Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 11-10-2010, 08:45
bprijs's Avatar
bprijs bprijs is offline
Volksforum Aandeelhouder - Swallowtail Junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,811
Default ARL inbouw AGR

Beste mede forummers.

Heeft iemand een idee of de motorsteunen van een 150pk arl motor op de zelfde plek zitten als bij een AGR motor.
Ik heb namelijk een ARL motor op het oog en wil die wellicht kopen.
Ook vraag ik me af of de aandrijfassen de zelfde lengte hebben.

Wie kan me helpen.
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto
Mijn 74er slapend project
Oud 75er swallowtail project


Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je.
Pm me voor meer info
Reply With Quote
  #2  
Old 11-10-2010, 09:26
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

de lengte van de aandrijfassen heeft weinig met het motortype te maken.
als jij gewoon dezelfde versnellingsbak houd blijven de assen ook dezelfde.
of moet je ook naar een andere bak voor dit blok?
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #3  
Old 11-10-2010, 13:40
bprijs's Avatar
bprijs bprijs is offline
Volksforum Aandeelhouder - Swallowtail Junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,811
Default

Quote:
Originally Posted by joostvw
de lengte van de aandrijfassen heeft weinig met het motortype te maken.
als jij gewoon dezelfde versnellingsbak houd blijven de assen ook dezelfde.
of moet je ook naar een andere bak voor dit blok?


Ik wou de 6 bak gebruiken die bij die motor hoort.
Ik denk dat de 5 bak die ik nu heb ook het vermogen van die ARL niet kan verdragen.
Het is dus de complete motor met bak die ik wil omwisselen.
Zouden die aandrijfassen niet het zelfde zijn, volgens mij is dat allemaal 1 pot nat, of vergis ik me nou?
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto
Mijn 74er slapend project
Oud 75er swallowtail project


Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je.
Pm me voor meer info
Reply With Quote
  #4  
Old 11-10-2010, 16:24
Ibibi Ibibi is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 236
Default

Motorsteunen zitten/kunnen op dezelfde plaats (1.9tdi onderblokken zijn allemaal hetzelfde)

Aandrijf assen zijn anders zo goed als ik het mij kan herinneren.

Maar waarom zou een AGR dat vermogen van een ARL niet aankunnen?

Hier rijdt een cordoba AGR met 277pk en 500nm(begrenst) om en dit gaat al een hele tijd goed. (deze auto heeft al 5 jaar met meer als 170pk gereden en ongeveer 8maand met 277pk)
Bakken zijn dus redelijk degelijk uitgevoerd.

O ja en die gast gaat er niet echt lichtvoetig mee om.
Reply With Quote
  #5  
Old 11-10-2010, 16:33
bprijs's Avatar
bprijs bprijs is offline
Volksforum Aandeelhouder - Swallowtail Junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,811
Default

Ik zou dan dus de 5 bak die aan mijn AGR motor zit gewoon kunnen bevestigen aan de ARL motor?
Moet dan neem ik aan wel een sterkere koppelingsplaat en drukgroep hebben of niet?
Krijg ik dan geen problemen met de verhoudingen omdat de ARL motor een 6 bak heeft?
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto
Mijn 74er slapend project
Oud 75er swallowtail project


Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je.
Pm me voor meer info
Reply With Quote
  #6  
Old 11-10-2010, 18:26
fabbi fabbi is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,570
Default

het rijdt met de 6bak wel een stuk rustiger!!
Maar als jij de motor met bak en aandrijfassen ( en uiteraard kabels enz enz)
kun je toch alles zo wisselen...
Reply With Quote
  #7  
Old 11-10-2010, 20:19
bprijs's Avatar
bprijs bprijs is offline
Volksforum Aandeelhouder - Swallowtail Junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,811
Default

Kan alleen een motor met bak en computer kopen.
Dus de aandrijfassen heb ik niet vandaar de vraag of ik mijn eigen aandrijfassen kan gebruiken.
Als dit alleen kan met de 5 bak die ik al heb, dan moet de 6 bak die bij het blok zit maar vertrekken.
Ik ga niet nog een keer alles aanpassen.
Ik wil hem namelijk dan in mijn huidige project bouwen, maar heb daar net een tdi agr pas in gemaakt.
De motor moet nog compleet aangesloten worden dus kan nu nog veranderen.
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto
Mijn 74er slapend project
Oud 75er swallowtail project


Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je.
Pm me voor meer info
Reply With Quote
  #8  
Old 12-10-2010, 07:51
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Quote:
1.9tdi onderblokken zijn allemaal hetzelfde


Niet mee eens. Er zijn twee verschillende uitvoeringen. De 028 serie die in basis gelijk is aan de oude 1.6D motoren. (1Z, AHU, AFN) en dan heb je de 038 motoren waar de AGR/ALH,ASV,ARL en dergelijke onder vallen.

Inderdaad de distributie steunen zijn gelijk.

De bak kan het vermogen wel aan, maar de koppeling kon het er wel eens moeilijk mee krijgen. Ombouwen naar G60 vliegwiel met een Sachs powerclutch is een goede oplossing tot 300pk
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #9  
Old 12-10-2010, 14:10
bprijs's Avatar
bprijs bprijs is offline
Volksforum Aandeelhouder - Swallowtail Junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,811
Default

DÁ-BRT Bedankt voor je reactie hier kan ik wel wat mee.

