#1
|
||||
|
||||
Spanning Distributieriem PL
Hallo,
Binnenkort ben ik van plan om de distriebutieriem te vervangen van men PL motor. Maar nu zie ik overal op internet en ook in de handboeken staan dat je een speciaal gereedschap nodig hebt. Voor de spanning van de riem af te stellen. Moet ik dit gereedschap perse hebben? Want die heb ik namelijk niet. Of kan ik dat van de 1.6 modellen aanhouden. Want bij men 1.6 moest de riem een kwart slag kunnen draaien. En dan was hij goed. Iemand enig idee? Groeten, Gino |
#2
|
||||
|
||||
Niemand die dit weet?
|
#3
|
|||
|
|||
Het mooiste is met speciaal gereedschap maar je kan het ook op de tast voelen.
Je moet wel even de krukas een rondje draaien en kijken of de snaar niet te strak komt te staan.
__________________
Jetta mk2 |
#4
|
||||
|
||||
Hallo,
Hoe bedoel je op de tast voelen? Is dit niet te meten hoe ver ik hem kan in duwen. Of hetzelfde als de 1.6? Als je hem een kwart slag kunt draaien? |
#5
|
||||
|
||||
bij de 1.3 (denk dat dit voor jou ook opgaat) pak je de riem tussen duim en wijsvinger beet en probeert hem ''om te draaien'' als je hem 90 graden of minder kunt draaien is het goed.wel op het langste stuk pakken, dus midden tussen de 2 poelies die het verst van elkaar af zitten.
|
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Ja dit was ook zo bij men oude 1.6 Maar ik weet niet of dit ook geld voor de 1.8 16V. Want daar hebben ze het telkens over dat speciaal gereedschap van VW zelf. |
#7
|
||||
|
||||
ik laat ooki de motor draaien en probeer het later nog eens (wel de motor afzetten)
check check double check zeg maar |
#8
|
||||
|
||||
hm ok daar heb ik geen ervaring mee. hoop dat iemand anders het zeker weet!
|
#9
|
||||
|
||||
Niemand die me dit zeker kan zeggen?
|
#10
|
||||
|
||||
hoeft niet je moet het een kwartslag kunnen draaien... als die te strak staat hoor je hem wel gieren/gillen..
|
#11
|
||||
|
||||
heb zelf ook met t handje een distributieriem van een peugeot 206 op spanning gezet en als ie te strak staat hoor je hem inderdaad goed gieren, als hij te slap staat dan zie je hem naar links of rechts verlopen op je nokkenaswiel. Je moet hem tussen duim en wijsvinger nog net een kwartslag kunnen draaien of controleer de spanning door in het midden van de riem over de langste lengte tussen 2 poelies hem in te drukken. De indrukking mag dan ongeveer een centimeter zijn. Het is echt gevoelswerk, gewoon een paar keer doen en niet te benauwd zijn als je twijfelt aan de spanning om hem opnieuw te spannen net zolang totdat jij vind dat hij lekker draait.
NIET vergeten om na het handmatig op spanning brengen even de krukas met de hand ong 5 omwentelingen rond te laten draaien zodat je riem in zn geheel op spanning komt te staan. Heb vertrouwen in jezelf, komt oal goed!
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#12
|
||||
|
||||
Enige "speciaalgereedschap" wat je nodig hebt is, mijns inziens, een sleutel om de spanrol te draaien.
Verder is er niet veel speciaals aan, inderdaad aanhouden dat je de riem 1cm diep kunt indrukken op het langste punt, of een kwartslag draaien zoals je zelf al aangeeft.
__________________
VWClubParkstad |
#13
|
||||
|
||||
Ja dat met die spanner heb ik al iets voor.
En dat met die spanning kwam daar door omdat ik overal in de boeken en op internet altijd uit komt op dat VW tool. Heb het 2 jaar geleden zelf al bij de 1.6 gedaan. De distributieriem vervangen. Maar ik dacht dat je bij de 16V een andere spanning moest aanhouden, Omdat in het boek staat bij de 1.3 en 1.6 Kun je dat met die kwartslag aanhouden. En bij de 16v Moet je dat gereedschap hebben. Dus ik weet nu dat het ook bij de 16 V op die manier kan. Bedankt voor de reacties |
#14
|
||||
|
||||
die tools zijn in het leven geroepen om 3 redenen: 1. om het gemakkelijker te maken voor de garage zodat een distributieriem in 1x juist te stellen is en 2. om de doe het zelver te ontmoedigen (reacties van: nee dat kan allleeeen maar gedaan worden met een meter.... gelul als je zelf over genoeg technisch inzicht beschikt zie/hoor je ook wel of zo'n riem op de juiste spanning staat of niet) 3. een werkplaatshandboek (haynes, vraagbaak o.i.d) zal voor zoiets ook vaak de reparatie manier van de fabriek aanhouden voor de zekerheid.
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |