Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-01-2011, 21:27
Banaan Banaan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 97
Default Welke golf?!

Goedenavond!

Ik zal me eerst even kort voorstellen, ik ben Marijn, kom uit Ouddorp, ben werkzaam als bromfietsmonteur, en ik heb sinds vorige week donderdag mijn auto rijbewijs gehaald. Nu zit het zo dat ik nogal weg ben van oude golfjes, de golf 1 en 2 dus. En aangezien ik nu mijn rijbewijs heb wil ik graag golf 2 gaan rijden. Nu heb ik daar nog een paar vraagjes over namelijk:

-Welke motorinhoud raden jullie aan, 1.3 (injectie toch?), 1.6 (carb toch?) of een 1.8 (injectie toch?)
-Welke tellerstand kan een golfje 2 gemiddeld hebben, verschilt dit nog per type motor of bouwjaar?
-Wat zijn de punten waar echt op gelet moet worden bij de aanschaf?
-Weten jullie soms een leuk golfje voor rond de 1000 euro voor mij?

Alvast vriendelijk bedankt voor de reactie's!

Groeten, Marijn
Reply With Quote
  #2  
Old 26-01-2011, 21:45
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Welkom op het forum.

Kwa inhoud van de auto. Kun je alle kanten op. Maar omdat je 18 bent denk ik? Verschilt het nogal in verzekering of je een 1.8 GTI rijd of een 1.3 als voorbeeld dan. Zelf ben ik begonnen met een 1.6 maar heb ook al gereden in een 1.3 is niks verkeerds over te zeggen.

Wat ik uit eigen ervaring kan zeggen. Van de 1.6 PN motor. Hij rijd goed. Maar als je iets aan de carburateur hebt. Dan kan hij nog al eens lastig doen.
Ik denk dat anders forum user's je zo ook het een en ander over diverse types motors kan zeggen !

De km's is ook een beetje afhankelijk van hoe er mee gereden is. 1.5 tot 2 ton kunnen ze makkelijk hebben. Tenminste uit mijn ervaring.

Waar je op moet letten is. roest. Al kom je die niet snel tegen bij een MK2. En als er onderhoud boekjes aanwezig zijn. Is dat altijd een plus punt. Goede onderhoud verteld ook al veel over het motorblok.

Denk dat anders nog wel meer kunnen aanvullen.

Alvast succes met het zoeken naar een Golf
Reply With Quote
  #3  
Old 26-01-2011, 21:48
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

ik zou voor een 1.3 injectie gaan,iig geen carburateurblok.
km's zeggen mij zelf niet zo veel,als ie goed is onderhouden en weinig roest heeft zou ik er liever 1 hebben met 3 ton op de klok dan een rotte gammele met 110.000 bijv
maar dat spreekt voor zich...

welkom btw.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #4  
Old 26-01-2011, 21:59
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

ik zeg, 1.8 monopoint.. heb nog nooit zo'n probleemloze auto gehad. begon bij 230.000 een beetje olie te verbruiken maar that's it.
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #5  
Old 26-01-2011, 22:00
Banaan Banaan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 97
Default

Quote:
Originally Posted by Gino89
Welkom op het forum.

Kwa inhoud van de auto. Kun je alle kanten op. Maar omdat je 18 bent denk ik? Verschilt het nogal in verzekering of je een 1.8 GTI rijd of een 1.3 als voorbeeld dan. Zelf ben ik begonnen met een 1.6 maar heb ook al gereden in een 1.3 is niks verkeerds over te zeggen.

Wat ik uit eigen ervaring kan zeggen. Van de 1.6 PN motor. Hij rijd goed. Maar als je iets aan de carburateur hebt. Dan kan hij nog al eens lastig doen.
Ik denk dat anders forum user's je zo ook het een en ander over diverse types motors kan zeggen !

De km's is ook een beetje afhankelijk van hoe er mee gereden is. 1.5 tot 2 ton kunnen ze makkelijk hebben. Tenminste uit mijn ervaring.

Waar je op moet letten is. roest. Al kom je die niet snel tegen bij een MK2. En als er onderhoud boekjes aanwezig zijn. Is dat altijd een plus punt. Goede onderhoud verteld ook al veel over het motorblok.

Denk dat anders nog wel meer kunnen aanvullen.

Alvast succes met het zoeken naar een Golf


Dankjewel Ja ik ben inderdaad net 18, en ik heb even wat verzekeringen zitten vergelijken op www.independer.nl, en zoals het er daar uit ziet, valt het verschil tussen 1.3 en 1.8 nog wel mee, ik heb t dan niet over gti, maar een gewone golf. Gti is namelijk gelijk een stuk duurder, ook in aanschaf.

Dat is wat ik inderdaad al dacht over de 1.6 motor, dat hij op de carb wel gevoelig kan zijn.
Bedankt voor de verder info in ieder geval

Quote:
Originally Posted by De Pul
ik zou voor een 1.3 injectie gaan,iig geen carburateurblok.
km's zeggen mij zelf niet zo veel,als ie goed is onderhouden en weinig roest heeft zou ik er liever 1 hebben met 3 ton op de klok dan een rotte gammele met 110.000 bijv
maar dat spreekt voor zich...

welkom btw.


