#1
|
|||
|
|||
olie lamp brand
ben vandaag veranderd van olie had eerst 10w60 (geen problemen)
zit vanaf vandaag 5w40 in en de kleppen tikken als een gek en olie lampje brand(knipperd) wat nu gewoon weer overstappen na 10w60 zucht |
#2
|
||||
|
||||
Wat voor een blok is het? En zit de sensor wel lekker vast? Had ik namelijk ook bij de blokswap.
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl |
#3
|
|||
|
|||
kr 16 v uit 87
|
#4
|
||||
|
||||
5w40 is wel dun voor de gemiddelde VW. Meestel wordt er 10w40 of 15w40 in gekletst.
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#5
|
|||
|
|||
1.8 16 v kr uit 87
|
#6
|
||||
|
||||
Je vroeg in een ander topic of de 10W60 olie die je in je motor had voldoende/goed was.
De antwoorden waren bijna allemaal; niets mis mee. Je auto deed het goed, de olie was OK, nu mik je er toch 5W40 in?? Dat is wel een heel groot verschil. Dus; gewoon de olie er in doen die er volgens het boekje in hoort!
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#7
|
||||
|
||||
de olie is volgens mij te dun voor het blok. de olie gaat hierdoor niet rond zoals het hoort waardoor de kleppen gaan tikken en het olie lampje gaat branden.
dat is tenminste wat ik voorgehad heb bij verandering van olie
__________________
golf 1 '79 1.1 golf mk4 1.9tdi |
#8
|
||||
|
||||
Dit artikel gaat over motorolie en is best interessant. Wel een hele preek hoor; heb het ook niet zelf bedacth + hou er rekening mee dat het gaat over motorfietsen maar dat mag de pret niet drukken vind ik:
2. de viscositeit van motorolie 3. de verschillende types motorolie 4. de classificatie van motorolie 5. motorolie in klassiek 6. black sludge 1) De functies van motorolie * Smeren van het inwendige van de motor * Koelen van de motor * Bescherming tegen corrosievorming * Schoonhouden van de motor * Afdichten van keerringen, zuigerveren en klepgeleiders. Naarmate de olie langer wordt gebruikt neemt de kwaliteit af. De faktoren die de snelheid van kwaliteitsvermindering tijdens het gebruik beinvloeden: * aantasting door verbrandingsproducten * de staat van onderhoud van de motor * het type motor * de bedrijfsomstandigheden * de hoeveelheid olie in de motor * de additieven in de olie Additieven (dopes) zijn stoffen die aan motorolie worden toegevoegd om de eigenschappen van de olie aan te passen aan de eisen die de motor stelt. Zo zijn er additieven die corrosie tegengaan, temperatuureigenschappen verbeteren, en nog veel meer additieven met andere functies. Additieven moeten op elkaar en op de olie worden afgestemd. De juiste additieven zijn enorm belangrijk in een olie en de benodigde kennis bij fabrikanten gaat erg ver. De kreet "olie is olie" kan bij fanatieke aanhangers van die kreet dan ook tot ,voor hen, verrassende motorschades leiden. Het kopen van olie van een serieus te nemen merk is van GROOT belang. 2) Viscositeit van motorolie Onder de viscositeit van een olie wordt verstaan de dikte van die olie. Olie met een hoge viscositeit is "dikke" olie. Deze olie is geschikt voor: * hoge belasting bij lage toeren * hoge temperaturen * verminderen van lekkage door keerringen, klepgeleiders en zuigerveren Olie met een lage viscositeit is "dunne" olie. Deze is geschikt voor: * hoge toeren, hoge snelheid * lagere weerstand * lagere temperaturen Met de viscositeitsINDEX wordt aangegeven hoe de olie reageert op hoge en lage temperatuur. Hoe hoger de viscositeitsindex hoe minder de eigenschappen van de olie veranderen onder invloed van temperatuur. Een olie met een hoge viscositeitsindex verdikt minder bij lage temperatuur en verdunt minder bij hoge temperatuur dan een olie met een lage viscositeitsindex. Een hoge viscositeit en een hoge viscositeitsindex zijn dus twee VERSCHILLENDE begrippen! Bij de viscositeitsindex draait het om de breedte van het bereik en niet om de hoogste waarde. 5W40 olie heeft dus een hogere viscositeitsindex dan 20W50. 5W40 behoudt dus over een groter temperatuurgebied zijn eigenschappen dan 20W50. Daarbij is 5W40 een dunnere olie dan 20W50. Een multigrade olie is een olie met een hoge viscositeitsindex die zowel aan de specificaties voor een dunne olie bij lage temperatuur voldoet als aan de specificaties voor een dikke olie bij hoge temperatuur. Multigrade olie heeft dus de eigenschappen van een lage en een hoge viscositeit olie in zich verenigd. Multigrade olie valt binnen meerdere viscositeitsklassen, in tegenstelling tot een singlegrade olie, die ��n viscositeitswaarde heeft. Multigrade reageert minder sterk op veranderingen in temperatuur dan een singlegrade olie. Multigrade olie heeft dus een hoge viscositeitsindex. Bij multigrade olie met viscositeitsindex verbeteraars is het belangrijk om de door de voertuig- en oliefabrikant vastgestelde verversingstermijn aan te houden omdat door de veroudering/slijtage van de olie de viscositeit minder kan worden. De viscositeit van motorolie wordt aangegeven in SAE viscositeitsklassen. (bv 5W40 multigrade, en 30 singlegrade). Deze viscositeitsklassen geven alleen de dikte van een olie bij een zekere temperatuur aan, en zeggen niets over de kwaliteit van een olie. 3) Verschillende typen motorolie A) Minerale olie: verkregen door raffinage van aardolie. Ondanks de kwaliteitsverbeteringen door de jaren heen blijft minerale olie een mengsel van koolwaterstoffen, waarin zich enkele van het onverzadigde type bevinden (daar was je al bang voor). Door thermische belasting kunnen er ongewenste reacties ontstaan. Afhankelijk van de overheersende structuur is minerale olie onder te verdelen in: 1. paraffinische 2. aromatische 3. nafteenbasische en 4. mixed base olie. De kwaliteit van de olie hangt af van de herkomst en de raffinage van de aardolie en van de toegevoegde additieven. B) Half-synthetische olie: deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen. Dit gebeurt m.b.v. waterstof en katalysatoren. Na dit proces ontstaat een stabielere olie die beter tegen hoge temperaturen bestand is en die een betere viscositeitsindex heeft. C) Synthetische olie: deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant. De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie. Voordelen van synthetische olie zijn: * de olie veroudert minder snel door gebruik * de lagere vluchtigheid waardoor bijvullen minder vaak nodig is * het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat * door geringere wrijving een lager brandstofverbruik (zo'n 3 %) en het belangrijkste voordeel: * de slijtage bij koude start wordt zoveel mogelijk beperkt. Doordat synthetische olie ook bij lage temperaturen dun blijft, bereikt de olie direct bij de start ook de cilinderkop. 4) De classificatie van motorolie Er zijn 3 verschillende classificatietypen voor de kwaliteit van motorolie: * de API classificatie (American Petroleum Institute) * de CCMC classificatie (Committee of Common Market automobile Constructors). Deze classificatie is in 1997 vervangen door de ACEA. * de MIL-spec. classificatie (Military Specification) De API kwaliteits-classificatie (alleen benzine-varianten): SA: Voor motoren die onder lichte omstandigheden werken, de enige toegevoegde dopes (= additieven) zijn een stolpuntverlagend en een antischuimmiddel. SB: Voor motoren die onder lichtebedrijfsomstandigheden werken waarbij alleen een minimale bescherming tegen slijtage, oxydatie en lagercorrosie noodzakelijk is. SC: Olie met dopes tegen slijtage, roestvorming, lagercorrosie en sludgevorming (drabvorming in de motor) bij hoge en lage temperatuur. Aanbevolen door Amerikaanse autofabrikanten voor blokken van 1968 tot 1971. SD: Geeft een betere bescherming op dezelfde punten als de SC olie. Door Amerikaanse autofabrikanten aanbevolen voor benzinemotoren van 1968 tot 1971. SE: Deze olie geeft meer bescherming tegen olie-oxydatie, lagercorrosie en roestvorming en tevens een verbeterde bescherming tegen sludgevorming bij hoge temperatuur. SF: Een olie met verder verbeterde eigenschappen tegen slijtage, oxydatie, roestvorming , drab- en lakvormige afzettingen en met verbeterde oxydatie-stabiliteit. Voorgeschreven door automobielfabrikanten vanaf 1980 tot 1985. SG: Olie voor benzinemotoren tot 1990, geschikt voor turbo. SH: Olie voor moderne benzinemotoren. Zeer sterk brandstofbesparend. Hieronder de codes van de andere twee classificatietypen tegenover de API tegenhanger: De dieselvarianten worden hierbij vermeld ivm. overlappingen. Bij API begint de dieselspecificatie met een C, bij CCMC begint de dieselspecificatie met D. Bij de CCMC opvolger ACEA begint de dieselspecificatie met E. API CCMC MIL-spec. CD/SD D2 MIL-L-2104C CD/SE D2, G1 MIL-L-2104D CD/SF D2, G2 MIL-L-2104D/MIL-L-46152B CC/SE D1, G1 MIL-L-46152 CC/SF D1, G2 MIL-L-46152B CD/SG PD2, G4 MIL-L-46152E CF/SJ PD2, G4 5) Motorolie in klassiek Over dit onderwerp lopen de meningen uiteen, en worden stevige discussies gevoerd. Jullie meningen en ervaringen zijn van harte welkom op ASK THE WEB. Singlegrade of Multigrade ? Ten tijde van het ontwerp van de meeste klassieke motoren was multigrade olie nog niet voorhanden, en werd olie zonder additieven gebruikt. De olie voor de winter (bv. SAE 20) moest voor zomergebruik verwisseld worden door een dikkere olie (bv. SAE 50). Later werden additieven aan de olie toegevoegd (zie par. 4) en ontstond de singlegrade olie, die meer bescherming bood en langer meeging. De olie voor de zomer moest echter nog steeds vervangen worden door een dunnere olie in de winter. Dit �probleem' werd opgelost met de productie van multigrade olie: dik genoeg bij hoge bedrijfstemperaturen, en dun genoeg voor een veilige en überhaupt mogelijke start in de winter. In de praktijk is een singlegrade goed geschikt voor het smeren van kogellagers en rollagers, Omdat een glijlager vergeleken met rol- en kogellagers veel zwaarder gaat draaien bij indikken van de olie is het belangrijk dat de olie bij koude start niet veel dikker is dan bij bedrijfstemperatuur. Daarom is een multigrade bij uitstek geschikt voor een motor met glijlagers. Een motorblok met hoofdzakelijk kogel en rollagers draait in onze omgeving veilig op �s winters een SAE 30 singlegrade en �s zomers een SAE 50 singlegrade. Een motorblok met hoofdzakelijk glijlagers draait veilig op een 10W40 multigrade. Een motorblok met beide typen lagers loopt veilig op een 20W50 multigrade. Sommige rijders zweren echter bij het gebruik van een singlegrade olie in hun motor met meerdere lagertypen. Als de bedrijfs (buiten-) temperatuur sterk varieert is een multigrade olie stabieler in dikte. |
#9
|
||||
|
||||
Voor wie daarvan hoofdpijn krijgt, volgens mij staan de getallen rond de W voor de viscositeit van de olie. Het getal voor de W is bij koude toestand, het getal erna in warme toestand. Dit heet de viscositeitsindex.
Bijvoorbeeld: 5W40 olie heeft bij een lage temperatuur een viscositeit van 5, maar als hij warm is gedraagt hij zich als een olie soort met een viscositeits index van 40. Dat wordt ook wel multigrade olie genoemd. Dus een 5W40 en 10W60 zijn bij koude olie bijna gelijk (10W heeft een iets hogere viscositeit) maar bij een warme motor zal de 10W60 een behoorlijk hogere viscositeit hebben. 10W60 heeft zoiezo een heel grote bandbreedte. 5W40 is meer iets voor turbomotoren, in mijn Smart gaat 5W30. Denk dat als je gewoon weer 10W60 in je KR motor doet, dat het geratel wel over zal zijn. Succes ermee ! Last edited by cork81 : 04-10-2008 at 09:33. |
#10
|
||||
|
||||
ik vind het een raar verhaal dat tikken van je kleppen :S
ik ben er op vooruit gegaan van 10w40 naar 5 w 40 (in de koude toestand) en weet je zeker dat het peil goed is, en de olie al helemaal rond is gepompt? |
#11
|
||||
|
||||
Dat tikken zijn waarschijnlijk/hopelijk niet de kleppen zelf, maar de klepstoters. Die zijn volgens mij namelijk hydraulisch bij een KR blok. Stil zijn ze bijna nooit, maar bij erge herrie gaat er toch iets mis en ook dat kan te maken hebben met verkeerde motorolie.
|
#12
|
||||
|
||||
te dunne olie in koude toestand;
bij stilstand lekt de olie uit de (versleten) klepstoters. Start je de auto, dan hoor je lege klepstoters, die nogal herrie maken. Nogmaals; alle onderdelen in je motor zijn afgestemd op het type olie dat er in hoort. Ga je ineens dunnere olie gebruiken (in koude én warme toestand), dan krijg je dit soort taferelen. Het is zoals Cork81 aangeeft; het zijn niet je kleppen, maar de klepstoters.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#13
|
|||
|
|||
Ruim een jaar na data toch nog even mijn 2¢
Aangezien de plaatselijke wijkagent hier in Noord-Brabant niet met trekker of paard gewapend is maar met fluisterstille snor brommertjes, hoor je deze ook niet makkelijk van ver af aankomen waardoor het al snel goedkoper wordt om je olie door de garage te laten verversen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik zelf nooit om een specifiek merk of type olie vraag, maar er op vertrouw dat de garage weet wat het beste is voor mijn blok. In voorgaande jaren is er volgens de facturen altijd 10W40 in gegaan, maar bij de meest recente grote beurt met APK keuring is de olie vervangen door 5W40. Het blokje is ruim 20 jaar oud en heeft voor zover ik na kan gaan nooit een revisie gehad, maar van tikkende klepstoters heb ik toch echt geen last; ongeacht welke olie. Mijn rijstijl kan onder de noemer "sportief" geschaard worden en wanneer de verkeersveiligheid het toe laat loopt de snelheid regelmatig op tot over de 220 km/u. Het is niet zo dat ik de auto continu op zijn staart trap, maar desalniettemin heeft het blokje aardig wat te verduren. De kilometerstand staat momenteel op 220.088 km en de motor heeft mij altijd trouwe dienst bewezen. De auto van mijn zus daarentegen, een Seat Ibiza 1.4 16V uit 2002 met slechts 64.000 km op de klok heeft al meerdere motorisch storingen gehad, ondanks dat zij er wel een nette rijstijl op na houdt. Daarbij tikken de klepstoters voortdurend, ongeacht de gebruikte olie. Voor zover ik weet kan het tikken van klepstoters weinig kwaad, maar naar mijn mening mag dit niet afhankelijk zijn van het soort gebruikte olie. Wanneer dit wel het geval is zit er een ontwerpfout in de hydrauliek of is er sprake van lekkage.
__________________
GOLF MK2 GTI 16V KR '89 |
#14
|
||||
|
||||
Ik weet het..we zijn weer een jaar verder. Maar ik zie dat de uitleg van o.a. cork81 hierboven fout is en de meeste mensen volgens mij nog steeds niet goed begrijpen wat de getallen voor en na de "W" betekenen.
"10W40" bedoelt NIET dat de olie bij lage temperaturen een viscositeit heeft van 10, en bij hogere temp. een visc. heeft van 40. Want Welke vloeistof wordt dunner wanneer de temp. daalt?? Geen enkele natuurlijk, een vloeistof wordt dikker naarmate de temp. daalt! Je moet het getal voor de 'W' zien als een soort Winter-index. 5W40 olie gaat bij lagere temp. minder dik worden als 10w40 olie. Ik heb voor mezelf dit truukje geformuleerd: Hoe lager het getal voor de W, hoe dunner hij blijft bij lagere temp. Hoe hoger het getal na de W, hoe dikker hij blijft bij hoge temp. Bron: "The motor oil bible." |