#1
|
||||
|
||||
hoe haal ik puntlassen los
ja de titel zegt genoeg .
ik kom tijdens mijn Derby demontage/restauratie puntlassen tegen die los moeten. hoe kan ik deze 2 delen plaatwerk (die dus gepuntlast zijn) het beste loshalen?? ik kan iets tussen de 2 delen inzetten (schroevedraaier, bijtel), is dan flink rammen een optie of juist NIET. wie heeft tips and tricks, het moet iig los, of is de enige optie slijpen??
__________________
VW Derby LS '77 RIP VW Derby GLS '78 |
#2
|
||||
|
||||
volgende mogelijkheden:
* Puntlasboor, waardoor je dus de puntlas doorboort en het onderliggende plaatwerk aardig kunt bewaren. * gewone boor, met voorzichtigheid boren tot je de hele las door hebt * Hamer en beitel.. los rammen.. (voor skywalker) * Slijptol! Last edited by Split52 : 02-11-2005 at 23:11. |
#3
|
||||
|
||||
je hebt er speciale boortjes voor, de zgn puntlasboor (hoe toepasseluk) echter ik boor ze altijd los met een goeie 10mm ijzerboor, gaat perfect
__________________
Current; '67 T1 Splitbus, '96 Polo, '95 Polo 6n Past; '91 Jetta, '92 Corrado, '93 Polo Coupe, '89 Steilheck, '74 Bug, '58 Bug ragtop, '79 Golf ragtop ***Slam & Weld*** Scraping Volkswagen Nostalgica www.facebook.com/slamandweld |
#4
|
||||
|
||||
kijk, thanks mannen!!!! word dus doorboren.
nog niet eens aan gedacht zelf. ik denk ik ga vast iets anders doen en vraag dat probleempje ff hiero wist dat ik fatsoenlijk antwoord zou krijgen. top!!!
__________________
VW Derby LS '77 RIP VW Derby GLS '78 |
#5
|
|||
|
|||
Het kan ook met een puntlasfrees, dat is een soort gatenzaag die een gat van ongeveer 10mm freest, met de (instelbare) diepte van het plaatwerkdeel.
Je laat het onderliggende plaatwerk dus intact, hier blijft gewoon de puntlas staan. Die kun je later wegflexen. Het eerste exemplaar van het merk "Laser" sneuvelde binnen no-time, alhoewel het principe erg goed werkt. Slechte kwaliteit, te slecht voor de 12 euro die het kost, dat bedrag heb ik ook retour gekregen. Heb er nu eentje opgehaald van Midlock, die vele malen degelijker overkomt. (was zelfs een paar centen goedkoper!) Het gaat om de Midlock 1240, te vinden in deze katalogus: klik
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#6
|
||||
|
||||
Houd persoonlijk niet van puntlasfrezen .
Hiermee krijg je alleen maar gaten in je onderliggende plaat . En dat wil je zo weinig mogelijk . Werk het liefst met puntlasboor ,( ook door midlock leverbaar ) hiermee kun je alleen door de bovenste plaat boren zonder onnodig veel gaten in je onderliggende plaatwerk te boren . Is weer veel werk om dicht te lassen , en af te slijpen ! Hier wordt het eindresultaat nooit beter van. En daar houd ik niet van . |
#7
|
||||
|
||||
Zo'n puntlasboor is dat vergelijkbaar met n plaatboor (Plaatboor is n metaalboor die lijkt op n houtboor ) Oftewel, plattekop met n puntje in t midden
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#8
|
||||
|
||||
niet echt duidelijke foto (langere versies boren) iig : puntlasboor centreert op die punt en snijdt aan de zijkanten van de boorkop...
__________________
Ex rides, polo g40 op th-tjes, 6n op vergulde gouden image hoepels, vento g60 unfinnished project, 61 ragtop empi look, 07 Leon plat en zwart, 08 Jetta, en nu een Lexus is220 d business luxury....oelala something went wrong :-) |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Juist niet, je freest alleen rond de las door het plaatwerk wat je wilt verwijderen. Onderliggende plaat blijft als je het netjes doet onbeschadigd, je moet nog wel de las die blijft staan wegflexen. Zie foto. Dit is de dorpel waar een plaatje overheen gelast was. Plaatje verwijdert, de lassen staan er nog. Onderliggende plaat door het verwijderen niet beschadigd. Helaas wel verrot
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#10
|
||||
|
||||
Puntlasfrees die ik ooit gebruikt heb moest je eerst een klein gaatje boren en daarna frezen .Heb je wel in de gaten waar dat ding beland is.
Het feit blijft dat je nu nog steeds moet slijpen , en daarmee kun je nog steeds veel schade mee aanrichten zoals ramen en kuntstofdelen met ingebrande slijpsel deeltjes bekledingbrand en bv roest op de en in de auto waar slijpsel is blijven liggen en later vocht / condens optreed . Met alle gevolgen van dien . |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Verkrijgbaar bij betere gereedschapszaak neem ik aan?
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#12
|
||||
|
||||
Ik boor ze ook altijd uit met een goede staalboor van 10mm. Op zeer slecht bereikbare plaatsen (waar je niet per ongeluk met je staalboor door je scherm heen wilt gaan) gebruik ik een puntlasfrees (zoals bovenstaande plaatje) en dit werkt PERFECT!!!
Wiebrand
__________________
B-Extreme B-Tuning 1303 racebug is in full resto!! But it will be road-worthy!! |
#13
|
||||
|
||||
yep bij de betere gereedschap zaak te halen,
__________________
Ex rides, polo g40 op th-tjes, 6n op vergulde gouden image hoepels, vento g60 unfinnished project, 61 ragtop empi look, 07 Leon plat en zwart, 08 Jetta, en nu een Lexus is220 d business luxury....oelala something went wrong :-) |