Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 27-01-2005, 17:19
WilliamF's Avatar
WilliamF WilliamF is offline
VW Fanatic

Default 5 bak onder 1100 uit '77

heey mensen

ik heb een superfijne golf uit '77 die op de snelweg lekker 160 loopt... en dat rij ik ook graag, echter mijn 1100 motortje draait dan zo akelig veel toeren dat ik gillend gek word, ik bedoel, ik trap hem regelmatig totdat hij niet meer harder wilt maar dan duurt die herrie maar ff. Maar van amersfoort naar den bosch (70km) vier keer in de week, (en weer terug) dat is net iets teveel van het goede. dus de oplossing... een vijfde versnelling. nou krijg ik die versn-bak wel pas enzo, maar mijn vraag is meer of iemand hier ervaring mee heeft. ik kan straks tandwielen uitwisselen wat ik wil dus de verhoudingen komen wel voor elkaar, maar ik wil weten of ik missschien iets over het hoofd zie???
Old 27-01-2005, 17:26
René's Avatar
René René is offline
10k maniac

160!!! :shock:

zonde man, heb nog wel een 1.6EG gti blok liggen...mag je wel kopen als je hard wilt rijden.
Reply With Quote
Old 27-01-2005, 17:45
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC

Quote:
maar ik wil weten of ik missschien iets over het hoofd zie???

dat 1100 golfjes uit 77 niet gemaakt zijn om 160 te rijden????

sorry maar daar verkloot je je hele auto mee :frown:
Reply With Quote
Old 31-01-2005, 19:13
Sponze®'s Avatar
Sponze® Sponze® is offline
Married to PC

Mwoa....

160 moet kunnen, Echter niet constant...

Ik heb zelf ook n 5-bak onder de 1100
en heb er wel wat op in moeten leveren...
Maar boeit me nie zo....

Heb t zelf niet gedaan dus kan je niet
helpen....
Reply With Quote
Old 31-01-2005, 19:21
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life

Uhh, als je motor dan bij 160 (ja je bent een idioot) veel toeren draait, betekend ook dat je oliepomp en waterpomp etc. zoveel toeren moet draaien. Als je een 5 bak neemt dan draai je dus veel minder toeren, terwijl het blok nog wel zo op z'n flikker krijgt. Dat betekend dat bij dezelfde snelheid dan ook dat de olie en waterpomp minder toeren draaien, dus minder pompen. Am I right? Dus als je wat wilt neem dan een motor en bak combi die bijelkaar horen. En broeder, als je toch zoveel rijdt, bouw dan een 110pk TDI in. 160 cruizen met 1 op 18 ofzo.

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!

'72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L
Reply With Quote
Old 31-01-2005, 20:25
Rickyrick Rickyrick is offline
Postwhore

Send a message via MSN to Rickyrick

110pk TDI is erg ideaal.
Alleen jammer van al het rdw gezeik als je een benzine kar hebt
Old 31-01-2005, 20:27
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!

oliepomp zit op het blok, draait net zo snel als de motor.
Old 31-01-2005, 21:58
WilliamF's Avatar
VW Fanatic

dat 1.6 blok wat moet dat kosten??? en o ja... dat van die pompen is natuurlijk onzin... die vermogens zijn zwaar onderbemeten en koeling en smering zijn geen enkel probleem... en zonde...??? d8 het niet... ik wil gewoon lekker kunnen trappen, diesel of benz. interresseer me niet, gewoon goed warmrijden en trappen met die hap. die 1.6 lijkt me wel wat... kan ik nog harder trappen...
Old 31-01-2005, 22:09
G.I._BOB's Avatar
G.I._BOB G.I._BOB is offline
VW Addict

Quote:
Originally Posted by WilliamF
dat 1.6 blok wat moet dat kosten??? en o ja... dat van die pompen is natuurlijk onzin... die vermogens zijn zwaar onderbemeten en koeling en smering zijn geen enkel probleem... en zonde...??? d8 het niet... ik wil gewoon lekker kunnen trappen, diesel of benz. interresseer me niet, gewoon goed warmrijden en trappen met die hap. die 1.6 lijkt me wel wat... kan ik nog harder trappen...

Goed bezig man(lach me een ongeluk met je hahahhahaha)

www.vwdepartment.com
Reply With Quote
Old 31-01-2005, 22:12
SplitBien's Avatar
SplitBien SplitBien is offline
Married to PC

Gewoon trappen met die hap! Volkswagen is bijna niet kapot te krijgen! Zonder olie rijden kan ook makkelijk! (ja ervaring)
Als ie niet meer harder gaat dan geeft ie zelf toch aan dat ie niet meer harder kan????
Gewoon een 1600 in bouwen, kan je misschien de 190 halen en kan je ff langer op bed blijven liggen.....
Reply With Quote
Old 31-01-2005, 23:10
vw golf 1979's Avatar
vw golf 1979 vw golf 1979 is offline
VW Fanatic

heb zelf een 5-bak onder een 1100 van '79. heb het zelf ni gedaan maar naar tschijnt alleen de steun van de versn.bak moeten aanpassen. gaat nu 160 bij ongeveer 4700tr/min
Reply With Quote
Old 31-01-2005, 23:15
René's Avatar
René René is offline
10k maniac

Quote:

15 tientjes....
Reply With Quote
Old 01-02-2005, 17:09
WilliamF's Avatar
VW Fanatic

kijk zo hoor ik het graag... zo'n klassieker is leuk hoor, maar voor mij is het een gebruiksobject, dat dus ook stuk kan gaan, en met mijn rijstijl wat vaker stukgaat. ik ga denk ik wel de 1.6 van rene kopen... alleen heb ik dan wel een brandstofpomp nodig en de motorsteun r.v. iemand...???
Old 01-02-2005, 18:51
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life

Quote:
o ja... dat van die pompen is natuurlijk onzin... die vermogens zijn zwaar onderbemeten en koeling en smering zijn geen enkel probleem...

Heerlijk de heleboel compleet aan gort jagen, super vet man! Tuurlijk was dat dikke vette onzin van mij. Je moet gewoon zorgen dattie 95 in de 1e versnelling gaat!

Reply With Quote
Old 01-02-2005, 18:53
Gert's Avatar
Gert Gert is offline
6k and counting...

Quote:
Originally Posted by vw golf 1979
heb zelf een 5-bak onder een 1100 van '79. heb het zelf ni gedaan maar naar tschijnt alleen de steun van de versn.bak moeten aanpassen. gaat nu 160 bij ongeveer 4700tr/min

Reed zaterdag nog 200 op de teller bij 4100 toeren
En dat is met getuige !!!

Volgende keer laat ik eerst mijn olie eruit lopen
Reply With Quote
Old 01-02-2005, 19:57
WilliamF's Avatar
VW Fanatic

Default jaja...!!!

Quote:
Originally Posted by JeeWee
Heerlijk de heleboel compleet aan gort jagen, super vet man! Tuurlijk was dat dikke vette onzin van mij. Je moet gewoon zorgen dattie 95 in de 1e versnelling gaat!

Kon dat maar jeewee, ik snap niet dat jij je druk maakt over het feit dat ik mijn golf aan gort trap... En ik wil je ook wel even uitleggen waarom smering en koeling geen probleem zijn...;

de smering is uitgemeten op het maximale vermogen van de motor + zoveel procent, ter beveiliging heb je een oliedrukmeter die het aangeeft als deze te laag word. Stationair zal de oliedruk van zo'n motor (als deze warm is) +- 1bar zijn echter bij +- 3000 toeren zal het overdrukventiel al openen om de druk te begrenzen omdat deze anders te hoog word, de druk zal dan tussen de vier en de vijf bar zijn. Zolang jij maar voldoende oliedruk hebt zodat er een oliefilm op de krukas zit is er niks aan de hand... Je krijgt pas problemen als de oliefilm te dun word; door bv. te lage druk of slechte olie en de krukas de film wegdrukt en direct contact maakt met de lagerschalen.

