#1
|
|||
|
|||
Golf 4 TDI 90PK neemt veel brandstof , vraag over chiptunen,
Mensen
Ik had een paar vragen over mijn Golf 4 TDI 90PK highline. Van begins of aan wil de auto niet zuinig rijden als ik op cruise control rijd ik gemiddeld 6,7/ op 130 km , wat ik meestal gemiddeld rijd en dat scheeld ook weinig met 120km per uur dan is het 6,5 gemiddeld. Dus 1 op 14/15 gemiddeld (of houd het in dat je altijd rustig moet rijden op cruise?) En lukt nauwlijks om 700 km op een tank te rijden. Dan rijd ik zuinig op cruise control. Ik zit hier wel overin helaas , want ik nam aan dat ze veel zuiniger waren. Denk dat ie gemiddeld 1 op 14 haald. Auto heeft wel 294.000 gelopen , maar alles is nog als nieuw en rijd ook nog als nieuw , verliest geen vermogen , en altijd goed onderhouden. En is het verstandiger om een TDI van 90pk te chippen bij KM-stand 294.000 , of is die niet goed voor de motor? Dat hij zwarte rookpluimen gaat uitstoten? enz? Tot hoeveel pk chippen is verstandig het gaat me vooral omdat die zuiniger word , of andere mogelijkheden , katvervanger of green openluchter? Ik hoor het graag , alvast bedankt Last edited by CAR-POOL : 01-06-2010 at 22:27. |
#2
|
||||
|
||||
hoeveel liter moet je dan tanken?
__________________
Rachistorie |
#3
|
||||
|
||||
Laat je luchtmassameter eens testen,en het tikken is mischien een klepstoter.
Uit welke provincie kom je? |
#4
|
||||
|
||||
van chiptuning lost het verbruik niet op.
kijk daarvoor eerst es je luchtmassameter na. heb je hem al eens uitgelezen? als je auto zo goed is onderhouden als jij zegt kun je hem prima chippen..... mits je niet constant het volle vermogen gaat vragen van de auto. altijd netjes warm laten worden vooraleer je gaat trappen en rustig af laten koelen. wat duurdere olie is ook niet verkeerd grt
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW '01 Golf Cabrio 85kW |
#5
|
||||
|
||||
Dat is inderdaad wel heel schadelijk. Rij zelf ook met een 90 pk, maar rij met gemak 1 op 20. Chippen kan inderdaad met goed onderhoud, maar lost zoals hier boven al gezegt word het verbruik probleem niet op. Een keer bij de vw-dealer goed uit laten lezen daar hebben ze vaak meer progamma's dan de zogenoemde universele autobedrijven.
|
#6
|
|||
|
|||
Ik kom uit Bolsward!
Auto is al eens uitgelezen , was niks te vinden. Turbo schoonmaken? Verstuivers schoonmaken? Ligt het aan de klepstoters? Distrubitieriem niet op tijd? Ik heb de Vw dealer toen gebeld over het verhaal die zeiden dat het niet met de luchtmassa meter had te maken , maarja voor de zekerheid hoe check je dat na? En wat zijn de voordelen en nadelen van de EGR klep dichtmaken? Lost dit ook wat op? Vooral in het begin vliegt de tankmeter na beneden , als ie 1 keer voorbij het midden is , dan gaat het weer iets langzamer heel apart. Is een katvervanger of green luchtsportfilter geen oplossing? En is chippen verstandig? Hoop echt dat iemand me uit de draad kan halen. Last edited by CAR-POOL : 01-06-2010 at 22:28. |
#7
|
|||
|
|||
Niemand die me kan helpen?
|
#8
|
||||
|
||||
voordat je van alles gaat afdoppen en chippe zou ik eerst een correcte diagnose laten stellen. Ik rij ook met een 90pk tdi agr blok en ik haal met cruise control 970km op een tank dus jou verbruik is niet normaal. Injectoren idd miss schoonmaken ofzo. Vreemd dat je een telefonische diagnose krijgt. Knappe monteur! Heb je wel goed vermogen? Uitlijning wel ok? Wanneer heb je de olie voor het laatst gedaan? Als de distributie riem verkeerd zou staan had je dat zeker gemerkt door stotteren ed. Turbodruk wel goed? Geen kapotte/lekke brandstofpomp/leidingen ofzo? Groet ik hoor het wel
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW '01 Golf Cabrio 85kW |
#9
|
|||
|
|||
EGR af doppen is een goede optie alleen maak dan ook je inlaat spruitstuk een schoon.
http://wiki.tdiclub.nl/images/2/28/...cht-geslibt.jpg En dit linkje zijn geen overdreven foto's is mijn ervaring want die van mij zag er bijna net zo erg uit na 120K. Als je hem zuiniger wil laten rijden dan kan je het beste de buizen naar je Turbo en down pipe optimaliseren. Schoon maken van de Turbo is geen goed idee vooral als je er niet veel vanaf weet.
