#1
|
||||
|
||||
Ruud's Fire & Ice VR6 project
Ik heb in oktober 2011 een Fire and Ice gekocht, een 1.8i van 1991. Op zich qua carrosserie en details een hele leuke basis, maar wel een auto met veel achterstallig onderhoud. Er is de laatste jaren duidelijk niet op gepast, en de vorige eigenaar had er wat smakeloze 'extra's' op gemonteerd.
De plannen waren al snel klaar; -Originele grille erin, originele koplampen en achterlichten erin, originele ruitenwissers er terug op en nog wat kleine puntjes -VR6 inbouwen -Compleet 5x100 eronder -Mooi setje velgen erbij zoeken in de trend van 3-delig -Nieuwe schroefset eronder -Naar de spuiter voor een kras op de deur en een beschadiging en roestplek onder het achterlicht Eenmaal thuis de auto op de brug gezet en rustig begonnen met demonteren van de motor. Hier de oude RP-motor nog in de vieze en hier en daar roestige motorruimte (motor is wel gezond, is te koop voor de liefhebber) Paar weken later een complete donor weten te kopen, een Golf VR6 van '92 dus nog met rotorontsteking. Dit betrof technisch nog een hele goeie auto, maar wielkasten en bodem waren ganz rot Ik heb het blok compleet met subframe op een tafel gezet en losgedraaid, toen de auto omhoog en dit is wat overbleef.. Het hele pakket gestript heb ik gestript. Hierbij gelijk maar wat versleten onderdelen zoals fuseekogels en een paar draagarmrubbers vervangen en de remklauwen voor een opknapbeurtje gegeven. De blokken en schijven voorzijde zijn nog niet zo oud, dus deze hoefden nog niet vervangen. Achter waren de remmen behoorlijk versleten dus meteen vervangen voor een nieuw setje oud oude voorraad (vandaar wat lichte vliegroest).Ook hier de remklauwen uit elkaar gehaald en gespoten. De zwarte beschermplaat erachter ook gelijk maar even zwart gespoten. Ik heb een GTI-achteras gebruikt (zat al onder de mk2) met 5x100 astappen en nieuwe wiellagers. Omdat de motorruimte nu toch helemaal leeg was kon ik mooi de hogedrukspuit er doorheen halen. De balken en vooral de accubak waren redelijk roestig, dus deze gelijk maar even kaalgehaald, behandeld en in de originele kleur gespoten. De rembekrachtiger en wat losse onderdeeltjes waren ook niet perfect dus ook deze netjes behandeld en in de hoogglans zwart. Vervolgens het subframe met de remmen en 5x100 er weer onder. Hier inmiddels ook al met de dikkere hoofdremcilinder maar nog met de oude schroefset die nog vervangen wordt. Heb het blok volledig gestript en het onderblok weer even in de zwarte industrielak gezet. In december heb ik m'n verlanglijstje naar MJM Autohaus gestuurd, ik verwacht dat deze volgende week of de week daarop binnen zijn. Wat er (voornamelijk preventief) vervangen wordt: pakkingset voor het onderblok, pakkingset voor in/uitlaatspruitstuk, nieuwe koppaking, koppakking, kettingset met spanners en geleiders, multiriem met spanner, nieuwe kopbouten, waterpomp, kunststof koelpijp, thermostaat en koppelingset. Als de kop er weer op zit kan ik de motor weer ophangen en dan kan ik het carter aanpakken. Weer op z'n wielen: Tot zover..als de onderdelen binnen zijn hoop ik weer wat vordering te maken.
__________________
'01 Seat Cordoba Cupra 20vt daily '91 mk2 Fire&Ice VR6 project Last edited by Ruud_mk1 : 15-01-2012 at 16:12. |
#2
|
||||
|
||||
Cool project! Suc6 alvast.
|
#3
|
|||
|
|||
zeker een gaaf project!
__________________
Je bent nooit te oud om in een platte VW rond te stuiteren! |
#4
|
||||
|
||||
Ik houd het project in het vervolg dus HIER in de gaten; keep us posted!
[goed bezig, ga zo door!]
