#1
|
||||
|
||||
Carterschroefdraad voor plug repareren
Het gaat om een Golf 4 20V Highline uit 1998 aluminium carter.
Ik heb vorig jaar mijn olie ververst van mijn golf. Toen heb ik de plug te strak aangedraaid waardoor de aluminium schroefdraad van de carter een beetje dol is geworden (balen balen). Ik heb er een half jaar mee gereden zonder lekkage gelukkig. Maar nu begint hij toch wel een beetje te druppelen ook met koude motor. (oliepijl zakt nauwelijks) Nu heb ik op internet een mooi setje gezien waarmee je de schroefdraad kan vernieuwen en een nieuwe grotere plug kan indraaien. Zie hier: http://www.autogereedschap.com/a-11...ie-sets-midlock Nu is mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee gehad en helpt het echt? En wat voor draad zit erop? Ik dacht M14. Alvast bedankt voor de reacties. |
#2
|
||||
|
||||
geen ervaring met deze specifieke set, maar het is een goede oplossing, hoor
alu carterpan is inderdaad M14, dus dan zal je naar M15 gaan |
#3
|
||||
|
||||
setje hebben wij ook,works like charm.
word idd m15.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#4
|
||||
|
||||
Ok dat is goed nieuws.
Moet ik nu ook van te voren voorboren of kan ik de ruimer/tap er zo indraaien? En komen er geen spanen in het blok van het tappen? Gr. Bart |
#5
|
|||
|
|||
sorry , maar een nieuwe carterpan kost imitatie nog geen 60 euro, misschien is dat even een betere oplossing.
|
#6
|
|||
|
|||
Pakking komt er nog wel bij, maar dat is nog altijd een betere oplossing ja!
|
#7
|
||||
|
||||
alu carterpannen zijn over het algemeen geen 60 euro...
|
#8
|
||||
|
||||
Ik heb etka met een prijslijst van een jaar oud (we weten allemaal dat de onderdeel prijzen bij vw omhoog geschoten zijn) en daarin staat een prijs van 103 euro voor de pan. Een pakking zie ik niet staan, wel siliconenkit voor carterpan voor 14 euro.
Quote:
Sowieso je pan even demonteren natuurlijk. Je moet wel genoeg materiaal hebben om nog M15 te kunnen tappen. M15 in een M14 gat zonder draad tappen is rondom maar 0,5 mm materiaal voor het M15 schroefdraad. Na 3 keer je M15 plug aandraaien is het gat waarschijnlijk weer dol.Beter ga je meteen naar M16. Let op de spoed van tap en plug, moet natuurlijk wel hetzelfde zijn! Ik heb het carter van mijn zxr750 op nieuw op moeten tappen. (blok vervangen was geen optie ) Daarvoor heb ik een M16 tap gekocht en bij VW een nieuwe plug in die maat.
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89 Golf 1.6GL '86 - Sold Lupo SdiT '00 - Sold Golf TDIi '97 - Sold Golf GTi8v '90 - Sold Golf GL1.8 '87 - TL Golf CL1.3 '86 - TL Last edited by martinus83 : 07-08-2010 at 08:28. |
#9
|
||||
|
||||
Vervangen van de carterpan durf ik zelf niet aan en uurloon word te veel dus het word tappen. Vervangen kan altijd nog. Nu zag ik bij die set 4 M15 pluggen met ringen. Maar het is beter een originele M15 plug met ring bij de dealer te halen. Verkopen ze deze wel bij de dealer? En het is denk ik ook verstandig een moment sleutel aan te schaffen Weet iemand hoeveel NM de nieuwe plug vast moet?
|
#10
|
|||
|
|||
Jeetje, je durft wel te tappen met de carter nog aan je blok maar de carterpan loshalen (zijn ook maar gewoon boutjes) dat gaat te ver?
Een momentsleutel kost je trouwens ook nogal wat en ik heb nog nooit iemand met een momentsleutel zijn caterplug zien aandraaien. Vast is vast en klaar! Succes |
#11
|
||||
|
||||
Is het sowieso niet verstandig je carter eraf te halen als je gaat tappen, ivm metaalsplintertjes??
|
#12
|
|||
|
|||
Dat zou ik wel doen ja...
|
#13
|
||||
|
||||
dus in beide gevallen haal je je carterpan eraf.....
Tap dan m16 er netjes in, maar wat ik zou doen is een nieuwe halen. Je ben zeker dat alles dicht is dmv nieuwe pakking en pan en je hebt weer een goed stevig sluitende plug. Ik zou, zoals al eerder is gezegd, niet gaan tappen met de pan er nog onder. Nieuwe motor is duurder en moeilijker te verv. |
#14
|
|||
|
|||
je hoef je carterpan niet te demonteren!
je tap je olie af, en daarna gelijk beginnen met tappen ( het is een speciale tap, dus voor boren hoeft niet) de laatste olie die er uit loopt neet gelijk je splinters mee. Het werkt perfect, en ik heb nog nooit problemen onder vonden. zelfs na 8 beurten zit de stop nog steeds goed lek dicht vast! |
#15
|
||||
|
||||
Het is al gelukt. Is inderdaad een makkelijk klusje. En heb niet gedemonteerd.
Heb nog wel voor de zekerheid 2 liter oude olie door de moter gespoeld om de overige bramen weg te fluchen. En de nieuwe plug met alu ring past perfect. Geen lekkage meer! |
#16
|
|||
|
|||
Allu pan is imitatie ( net zo goed als origineel ) rond de 60 euro.
Vervangen is een uurtje dus voor 100 euro ex ben je klaar . Excl. de olie dan. |
#17
|
|||
|
|||
nu is hij voor 41,-- klaar en hij houd er een leuk setje gereedschap aan over. Dan vind ik die 59,-- snel verdient... of niet dan?
__________________
1984 Golf MkII 5-Drs 1999 Transporter 2.5TDI |