__________________
Kever 1959 |
#10
|
||||
|
||||
kijk eens aan nuttige info!!!
ik heb er nu 310.000km opzitten. kan dus voor mij ook geen kwaad om dit ff schoon te maken?!?! wat is de EGR eigenlijk en wat gebeurt er als ik dit afdop? in het geval van car-pool is de kans dus groot dat het inlaattraject gewoon erg vies is?! groet
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW '01 Golf Cabrio 85kW |
#11
|
|||
|
|||
Niet allen EGR systemen kan je zomaar afdoppen. Maar de meesten wel al zet je hem bijna helemaal dicht met vag-com.
EGR is Uitlaatgasrecirculatie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie Dit heeft de fabrikant gedaan om de emmissie normen te halen die zijn voorgeschreven. Maar als je hem kan af doppen zeker doen! (ps. AGR motor kan het zeker).
__________________
Kever 1959 |
#12
|
|||
|
|||
Je moet eens kijken bij de nieuwe toyota ad motoren die zitten dich geslipt 2 cm aanslag is zeker geen uitzondering bij een km stand van 60.000.
Maar je egr afdoppen is aleen maar gunstig voor je motor omdat deze veel minder vervuilt.
__________________
Jetta mk2 |
#13
|
||||
|
||||
90 pk.. AGR toevallig..
Die van mij rijd ook met moeite 1:16 / 1 :17 .. |
#14
|
|||
|
|||
klopt het is een AGR blok!
Olie is net ververst van 10W40 na 5w30 hele auto beurt gegeven, hierdoor wil die wel iets zuiniger rijden , Wonder boven wonder haalde ik een in een week rijden 762km op een tank (voor 48,73 L getankt) , Maar dat doet ie dat niet ook niet meer. Hij neemt nog steeds veel gemiddeld als ik op cruise rijd. 120 130 is bijna 1 op 13/14/15. Dus egr afdoppen of compleet verwijderen? Waar kan je complete sets kopen? Heb al wat op het internet gelezen maar snapte niet echt wat het beste was en hoe en wat. En inlaatspruitstuk schoonmaken? Turbo kan ik dan maar beter niet aankomen. Zelf zat ik ook nog te denken om een SPORT-GREEN-LUCHTFILTER erop te zetten ,of is het dan iets te veel van het goede? (heb gehoord dat ze er zuiniger door rijden door meer lucht) Nog steeds verstandig om te chippen bij 296.000 km ? Na 118 pk? Na verwijderen van EGR? |
#15
|
||||
|
||||
Ik kan je wel een keer helpen een logje te draaien met VAG-com dan kunnen we in ieder geval de lambdawaardes bekijken en de luchtmassameter beoordelen.
Dan weet je hoe het daar mee staat. Zo'n AGR blok, is dat er eentje zonder pompverstuivers en juist wel nog met een mechanische hoge drukpomp? |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
ja agr is geen pompverstuiver maar verdeler pomp. grtjs |
#17
|
||||
|
||||
weet je al wat meer?
ik had naar italie met caravan een verbruik van 1 op 13/14 toen ik hem kocht had ik 225-45-17 eronder en toen was mijn verbruik ook 1:17 ong. nu met 195-65-15 kan ik op cruise 1:21 halen. ik rijd ook MK4 AGR
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW '01 Golf Cabrio 85kW |
#18
|
|||
|
|||
Ik heb zo'n idee dat het door de EGR klep komt die ik eigelijk nog moet verwijderen gemiddeld verbruik 1 op 15 kleinere velgen maat scheeld dus wel aardig wat in brandstofvebruik.
|
#19
|
||||
|
||||
Wilde net zeggen, welke banden maat heb je er onder liggen. Ik haal ook net 800-850km, met me agr. 265.000km op de klok. Rij ook op 225/45/17 inch. Als me winterbanden er onder liggen met 195/65/15 dan rij ik stukken zuiniger...Ken mensen die gechipt en 19inch rijden komen net op de 1:12 met een diesel...
|
#20
|
||||
|
||||
ik rijd ook gemidelt 1:16 bij normaal rijden met mijn golf 4 agr. hij heeft wel bijna 320000 op de klok maar dat zou verder niet veel uit moeten maken met goed onderhoud. de oplossing is dus waarschijnlijk inlaatschoonmaken en egr schoon en dicht zetten?
welk nieuw materiaal moet ik gaan halen als ik er aan begin ? Last edited by Wij-be : 20-09-2010 at 20:52. |