Groet Branko
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto
Mijn 74er slapend project
Oud 75er swallowtail project


Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je.
Pm me voor meer info
Reply With Quote
  #10  
Old 13-03-2011, 13:16
Knite Force's Avatar
Knite Force Knite Force is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 8
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Niet mee eens. Er zijn twee verschillende uitvoeringen. De 028 serie die in basis gelijk is aan de oude 1.6D motoren. (1Z, AHU, AFN) en dan heb je de 038 motoren waar de AGR/ALH,ASV,ARL en dergelijke onder vallen.

Inderdaad de distributie steunen zijn gelijk.

De bak kan het vermogen wel aan, maar de koppeling kon het er wel eens moeilijk mee krijgen. Ombouwen naar G60 vliegwiel met een Sachs powerclutch is een goede oplossing tot 300pk


Is dit ook een goede setup voor een ARL na chippen? Ben idd ook bang dat mijn OEM koppeling het niet lang meer volhoudt dan...

Kostenplaatje van een dergelijke ombouw?
__________________
"Live Fast, Die Only If Strictly Necessary!"
Reply With Quote
  #11  
Old 13-03-2011, 16:04
Pewi Vwteam Pewi Vwteam is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,896
Default

als je die bak laat vertrekken laat dan ff weten zoek nog een 6bak
Reply With Quote
  #12  
Old 13-03-2011, 19:41
Nick_J's Avatar
Nick_J Nick_J is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 319
Send a message via MSN to Nick_J
Default

Quote:
Originally Posted by Knite Force
Is dit ook een goede setup voor een ARL na chippen? Ben idd ook bang dat mijn OEM koppeling het niet lang meer volhoudt dan...

Kostenplaatje van een dergelijke ombouw?


2 delige vleigwielen van arl, asz enz. gaan lang mee... Moet je toch echt gek doen wil je die kapot krijgen, zelfs niet met extreem vermogen.
Ombouw naar 1 delig... Niet aan te raden krijg je een heel vreemde bijgeluiden van, moet je niet willen.
Vliegwielen gaan gewoon mee tot 300 pk+ en 500 Nm +
__________________
Zu Risiken und Nebenwirkungen, fressen sie die Packungsbeilage und erschlagen sie ihren Arzt oder Apotheker..
Reply With Quote
  #13  
Old 13-03-2011, 21:39
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Quote:
Originally Posted by gtilunatic
2 delige vleigwielen van arl, asz enz. gaan lang mee... Moet je toch echt gek doen wil je die kapot krijgen, zelfs niet met extreem vermogen.
Ombouw naar 1 delig... Niet aan te raden krijg je een heel vreemde bijgeluiden van, moet je niet willen.
Vliegwielen gaan gewoon mee tot 300 pk+ en 500 Nm +



Dat is niet helemaal juist , tijdje geleden heb ik een nieuw ARL vliegwiel laten monteren incl. verzwaarde sachs drukgroep en een sachs koppelingsplaat en druklager.
Nu 2 weken terug mijn turbo vervangen is voor een garett 1749 VB (arl turbo) bleek dat vliegwiel behoorlijk trilde tijdens flink gasgeven met rond 1800rpm.
Dit probeer ik zelf niet en gebeurde tijdens de testrit na de inbouw.

Vliegwiel kan max. 400-450nm aan, indien ik de chip op maat laat aanpassen zal ik vragen of het max. koppel rond de 2000rpm of daarboven vrij komt.

Deze vliegwielen slijten helaas ook gewoon.

Gtr Yal
Reply With Quote
  #14  
Old 13-03-2011, 22:27
Nick_J's Avatar
Nick_J Nick_J is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 319
Send a message via MSN to Nick_J
Default

Quote:
Originally Posted by yal
Dat is niet helemaal juist , tijdje geleden heb ik een nieuw ARL vliegwiel laten monteren incl. verzwaarde sachs drukgroep en een sachs koppelingsplaat en druklager.
Nu 2 weken terug mijn turbo vervangen is voor een garett 1749 VB (arl turbo) bleek dat vliegwiel behoorlijk trilde tijdens flink gasgeven met rond 1800rpm.
Dit probeer ik zelf niet en gebeurde tijdens de testrit na de inbouw.

Vliegwiel kan max. 400-450nm aan, indien ik de chip op maat laat aanpassen zal ik vragen of het max. koppel rond de 2000rpm of daarboven vrij komt.

Deze vliegwielen slijten helaas ook gewoon.

Gtr Yal


Ja slijten doen ze helaas ja...

En wat zouden de eigenaren van een ARL moeten doen volgens jou die boven dat koppel uitkomen? Ken toch aardig wat ARL TDI's die boven dat koppel uitkomen en nog met het originele vleigwiel rond rijden.
Bij Van Vught Tuning of Jb autoservice , JD enginering bouwen ze deze auto's met 6 bak niet om naar mijn weten naar een vast set vanwege de uitwerking ervan.
__________________
Zu Risiken und Nebenwirkungen, fressen sie die Packungsbeilage und erschlagen sie ihren Arzt oder Apotheker..
Reply With Quote
  #15  
Old 14-03-2011, 21:58
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Mijn koppeling is vervangen bij jb-autoservice en de nwe garret 1749VB turbo ook.
Viel ons op dat toen Jos tijdens de testrit vogas gaf en dat het vliegwiel behoorlijk trilde.

Ik heb ook een 6bak dus vandaar 2 massa vliegwiel (ARL).

Oplossing is dat de chip aangepast wordt en dat het koppel bij hoger toerental geleidelijk opgebouwd wordt.

Grtn Yal
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum