![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Helaas ging het gisteravond mis met de MK4. De 135 pk'tjes waren net wat te gulzig op de 5e versnelling en deed hem knakken..
Reed 80 in de 5, gaf gas en ineens: KNAK! Compleet geen aandrijving meer in de 5. In de 1 t/m 4 wel. Gewoon doorgereden naar huis in de 4 en na het eten de auto op de brug gezet. Deksel v/d 5e versnelling gedemonteerd: Gevolg: Price as heeft spievertanding waar de geschakelde tandwielen op gemonteerd zitten. Helaas is zowel op de as en het tandwiel de vertanding compleet rond. Betekend: Bak aan stront, andere bak zoeken. Nu zou je zeggen, dat dit zo kan?! Tsja... bij 333800 km kan dat. De orriginele koppeling werkte nog goed, wel wat zwaar maar werkte goed. Deze was alleen wel met de drukvingers in de bak aan het aanslijten. De bak gisteren dusmaar gedemonteerd, en vandaag vervangend vervoer naar het werk geregeld. Vanmiddag 3 uurtjes eerder vrij genomen, en naar Theo geweest. THeo had nog wel een bak liggen van een Polo 9N TDI. (1.9) Bak inclusief vliegwiel, koppeling en druklagerboel meegenomen. Voordeel van de 9n bak is dat deze een andere bandenmaat gewend is, en ook langere versnellingen, wat resulteert in een lager toerental. Voor de ombouw zit je met een aantal dingen: Asflensen omzetten. Schakelklok omzetten ivm schakelkabels. Km teller sensor overzetten. Stukje uit de bak zagen voor de baksteun. Heb de bak nu int hok liggen, en ga het zooitje vanavond maar eens ff monteren. Kijken hoe het allemaal word.. Word vervolgt: Met foto's! |
#2
|
||||
|
||||
![]() Wordt vervolgd Sjoerd, bin benijd, creabea freubelpartij!
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Nou vanavond snel gegeten en naar het hok gegaan..
Asflenzen omgezet, Schakelklok omgezet + plaatje aan de onderzeide, KM teller sensor over gezet (LET OP! Er zijn 9N bakken welke het tandwiel NIET in de bak hebben zitten!!) Stukje uit de bak gezaagd voor de baksteun. Na alles omgebouwd te hebben direct de zo goed als nieuwe koppeling en vliegwiel van de 9n TDI gemointeerd op de krukas. Bak weer terug gemonteerd. Helaas vind ik de orriginele steun v/d GOLF IV bak niet mooi passen. Ik heb de 9N steun er ook bij, deze ga ik aanpassen zodat deze erop kan. De steun trekt namelijk krom zodra je alle bouten aantrekt, de steun is nl. net iets anders. Ik hoop dat de bak het uithoud v/d week zodat ik donderdag/ vrijdag de steun kan vervangen voor de stalen 9N steun! Heb proefgereden, en het valt mij totaal niet tegen!! trillen v/d motor bij stationair is weg, massa vliegwiel zat vast.. Koppeling gaat zo licht als een veertje en het toeren bij de 80 > 100 > 120 is helemaal super! 80 in de 5 was eerst 1850-1900 toeren nu: 1400 - 1450 toeren. 100 in de 5 was eerst 2100-2200 toeren nu: 1800 toeren. 120 in de 5 was eerst 2600 toeren, nu 2200 toeren! In mijn idee moet de motor een stuk zuiniger zijn, en ben dus zeer benieuwd wat het verbruik zal zijn. Morgen Assen heen en weer, dus het zal mij benieuwen wat het word!! Geweldige uitvinding dit! Ben er zeer blij mee!! Wordt vervolgt! |
#4
|
||||
|
||||
![]() zo dat is best een verschil in toeren. en met weinig aanpassingen te monteren dus?
![]()
__________________
Scratch the surface! ![]() -Golf 2 '841.9TDI |
#5
|
||||
|
||||
![]() Scheelt denk ik wel dat je de motor voorzien hebt van chip, anders zou hij het lastiger met de langere versnellingen hebben denk?
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers! Quote:
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Tsja, het enige wat ik aanpassen moest was: Schakelklok inclusief busje onderin de bak. Vliegwiel + Koppeling overgenomen (omdat de mijne op en stukkens waren) Astappen omzetten in de bak, (is ook zomaar klaar, 1 boutje los) En de steun moet je ietsjes aanpassen. Idd, dat de motor zonder kat rijdt, EGR dicht en dat hij gechipt is zal hem niet slecht doen! Ben bang dat het met een standaard 90 pk wel wat krapjes wordt.. Ik kan nu ig gewoon gasgeven in de 5, en dan gaatie! Heb vanavond de oude bak even geopereerd... Bleek dat de price as en koppelingsplaat ook compleet ingeslagen waren.. het was of de koppeling die gebarsten was, of de 5e versnelling. Verder was er vergaande slijtage te zien. ![]() Word weer vervolgt... |
#7
|
||||
|
||||
![]() Volgens de dealer is het beter voor een bak om hem rond de 1800-2000 te houden.
Onze passat rijdt echt niet fijn als je m op 80 hebt in de 5e versnelling. Schijnt enorm slecht voor een versnellingsbak te zijn om met een te laag toerental in een te hoge versnelling te rijden ivm het hoge koppel van de huidige diesels.. In de 2e en 3e versnelling schijnt dit wel mee te vallen.. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Pff... grootste bullshit die eris... Ik werk bij de Dealert, en als je ziet wat die GOLF 5-6, en de nieuwere passats aangeven kwa schakelen via het BIS systeem dan wordt je ook geacht om heel laag in de toeren te rijden. Ik ben het ermee eens dat de passat pompverstuivers niet zo heel rustig rijden laag in de toeren maarja... 80 in de 5 is heel normaal, en als jij in de 4 rijdt moet je jezelf tog eens af gaan vragen waar JIJ mee bezig bent... ![]() |