__________________
VAG-PAST: MkII 1.3 'KAMEI X1'/MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice' Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1' PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999 |
#5
|
||||
|
||||
Vertel eens iets meer over je daily jongeeee ruuuuuud!
__________________
Bright Blue G60 |
#6
|
||||
|
||||
Gaaf project!
__________________
Volkswagen Corrado VR6 '92 Volkswagen Transporter 2.5 TDI 174PK '08 |
#7
|
||||
|
||||
Thnx jongens !
Nog een fotootje van de achterremmen: @Gerard; oh die daily.. noja vooruit.. Om naar school heen en terug te komen is dit m'n daily
__________________
'01 Seat Cordoba Cupra 20vt daily '91 mk2 Fire&Ice VR6 project |
#8
|
||||
|
||||
Mooi project, zal het ook hier volgen
__________________
Present: Golf6 1.4Tsi & R6 Rossi 2000 |
#9
|
||||
|
||||
Als je dan toch zo goed bezig bent , vervang dan ook direct de zuigerveren , (en haal even een hoonsteen door de cilinders) kleprubbers en de klepzittingen opnieuw frezen en de kleppen laten slijpen.
Weet je zeker dat je er alles aan hebt gedaan om olieverbruik te voorkomen. En als laatste de lagerschalen ook vervangen. Dan heb je bijna een complete overhaul gedaan Je hebt de motor nu zover uit elkaar, gewoon jammer om dit niet te doen Succes verder met je project
__________________
There`s no substitute for Turbo engines Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro Rallyegolf |
#10
|
||||
|
||||
De bedoeling was eigenlijk alleen om de ketting te vervangen. De motor is verder kerngezond, maar ik dacht kleine moeite om de koppakking gelijk mee te nemen. Het gehele blok reviseren vind ik dan ook wel een erg grote ingreep. Olie verbruikt hij niet, ik heb er zelf nog een tijdje mee gereden dus ik weet dat het goed is. Maar bedankt voor de tip
__________________
'01 Seat Cordoba Cupra 20vt daily '91 mk2 Fire&Ice VR6 project |
#11
|
||||
|
||||
verdikkeme jonge leuke daily
|
#12
|
||||
|
||||
12 Februari ek wol oanwezig toch?
Of hast ut drok mei pechservice?
__________________
Bright Blue G60 |
#13
|
||||
|
||||
Moest ff een of andere caddy mk1 opladen in Groningen haha. Marree wat is d'r de 12e te doen alde ??
__________________
'01 Seat Cordoba Cupra 20vt daily '91 mk2 Fire&Ice VR6 project |
#14
|
||||
|
||||
__________________
Bright Blue G60 |
#15
|
||||
|
||||
Netjes kerel ben benieuwd als die klaar is.
__________________
Built NOT Fucking Bought |
#16
|
||||
|
||||
Sow, mooie daily. En dat voor om naar school te rijden. Haha
__________________
Volkswagen Corrado VR6 '92 Volkswagen Transporter 2.5 TDI 174PK '08 |
#17
|
||||
|
||||
Ben zelf ook benieuwd naar het eindresultaat maar geduld is een schone zaak. De Audi wordt onder handen genomen als de Golf klaar is, zit wat bijspuitwerk aan en d'r moeten wat andere wielen onder. Maar goed, een ding tegelijk
__________________
'01 Seat Cordoba Cupra 20vt daily '91 mk2 Fire&Ice VR6 project |
#18
|
||||
|
||||
Als ik jouw was had ik ook gewoon meteen nieuwe zuigerveren en lagerschalen gemonteerd. Zo duur is het allemaal niet en je hebt het motorblok nu toch zover gedemonteerd dat je die laatste boutjes ook wel lost kunt halen.
Ingewikkeld is het niet, en dan ben je echt goed bezig!
__________________
Oldy: VW Scirocco LS '74 Daily: Audi 80 2.8 Quattro Project: VW Scirocco GT(i) |
#19
|
||||
|
||||
Zo hé.. Lekker project.. Ik ga er eerdaags ook aan beginnen. Waarom ga je color 5x100 onderstel? Leuke daily ook btw..
|
#20
|
||||
|
||||
mooi project! en zeker een nette daily
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |