshaalt.
Nu moest ik een zekering plaatsen toen ik mn radio inbouwde (die zat er niet in toen ik em kocht), en toen merkte ik dat daar water/vloeistof stond.
Hoe waarschijnlijk is het dan dat dit uit de kachelradiateur komt? Hij lekt namelijk geen tot nauwelijks KVS.

Je moet het hoogste punt zien te vinden waar het nat is. Ik heb ook water in mijn zekeringkast gehad met een aantal nare gevolgen (relais doorgebrand). Dit kwam door een lek raamrubber helemaal in het hoekje (achter de luidspreker). Als je het rubber daar hard indrukte, zag je na een stevige regenbui er soms wat druppen uit komen. Opgelost met dit spul: Bison siliconenkit auto marine

Als je de opbergbak even weghaalt, moet je boven de zekeringkast eens daar bovenin voelen of de kous om de ventilatiebuis ook nat is. Ik had daar in de winter ijs op zitten.

Water kan ook naar binnen komen langs de kabel van de motorkaphendel, maar dan komt het eigenlijk niet op je zekeringkast.

Bij een lekke kachelradiateur wordt meestal alleen de vloer nat en als het langer duurt, de vloer achter de voorstoelen (laagste punt). Je kan eens kijken of het voorin achter je middenconsole ook vochtig is. Maar koelvloeistof in je interieur ruik je meestal snel genoeg volgens mij.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum