#1
|
|||
|
|||
kugelfischer?
hallo
ik heb een vraagje wat nou eigelijk precies een kugelfischer is het is duits maar krijgt er meer vermogen door maar wat houdt het eigelijk in en wat doet hij nou precies?
__________________
Golf 1979 1.6 polo sedan 1991 1.0 Sold |
#3
|
|||
|
|||
Zijn dat niet toevallig oldskool ITB's met mechanische injectie??
|
#4
|
||||
|
||||
Quote:
ja was het ook net aan het bekijken. Ik dacht eerst dat het de gewone injectie van een GTI was maar als ik ff doorlees/zoek kom ik ook meer uit op throttle boddies. 4 kelken met een injector in met een riemaangedreven pomp van porsche. Is hier ooit al eens gesteld op het forum blijkbaar. linkie
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. Last edited by Jel Golf 2 GTI : 20-01-2011 at 00:12. |
#6
|
||||
|
||||
Kugelfischer is inderdaad de voorloper van throttlebodies. Een injectie die per cilinder aangestuurd wordt door een mechanische pomp die aangedreven word door de motor.
Werdt vroeger veel gebruikt in de racerij, mijnsinziens de mooiste injectie die er op een oude motor te verkrijgen is. Grz Niels
__________________
Mijn garage: |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Dat ziet er indrukwekkend uit! Hoeveel pk levert deze 1100/1300 motor, wat is het eigenlijk?
__________________
Daily: '99 Golf mk4 |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
kugerfischer is alleen het injectiesysteem, dat heeft in principe niks met de toegepaste gasklep te maken |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Daar heb je gelijk in, Mercedes gebruikte het ook op standaardwagens. Maar over het algemeen werdt het in de racerij gebruikt in combinatie met gescheiden gaskleppen.
__________________
Mijn garage: |
#10
|
|||
|
|||
Eigenlijk zijn die gaskleppen een grote schuif.
Op het moment ben ik bezig dit type throttle bodies na te bouwen, maar dan met elektronische injectie. |
#11
|
||||
|
||||
ik heb ook over flachschiebe na zitten denken, een maatje heeft ze al vaker voor circuit bmw's gemaakt.
De dosering en dus drivability bij straatgebruik is echter waardeloos, de enige voordelen zijn minder obstructie bij WOT en lagere productiekosten. Daarnaast is de slijtage van onderdelen erg hoog |
#12
|
||||
|
||||
@ hierboven ... dacht idd dat het van BMW was.
was het niet een look-a-like van K-jet, maar dan van BMW oid ? en ipv een gasklep, throttlebody's dacht het ook ooit eens op een boxermotor gezien te hebben. wel gaaf systeem iig.
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project] Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily] Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily] Last edited by GJ007 : 20-01-2011 at 12:18. |
#13
|
||||
|
||||
Heb het even op Wiki opgezocht
Het eerste mechanische brandstofinjectiesysteem dat in serie werd vervaardigd, was het in het midden van de jaren '30 door Bosch in samenwerking met Daimler-Benz ontwikkelde systeem voor de twaalf-cilinder motor Daimler-Benz DB 601 van het jachtvliegtuig BF 109. en latere versies van de Wright R-3350-vliegtuigmotor zoals gebruikt in de B-29 Superfortress. Het belangrijkste voordeel is dat injectie positieonafhankelijk is en niet zoals carburateurs aan weigeringen onderhevig. Hans Scharenberg, op dat moment technische ontwerper bij Daimler-Benz, werd later ontwikkelingsleider bij het bedrijf Gutbrod. Daar paste Scharenberg het eerste in een personenwagen toegepaste benzine-injectiesysteem toe in de Gutbrod Superior. Later zou de ontwerper van deze auto bij Mercedes-Benz gaan werken, waar hij verantwoordelijk was voor de motor van de 300SL uit 1954 (Gullwing). In de jaren '50 werden op deze wijze zowel kleine auto's met tweetakt- motoren (Gutbrod - 1951), luxewagens (Mercedes 220SE - 1958) en sportwagens (Mercedes-Benz 300SL) reeds uitgerust met een mechanische brandstofinjectie. In de jaren zestig had het bedrijf Kugelfischer ook een mechanische brandstofinjectie ontwikkeld die bijvoorbeeld werd gebruikt in de BMW 2000 tii (1969), Ford Capri RS 2600 (1970) en Peugeot 504. Ook de eerste (1973) in serie geproduceerde motorfiets met brandstofinjectie (Münch Mammut TTS/E) werd met dit systeem voorzien. Kugelfischer werd in 1979 door Bosch overgenomen. De mechanische brandstofinjectie met (zeer gecompliceerde) stempelinjectiepomp werd na 1970 niet veel meer gebruikt wegens de lastige en dure productiemethode. Porsche gebruikte het systeem nog tot 1976 in haar topmodel 911 Carrera met 210 pk. De laatste personenauto met een mechanische benzineinjectie en pomp was de luxueuze Mercedes 600 die tot 1981 is gebouwd.
__________________
Mijn garage: |
#14
|
||||
|
||||
de kugelfisher die gebruikt worden op de golfjes is veelal afkomstig van de bmw 2002tti, die dit erop had zitten.
nadeel is dat er maar een paar mensen op de aardkloot rondlopen die een kugelfisher fasoenlijk kunnen afstellen.
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |