Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-08-2010, 20:23
Bart888's Avatar
Bart888 Bart888 is offline
Forum regular
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 62
Default Carterschroefdraad voor plug repareren

Het gaat om een Golf 4 20V Highline uit 1998 aluminium carter.
Ik heb vorig jaar mijn olie ververst van mijn golf. Toen heb ik de plug te strak aangedraaid waardoor de aluminium schroefdraad van de carter een beetje dol is geworden (balen balen). Ik heb er een half jaar mee gereden zonder lekkage gelukkig. Maar nu begint hij toch wel een beetje te druppelen ook met koude motor. (oliepijl zakt nauwelijks) Nu heb ik op internet een mooi setje gezien waarmee je de schroefdraad kan vernieuwen en een nieuwe grotere plug kan indraaien. Zie hier: http://www.autogereedschap.com/a-11...ie-sets-midlock
Nu is mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee gehad en helpt het echt? En wat voor draad zit erop? Ik dacht M14.

Alvast bedankt voor de reacties.
Reply With Quote
  #2  
Old 06-08-2010, 20:30
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

geen ervaring met deze specifieke set, maar het is een goede oplossing, hoor
alu carterpan is inderdaad M14, dus dan zal je naar M15 gaan
Reply With Quote
  #3  
Old 06-08-2010, 20:32
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

setje hebben wij ook,works like charm.
word idd m15.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #4  
Old 06-08-2010, 21:07
Bart888's Avatar
Bart888 Bart888 is offline
Forum regular
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 62
Default

Ok dat is goed nieuws.
Moet ik nu ook van te voren voorboren of kan ik de ruimer/tap er zo indraaien?
En komen er geen spanen in het blok van het tappen?

Gr. Bart
Reply With Quote
  #5  
Old 06-08-2010, 21:39
Ron mk1 Ron mk1 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,176
Default

sorry , maar een nieuwe carterpan kost imitatie nog geen 60 euro, misschien is dat even een betere oplossing.
Reply With Quote
  #6  
Old 06-08-2010, 22:01
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Pakking komt er nog wel bij, maar dat is nog altijd een betere oplossing ja!
Reply With Quote
  #7  
Old 07-08-2010, 08:18
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

alu carterpannen zijn over het algemeen geen 60 euro...
Reply With Quote
  #8  
Old 07-08-2010, 08:18
martinus83's Avatar
martinus83 martinus83 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,514
Default

Ik heb etka met een prijslijst van een jaar oud (we weten allemaal dat de onderdeel prijzen bij vw omhoog geschoten zijn) en daarin staat een prijs van 103 euro voor de pan. Een pakking zie ik niet staan, wel siliconenkit voor carterpan voor 14 euro.

Quote:
Originally Posted by Bart888
Ok dat is goed nieuws.
Moet ik nu ook van te voren voorboren of kan ik de ruimer/tap er zo indraaien?
En komen er geen spanen in het blok van het tappen?

Gr. Bart


Sowieso je pan even demonteren natuurlijk. Je moet wel genoeg materiaal hebben om nog M15 te kunnen tappen. M15 in een M14 gat zonder draad tappen is rondom maar 0,5 mm materiaal voor het M15 schroefdraad. Na 3 keer je M15 plug aandraaien is het gat waarschijnlijk weer dol.Beter ga je meteen naar M16. Let op de spoed van tap en plug, moet natuurlijk wel hetzelfde zijn!
Ik heb het carter van mijn zxr750 op nieuw op moeten tappen. (blok vervangen was geen optie ) Daarvoor heb ik een M16 tap gekocht en bij VW een nieuwe plug in die maat.
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89
Golf 1.6GL '86 - Sold
Lupo SdiT '00 - Sold
Golf TDIi '97 - Sold
Golf GTi8v '90 - Sold
Golf GL1.8 '87 - TL
Golf CL1.3 '86 - TL

Last edited by martinus83 : 07-08-2010 at 08:28.
Reply With Quote
  #9  
Old 07-08-2010, 12:27
Bart888's Avatar
Bart888 Bart888 is offline
Forum regular
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 62
Default

Vervangen van de carterpan durf ik zelf niet aan en uurloon word te veel dus het word tappen. Vervangen kan altijd nog. Nu zag ik bij die set 4 M15 pluggen met ringen. Maar het is beter een originele M15 plug met ring bij de dealer te halen. Verkopen ze deze wel bij de dealer? En het is denk ik ook verstandig een moment sleutel aan te schaffen Weet iemand hoeveel NM de nieuwe plug vast moet?
Reply With Quote
  #10  
Old 07-08-2010, 14:19
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Jeetje, je durft wel te tappen met de carter nog aan je blok maar de carterpan loshalen (zijn ook maar gewoon boutjes) dat gaat te ver?

Een momentsleutel kost je trouwens ook nogal wat en ik heb nog nooit iemand met een momentsleutel zijn caterplug zien aandraaien. Vast is vast en klaar!

Succes
Reply With Quote
  #11  
Old 07-08-2010, 14:26
HotWheels's Avatar
HotWheels HotWheels is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 733
Default

Is het sowieso niet verstandig je carter eraf te halen als je gaat tappen, ivm metaalsplintertjes??
Reply With Quote
  #12  
Old 07-08-2010, 14:45
Just-B Just-B is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 54
Default

Dat zou ik wel doen ja...
Reply With Quote
  #13  
Old 07-08-2010, 15:09
VWRickGTI's Avatar
VWRickGTI VWRickGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 662
Default

dus in beide gevallen haal je je carterpan eraf.....
Tap dan m16 er netjes in, maar wat ik zou doen is een nieuwe halen. Je ben zeker dat alles dicht is dmv nieuwe pakking en pan en je hebt weer een goed stevig sluitende plug.
Ik zou, zoals al eerder is gezegd, niet gaan tappen met de pan er nog onder. Nieuwe motor is duurder en moeilijker te verv.
Reply With Quote
  #14  
Old 17-08-2010, 10:51
ids ids is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 607
Default

je hoef je carterpan niet te demonteren!

je tap je olie af, en daarna gelijk beginnen met tappen ( het is een speciale tap, dus voor boren hoeft niet) de laatste olie die er uit loopt neet gelijk je splinters mee.
Het werkt perfect, en ik heb nog nooit problemen onder vonden. zelfs na 8 beurten zit de stop nog steeds goed lek dicht vast!
Reply With Quote
  #15  
Old 28-08-2010, 12:23
Bart888's Avatar
Bart888 Bart888 is offline
Forum regular
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 62
Default

Het is al gelukt. Is inderdaad een makkelijk klusje. En heb niet gedemonteerd.
Heb nog wel voor de zekerheid 2 liter oude olie door de moter gespoeld om de overige bramen weg te fluchen. En de nieuwe plug met alu ring past perfect.
Geen lekkage meer!
Reply With Quote
  #16  
Old 28-08-2010, 15:54
Ron mk1 Ron mk1 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,176
Default

Allu pan is imitatie ( net zo goed als origineel ) rond de 60 euro.

Vervangen is een uurtje dus voor 100 euro ex ben je klaar .

Excl. de olie dan.
Reply With Quote
  #17  
Old 28-08-2010, 23:06
Jan-Jelle Jan-Jelle is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 1,027
Default

nu is hij voor 41,-- klaar en hij houd er een leuk setje gereedschap aan over. Dan vind ik die 59,-- snel verdient... of niet dan?
__________________
1984 Golf MkII 5-Drs
1999 Transporter 2.5TDI
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum