#1
|
||||
|
||||
speling op voorwielen zonder aandrijfassen
Even een vraagje aan jullie......
Ik heb in mijn beide voorpoten van een Polo G40 nieuwe wiellagers laten persen. Nu heb ik deze weer gemonteerd onder de auto en ook de wielen gemonteerd (auto staat nog op bokken) Nu voel ik lichte speling als ik de wielen op z'n "APK's" beweeg, dus verticaal en horizontaal forceren. De Voorpoten zijn gemonteerd onder de auto en alles zit vast alleen de aandrijfassen ontbreken...... Is het logisch dat je dan lichte speling voelt in de lagers wanneer de aandrijfassen ontbreken???? (veerpoten bewegen geen milimeter, komt echt uit de lagers) Beide kanten hebben dezelfde speling namelijk....zitten nieuwe lagers in, of ze moeten ze kapot geperst hebben
__________________
VW Derby LS '77 RIP VW Derby GLS '78 |
#2
|
||||
|
||||
Het lager wordt 'opgesloten' door de as en de naafmoer. Ik denk dat als de assen zijn gemonteerd het allemaal wel meevalt. Die naafmoer moet niet voor niets met 210 Nm vastgezet worden.
|
#3
|
||||
|
||||
houdt er rekening mee dat een wiellager nooit belast mag worden zonder aandrijfassen erin.
(kan even niet zo snel het topic vinden met een duidelijke uitleg waarom dat is) En zoals bas al zegt, als je de assen erin hebt en je ze vast zet zal het wel goed komen |
#4
|
||||
|
||||
Klopt.
Zelfs een auto heen en weer duwen zonder aandrijfassen is het mogelijk dat je naaf uit het lager loopt... Ik draai er ook altijd een hele dikke bout en moer in als ik een auto zonder assen ergens neer zet.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#5
|
||||
|
||||
yup, ik heb er een paar setjes losse homokineten voor liggen
|
#6
|
||||
|
||||
Hmmm dit is wel degelijk gedaan :-(
Auto is flink heen en weer gerold en “gereden” sinds hij op deze manier rolbaar is. Alleen ik zie geen verschil wat betreft de naaf en hoe hij in het lager zit geperst, dit kan echt heel snel gebeuren dat hij eruit loop of valt dit allemaal wel mee ?? Vraag is eigenlijk,….hoeveel zorgen moet ik mezelf maken en de hele veerpoot eronderuit halen en de boel opnieuw napersen??
__________________
VW Derby LS '77 RIP VW Derby GLS '78 |
#7
|
||||
|
||||
Het kan goed gaan. We hebben een keer een auto zonder assen gesleept en daar zijn de wielen aan blijven zitten.
Ook heb ik een keer een auto heen en weer geduwd en toen klapte het wiel in het spatbord. Beide keren met nieuwe lagers. Eigenlijk weet ik niet of je ze nog na moet persen, of dat je ze weer op de goede plek trekt met het vastzetten met de moer.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#8
|
|||
|
|||
Ga er maar vanuit dat je nieuwe wiellagers kan monteren..
Over het algemeen als je een Volkswagen rolt zonder aandrijfassen is het gebeurd! Met een peugeot of Citroen kan het dan weer well... Ander type wiellager! |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
want dan......rol je het lager kapot of??
__________________
VW Derby LS '77 RIP VW Derby GLS '78 Last edited by Golfzilla : 28-01-2011 at 16:49. |
#10
|
||||
|
||||
kwestie van alsnog de homokineten erin zetten en de centrale asmoer goed aandraaien, waarschijnlijk is er niks aan de hand, maar het is beter om hem niet langer zo rond te rollen..
__________________
sportklassiek klassieker forum |
#11
|
||||
|
||||
Zoals gezegt kan je geluk hebben, niet meer rollen en dan de assen monteren. En dan merk je vanzelf wel of de lagers kapot zijn.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#12
|
||||
|
||||
Inderdaad, "cut your losses" gewoon proberen of de handel heel blijft.
Maar inderdaad, goed leerpuntje voor de volgende keer: Rij nooit een VW heen en weer als de aandrijfassen niet gemonteerd zijn. Last edited by RubenD : 01-02-2011 at 23:43. |
#13
|
||||
|
||||
nou vandaag auto omhoog gezet en wielen eraf,.....
de boel gecontroleerd etc en conclusie ...--> lagers gehavend. de slierten rubber etc hingen eraan van de keerringen etc. Met het ronddraaien van de schijven kwam er ook een vreemd geluid uit. Dus maar besloten om een nieuw setje lagers te steken.
__________________
VW Derby LS '77 RIP VW Derby GLS '78 |
#14
|
||||
|
||||
Achja, setje lagers kost gelukkig maar 2 tientjes op ebay.de
Die gaan misschien wel niet zo lang mee, maar als je ze net als ik, zelf kan vervangen met een goede pers dan is dat zo gebeurd! |
#15
|
||||
|
||||
@RubenD: Laat je hem dan niet weer uitlijnen als je de fusees los hebt gehad?
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#16
|
|||
|
|||
1x auto gesleept, 7km een Golf mk2, ook zonder assen... onderweg gevoel alsof die auto steeds remde, bleken dus ook de lagers te zijn, eenmaal aangekomen op bestemming was er geen beweging meer in te krijgen, in die auto
__________________
Leon 1P Cupra R32 Turbo (his) & Golf V R32 on air (hers) |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
daar vervang je ze op de auto mee, hoeft dus niet weer opnieuw uit te lijnen |