#1
|
|||
|
|||
Olieverbruik Olieverlies TDI 1Z
Beste forummers,
Ik ben een eigenaar van een golf mk3 tdi met een 1z motor. Ik heb de auto gekocht met een kapotte turbo, keerring was stuk waardoor het schoepenwiel veelste veel spelling had en olie verliest. Resultaat een volle uitlaat met olie en heel wat wolk. Ik wil benadrukken dat de motor verder heel mooi tikt. Na een nieuwe turbo gemonteerd te hebben en al en de motor afgetankt met olie en de uitlaat zo'n beetje droog gereden heb, heb ik nu minder last van rook. Na een week gereden te hebben, ben ik eens in de ochtend de olie gaan peilen en de motor was kurkdroog, olie bijgedaan en na een week weer zelfde liedje. De bijkomende klachten zijn: Dieselgeur in de auto Verhit oliegeur in de auto Auto verbuik ligt wat hoger dan gemiddeld Iemand idee waar het aan kan liggen of waar ik naar kan kijken? Gr Jim |
#2
|
||||
|
||||
Olieleiding lek of Krukas keering is iets om te controleren
__________________
Why ride high if you can fly low.... Polo sold Volvo's sold MK3 Cabby daily ride GSXR in progres |
#3
|
||||
|
||||
wat is de km stand van de motor?
Kan ook kleprubbers zijn.. |
#4
|
|||
|
|||
olie lek
De kmstand zit net onder de 400.000, maar ik moet zeggen wel altijd goede beurt gehad, 40.000km geleden nog volledige riemset.
Aanwijzing die ik heb is bijvoorbeeld, wat olie onder de auto. Diesel geur ook binnenin weleens en verbrande oliegeur. In een andere topic', ook een mk3 over rookstof oid, lees ik comment van Bert, daar, daar geeft hij aan dat er bij een lekke inlaat teveel diesel ingespoten wordt, maar dan loopt ie in noodloop. Mijn verbruik ligt hoger dan normaal, verder krijg ik bij een vermogens verlies bij 120/135 km (icm een soort van noodloop). |
#5
|
||||
|
||||
Bij zo'n kilometer stand kan je wel op vele verschillende plaatsen gaan zoeken.
Moest het al niet intern zijn (zuigerveren, krukas en aan de kleppen) dan lekken deze blokjes wel vaak aan de kleppendeksel, het karter en de dichting tussen de oliekoeler slaat ook wel eens lek. Tenslotte kan je ook eens kijken bij je carterventilatie, als die er niet goed opzit verliest hij daar ook serieus wat. Maar opnieuw, bij dergelijke kilometer stand is het wel ergens te begrijpen dat er mankementjes aan zijn...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#6
|
||||
|
||||
Kleprubbers zouden inderdaad goed kunnen.
Gescheurde kop waardoor hij olie verbruikt. Diesel geur, komt dat door lekkende of zwetende leidingen op of aan de motor?
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#7
|
||||
|
||||
de mijn had 425k gelopen en bijna geen olieverbruik kleprubbers lijkt me niet waarschijnlijk kan natuurlijk wel per motor verschillen. Rookt ie nu ook nog veel? zou wel moeten met 1,5 liter per week
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo Last edited by indewarre : 14-01-2011 at 12:47. |
#8
|
||||
|
||||
Van de kleprubbers is een aanname net als dat jij zegt van niet.
Stel je zuigerveren zijn slechter kan het goed zijn zat er te veel carterdruk is en dat hij zo olie gaat verbruiken. Als je dan slechtere kleprubbers hebt kan het daar langs gaan je verbrandingsruimte in.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#9
|
||||
|
||||
we hebben van de zaak meerdere van deze motoren gehad de laatste die nu draait in een golf van 97 heeft nu 380k en ook nog geen enkele last van verbruik ik ken ook golfjes met 600k zonder ooit uit elkaar te zijn geweest en ook een nihiel olieverbruik.
mmar goed dit zijn mijn ervaringen ik zou eerder denken aan de carterventielatie maar ik weet niet of ie ook nog lekt zelf ook gehad resultaat nog zichtbaar op mijn plein
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo |
#10
|
||||
|
||||
Klopt, maar het is ook zeker afhankelijk van de kwaliteit en rijstijl.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#11
|
|||
|
|||
Quote:
Eerst dat spoor maar eens volgen dan...
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#12
|
||||
|
||||
vaak gaat het kunstofpijpje van de carterontluchting vervormen onderaan de motor hier lekte de mijne ook veel
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo |
#13
|
|||
|
|||
Quote:
Bert: als het eventueel een gescheurde kop is zou je dat toch kunnen horen, als je deze motor hoort, tikt deze heel mooi. Van de diesel geur, heb geen lekkende of zwetende leidingen. Quote:
Deze rookte in het begin veel, maar dat had te maken met de olie in de uitlaat door de kapotte turbo. Nu rookt ie niet niet meer als een normale tdi dat doet. Kun je met compressiemeten voldoende info halen om te kijken of het aan de kleprubbers ligt? |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Waarom zou je dat horen?
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#15
|
||||
|
||||
Kga hier echt niet gaan beweren dat je met een gebroken kop zit maar kzal Bert toch moete bijstaan...
Heb het nu op een paar jaar tijd een drietal kere gezien, een TD kop met een serieuze scheur en dan twee TDI koppen, beide met grote haarscheurtjes aan de klepzittingen... Alle eigenaars van de voertuigen meende dat er wel iets mis was met de motor maar veel kon dat niet zijn dachte ze...tot je dan die cilinderkop in je handen krijgt, ziet er niet uit...dus, het kan en dat moet daarvoor zeker niet overdreven veel lawaaie maken...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#16
|
||||
|
||||
kleprubbers kan je testen door m een paar minuten stationair te laten lopen, en dan ff een goede dot gas geven. Als ie dan ff heelveel blauw rookt zijn ze vaak lek.
|
#17
|
||||
|
||||
maar meestal als je klepsteel rubbers lek zijn zijn de klepstelen zelf vaak ook ruim en heef tt geen zin om alleen de rubbers te vernieuwen.
|