En wat de koeling betreft... Als jij op de snelweg aan het jagen bent met jou auto zal de koelvan niet inslaan, dat krijg je niet voor elkaar... De motor en rad. (dus ook het koelsysteem) krijgen dan al dermate veel rijwindkoeling dat dit niet nodig is... Deze slaat pas in als de snelheden lager worden, de belasting van de motor is dan ook lager maar hij slaat in door gebrek aan rijwindkoeling... En wat betreft circulatie in het koelsysteem; deze is zo bemeten dat bij stationair draaien de circulatie al voldoende is voor vele koeling... Bedenk maar, als een motor stationair draait en de van slaat in zie je de temperatuurmeter binnen tien seconden dalen... Dit kan alleen als er voldoende circulatie in het koelsyteem is.

Ik ben erg benieuwd naar jou mening over de mijne... Je wekt de indruk dat je er verstand van hebt dus misschien kunnen we er een keer over discusseren...
Old 01-02-2005, 20:13
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life

Nee William ik reageerde misschien wel wat overdreven, net als jouw misschien... Maar no offense William! Volgens mij heb jij er nog meer verstand van dan mij, maar wel lache dat ik in elk geval de indruk kan wekken haha. Ik probeerde alleen enkele suggesties te geven waar het eventueel fout zou kunnen gaan. Blijkt wel dat ik niet veel verstand van waterkoelers heb. In mijn luchgekoelde auto heb ik een cilinderkoptemperatuurmeter (mooi scrabble woord). Toen ik daar eens hogere banden onder heb gezet zag ik dat de cilinderkoptemperatuur onmiddelijk toenam. Aangezien hogere banden hetzelfde effect heeft als een langere bak, nl minder toeren bij zelfde snelheid, betekend dat voor een luchtkoeler ook minder toeren van de koelvin, dus minder koellucht, dus warmere motor / hetere kop.

Maar goed gezien de benzineprijzen en de bijbehorende dorst bij een snelheid van 160km/u (teller ok) wilde ik je het id ook eens toedoen van een tdi, goedkopere brandstof, snel en zuinig, gezien je nogal wat km's maakt. (2x70)x4)x52 = 29120km per jaar.

Reply With Quote
Old 01-02-2005, 20:29
WilliamF's Avatar
VW Fanatic

Nou Jeewee, blij dat je het zo postitief opneemt en opzich was er ook niks mis met de kritiek... Ik ben zelf revisiemonteur dus ik weet i.d.d. wel het een en ander. Bij luchtgekoelde motoren word i.d.d. vaak gebruik gemaakt van een door de motor aangedreven koelvin. Maar het hele systeem is dermate anders dat er eigenlijk geen vergelijking mogelijk is. Jou auto is een stuk ouder ook nog dus de kans is vrij groot dat bij het ontwerpen van totaal andere marges uitgegaan is. Vandaar ook direct die temperatuurverschillen bij montage van andere banden. Wat misschien wel leuk is om te weten is dat je bij de auto's van nu ook niet zomaar andere banden meer kan monteren hoor. De gemiddelde automatische versnellingsbak gaat volledig kut schakelen bij montage van grotere wielen of banden, het is ongeloofelijk maar waar, tis maar dat je het weet...
Old 01-02-2005, 20:30
WilliamF's Avatar
VW Fanatic

En o ja, een tdi lijkt me prachtig hoor... maar dan wil ik een golfje dat ook diesel op kenteken is, dan bouw ik er zo een tdi in... lijkt me heerlijk...
Old 01-02-2005, 20:30
chrisjuh chrisjuh is offline
Forum junkie

Ik wordt in de 75er al gek bi 100 km/h, tering wat een herrie dan....weet niet eens hoe hard ie loopt durruf niet harder....heheh

Posting Rules