En geen carberateurblok is om dezelfde reden als Gino 89?
Wat betreft de kilometers, dat is inderdaad logisch. Maar een golf met zo'n 2ton op de teller kan toch nog wel een aantal duizend km's hebben?

Bedankt
Reply With Quote
  #6  
Old 26-01-2011, 22:01
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by Tjaap
ik zeg, 1.8 monopoint.. heb nog nooit zo'n probleemloze auto gehad. begon bij 230.000 een beetje olie te verbruiken maar that's it.

absoluut waar,maar die zijn nog best wel duur als beginnend bestuurder

en idd,die carb's [pierburg] zijn net zo betrouwbaar als willem holleeder.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #7  
Old 26-01-2011, 22:05
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

ja zal iets duurder zijn ja, mijn eerste auto as ook een golf 1.3 met carb.. en daar is alles wat kapot kon gaan aan kapot gegaan. bak, distri geknapt en koppeling kapoet... en dat was nog mijn duurste auto tot nu toe ook (op de gti na) dat heeft me al met al meer gekost dan de volgende 3 auto's samen.
m.a.w. kijk naar onderhoud en blijf weg van de carb's.. en neem iemand mee die er verstand van heeft en niet zoals ik destijds, je moeder
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #8  
Old 26-01-2011, 22:07
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

lol@jaap
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #9  
Old 26-01-2011, 22:11
B-ram B-ram is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,990
Default

ik heb een klein half jaar in een 1.6 carb gereden met dik 2 ton op de teller. Dat ding was voor de rest nix meer. Dus die heb ik een half jaar afgenegerd en is vervolgens de cross in gegaan. Blok loopt nog steeds prima. Zoals bij alle techniek. Je kunt geluk hebben..je kunt pech hebben!
__________________
Quote:
Alberto:Ja je mag wel een oranje vlagje aan de anttenne vast maken
Ding is echt laag
Reply With Quote
  #10  
Old 26-01-2011, 22:50
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Quote:
Originally Posted by B-ram
ik heb een klein half jaar in een 1.6 carb gereden met dik 2 ton op de teller. Dat ding was voor de rest nix meer. Dus die heb ik een half jaar afgenegerd en is vervolgens de cross in gegaan. Blok loopt nog steeds prima. Zoals bij alle techniek. Je kunt geluk hebben..je kunt pech hebben!


Idd, dat is bij alle auto's zo. Dacht ik ook bij de 1.6, toen ik hem kocht. Een week er mee gereden koppakking lek. Je zit er niet in he Moet zeggen als de cabrateur het goed doet. Lopen ze goed, maar als er wat aan is dan begint het gedoe.
Reply With Quote
  #11  
Old 26-01-2011, 23:02
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by B-ram
ik heb een klein half jaar in een 1.6 carb gereden met dik 2 ton op de teller. Dat ding was voor de rest nix meer. Dus die heb ik een half jaar afgenegerd en is vervolgens de cross in gegaan. Blok loopt nog steeds prima. Zoals bij alle techniek. Je kunt geluk hebben..je kunt pech hebben!


Dan denk ik dat ik geluk heb :p
Heb sinds afgelopen november een mk2 1.6, met pierburg carb dus...
Ook mijn eerste autootje

Ik heb er totaal geen problemen mee, ook niet in dit koude weer.
Ik had alleen een kapotte startmotor, maar dat was simpel te verhelpen.
Het blijven oude autootjes, dus je moet er rekening mee houden dat er weleens wat stuk gaat of slijt.

Welkom op het forum!
Reply With Quote
  #12  
Old 26-01-2011, 23:18
Madison's Avatar
Madison Madison is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 2,245
Send a message via MSN to Madison
Default

Ik ben begonnen met een 1.6 PN,was niks mis mee.
Jaaaaren plezier van gehad.
Maar sinds 2,5 jaar heb ik een 1.8 RP,ook prima!
En pittiger dan een 1.6.
De verzekering gaat echt niet moeilijk doen om een 1.8(geen GTI)
Natuurlijk moet je ook een beetje mazzel hebben,
de ene Golf is de andere niet.
__________________
Volkswagen Golf MK2 1.8i Fire and Ice 02-11-1990 project
Opel Astra F tailgate 2.0 16V GSI 26-05-1995 daily

Last edited by Madison : 26-01-2011 at 23:21.
Reply With Quote
  #13  
Old 26-01-2011, 23:54
volksfahrer's Avatar
volksfahrer volksfahrer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 332
Default

roest kom je vaak tegen bij de voorruit onderaan, aan de binnenkant van de achterklep, onder de accu en rondom de wielkasten.
__________________
VW das auto.
Reply With Quote
  #14  
Old 27-01-2011, 00:35
NeoGeniX's Avatar
NeoGeniX NeoGeniX is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 167
Default

Ik ben begonnen met een 1.3 carb met 4 bak uit 87. Maar die liep 1 op 11 en mij te weinig power. En hoop herrie op de snelweg. Ben toen overgestapt naar een 1.8cl met rp blok(GT) uit 1990, superding! Genoeg power en loopt gemiddeld op 1 op 13/14. En net zo duur qua verzekering.
Reply With Quote
  #15  
Old 27-01-2011, 10:18
Chriskee.'s Avatar
Chriskee. Chriskee. is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 660
Send a message via MSN to Chriskee.
Default

Mijn eerste auto was een 1.8 monopoint. Voor €250 gekocht omdat ie niet door de keuring kwam.
Nieuw voorruit erin, overal nieuwe peertjes gemonteerd, nieuwe middendemper en einddemper.
Klaar voor de APK

Die auto heb ik een jaar in gereden, zonder enige problemen, wat dan ook...

Toen ben ik overgestapt naar een 8v GTI. Met die auto heb ik momenteel nog nooit langer als 2 maanden aan één stuk kunnen rijden, altijd ging er wel iets kapot.
Daarna kwam de APK afkeur bij hem, wat een lijst was om Amen tegen te zeggen..

Eigenlijk, valt er geen touw aan te knopen.
Wat je gewoon moet doen is veel kijken bij verschillende auto's, en als je technisch bent, niet bang zijn om wat te sleutelen.

Kilometerstand schrikken veel mensen van af, maar ik kijk er niet meer heen. De 1.8 monopoint had 261d op de teller toen ik 'm kocht en 281d toen ik 'm verkocht.
De 8v GTI nu, had 208d op de teller toen ik 'm kocht, en heeft er momenteel 222d opstaan.

Als een auto bijtijds altijd onderhoud gehad heeft, hoef je je meestal niet bang te maken om een kilometerstand.
En APK-afkeur hoeft vaker nog niet eens een ingrijpend werkje te zijn..

Oja, en wat betreft de roest van een Golf 2. Normaal gesproken kom je het vrij weinig tegen, misschien op de plekken waar het water blijft staan van de afwatering, of zoiets.
Als er een roest op plekken de volkomen onlogisch zijn, heeft de auto meestal (50-50) schade gehad op die plek.
__________________
VWClubParkstad
Reply With Quote
  #16  
Old 27-01-2011, 11:13
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Wat ook kan helpen is kijken naar hoeveel eigenaren de auto heeft gehad.
Als hij in 20 jaar drie eigenaren heeft gehad (zoals mijne), lijkt dat een meer betrouwbare auto dan een die er meer dan 10 heeft gehad...
Reply With Quote
  #17  
Old 27-01-2011, 11:36
Chriskee.'s Avatar
Chriskee. Chriskee. is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 660
Send a message via MSN to Chriskee.
Default

Zo veel wil dat nou ook niet altijd zeggen.

Bij beide Golfjes van mij was/ben ik de 3e eigenaar...
__________________
VWClubParkstad
Reply With Quote
  #18  
Old 27-01-2011, 11:42
Gerard Polo MK2's Avatar
Gerard Polo MK2 Gerard Polo MK2 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 430
Default

Zoek maar lekker een 1.8. tenminste een beetje power 1.3 is vaak icm 4-bak (bah) en 1300 is de carb een ramp, en 1300 injectie is ook leuk zoeken naar wazige stationairproblemen e.d.
1300 injectie is wel zuiniger.
__________________

Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders
Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85
Volvo S70 2.5 LPG '98
Reply With Quote
  #19  
Old 27-01-2011, 11:57
roog909's Avatar
roog909 roog909 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 306
Default

ik zweer ook bij 1.8 injectie, ik heb een GX blok met k-jectronic, gekocht met 245.000 op klok, maar loopt perfect, start altijd, en heeft tenminste nog een beetje vermogen. en klinkt ook nog ns lekker ^_^ En gekocht voor 450 in zwaag, (kreeg ik er wel een bak roest bij waar je bang van wordt, ik kan aan de bak dit seizoen :P )
__________________
De stickers zitten er al op! Nou de rest nog...
Gemutlich LAUT zie hier
Reply With Quote
  #20  
Old 27-01-2011, 12:13
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

ken er over mee praten: probleemauto met 1.3 carb naar 1.8 injectie.
wat een verschil, of een auto goed is, merk je al met rijden.
en de algehele indruk als je de auto voor t eerst ziet.
als je gaat kijken gewoon alles goed bekijken wielranden, motor boven/onder.

stuk rijden de snelweg op, daarna een drempelparadijs in rijden en dan weet je of het onderstel ook goed is.
Gewoon alles doen met de auto wat je normaal ook doet en je merkt al of een auto goed is.
Sja olie verbruik merk je pas wanneer je 'm hebt.
en zorg dat je bij de persoon thuis kan kijken naar de auto, zodat deze gewoon koud is.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum